Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

ZAKOŃCZENIE SEZONU

2021-06-25, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Koncert pod patronatem i przy wsparciu Włoskiego Instytutu Kultury w Krakowie

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antonino Fogliani – dyrygent
Iwona Sobotka – sopran 
Anna Radziejewska – alt
Rafał Bartmiński - tenor
Eugenio Di Lieto – bas
Piotr Piwko - przygotowanie chóru

 



repertuar:

Ludwig van Beethoven - Missa solemnis D-dur op. 123

 

Na partyturze Missa solemnis Ludwig van Beethoven napisał: „Z serca – oby do serc trafiła”. Życzenie to spełniło się – myśl kompozytora stała się mottem jednego z najważniejszych utworów religijnych wszechczasów, a Msza uroczysta op. 123 znalazła miejsce w sercach ogromnej rzeszy melomanów.
 
Uwielbiany na całym świecie utwór powstał z myślą o wykonaniu podczas uroczystości z okazji objęcia arcybiskupstwa ołomunieckiego przez Rudolfa Johanna Habsburga – mecenasa i przyjaciela Beethovena. Niestety, artysta spóźnił się z oddaniem rękopisu i ceremonię w 1819 roku uświetniła inna muzyka. Kompozycja narodziła się w umyśle geniusza, który nie był w stanie ocenić jej pierwszego wykonania – Beethoven zaczął tracić słuch w wieku dwudziestu kilku lat, a w czasie pisania Mszy mógł porozumiewać się z otoczeniem prawie wyłącznie za pomocą zeszytów konwersacyjnych. Pracował tak nieregularnie, że ostatni takt utworu zamknął dopiero w roku 1822 – gdy Rudolf Habsburg od dawna był już arcybiskupem i kardynałem.
Uroczysta premiera dzieła odbyła się w kwietniu 1824 roku w Sankt Petersburgu, o co usilnie zabiegał wielki miłośnik talentu Beethovena, arystokrata Nikołaj Borysowicz Golicyn. W tym samym roku w Wiedniu wykonano na próbę trzy części kompozycji: Kyrie, Credo i Agnus Dei. Kompletna msza, za którą Beethoven otrzymał złoty medal od króla Francji Ludwika XVIII, zabrzmiała w Varnsdorf sześć lat później – w 1830 roku.
 

Dorota Staszkiewicz


Antonino FOGLIANI - studiował grę na fortepianie w konserwatorium w Bolonii i dyrygenturę w konserwatorium w Mediolanie. Ukończył studia muzyczne na uniwersytecie w Bolonii, następnie kształcił się w Accademia Chigiana di Siena pod kierunkiem Franco Donatoniego i Ennia Morricone. Spotkanie z Gianluigim Gelmettim w 1997 roku stanowiło punkt zwrotny w jego karierze dyrygenckiej i otworzyło mu drogę do udziału w wielu produkcjach operowych i koncertach w charakterze asystenta dyrygenta.
W roku 2012 został dyrektorem muzycznym festiwalu Rossini in Wildbad, a w roku 2017 I Dyrygentem Gościnnym w Deutsche Oper Rhein. Po udanym debiucie na Festiwalu Operowym Rossiniego w Pesaro w 2001 roku (Podróż do Reims) występował na najbardziej prestiżowych scenach świata, u boku takich zespołów, jak Orchestra Nazionale dell’Accademia di Santa Cecilia, Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, Düsseldorfer Symphoniker, Gürzenich-Orchester Köln, Neue Philharmonie Westfalen w Dortmundzie, Filharmonia Państwowa w Moskwie, Württembergische Philharmonie w Reutlingen.
Prowadził m.in. spektakle takie, jak Maria Stuarda G. Donizettiego w Teatro alla Scala w Mediolanie, Don Pasquale Donizettiego, Amica P. Mascagniego i Mosè in Egitto Rossiniego w Teatro dell’Opera w Rzymie, Oberto, conte di San Bonifacio i Otello G. Verdiego w Teatro Filarmonico w Weronie, Il barbiere di Siviglia Rossiniego w La Fenice w Wenecji, Rigoletto Verdiego i Il turco in Italia Rossiniego w Teatro di San Carlo w Neapolu, Turandot G. Pucciniego w Teatrze Bolszoj w Moskwie, Otello, Signor Bruschino i La sposa di Messina N. Vaccaja podczas festiwalu Rossini in Wildbad, Lucia di Lammermoor w Donizetti Theater Bergamo oraz w Bayerische Staatsoper, Carmen G. Bizeta podczas Bregenzer Festspiele i w Semperoper w Dreźnie, Tosca Pucciniego w Arena di Verona oraz w Operze we Frankfurcie. Wiele przedstawień pod jego dyrekcją zebrało pochwały z ust krytyków i zostało ciepło przyjętych przez publiczność. W nadchodzących sezonach Fogliani ma w planach występy w Düsseldorfie i Duisburgu (Purytanie Belliniego i Cyganeria Pucciniego), Lipsku (Trubadur Verdiego), Zurychu (La donna del lago Rossiniego), Covent Garden w Londynie (Il barbiere di Siviglia Rossiniego).
Dyskografia artysty obejmuje m.in. nagrania Ugo, conte di Parigi Donizettiego (Dynamic), Il marito disperato D. Cimarosy (Bongiovanni), Stabat Mater, Ciro in Babilonia, Mosè in Egitto, Semiramide, Wilhelma Tella oraz Otella Rossiniego, La sposa di Messina Vaccaja (Naxos), oper Lucia di Lammermoor (DVD, Dynamic) i Maria Stuarda (DVD, Arthaus Musik) Donizettiego.
W 2018 roku prezydent Sergio Mattarella wyróżnił Foglianiego Ufficiale dell’Ordine al Merito della Repubblica Italiana.

Iwona SOBOTKA - absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (dyplom 2005) oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga Toma Krause. Laureatka Grand Prix i I nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2004), Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (2001, I nagroda), Grand Prix i nagród specjalnych Konkursu Wokalnego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy oraz I nagrody East and West International Artists Audition w Nowym Jorku (2003).
Kocertowała niemal we wszystkich krajach Europy oraz w Japonii i obu Amerykach, w tak prestiżowych miejscach jak Sala Filharmonii Berlińskiej, Konzerthaus w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Salle Pleyel w Paryżu, Royal Albert Hall w Londynie, Palais de Beaux Arts w Brukseli, Suntory Hall w Tokio.
Od czasu debiutu na scenie operowej w Opéra Bastille w Paryżu w roku 2007 (Ygraine w Ariane et Barbe-Bleue P. Dukasa), występowała z powodzeniem w Operze w Paryżu, Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie, Komische Oper Berlin, Teatrze im. P. Czajkowskiego w Perm, Teatro de La Zarzuela w Madrycie, Operze Podlaskiej w Białymstoku, Teatrze Wielkim w Łodzi i w Poznaniu.
Artystka wykonuje także repertuar symfoniczno-oratoryjny. Na zaproszenie Simona Rattle’a wzięła udział w tournée Filharmonii Berlińskiej po Azji (IX Symfonia Beethovena). Występowała z London Symphony Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Wiener Symphoniker, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, NDR Elbphilharmonie Orchestra, MDR Sinfonieorchester, Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną, Filharmonią Narodową w Warszawie, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR), Sinfonią Varsovią, pod batutą tak wybitnych dyrygentów, jak Colin Davies, Marco Armiliato, Sylvain Cambreling, Teodor Currentzis, Jesús López Cobos, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Massimo Zanetti, Simona Halseya, Thomas Hengelbrock, Alexander Liebreich.
Jest ceniona za interpretacje muzyki polskiej, zwłaszcza dzieł Karola Szymanowskiego. W roku 2004 ukazała się jej płyta ze zbiorem pieśni Szymanowskiego (Channel Classics), wyróżniona nagrodą Fryderyk jako najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Z towarzyszeniem City of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Simona Rattle’a nagrała album z Pieśniami księżniczki z baśni Szymanowskiego (EMI Classics), który otrzymał pięć gwiazdek od „BBC Music Magazine”, a z NOSPR pod dyrekcją Kazimierza Korda (Polskie Radio) – pieśni.

Anna RADZIEJEWSKA - absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom z wyróżnieniem w 1998).
W latach 1999–2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występowała w najbardziej prestiżowych teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Japonii. Brała udział w prestiżowych festiwalach, m.in. Salzburg Festspiele, Holland Festival, MaerzMusik w Berlinie, Wiener Festwochen, Schwetzingen Festival, Warszawska Jesień.
Od debiutu w roli Lady Macbeth w operze Macbeth Salvatore Sciarrina w Luzernie (2004) jest zaliczana do czołowych wykonawczyń utworów kompozytora na świecie. Specjalnie dla niej Sciarrino napisał partię Izumi w operze Da gelo a gelo oraz La Donny w operze Superflumina, a także utwór kameralny Immagina il deserto. Wielokrotnie kreowała role w Luci mie traditrici i L’altro giardino, śpiewała w La nuova Euridice w Teatro alla Scala w Mediolanie i innych. Wystąpiła w skomponowanych także z myślą o niej rolach w operze Transcryptum Wojciecha Blecharza (prapremiera 2013) oraz Orfeé Dariusza Przybylskiego (prapremiera 2015). Kreowała ponadto role w operach Haendla, Vivaldiego, Janáčka, Mascagniego, Mozarta, Czajkowskiego, Rossiniego, Pucciniego, Sikory.
W swoim repertuarze posiada również pieśni, utwory kameralne oraz oratoryjno-kantatowe. Koncertuje z uznanymi zespołami muzyki dawnej (Collegium Musicum Kön, Concerto Vocale, Il Tempo, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, La Fenice, Royal Baroque Ensemble) i współczesnej (Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, AUKSO).
Współpracowała z takimi dyrygentami, jak Harry Bicket, Attilio Cremonesi, Andreas Spering, Michel Tabachnik, Jean Christoph Spinosi, Friedemann Layer, Maximiano Valdés, Sebastien Rouland, Johannes Debus, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Jacek Kasprzyk, Marco Angius, Marek Moś, Kai Bumann.
Ma w  dorobku liczne nagrania płytowe, m.in. z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej oraz utwory Sciarrina. Od 2007 roku współpracuje z wydawnictwem DUX, dla którego wraz z pianistą Mariuszem Rutkowskim nagrała albumy z pieśniami Paderewskiego, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Kolberga. Nagrania z jej udziałem otrzymały m.in. nagrodę Selecionée par ARTE oraz Orfée D’Or 2009, a w 2018 – nagrodę Fryderyk oraz Feniks za nagranie oratorium A. Caldary.
Od 1999 roku prowadzi klasę śpiewu na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (dr hab., prof. UMFC). Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich.
Od 2017 jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Rafał BARTMIŃSKI - absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie Eugeniusza Sąsiadka.
Laureat III nagrody Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu w 2001 roku oraz II nagrody i 11 nagród pozaregulaminowych Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie w 2007 roku. W trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową. Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej w Warszawie (TW–ON) w 2002 roku. Od tego roku stale współpracuje z tym teatrem, wykonywał tam główne role tenorowe w Halce S. Moniuszki pod dyr. Marca Minkowskiego, W krainie czarodziejskiego fletu z muzyką W.A. Mozarta, Strasznym dworze Moniuszki, Nabucco G. Verdiego, Katii Kabanowej L. Janáčka, Madama Butterfly G. Pucciniego, Curlev River B. Brittena, Wozzecku A. Berga. Z zespołem TW–ON koncertował m.in. w Sadler’s Wells w Londynie, Operze w Wilnie, na festiwalu Peralada w Hiszpanii i podczas tournée po Japonii. W 2003 i 2005 roku z zespołem Opery Polskiej odbył tournée po Niemczech, Austrii i Szwajcarii, kreując rolę Tamina w Czarodziejskim flecie Mozarta, którą w 2005 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu. Od 2006 regularnie śpiewa w Operze Wrocławskiej. W 2009 roku wystąpił w Teatrze Bolszoj w Moskwie, jako Tamburmajor w Wozzecku Berga, oraz w Operze Krakowskiej, jako Don Ottavio w Don Giovannim Mozarta. Wziął udział w przedstawieniu Marii R. Statkowskiego na Wexford Opera Festival (Wacław), a także w spektaklach Króla Rogerze Szymanowskiego w Operze Wrocławskiej, Hessisches Staatstheater w Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opéra Bastille w Paryżu, Opernhaus Wuppertal (Pasterz).
Występuje regularnie także w repertuarze koncertowym, w tym w dziełach K. Pendereckiego: Te Deum, Kosmogonia, Credo, Siedem Bram Jerozolimy, Polskie Requiem (Tel Awiw, Hajfa, Jerozolima, z MDR-Sinfonieorchester w Lipsku i Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną). W 2013 roku śpiewał w Credo pod batutą Walerija Giergijewa na Jubileuszowej Gali z okazji 80. urodzin kompozytora), VIII Symfonii Mahlera (The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion, dyr. Noam Sheriff), Harnasiach Szymanowskiego (Théâtre du Châtelet w Paryżu), Missa solemnis Beethovena (NOSPR, dyr. Jerzy Semkow), IX Symfonii Beethovena (Filharmonia Narodowa w Warszawie, dyr. Stanisław Skrowaczewski), Mesjaszu Haendla, u boku Emmy Kirkby i Michaela Chance’a. Wykonywał III Symfonię Pieśń o nocy Szymanowskiego z Filharmonią Narodową pod dyr. A. Wita (nagranie DVD), z Sinfonieorchester des Bayerischen Rudfunks w Monachium i Kolonii pod batutą Marissa Jansonsa (nagranie CD) oraz z Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją Hannu Lintu.
Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami, takimi jak Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, José Maria Florêncio, Miguel Gómez Martínez, Tomáš Hanus, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Ewa Michnik, Marc Minkowski, Andrzej Straszyński, Tadeusz Wojciechowski, Alberto Zedda.
Wziął udział w licznych nagraniach płytowych, m.in.: VIII Symfonii Kwiaty polskie M. Weinberga, Credo, Kosmogonii K. Pendereckiego, z orkiestrą i chórem Filharmonii Narodowej pod dyr. Antoniego Wita, Mszy S. Moniuszki, z chórem Filharmonii Narodowej pod dyr. Henryka Wojnarowskiego (nagroda Fryderyk 2009).
Występował również jako aktor dramatyczny w Teatrze Telewizji: w Sesja castingowej w reż. Krzysztofa Zanussiego oraz Maria Callas – master class w reż. Andrzeja Domalika u boku Krystyny Jandy. Został uhonorowany Małym Berłem Fundacji Kultury Polskiej przez Marię Fołtyn jako propagator muzyki Stanisława Moniuszki.

Eugenio DI LIETO - ukończył z wyróżnieniem studia wokalne w konserwatorium w Perugii. Specjalizował się wówczas w repertuarze barokowym oraz dziełach W.A. Mozarta, G. Rossiniego, F. Schuberta czy R. Schumanna, studiując pod kierunkiem artystów takich, jak Gemma Bertagnolli, Gloria Banditelli, Federico Maria Sardelli, Claudio Desderi, Marina Comparato i Max von Edmund. Kształcił się ponadto w Accademia Teatro alla Scala (wśród jego nauczycieli znaleźli się: Luciana D’Intino, Eva Mei i Renato Bruson) i wziął udział w kilku produkcjach tej sceny: Ali Baba L. Cherubiniego (jako Aboul Hassan), Missa solemnis c-moll W.A. Mozarta, z udziałem G. Antoniniego i Giardino Armonico, Chowańszczyzna M. Musorgskiego, Gianni Schicchi G. Pucciniego (Simone).
Na początku kariery artystycznej wziął udział w takich produkcjach jak: Il Campanello G. Donizettiego (Don Annibale), Magnificat J.S. Bacha, Don Giovanni Mozarta (Leporello) w Teatro Quirino oraz Cyganeria Pucciniego w Teatro Argentina w Rzymie, Rigoletto Verdiego (Marullo), Liebeslieder i Neue Liebeslieder J. Brahmsa w Perugii. Szczególnie interesująca była jego współpraca z Teatro Lirico Sperimentale w Spoleto, gdzie podczas minionych sezonów wystąpił w Alcinie G.F. Haendla, pod dyrekcją Federico Marii Sardellego (Melisso), La serva padrona G.B. Pergolesiego (Uberto), Jephte G. Carissimiego, La finta tedesca J.A. Hassego i Cyganerii (Colline) podczas tournée po Japonii. Powierzono mu też tytułową rolę w Don Pasquale w produkcji Opera Studio na Teneryfie. Występował ponadto w Cyruliku sewilskim Rossiniego (Don Basilio) w Pisie, Livorno, Lukce, w Teatro Coccia w Novarze oraz w Teatro Argentina w Rzymie, Requiem Mozarta w Turynie oraz w National Centre for the Performing Arts w Mumbaju, Kopciuszku Rossiniego (Don Magnifico) podczas Cortona Mix Festival, a także w Teatro Verdi i Teatro Pergola we Florencji, Tryptyku Pucciniego w Teatro del Maggio we Florencji, Cyganerii w Mesynie i Tiranie, Włoszce w Algierze Rossiniego na tournée po Francji, Czarodziejskim flecie Mozarta w Livorno, Pisie, Lukce, Bergamo, Como, Brescii, Cremonie, Pawii i na Teneryfie, Don Giovannim (Commendatore) podczas tournée po Włoszech, Mszy Koronacyjnej i Requiem Mozarta w Mumbaju, Il ballo delle Ingrate C. Monteverdiego podczas Festival della Valle d’Itria w Martina Franca (Pluton).



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję