Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


6.12 kasa nieczynna

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT PAPIESKI

2020-10-17, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

42. rocznica rozpoczęcia pontyfikatu papieża Jana Pawła II

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Rafał Janiak – dyrygent
Dorota Szczepańska – sopran
Joanna Święszek – alt
Dominik Czernik – tenor
Maciej Drużkowski – bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart:
Ave verum corpus, KV 618 
Exsultate, jubilate KV 165
Msza C-dur Koronacyjna   KV 317

Katolickość muzyki kościelnej Wolfganga Amadeusza Mozarta – jakże celnie zauważył jego monografista Alfred Einstein – polega na jej humanizmie, bezpośredniości, przemawianiu do serc nabożnych i dziecięco ufnych. Mozart był pełen pobożności, pisze autor, choć zawsze „pięknie wystrojony”. I – hołdując stylowi okazałemu – nigdy nie zapominał o ekspresji. Wystarczy posłuchać trzech Mozartowskich arcydzieł.

Wystawnie i emocjonalnie  
Motet Exsultate, jubilate KV 165 (‘cieszcie się i radujcie’) jest, w istocie, rodzajem miniaturowego koncertu dla głosu sopranowego z towarzyszeniem smyczków, obojów, rogów i organów. Muzykę charakteryzuje tu popisowy blask i stylistyczna wykwintność. Amadeusz napisał ten utwór w Mediolanie, dla wybitnego śpiewaka-kastrata – Venanzio Rauzziniego, podczas podróży do Włoch w roku 1773 roku. A, jak chwalił się ojcu, co było owocem licznych peregrynacji: potrafił każdy styl, także włoskiego bel canto, przejąć i twórczo naśladować.

Z duchową żarliwością
Motet Ave verum corpus KV 618 (‘bądź pozdrowione, prawdziwe ciało’) został napisany w roku 1791, prawdopodobnie na okoliczność Święta Bożego Ciała, dla Antoniego Stolla – nauczyciela i chórmistrza w Kościele św. Stefana w Baden pod Wiedniem. Skomponowany w manierze „wtórnej prostoty” reprezentuje serafickie Piękno. W autografie Mozart zapisał przy inicjalnym Adagio sotto voce… O sprawach ważnych, jak w pieśni, mówi się szeptem…   

W kulcie Maryjnym?
W marcu 1779 roku Mozart skomponował Mszę (KV 317) na kwartet solistów, czterogłosowy chór mieszany, orkiestrę i organy, znaną jako Koronacyjna. Pierwotnie sądzono, iż uczynił ją w hołdzie dla cudownego obrazu Matki Boskiej w Plain koło Salzburga; dziś przypuszcza się, że ta missa brevis powstała z okazji Świąt Wielkanocnych. Subtelność spotyka się tu z quasi-symfonicznymi kontrastami, a solo sopranowe z Agnus Dei antycypuje arię hrabiny z Wesela Figara. W końcu opera była dla Mozarta przed wszystkim…   

***
W liście do artystów (1999) Jan Paweł II pisał o poszukiwaniu nowych epifanii Piękna. I podkreślał: „Tworząc dzieło, artysta wyraża […] samego siebie do tego stopnia, że jego twórczość stanowi szczególne odzwierciedlenie jego istoty – tego kim jest i jaki jest”. Zaznaczał też: „Piękno jest kluczem tajemnicy i wezwaniem transcendencji. Zachęca człowieka, aby poznał smak życia i umiał marzyć o przyszłości”. Wspaniałe przesłanie dla nas. Tu i teraz.

Małgorzata Janicka-Słysz

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję