Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2021-11-18, Czwartek
19:00

miejsce: Collegium Novum UJ
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Barbara Mglej – skrzypce
Elżbieta Mudlaff – skrzypce
Jakub Żurek – skrzypce
Szymon Naściszewski – skrzypce

dr hab. Krzysztof Guczalski – wykład

 



repertuar:

Ignaz Lachner – Kwartet G-dur na 4 skrzypiec op. 107
Jakob Dont – Kwartet e-moll na 4 skrzypiec op. 42
Richard Hofmann – Kwartet C-dur na 4 skrzypiec op. 98
András Derecskei – Consort Nr 1
Andreas Makris – Scherzo na 4 skrzypiec

dr hab. Krzysztof Guczalski – wykład pt. Harmonia, muzyka i matematyka


 
 
Pomysł na koncert zrodził się po realizacji nagrania Kwartetu na czworo skrzypiec Grażyny Bacewicz w Filharmonii Krakowskiej. Zadałam sobie wtedy pytanie, czy są inne utwory na ten skład, oprócz świetnego, aczkolwiek dosyć znanego utworu kompozytorki? Okazało się, że tak i będziemy mieli przyjemność zaprezentować Państwu przekrój takich kompozycji od XIX aż po XXI wiek.
Koncert rozpocznie utwór z pogranicza klasycyzmu i romantyzmu Ignaza Lachnera (1803–1890). Ten niemiecki kompozytor, dyrygent i organista należał do najznakomitszych kompozytorów symfonicznych tego okresu. Z licznych jego dzieł najwyżej ceni się 8 symfonii (z nagrodzoną w Wiedniu Sinfonia passionata) i inne dzieła orkiestrowe, większe kompozycje na chóry męskie oraz pieśni.
Przedstawicielem epoki romantyzmu będzie Jakob Dont (1815–1888) – austriacki skrzypek, kompozytor i pedagog. Urodził się i zmarł w Wiedniu. Jego kompozycje zawierają innowacyjny materiał dydaktyczny, przez co uważane są za jedne z najważniejszych studiów technicznych na skrzypce. Wśród uczniów Donta był m.in. Leopold Auer.
Autorem kolejnego utworu jest niemiecki kompozytor z przełomu XIX i XX wieku Richard Hofmann (1844–1918). Był profesorem w Konserwatorium w Lipsku i liderem Lipskiego Towarzystwa Chóralnego. Skomponował wiele utworów instruktażowych na fortepian, instrumenty smyczkowe i dęte.
Ostatnimi kompozycjami przenosimy się do czasów nam współczesnych. Andrew Derecskei (ur. 1982) to węgierski kompozytor, dyrygent i skrzypek. Jest laureatem krajowych i zagranicznych konkursów muzycznych, zarówno jako kompozytor, jak i czynny muzyk. Swoje umiejętności doskonalił na zagranicznych i krajowych kursach mistrzowskich. Dokonał licznych prawykonań utworów ze współczesnej literatury muzycznej.
Koncert zakończymy krótkim, ale niezwykle efektownym utworem grecko-amerykańskiego kompozytora i skrzypka, Andreasa Makrisa (1930–2005). Przez wiele lat był kompozytorem-rezydentem, a przez 28 lat członkiem I sekcji skrzypiec w National Symphony Orchestra w Waszyngtonie. Napisał około 100 utworów na orkiestrę, zespoły kameralne i instrumenty solowe. Jego dzieła były wykonywane w Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej, Kanadzie, Europie, Rosji i Japonii.

W imieniu całego zespołu serdecznie zapraszam Państwa na nasz koncert!

Barbara Mglej


Barbara MGLEJ - absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie Kai Danczowskiej. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich, m.in. u Jana Staniendy, Grigorija Żyslina, Krzysztofa Jakowicza, a także jako bierny uczestnik u Zakhara Brona. W roku akademickim 2011/2012 otrzymała stypendium rektora dla najlepszych studentów.
Interesuje ją głównie wykonawstwo muzyki kameralnej oraz muzyki nowej. Jako kameralistka współpracowała z takimi artystami, jak Kaja Danczowska, Aleksandra Kuls, Tomasz Strahl, Arkadiusz Krupa, Daniel Schnyder, Nikita Vaganov, Kirsten Ecke. Od 2009 roku współtworzy smyczkowy Antarja Quartet, z którym występowała na wielu międzynarodowych festiwalach we Włoszech, w Niemczech, Austrii, Danii, Serbii, Macedonii, Słowenii. W 2016 roku zespół zdobył I nagrodę – tytuł Mistrza – na III Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy, co zaowocowało nagraniem płyty z dziełami F. Mendelssohna i K. Pendereckiego. Antarja Quartet brał udział w wielu kursach mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Marka Mosia, Petera Bucka, Krzysztofa Pendereckiego, Altenberg Trio, Apollon Musagete Quartett, Shanghai Quartet, Belcea Quartert, Fine Arts Quartet. W latach 2014–2017 jego członkowie studiowali kameralistykę w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem Johannesa Meissla i Vidy Vujic. Zespół chętnie podejmuje się prawykonań muzyki współczesnej.
W 2014 roku Barbara Mglej uczestniczyła w warsztatach w Darmstadcie w ramach Międzynarodowych Letnich Kursów Nowej Muzyki, a rok później – w kursach w Kolonii. Miała wówczas okazję pracować pod okiem członków zespołów Kwartludium, Ensemble Garage oraz Ensemble Modern. Na swoim koncie ma prawykonania i polskie premiery utworów kameralnych i orkiestrowych takich kompozytorów, jak Brigitta Muntendorf, Salvatore Sciarrino, Artur Zagajewski, Johannes Schöllhorn, Ragnhild Berstad, Gérard Grisey, Raphaël Cendo i wielu innych. Od 2014 należy do formacji Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, z którą występowała na takich festiwalach, jak Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Moderna, KODY, Audio Art, Elementi.

Elżbieta MUDLAFF – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Studia ukończyła pod  kierunkiem prof. Kaji Danczowskiej, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Brała udział w wielu  kursach mistrzowskich, między innymi w Łańcucie (prof. A. Cofalik), Janowcu (prof. J. Stanienda), Darłowie (P. Janowski) oraz Krakowie (prof. Grigorij Zhislin, prof. Marcin Baranowski). 
W marcu 2008 roku otrzymała Indywidualną Nagrodę Fundacji Kultury Polskiej z rąk prof.  Aleksandra Krawczuka. Jest laureatką I nagrody w uczelnianym konkursie na wykonanie koncertu  skrzypcowego Mieczysława Karłowicza. Koncert ten wykonała w grudniu 2009 r. w Filharmonii  Krakowskiej z orkiestrą Akademii Muzycznej pod dyrekcją P. Przytockiego.  
Od roku 2009 członek kwartetu Amber (od roku 2015 przekształconego kwartet Antarja). Wraz z  zespołem uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez najwybitniejszych muzyków oraz pedagogów, m.in.: Shanghai Quartet, Fine Arts Quartet, Apollon Musagete Quartet, prof. Peter  Buck (Melos Quartet), Krzysztof Chorzelski (Belcea Quartet).  
W roku 2014, jako członek tria fortepianowego Inaversa otrzymała I nagrodę na  9. Międzynarodowym Konkursie Musica Insieme w San Dona di Piave we Włoszech (w kategori:  kameralistyka).  
W roku 2016 wraz z Antarja Quartet otrzymała I nagrodę na III Turnieju Kameralnym w  Bydgoszczy.
 
Jakub ŻUREK - ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie skrzypiec Piotra Tarcholika. Brał udział w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez członków Scharoun Ensemble der Berliner Philharmoniker, Petera Bucka, Mikhaila Kopelmana, Alexander String Quartet.
Jest członkiem kwartetów smyczkowych AER Quartet i Sinfo Quartet oraz muzykiem Orkiestry Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Współpracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, zespołem Sinfonietta Cracovia, Kameralną Orkiestrą Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Jako kameralista i muzyk orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Występował na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Festiwalu Szymanowski/Polska/Świat, Rheingau Musik Festival, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, Festiwalu Młoda Praga, Sinfonietta Festival i innych.

Szymon NAŚCISZEWSKI – urodzony w Rzeszowie skrzypek i dyrygent. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie skrzypiec dr. Jakuba Jakowicza oraz Hochschule für Musik, Tanz und Medien Hannover w klasie skrzypiec prof. Adama Kosteckiego. Najmłodszy laureat drugiej edycji programu stypendialnego „Młoda Polska” (2005), zdobywca drugiej nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Solfeżowym w Bielsku-Białej (2008), finalista pierwszego Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (2015). Swoje umiejętności doskonalił pod okiem znakomitych instrumentalistów, m.in. Bartłomieja Nizioła, Xiaomin Wanga, Williama van der Oostena, Aleny Baevy. Występuje w kraju i za granicą jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy (orkiestra Filharmonii Kaliskiej – koncertmistrz, NFM Orkiestra Leopoldinum, Polska Filharmonia Kameralna Sopot, Sinfonia Varsovia). Brał udział w festiwalach Warszawska Jesień, Festiwal International de Piano w Aix en Provence, Festiwal Ensemble im. Księżnej Daisy na Zamku Książ, La Folle Journée (Polska, Francja, Japonia). Absolwent drugiej edycji programu Akademia Sinfonia Varsovia (2014), współpracował także z członkami orkiestry Berliner Philharmoniker (Sharoun Ensemble) podczas Letniej Akademii Muzyki w Lusławicach (2017). Obecnie związany z orkiestrą Filharmonii Krakowskiej. W 2018 roku rozpoczął studia dyrygenckie na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Pawła Przytockiego.
 

 

Harmonia, muzyka i matematyka

Przynajmniej od czasów Pitagorejczyków obecne jest w tradycji europejskiej przekonanie o głębokim związku pomiędzy muzyką a liczbą, czy też muzyką a matematyką. Jego źródeł zwykle upatruje się w odkryciu, że proste proporcje liczbowe – 2:1, 3:2 itp. – odpowiadają najbardziej zgodnym i harmonijnym współbrzmieniom dźwięków (oktawa, kwinta). W średniowieczu muzyka – rozumiana jako abstrakcyjna nauka o proporcjach liczbowych i wynikających stąd harmoniach – była wręcz traktowana jako jedna z nauk matematycznych i wraz z arytmetyką, geometrią i astronomią tworzyła tzw. Quadrivium.
Ujęcie takie było jednak także kontestowane. Przykładowo Eduard Hanslick, słynny dziewiętnastowieczny krytyk muzyczny i fundator nowoczesnej estetyki muzyki, stwierdza: „piękno muzyczne nie ma nic wspólnego z matematycznym” oraz „w utworze muzycznym nic nie jest matematycznie obliczane”.
Celem wystąpienia będzie wyjaśnienie, o co w istocie chodzi, gdy mowa o związku pomiędzy muzyką a matematyką i próba rozstrzygnięcia, czy rzeczywiście – jak czasem się twierdzi – „harmonia muzyczna tkwi w liczbach”.

dr hab. Krzysztof Guczalski



Dr hab. Krzysztof GUCZALSKI, prof. UJ, kierownik Zakładu Estetyki w Instytucie Filozofii UJ. Studiował matematykę, muzykologię i filozofię w Krakowie, Minneapolis i Bonn. Jego główne zainteresowania badawcze obejmują filozofię muzyki, estetykę, teorię znaków i symboli oraz teorię obrazów. Jest autorem książek Znaczenie muzyki – znaczenia w muzyce (1999) oraz Perspektywa. Forma symboliczna czy naturalna? (2012), jak również licznych artykułów np. w British Journal of Aesthetics, International Review of Aesthetics and Sociology of Music, Musik & Ästhetik, Estetika, Muzyka, Sztuka i Filozofia, Res Facta Nova i innych. Jest także redaktorem tomu Filozofia muzyki. Studia (2003). Od roku 2015 do 2020 był redaktorem naczelnym czasopisma filozoficznego Principia.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję