Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2021-10-10, Niedziela
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Projekt Muzyczne mosty
 
Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie
Chór Filharmonii Krakowskiej
Stanisław Krawczyński - dyrygent 
Aldona Bartnik - sopran
Jolanta Kowalska-Pawlikowska - sopran
Ewa Wolak - alt
Maciej Gocman - tenor
Jarosław Bręk - bas
Piotr Piwko - chórmistrz



repertuar:

Johann Sebastian Bach - Msza h-moll BWV 232

Wielka msza h-moll uważana jest przez krytyków za najdoskonalsze dzieło muzyki religijnej Jana Sebastiana Bacha, którego nigdy jednak nie wykonano w całości za jego życia (stało się to dopiero sto lat po śmierci kompozytora). W historii literatury muzycznej Msza h-moll zapisuje się jako utwór nietypowy, powstała bowiem ponad podziałami między Kościołem katolickim i protestanckim w dwuwyznaniowych Niemczech – napisana przez gorliwego protestanta wg formuły katolickiej. Ze względów technicznych nawet estradowe jej wykonania należą do rzadkości. Podjąć się tego mogą tylko najwyżej kwalifikowane chóry, a i czworo solistów ma odpowiedzialne zadania w ariach i duetach, nie mówiąc o istotnych funkcjach orkiestry, zwłaszcza, że Bach niektóre instrumenty wykorzystuje obligatoryjnie, każąc im towarzyszyć poszczególnym głosom kwartetu wokalnego w eksponowanych, "konkurencyjnych" partiach solowych.

Historia powstania Mszy h-moll wiąże się ze staraniami Bacha o posadę nadwornego kompozytora na katolickim dworze elektora Saksonii i króla Polski Augusta III w Dreźnie, z tą myślą przesłał dwie pierwsze części mszy: Kyrie i Gloria w 1733 roku. Upragniona nominacja na "nadwornego kompozytora króla polskiego, elektora saskiego i wielkiego księstwa litewskiego" przyszła trzy lata później. Choć części Mszy powstawały w różnym czasie, w końcu sam Bach pod koniec życia przeglądając i porządkując swoją twórczość, ponumerował je w autografie i nadał kolejną numerację wszystkim stronom rękopisu dzieła. Ostatecznie Msza składająca się z 26 wokalno-instrumentalnych ogniw (17 chórów, 3 duety i 6 arii) obejmujących pięć głównych części mszy: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei. Jest to dzieło, które zadziwia koncepcją, niezwykle muzycznie i architektonicznie zwartą i głęboką. „Czy można sobie wyobrazić, że Sanctus mogłoby być piękniej i doskonalej zrobione muzycznie, niż zrobił to Bach? Toż on tu wprost wywołuje wizje zastępów anielskich śpiewających z zapałem Sanctus, Sanctus, Dominus Deus Sabaoth” - pisał biograf lipskiego kantora Ernest Zavarsky.


Ciekawy jest niuans interpretacyjny w warstwie symbolicznej dzieła, który wskazuje Marek Skocza: „Poza magią dźwięków doszukać się też możemy w Wielkiej mszy h-moll i... magii liczb. W Credo słowo Credo (Wierzę) pojawia się 49, czyli 7 x 7 razy. W tej samej części 84 razy, czyli 7 x 12, występuje in unum Deum (w jednego Boga). To na pewno nie przypadek, jeśli przypomnimy sobie, że liczba 7 oznacza twórcę, akt tworzenia, także - początek i koniec, zaś 12 symbolizuje kościół, wiernych."

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję