Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2014-06-07, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Pavel Kazhevnikov
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Michał Dworzyński – dyrygent
Maxim Rysanov – altówka
 



repertuar:

Benjamin Britten – Simple Symphony op. 4
William Walton – Koncert altówkowy
Edward Elgar – Enigma Variations op. 36

 

Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu.
Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.


 

Maxim RYSANOV – ukraiński altowiolista i dyrygent, jeden z najbardziej dynamicznych i charyzmatycznych muzyków swojego pokolenia. Zasłynął przede wszystkim z występów altowiolistycznych w ramach najbardziej prestiżowych międzynarodowych festiwali muzycznych, takich jak BBC Last Night of the Proms, Festiwal Edynburski czy Festiwal w Salzburgu. Obecnie łączy karierę altowiolisty z dyrygenturą.
Grę na altówce studiował pod kierunkiem Marii Sitkovskayej w Moskwie oraz Johna Glickmana w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama. Dyrygentury uczył się w klasie Alana Hazeldine’a w Guildhall School of Music in London, uczestniczył także w kursach mistrzowskich prowadzonych przez takich pedagogów jak Gennady Rozhdestvensky i Jorma Panula.
Dyrygował takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Bazylei, Litewska Orkiestra Kameralna, Kiev Soloists, Orkiestra Symfoniczna z Valladolid, Gruzińska Narodowa Orkiestra Symfoniczna, Dala Sinfonietta czy Orkiestra Kameralna CHAARTS.
Wśród ostatnich najważniejszych wydarzeń koncertowych znalazły się występy z Orkiestrą Symfoniczną Radia Frankfurckiego (Philippe Herreweghe), Orkiestrą Filharmoniczną NDR (Eivind Gullberg Jensen), Gurzenich Orchestra (Sir Mark Elder), Duńską Narodową Orkiestrą Symfoniczną (Michael Schoenwandt), Ulster Orchestra (Paul Watkins), Orquesta de Castilla y Leon (Vasily Petrenko), Orkiestrą Symfoniczną Czeskiego Radia w Pradze (Juraj Valcuha), Szanghajską Orkiestrą Symfoniczną (Long Yu), Orkiestrą Symfoniczną RTE (Olari Elts), Orquesta Sinfonica de Euskadi (Diego Matheuz), BBC Symphony Orchestra (Jiří Bělohlávek), Malezyjską Orkiestrą Filharmoniczną (Yan Pascal Tortelier), Seattle Symphony (Andrey Boreyko) oraz Orchestre Philharmonique de Strasbourg (Michał Dworzyński).
Artysta-rezydent koreańskiego Festiwalu Great Mountain, a także prestiżowej sali koncertowej im. Miguela Delibes w hiszpańskim Valladolid.
Maxim Rysanov jest nie tylko solistą, lecz także doskonałym kameralistą. Koncertował z takimi muzykami jak Leif Ove Andsnes, Nicola Benedetti, Michael Collins, Alice Coote, Augustin Dumay, Martin Frost, Sol Gabetta, Janine Jansen, Gidon Kremer, Mischa Maisky, Viktoria Mullova, Maxim Vengerov, Denis Matsuev.
Jest zdobywcą nagrody Classic FM Gramophone Young Artist of the Year Award oraz BBC Radio 3 New Generation Award, a także nagród w konkursach w Genewie, Lionel Tertis i Valentino Bucchi.
Artysta chętnie prezentuje światowe prawykonania dzieł kompozytorów współczesnych.
Pierwszy solowy album płytowy Rysanova wyróżniony został Editor's Choice pisma Gramophone. Kolejne albumy także zyskiwały uznanie i popularność. Czwarta z wydanych płyt artysty trafiła na szczyt listy przebojów I-Tunes w USA.
Artysta gra na altówce Giuseppe Guadagnini’ego (1780), wypożyczonej przez Fundację Elise Mathilde.


Michał DWORZYŃSKI - od września 2013 roku Dyrektor Artystyczny Filharmonii Krakowskiej. W opinii wielu krytyków należy do najciekawszych talentów dyrygenckich Europy młodego pokolenia. Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się od zwycięstwa w Donatella Flick Conducting Competition w Londynie w 2006 roku. Dzięki zwycięstwu otrzymał na dwa lata stanowisko dyrygenta-asystenta w London Symphony Orchestra, gdzie współpracował m.in. z Valerym Gergievem i Sir Co¬linem Davisem. Ponadto jest zwycięzcą konkursów dyrygenckich w Zagrzebiu (Lovro von Matačić 2003) oraz w południowokoreańskim Suwon (2005).
Występował w całej niemal Europie z takimi orkiestrami, jak London Symphony Orchestra, London Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic, Orchestre National de Belgique, Royal Flemish Philharmonic oraz Brussels Philharmonic, Tonhalle-Orchester Zürich, Copenhagen Philharmonic Orchestra i Orchestre de l’Opéra de Lyon, Rundfunk Symphonie Orchester Berlin, Swedish Radio Symphony Orchestra, Stockholm Royal Opera Orchestra, Wiener Kammer-Orchester, Orquesta Sinfónica de Radio Televisión Espańola (Madryt), Iceland Symphony, RTÉ National Symphony Orchestra (Dublin), City of Birmingham Symphony, BBC Symphony Orchestra, BBC Philharmonic Ulster Orchestra, BBC Scottish Symphony, Israel Philharmonic, Netherlands Radio Philharmonic, Orchestre National des Pays de la Loire i Strasbourg Philharmonic. W marcu 2010 roku odniósł znaczący sukces w Japonii z Tokyo Symphony i Tokyo Philharmonic. Michał Dworzyński regularnie współpracuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, z którą w lutym 2012 roku, na zaproszenie Antoniego Wita i wraz z nim, odbył tournée po Japonii, zaś we wrześniu tego samego roku wystąpił na trzech koncertach we Włoszech i Szwajcarii.
Otrzymał liczne nagrody i wyróżnienia za promocję muzyki polskiej, w tym w 2007 roku medal Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków SPAM za zasłu¬gi dla muzyki polskiej. Dyrygował wszystkimi znaczącymi polskimi orkiestrami. Dokonał szeregu nagrań dla Telewizji Polskiej, Polskiego Radia i BBC Radio oraz wytwórni Hyperion, Naxos i BMG Sony. W roku 2012 jego nagrania były dwu¬krotnie obecne na płytach miesiąca BBC Music Magazine.
W roku 2009 nagrał wraz z pianistą Hammishem Milne koncerty fortepianowe Hermanna Goetza i Józefa Wieniawskiego, zaś w roku 2013 dokonał, ze skrzypkiem Eugenem Ugorskim, premierowego nagrania dwóch koncertów skrzypco¬wych Emila Młynarskiego oraz miniatur skrzypcowych Aleksandra Zarzyckiego (obie płyty z udziałem BBC Scottish Symphony dla wytwórni Hyperion Records).
W listopadzie 2013 roku poprowadził London Philharmonic Orchestra w Royal Festival Hall w Londynie na koncercie poświęconym muzyce Krzysztofa Pendereckiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, zaś 27 kwietniu 2014 roku zadyrygował Chórem Filharmonii Krakowskiej na Placu Św. Piotra w Watykanie na koncercie poprzedzającym Mszę Kanonizacyjną papieży Jana XXIII i Jana Pawła II.
Michał Dworzyński ukończył z wyróżnieniem studia w warszawskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Antoniego Wita i berlińskiej Hochschule für Musik Hanns Eisler pod kierunkiem Christiana Ehwalda. W wieku 21 lat został asy-stentem dyrygenta w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR). Był pierwszym dyrygentem Orkiestry Akademii Beetho¬venowskiej w Krakowie (2008–10). W sezonach 2013–2016 będzie pierwszym dyrygentem gościnnym japońskiej Yamagata Symphony Orchestra.



Utwory trzech kompozytorów różnych generacji dają interesujący obraz muzyki angielskiej z okresu schyłku neoromantyzmu XIX w. oraz przełomu lat dwudziestych i trzydziestych ubiegłego stulecia. Najmłodszy z nich i najbardziej znany w świecie – Benjamin Britten (1913–1976) komponował od dzieciństwa. Już po ukończeniu studiów wybrał z tych dziecięcych utworów cztery i zestawił z nich Simple Symphony op. 4. Jest to urocza kompozycja, pełna niezafałszowanego wdzięku, zapowiadająca wielki talent.

Wiliam Walton (1902–1983) był synem skromnego nauczyciela śpiewu. Od wczesnych lat śpiewał w zespole prowadzonym przez ojca. potem w chórze katedralnym w Oxfordzie, gdzie przez dwa lata studiował także na uniwersytecie. Dzięki pomocy arystokratycznej rodziny Sitwellów mógł się poświęcić pracy twórczej. Concerto for Viola powstało w roku 1929. Solistą prawykonania w ramach „koncertów promenadowych” by wybitny kompozytor niemiecki i zarazem doskonały altowiolista, Paul Hindemith. Liryczna ekspresja Koncertu zestraja się pięknie z ciemnym kolorytem brzmienia altówki.

Edward Edgar (1857–1934) jest uznany w Anglii za wielkiego kompozytora narodowego. Przeważającą część jego dorobku stanowią utwory wokalne, głównie kościelne, związane mocno z angielska kulturą. W muzyce symfonicznej Elgara wyróżniającym dziełem są Variations on an Original Theme, znane jako Enigma Variations. Ta zagadka kryje się we wstępnym fragmencie, opartym na bardzo oryginalnym pomyśle. Jest to harmonizacja tematu, który nie został zapisany w nutach, lecz zaistniał jedynie w wyobraźni kompozytora. Na stronie tytułowej partytury Elgar napisał: „Dedicated to my friends, pictured within.” Te portrety przyjaciół, to kolejne wariacje oznaczone ich monogramami, które bez trudu zostały rozszyfrowane przez angielskich muzykologów.

Adam Walaciński



 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję