Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

Festiwal Muzyka Polska odNova

2021-07-03, Sobota
18:00

miejsce: sala Filharmonii

powiększ

wykonawcy:

Koncert w 100. rocznicę urodzin Stanisława Wisłockiego

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl
promującego wykonawstwo muzyki polskiej. 


Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski – dyrygent
Piotr Sałajczyk – fortepian
***
Przemysław Zych – dyrygent
Michał Drewnowski – fortepian

 



repertuar:

Stanisław Wisłocki:
Suita polska na orkiestrę symfoniczną (1945)
Koncert fortepianowy (1948)
***
Ballada symfoniczna (1952) 
Rapsodia polska (Koncert fortepianowy) op. 14 (1945) /prawykonanie/
 

„Cudze chwalicie, swego nie znacie...” – ten znany fragment ze Stanisława Jachowicza brzmi jak fatum ciążące na całej historii muzyki polskiej, z małymi wyjątkami takich nazwisk, jak Chopin, Szymanowski czy Lutosławski. Ciężko polemizować z tymi słowami, bo ze smutkiem trzeba stwierdzić, że nie straciły one ani trochę na aktualności... Druga część tego zwrotu – „sami nie wiecie, co posiadacie” – jest jeszcze bardziej przygnębiająca, obnaża bowiem naszą ignorancję wobec twórców, którzy bardzo często całe swoje życie poświęcili działalności „ku pokrzepieniu serc” Polaków, tworząc w okresie największej cenzury i niejednokrotnie narażając się na represje. Sam kiedyś popadłem w kosmopolityczną fascynację, twierdząc, że dzieła narodowe, które mienią się być wybitnymi, na pewno nie zostałyby niezauważone, a tym bardziej zapomniane. Teraz jednak wiem, że było to błędne myślenie. Odkrywając coraz to nowe dzieła polskich twórców, nabrałem przekonania, że miałem przyjemność obcować z genialnymi partyturami, które po prostu miały mniej szczęścia, gorszych wydawców lub mecenasów aniżeli podobne utwory zagraniczne, a pod względem artystycznym dorównywały im lub nawet je przewyższały.

Festiwal Muzyka Polska odNova, na który mam zaszczyt Państwa zaprosić, powstał właśnie dlatego, by z dumą prezentować widowni wspaniałą polską muzykę, o której zapomniała historia. Muzykę często istniejącą tylko w rękopisach, starodrukach czy na mikrofilmach. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej oraz zagranicznymi artystami postanowiliśmy oddać od lat należne jej miejsce, jakim jest sala koncertowa. Moją inspiracją stało się motto z pamiętników Władysława Żeleńskiego – „marzeniem od najmłodszych lat było nie szukać wawrzynów na obczyźnie, ale w swojej ojczyźnie poruszyć serca...”.

Pragnę na koniec serdecznie podziękować Agnieszce Skotnicznej, która zaraziła mnie pasją do tej muzyki, oraz dyrektorowi Filharmonii Krakowskiej, Mateuszowi Prendocie, za wsparcie i entuzjazm, z jakim podszedł do koncepcji stworzenia tego festiwalu.

Otwórzmy zatem serca na stare, acz nowe...



Sebastian Perłowski

Dyrektor artystyczny festiwalu
Muzyka Polska odNova

 

Sebastian PERŁOWSKI – ukończył z wyróżnieniem wydziały dyrygentury symfoniczno-operowej w klasie Jana Wincentego Hawela oraz kompozycji pod kierunkiem Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Järvi Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Jurij Simonow.
Laureat nagród na międzynarodowych konkursach dyrygenckich w Atlancie, Kordobie, Lizbonie, Bukareszcie i Hong Kongu oraz zdobywca II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy, półfinalista Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Dyrygentów Lovro von Matačić w Zagrzebiu. Nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród – Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award. Został wybrany Osobowością Roku 2017 w plebiscycie prasowym w Krakowie w kategorii Kultura oraz Osobowością Małopolski 2017 w tej samej kategorii.
Koncertował w kraju i za granicą, prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale. Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i innych krajach świata, takimi jak Sinfonia Varsovia, Hong Kong Philharmonic Orchestra, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Orquestra Metropolitana de Lisboa, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Hong Kong Chinese Orchestra czy Orkiestra Filharmoniczna George Enescu w Bukareszcie oraz ze światowej sławy solistami – Juliusem Bergerem i José Curą. W 2016 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Sebastian Perłowski jest dyrektorem artystycznym Agencji Artystycznej Kameny, wykładowcą kompozycji w Akademii Muzycznej w Katowicach. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, Warner Classics, DUX, Kameny.

Przemysław ZYCH – w latach 2000–2010 studiował w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie: kompozycję w klasie Zbigniewa Bagińskiego oraz dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie Szymona Kawalli (oba dyplomy z wyróżnieniem). Uczestniczył w kursach mistrzowskich, m.in. podczas International Bartók Seminar w Szombathely (2006), u Pétera Eötvösa i Johannesa Schöllhorna (kompozycja) oraz Zoltána Peskó i László Tihanyiego (dyrygentura).
Laureat Konkursu Wykonawczego Muzyki K. Szymanowskiego w Zakopanem (1998), konkursu kompozytorskiego im. A. Didura w Sanoku (2002), konkursu kompozytorskiego na utwór inspirowany poezją T. Różewicza (2006).
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Wielkiej Brytanii, Belgii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, na Ukrainie, we Włoszech, przez wiele znakomitych zespołów (Chór PR w Krakowie, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerchor CONSONO, Kwartet Polonika, Sinfonia Varsovia, Trombastic, The University of Louisville Cardinal Singers), dyrygentów (Kent Hatteberg, Marta Jakubiec, Harald Jers, Ewa Strusińska, Krzysztof Urbański, Monika Wolińska, Szymon Wyrzykowski) i solistów.
Współpracował jako dyrygent i aranżer z Kapelą od Świętego Kazimierza, Filharmonią Narodową w Warszawie, Filharmonią Szczecińską, NOSPR, Operą na Zamku w Szczecinie, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą Śląską, orkiestrą UMFC, Przemyską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Varsovia, Teatrem Polskim w Szczecinie. Jeden z inicjatorów powstania Radomskiej Orkiestry Kameralnej, w sezonie 2011/2012 pełnił rolę jej kompozytora-rezydenta w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca. Pomysłodawca i kierownik artystyczny festiwalu My Splendid Isolation – Dni Karola Szymanowskiego w Radomiu (2007).
Dokonał prawykonań kompozycji Macieja Bałenkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Marka Chołoniewskiego, Edwarda Sielickiego, Anny Sowy. Współpracował z Chołoniewskim przy wykonaniach multimedialnego utworu Wiatrofale oraz przy projekcie „Dźwiękowisko”, w ramach którego zaprezentowano m.in. jego utwór En rondeau (wyliczanki). W 2013 roku na Bydgoskim Festiwalu Operowym miała miejsce prapremiera opery kameralnej Zycha pt. POIESIS. W roku 2015, w ramach programu Kolekcje – priorytet Zamówienia Kompozytorskie IMiT, odbyło się prawykonanie baletu Alicja w Krainie Czarów, powstałego przy współpracy z Jackiem Tyskim, oraz DANCE! Concerto na akordeon i orkiestrę. W 2017 roku wraz z Anną Kwiatkowską stworzył cykl duetów skrzypcowych Kajocy.
Zrealizowana w roku 2011 nakładem Musica Sacra Edition płyta New Polish Music for Choir, na której znalazł się jego psalm Miserere w wykonaniu chóru Schola Cantorum Gedanensis pod dyr. Jana Łukaszewskiego, otrzymała nagrodę Fryderyk 2012. W 2016 roku wytwórnia DUX wydała album z muzyką do Alicji w Krainie Czarów (Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Jerzego Wołosiuka).
Od 2013 roku Przemysław Zych jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie (od 2016 asystent w Katedrze Dyrygentury). Ponadto od 2009 uczy przedmiotów teoretycznych oraz jest dyrygentem orkiestry symfonicznej II stopnia w Zespole Szkół Muzycznych im. O. Kolberga w Radomiu.
Fot. P. Nowakowski Boobr Media

Piotr SAŁAJCZYK – pianista, kameralista, pedagog, zaliczany przez krytyków do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”.
Ukończył Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem Józefa Stompla, gdzie obecnie sam prowadzi klasę fortepianu. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu u Pavla Gililova. Jest również pianistą Sommerakademie Salzburg.
Prowadzi bogatą działalność koncertową. Występował z orkiestrą Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, Orkiestrą Kameralną m. Tychy AUKSO, Sinfoniettą Cracovia. Brał udział w kraju i za granicą w festiwalach: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapeszteński Festiwal Wiosenny, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego Goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival.
Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagète Quartet, Royal String Quartet, Piotrem Pławnerem, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego, w 2018 roku objął funkcję wiceprezesa Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem. Z Kwartetem Śląskim nagrał Kwintet fortepianowy Mieczysława Wajnberga (nagroda Fryderyk 2018), co stało się początkiem jego fascynacji osobą kompozytora. Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio.
Piotr Sałajczyk został nominowany do Paszportów „Polityki” za „wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapomnianego na naszych estradach repertuaru”, a w kręgu jego zainteresowań pozostaje zarówno muzyka najnowsza, jak i nieznana muzyka polskiego romantyzmu. W 2017 na rynku ukazał się czteropłytowy album, na którym zarejestrował komplet dzieł fortepianowych Juliusza Zarębskiego; utwory na cztery ręce zostały nagrane wspólnie z Marią Szwajger-Kułakowską. Rok później podjął się rejestracji wszystkich dzieł fortepianowych Władysława Żeleńskiego, w tym Koncertu fortepianowego, nagranego z towarzyszeniem orkiestry SinfoniaVarsovia.
W bogatej dyskografii artysty można znaleźć płyty wytwórni DUX, CD Accord, Hänssler, CPO i Naxos, które wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, cztery nominacje do nagrody Fryderyk, płyta miesiąca Opera Nederland). Nagrywał również dla Programu 2 Polskiego Radia, belgijskiej rozgłośni Musiq3, Deutschlandradio czy HR2. Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zarejestrował z orkiestrą AUKSO Concertino W. Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.
Pianista bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Nagrał wraz z NOSPR fragmenty Koncertu fortepianowego A. Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu Andrzeja Wajdy Powidoki, występował z Krzysztofem Globiszem na scenie w spektaklu Poezja i muzyka czasu rewolucji.
fot. K. Sałajczyk

Michał DREWNOWSKI – pierwsze lekcje gry na fortepianie pobierał w wieku 8 lat we Włoszech. Naukę kontynuował w Liceum Muzycznym im K. Szymanowskiego w Warszawie pod kierunkiem Bronisławy Kawalli i Ewy Pobłockiej. W 2001 roku ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu swojego ojca, Marka Drewnowskiego. W latach 2002–2005 studiował w Konserwatorium Muzycznym w Genewie pod kierunkiem Dominique’a Merleta i Pascala Devoyona (dyplom z wyróżnieniem). Brał udział w mistrzowskich kursach pianistycznych, prowadzonych przez Nauma Shtarkmana, Miłosza Magina, Fou Ts’ounga, Rudolfa Kehrera i Eugena Indjica.
Laureat nagrody specjalnej w Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. A. Tansmana w Łodzi (1996), I nagrody w Konkursie Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi (1998), II Nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Mascia Masin” w San Gemini (2000), II Nagrody w Konkursie Pianistycznym A.GI.MUS w Rzymie (2005).
Koncertował jako solista i kameralista w Polsce, Włoszech, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Luksemburgu, Belgii, Bułgarii, Wielkiej Brytanii, Austrii, Czechach, Finlandii, Danii i w Niemczech. Występował z orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą, pod batutą m.in. Tadeusza Kozłowskiego, Rubena Silvy, Vladimira Kiradijeva, Stanislava Usheva, Alessandra Tortato, Massimiliana Caldiego, m.in. w Sali Bulgaria w Sofii, Gianicolo w Rzymie, Steinway Kammersal w Kopenhadze, Wigmore Hall w Londynie, Palau de la Música Catalana w Barcelonie, Sala Arturo Benedetti Michelangeli w Bolzano.
Wziął udział m.in. w festiwalach: Passage w Warszawie, Salon of the Arts w Sofii, Festival Musicale di Norcia (Włochy), Warneńskie Lato (Bułgaria), Krakowska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Festiwal Chopinowski w Genewie, Keminklavier w Kemi (Finlandia), Festiwalu Pianistycznym w Bolzano.
Posiada również doświadczenia aktorskie. W latach 2000–2002 występował w Teatrze Nowym w Warszawie jako aktor-pianista w przedstawieniu Adama Hanuszkiewicza Chopin, jego życie, jego miłość, jego muzyka... w roli Fryderyka Chopina. Kreował postać Ignacego Jana Paderewskiego w spektaklu Paderewski, le pianiste devenu Premier Ministre (reż. Jessica Dalle) w 2018 w Opéra de Lorraine w Nancy.
Michał Drewnowski wziął udział w nagraniu dla wytwórni fonograficznej GEGA NEW albumu z muzyką na 2 fortepiany i perkusję (jako członek Voland Quartet), dla wytwórni DUX płyty z muzyką L. Bernsteina, A. Piazzoli, P. Zieglera i J. Bragato (duet fortepianowy Doppio Espresso, z Danielem Eibinem). Pianista propaguje mało znaną i całkiem zapomnianą muzykę polskich kompozytorów, m.in. Ludwika Grossmanna, Jadwigi Sarneckiej, Stefana Kisielewskiego, Tadeusza Majerskiego, Jadwigi Groppler. Bardzo ważną rolę w jego karierze odgrywa wykonawstwo muzyki nowej. Dokonał licznych prawykonań oraz nagrań utworów kompozytorów współczesnych, takich jak Andrzej Nikodemowicz, Mariusz Dubaj, Zbigniew Bagiński, Sławomir Czarnecki, Jerzy Bauer, Emilian Madey, Ari ben Shabetai, Stanisław Wisłocki, Igor Shcherbakov. Dla wystwórni DUX zarejestrował płytę W kręgu Andrzeja Nikodemowicza, obejmującą premierowe nagrania utworów fortepianowych Nikodemowicza, Mariusza Dubaja i Tadeusza Majerskiego (2017) oraz solową płytę Romantica z utworami Dominique’a Loupa, dla wytwórni PRO ART utwory na fortepian i orkiestrę Tadeusza Trojanowskiego, dla Toccata Classics płytę monograficzną z utworami Tadeusza Majerskiego, wraz z Royal Scottish National Orchestra pod batutą Emila Tabakova.
Michał Drewnowski jest współzałożycielem Radiowej Filharmonii New Art i od 2009 roku jej dyrektorem artystycznym. Prowadzi klasę fortepianu i kameralistyki fortepianowej w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.  

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
w ramach programu „Muzyczny ślad",
realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję