Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

FESTIWAL 4 TRADYCJI

2021-08-15, Niedziela
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet
archiwum Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski – dyrygent
Krzysztof Książek – fortepian 
 

 



repertuar:

Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy f-moll op. 21
Emil Młynarski – Symfonia Polonia op. 14

„Bardziej polskim niż sama Polska” nazwała Fryderyka Chopina jego ukochana George Sand. Autor znanych na całym świecie utworów fortepianowych, w tym Koncertu op. 21, uważał się za Polaka i tak był postrzegany przez jemu współczesnych, chociaż związki z Francją (ojczyzną ojca) były dla niego bardzo ważne. Rodak Chopina, Emil Młynarski, również dzielił swój artystyczny czas między Polskę a zagranicę. Współzałożyciel i pierwszy dyrektor artystyczny Filharmonii Warszawskiej młodość spędził w Rosji, a potem przez wiele lat był szefem szkockiej orkiestry działającej w Glasgow i Edynburgu.

Tuż przed wyjazdem z kraju Chopin skomponował Koncert fortepianowy f-moll op. 21. Inspiracją było uczucie do śpiewaczki Konstancji Gładkowskiej, chociaż kilka lat później artysta zadedykował dzieło Delfinie Potockiej, uczennicy i wieloletniej przyjaciółce. Premiera odbyła się w 1830 roku, w salonie Chopinów. Blisko wiek później, bo w 1910 roku powstała symfonia Polonia op. 14 Młynarskiego. W zadedykowanej Szkockiej Orkiestrze Symfonicznej kompozytor wyraźnie nawiązywał do symfoniki XIX-wiecznej, opierając się na zdobyczach Piotra Czajkowskiego. Żywiołowe rytmy krakowiaka z finału, podobnie jak melodia Bogurodzicy z pierwszej części symfonii, miały być jednak wyrazem uczuć patriotycznych jej autora. Polonię po raz pierwszy wykonano w Edynburgu, następnie w Berlinie. W 1911 roku odbyła się jej polska premiera w Warszawie.

Dorota Staszkiewicz

 


Sebastian PERŁOWSKI – ukończył z wyróżnieniem wydziały dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie Jana Wincentego Hawela oraz kompozycji pod kierunkiem Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Järvi Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam, Jurij Simonow.
Laureat nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich w Atlancie, Kordobie, Lizbonie, Bukareszcie i Hong Kongu oraz zdobywca II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy, półfinalista Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Dyrygentów Lovro von Matačić w Zagrzebiu. Nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród – Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award. Został wybrany Osobowością Roku 2017 w plebiscycie prasowym w Krakowie w kategorii Kultura oraz Osobowością Małopolski 2017 w tej samej kategorii.
Koncertował w kraju i za granicą, prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale. Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i innych krajach świata, takimi jak Sinfonia Varsovia, Hong Kong Philharmonic Orchestra, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Hong Kong Chinese Orchestra czy Orkiestra Filharmoniczna George Enescu w Bukareszcie oraz ze światowej sławy solistami – Juliusem Bergerem i José Curą. W 2016 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Sebastian Perłowski jest dyrektorem artystycznym Agencji Artystycznej Kameny oraz dyrektorem artystycznym i pomysłodawcą Festiwalu odNova organizowanego przez Filharmonię Krakowską. Wykładowca kompozycji w Akademii Muzycznej w Katowicach. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, Warner Classics, DUX, Kameny.
 

Krzysztof KSIĄŻEK – jeden z najciekawszych pianistów swojego pokolenia. Półfinalista i laureat dwóch nagród pozaregulaminowych w XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz laureat III nagrody i nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych (2018).
Triumfator i medalista najważniejszych konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m.in.: Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego we Lwowie – I miejsce, Grand Prix oraz nagroda specjalna (2010), II American Paderewski Piano Competition w Los Angeles – II nagroda, nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu Paderewskiego (2013), IX Międzynarodowego Konkursu im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy – nagroda specjalna dla najlepszego polskiego uczestnika (2013), Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina – I nagroda oraz nagroda specjalna (Warszawa 2013), Concours International de Piano de l’Orchestre Philharmonique du Maroc – III nagroda (Rabat i Casablanca 2016), IV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Halina Czerny-Stefańska in Memoriam – I nagroda (Poznań 2017).
Występował na licznych festiwalach w kraju i za granicą, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach-Zdroju, Festiwalu Chopin i Jego Europa, Festival Chopin à Paris, New Year Music Festival w Gstaad, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncertował w Japonii, Chinach, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Włoszech, RPA, USA, Polsce, na Słowacji, Ukrainie i na Węgrzech. 17 marca 2018 roku – w rocznicę prawykonania przez Chopina jego Koncertu f-moll – wystąpił jako solista z towarzyszeniem Collegium 1704 roku pod batutą Václava Luksa podczas koncertu Warszawski fortepian Chopina, będącego pierwszą prezentacją kopii instrumentu marki Buchholtz.
W kręgu zainteresowań Krzysztofa Książka znajduje się również kameralistyka, której uczył się pod kierunkiem Kai Danczowskiej, Justyny Danczowskiej, Sławomira Cierpika, Marii Szwajger-Kułakowskiej. Występuje w duecie fortepianowym ze swoją żoną Agnieszką Zahaczewską-Książek oraz w duecie ze śpiewaczką i kompozytorką Agatą Zubel.
Artysta zarejestrował dwie płyty z nagraniami utworów Fryderyka Chopina dla wydawnictwa DUX, a w serii The Real Chopin Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina premierowe nagranie na kopii warszawskiego fortepianu Chopina – Buchholtza z ok. 1825 roku – utworów Chopina i Kurpińskiego. Płyta Apparition z pieśniami kompozytorów z XX wieku, nagrana z Agatą Zubel, nagrodzona została statuetką Fryderyk 2020 w kategorii Album Roku – Recital Solowy (wydawnictwo CD Accord). W grudniu 2020 roku ukazała się debiutancka płyta Krzysztofa Książka i Agnieszki Zahaczewskiej-Książek z nagraniami suit na dwa fortepiany Antona Areńskiego i Siergieja Rachmaninowa.
Krzysztof Książek rozpoczął naukę w klasie fortepianu Grażyny Hesko-Kołodzińskiej (PSM I stopnia im. S. Wiechowicza w Krakowie). Kształcił się pod kierunkiem Stefana Wojtasa w Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie, w ramach studiów podyplomowych w klasie Arie Vardiego, studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze.
Jest stypendystą Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Pro Musica Bona oraz programu stypendialnego Młoda Polska. W latach 2005–2011 był objęty programem Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. W marcu 2014 roku otrzymał Stypendium Krystiana Zimermana.


 



 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję