telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT UNIWERSYTECKI
powiększ
wykonawcy:
repertuar:
dr hab. Krzysztof Guczalski – wykład pt. Harmonia, muzyka i matematyka
Koncert rozpocznie utwór z pogranicza klasycyzmu i romantyzmu Ignaza Lachnera (1803–1890). Ten niemiecki kompozytor, dyrygent i organista należał do najznakomitszych kompozytorów symfonicznych tego okresu. Z licznych jego dzieł najwyżej ceni się 8 symfonii (z nagrodzoną w Wiedniu Sinfonia passionata) i inne dzieła orkiestrowe, większe kompozycje na chóry męskie oraz pieśni.
Przedstawicielem epoki romantyzmu będzie Jakob Dont (1815–1888) – austriacki skrzypek, kompozytor i pedagog. Urodził się i zmarł w Wiedniu. Jego kompozycje zawierają innowacyjny materiał dydaktyczny, przez co uważane są za jedne z najważniejszych studiów technicznych na skrzypce. Wśród uczniów Donta był m.in. Leopold Auer.
Autorem kolejnego utworu jest niemiecki kompozytor z przełomu XIX i XX wieku Richard Hofmann (1844–1918). Był profesorem w Konserwatorium w Lipsku i liderem Lipskiego Towarzystwa Chóralnego. Skomponował wiele utworów instruktażowych na fortepian, instrumenty smyczkowe i dęte.
Ostatnimi kompozycjami przenosimy się do czasów nam współczesnych. Andrew Derecskei (ur. 1982) to węgierski kompozytor, dyrygent i skrzypek. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych, zarówno jako kompozytor, jak i czynny muzyk. Swoje umiejętności doskonalił na zagranicznych i krajowych kursach mistrzowskich. Dokonał licznych prawykonań utworów ze współczesnej literatury muzycznej.
Koncert zakończymy krótkim, ale niezwykle efektownym utworem grecko-amerykańskiego kompozytora i skrzypka, Andreasa Makrisa (1930–2005). Przez wiele lat był kompozytorem-rezydentem, a przez 28 lat członkiem I sekcji skrzypiec w National Symphony Orchestra w Waszyngtonie. Napisał około 100 utworów na orkiestrę, zespoły kameralne i instrumenty solowe. Jego dzieła były wykonywane w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Kanadzie, Europie, Rosji i Japonii.
W imieniu całego zespołu serdecznie zapraszam Państwa na nasz koncert!
Barbara Mglej
Harmonia, muzyka i matematyka
Przynajmniej od czasów Pitagorejczyków obecne jest w tradycji europejskiej przekonanie o głębokim związku pomiędzy muzyką a liczbą, czy też muzyką a matematyką. Jego źródeł zwykle upatruje się w odkryciu, że proste proporcje liczbowe – 2:1, 3:2 itp. – odpowiadają najbardziej zgodnym i harmonijnym współbrzmieniom dźwięków (oktawa, kwinta). W średniowieczu muzyka – rozumiana jako abstrakcyjna nauka o proporcjach liczbowych i wynikających stąd harmoniach – była wręcz traktowana jako jedna z nauk matematycznych i wraz z arytmetyką, geometrią i astronomią tworzyła tzw. Quadrivium.
Ujęcie takie było jednak także kontestowane. Przykładowo Eduard Hanslick, słynny dziewiętnastowieczny krytyk muzyczny i fundator nowoczesnej estetyki muzyki, stwierdza: „piękno muzyczne nie ma nic wspólnego z matematycznym” oraz „w utworze muzycznym nic nie jest matematycznie obliczane”.
Celem wystąpienia będzie wyjaśnienie, o co w istocie chodzi, gdy mowa o związku pomiędzy muzyką a matematyką i próba rozstrzygnięcia, czy rzeczywiście – jak czasem się twierdzi – „harmonia muzyczna tkwi w liczbach”.
dr hab. Krzysztof Guczalski
Dr hab. Krzysztof GUCZALSKI, prof. UJ, kierownik Zakładu Estetyki w Instytucie Filozofii UJ. Studiował matematykę, muzykologię i filozofię w Krakowie, Minneapolis i Bonn. Jego główne zainteresowania badawcze obejmują filozofię muzyki, estetykę, teorię znaków i symboli oraz teorię obrazów. Jest autorem książek Znaczenie muzyki – znaczenia w muzyce (1999) oraz Perspektywa. Forma symboliczna czy naturalna? (2012), jak również licznych artykułów np. w British Journal of Aesthetics, International Review of Aesthetics and Sociology of Music, Musik & Ästhetik, Estetika, Muzyka, Sztuka i Filozofia, Res Facta Nova i innych. Jest także redaktorem tomu Filozofia muzyki. Studia (2003). Od roku 2015 do 2020 był redaktorem naczelnym czasopisma filozoficznego Principia.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010