telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
FESTIWAL SZYMANOWSKI POLSKA ŚWIAT
powiększ
wykonawcy:
Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Alexander Humala – dyrygent
Ewa Tracz - sopran
repertuar:
Karol Szymanowski – Pieśni miłosne Hafiza op. 26 do parafraz tekstów perskich w przekładzie Hansa Bethgego na głos i orkiestrę
Karol Szymanowski – II Symfonia B-dur op. 19 (wersja pierwotna z 1910 roku)
Podwójne życie II Symfonii B-dur Karola Szymanowskiego
II Symfonia B-dur op. 19 Karola Szymanowskiego powstała w 1910 roku, a wykonana została po raz pierwszy w 1911 roku w Warszawie. Przez następnych dziesięć lat grano ją z powodzeniem w Berlinie, Wiedniu, Lipsku, Monachium, Krakowie. Wszędzie przyjmowana i oceniana była jako jedno z najciekawszych i najoryginalniejszych dzieł symfonicznych tamtego czasu. Składała się nietypowo z dwóch części, przy czym część drugą stanowił temat z 8 wariacjami, z których ostatnia ujęta została w wielką, pięciotematową fugę.
Pierwsze życie Symfonii w pierwotnej, oryginalnej formie skończyło się w 1922 roku. Wtedy to na koncercie w Bostonie, proszony przez dyrygenta o skrócenie dzieła, Szymanowski zgodził się na pominięcie dwóch „lirycznych” wariacji: nr 3 Andante con moto. Dolcissimo i nr 7 Largo maestoso.
Od tego incydentu rozpoczęło się drugie życie skróconej Symfonii. Obecnie, w 111 lat od powstania dzieła – zostanie ona przypomniana w pierwotnym zamyśle i kształcie. A zamysł swój kompozytor oceniał wysoko: Moja Symfonia nowa to jest instrumentalne dzieło, jakiego nigdy jeszcze żaden Polak nie napisał... Żeby móc skonfrontować wrażenia z opinią samego twórcy trzeba posłuchać pierwotnej, nie zdeformowanej wersji dzieła.
Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę do niemieckich parafraz Hansa Bethge op. 26
Kilka miesięcy po ukończeniu II Symfonii, Szymanowski, zachwycony poezją czternastowiecznego perskiego poety, Hafiza z Shirazu, napisał do jego wierszy cykl pięciu Pieśni miłosnych Hafiza op. 24 na głos i fortepian. Po II Symfonii powstała jeszcze opera Hagith, wraz z którą odszedł w przeszłość etap postromantycznej twórczości kompozytora. Nadszedł czas poszukiwań nowego stylu, nowego języka dźwiękowego. Wtedy kompozytor powrócił raz jeszcze do poezji Hafiza: w połowie 1914 roku powstało nowe dzieło – cykl ośmiu Pieśni miłosnych Hafiza, tym razem jednak na głos i orkiestrę op. 26. Bardzo ważne dzieło, które jest jakby przęsłem mostu przerzuconego od okresu postromantycznej twórczości młodości kompozytora do epoki odkrywczej dojrzałości, która już niebawem przyniesie III Symfonię i I Koncert skrzypcowy. Orkiestra jest w opusie 26 odmieniona, utkana z nowych barw, finezyjnych brzmień, lżejsza i przejrzysta. W pięknej równowadze wpleciona jest i prowadzona partia śpiewaka-solisty, utrzymana w tessyturze lirycznego mezzosopranu.
Teresa Chylińska
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010