Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


1.03 kasa nieczynna, 2.03 - w godz. 14-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. 504 063 337, 504 856 500

e-mail:

KALENDARIUM

SŁUCHOWISKO "KRAKAUER BEGRUESSUNG”

2021-01-29, Piątek
15:00

miejsce: kanał youtube
cena biletów:
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

OBSADA:

PIOTR BRAJNER
- Joseph Goebels – Minister Propagandy Rzeszy
- Fritz Sonnleitner – koncertmistrz
- kierownik Ekspedycji Bagażowej
- intendent Hasslinde

BARTŁOMIEJ POLLAK
-Hans Frank – Generalny Gubernator

ANNA BOBER 
- Brigitte Frank

WOJCIECH TABIŚ
 -Hans Rohr, dyrygent Filharmonii GG

DOBROMIŁA LEBIECKA
- Helena Olszewska, harfistka

JERZY ŁYSIŃSKI
- gestapowiec z Warszawy
- muzyk 2
- Ludwik Puget zatrzymany w łapance 
- Hans Pfitzner – kompozytor niemiecki

MARCIN WRÓBEL
- muzyk
- kolega z Filharmonii

MAŁGORZATA SUCH
-koleżanka

PAWEŁ DACHOWSKI
- gestapowiec z kawiarni Plastyków

SŁAWOMIR BIEDROŃ
- Włodzimierz Ottman – zatrzymany w łapance
- pracownik
- muzyk 3

STANISŁAW DRUŻKOWSKI
- Hans Swarowsky, dyrygent Filharmonii GG
- Jan Gumowski zatrzymany w łapance

PAWEŁ SZARPAK
- Rudolf Hindemith – dyrygent Filharmonii GG

ANNA ZAWISZA
- solistka
 

KAMIL BARCZEWSKI
 - Wilhelm Koppe – Wyższy Dowódca SS i Policji GG

KATARZYNA GURAN
- Tony Birkenmeyer – sekretarka Swarowskiego

MACIEJ DRUŻKOWSKI
- Emil Reindl – bibliotekarz Filharmonii GG

Narrator: JERZY TRELA

 



repertuar:

Część III - "Kłopoty z dyrygentami"
 

Scenariusz i reżyseria:  JERZY ŁYSIŃSKI 
Realizator dźwięku:  SŁAWOMIR BIEDROŃ
Muzyka: MICHAŁ JURKIEWICZ 
 
Dzieje Filharmonii GG to swoista kronika szaleństwa nazistowskich okupantów, którzy z jednej strony całkowicie deprecjonowali polską kulturę i polskie zdobycze cywilizacyjne, a z drugiej rabowali najcenniejsze dobra kultury polskiej i wykorzystywali polskich artystów do realizacji własnych propagandowych celów. Pomysłodawcą i opiekunem Filharmonii GG był Generalny Gubernator GG, Hans Frank. Utworzenie orkiestry GG było w większym stopniu efektem wygórowanych ambicji oraz osobistych, artystycznych aspiracji Franka, niż koniecznością realizacji spójnej polityki propagandowej okupanta. Hans Frank gardząc polskim narodem i narzekając na jego niewdzięczność, bez cienia zażenowania lubił przedstawiać się jako „król Polski”. Imponował mu blichtr i przepych, a w otoczeniu Wawelu, na którym zamieszkał, widział się w roli renesansowego władcy – mędrca, wojownika i mecenasa sztuki.
Na czele instytucji muzycznej, którą powołał do życia, umieścił trzech wybitnych niemieckich dyrygentów, których biografie daleko odstawały od wzorca narodowo- socjalistycznego artysty. Ich stosunek do polskich muzyków był pozytywny. Niejednokrotnie interweniowali u władz, ratując z kłopotów artystów zatrudnionych w Filharmonii GG lub ich rodziny. Otwartą do dziś kwestią pozostaje ocena moralna artystów, którzy podjęli pracę w instytucji okupanta. Część z nich została do tego zmuszona. Muzycy żydowskiego pochodzenia znaleźli w Filharmonii schronienie przed prześladowaniami, a przynależność do zespołu filharmonii ocaliła wiele osób przed wywózkami na przymusowe roboty. Bibliotekarz Filharmonii GG, Emil Reindl, wykazał się olbrzymią odwagą ratując instrumenty instytucji przed wywózką do Rzeszy. Po wojnie wyciągnięto konsekwencje wobec kilku muzyków, którzy zdaniem sądów i środowiska artystycznego posunęli się zbyt daleko w relacjach z niemiecką administracją lub zachowali się niegodnie.
 
Opowieść przedstawiona w słuchowisku, choć bazuje na faktach historycznych, nie jest dokumentem w pełnym tego słowa znaczeniu. Dialogi istniejących lub czasem tylko prawdopodobnych rozmów bohaterów słuchowiska stanowią artystyczną wizję autora scenariusza. Zgodne są jednak z wypowiedziami, poglądami i udokumentowanym przez historię zachowaniem przedstawionych w słuchowisku osób. Dla oddania dramatyzmu wydarzeń, w niektórych przypadkach nie trzymano się sztywno chronologii.
 
Realizatorzy słuchowiska mają nadzieję, że w prawdziwy i sugestywny sposób udało im się pokazać mało znany fragment dziejów artystów i kultury w Krakowie w tragicznych czasach drugiej wojny światowej.
 
 
Jerzy Łysiński


Na zdjęciu: Koncert orkiestry Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa w hali maszyn elektrowni w Krakowie. Dyryguje Rudolf Erb. Narodowe Archiwum Cyfrowe.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję