Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2021-11-26, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

fot. A. Świetlik
powiększ

wykonawcy:

Bella Italia!
 
Orkiestra Kameralna Filharmonii Krakowskiej
Nicola Simoni - dyrygent
Antonella Colaianni - mezzosopran
Robert Gierlach - bas-baryton
 



repertuar:

Luigi Boccherini – Sinfonia d-moll op. 12 nr 4 La casa del diavolo
Gioachino Rossini – aria Per lui che adoro z opery L'Italiana in Algeri
Gioachino Rossini – aria Cruda Sorte z opery L'Italiana in Algeri
***
Gaetano Donizetti – aria Il segreto per esser felici z opery Lucrezia Borgia
Niccolò Piccinni – Sinfonia z opery Catone in Uttica
Domenico Cimarosa – Il maestro di cappella

 

Urodzony w Lukce Luigi Boccherini był jednym z najbardziej płodnych kompozytorów epoki klasycyzmu. Kosmopolita, który tworzył m.in. w Mediolanie, Wiedniu, Paryżu, Berlinie i Madrycie. Ten wybitny kompozytor i wirtuoz wiolonczeli nie tylko miał wpływ na rozwój kwartetu smyczkowego, ale jako pierwszy skomponował muzykę na kwintet smyczkowy. Posługując się tradycyjną, trzyczęściową formą, wywodzącą się z późnobarokowych dzieł Vivaldiego i Tartiniego, potrafił połączyć wirtuozowską technikę z nowoczesną harmonią i śpiewnością. Taka właśnie jest trzyczęściowa Sinfonia d-moll op. 12 nr 4 La casa del diavolo G. 506, skomponowana w 1771 roku w Madrycie.
Pochodzący z Bari Niccolò Piccinni zasłynął jako twórca blisko stu oper buffa i seria. Do historii muzyki przeszedł głównie za sprawą głośnego konfliktu zwolenników opery włoskiej i opery zreformowanej przez Christopha Willibalda Glucka (wojna gluckistów z piccinistami). Operę Catone in Utica skomponował do popularnego libretta Metastasia na zamówienie teatru w Mannheim w 1770 roku.
Ostatni z kompozytorów, Domenico Cimarosa, uważany jest za jednego z czołowych włoskich twórców operowych drugiej połowy XVIII wieku. Jego rywalami byli Antonio Salieri i Giovanni Paisiello. Zaczynał w Neapolu, następnie tworzył we Florencji, Petersburgu i Wiedniu. Il maestro di cappella to jednoaktowe intermezzo - zabawny monodram przeznaczony na głos basowy, którego bohaterem jest napuszony kapelmistrz prowadzący próbę orkiestry.

„Mało który artysta zaznał za życie tylu triumfów i honorów, ile twórca Cyrulika. Pedro II, cesarz Brazylii i Ludwik I, król Portugalii, w czasie pobytu w Paryżu złożyli mu wizyty, a Jerzy VI, król Wielkiej Brytanii, Leopold I, król Belgów oraz cesarz Napoleon III traktowali go niemal jak równego” – taki portret Łabędzia z Pesaro nakreślił autor pierwszej polskiej monografii o wielkim włoskim twórcy, Wiarosław Sandelewski.
Włoszka w Algierze (L’Italiana in Algeri) to dwuaktowy dramma giocoso do libretta Angela Anellego, który został wystawiony 22 maja 1813 roku w weneckim teatrze San Benedetto. Według relacji kompozytora, praca nad dziełem zajęła mu 18 dni, inne źródła mówią o 27 dniach. Jedno jest pewne – premiera okazała się wielkim triumfem 21-letniego kompozytora. Zgodnie z założeniami gatunku, opera łączy z powodzeniem elementy seria i buffa. Libretto opowiada o młodej Włoszce Izabeli (alt), która wyrusza na poszukiwanie swego narzeczonego Lindora, porwanego przez algierskich piratów. Statek, którym płynie Izabela rozbija się u brzegów Algieru, a bohaterka staje się łupem algierskiego beja Mustafy, który więzi Lindora. Znudzony żoną Elwirą Mustafa pragnie poślubić brankę. Dzięki swej kokieterii Izabela owija sobie wokół palca oprawcę i wymyśla plan oswobodzenia więzionych Włochów, w tym swego ukochanego. Słynne są zwłaszcza dwie arie--cavatiny, śpiewane przez Izabelę – chwytająca za serce Cruda sorte z aktu I oraz „uwodzicielsko-kpiarska” Per lui che adoro z aktu II.

Wśród panteonu włoskich twórców związanych, podobnie jak Rossini, ze stylem bel canto, szczególne miejsce zajmuje również Gaetano Donizetti, młodszy od swego kolegi o pięć lat. W imponującym portfolio mistrza z Bergamo, które liczy 75 oper, ważne miejsce zajmuje utrzymana w gatunku seria dwuaktowa Lucrezia Borgia, wystawiona w mediolańskiej La Scali 26 grudnia 1833 roku, oparta na dramacie Victora Hugo. Il segreto per esser felici to słynna aria-toast, który wznosi w II akcie Maffio Orsini (kontralt), przyjaciel Gennara. Jak się okaże, w akcie zemsty Lucrezia zatruła wino, które właśnie wszyscy wypili…


Mateusz Borkowski

 


Nicola SIMONI – uzyskał dyplom z dyrygentury orkiestrowej w konserwatorium w Bolonii oraz w Accademia Musicale Pescarese, gdzie kształcił się pod kierunkiem Donato Renzettiego. Absolwent klas dyrygentury chóralnej i fortepianu w konserwatorium w Adrii. Studiował kompozycję i specjalizował się w dyrygenturze orkiestrowej i chóralnej pod kierunkiem Filippa Marii Bressana, Piera Bellugiego i Giancarla Andretty. W zakresie pedagogiki muzycznej kształcił się w Centre de formation des enseignants de la danse et de la musique w Normandii.
Laureat kilka konkursów, otrzymał m.in. stypendium Bayreuther Festspiele 2012 i nagrodę Giovani Eccellenze Venete 2013. Współpracował z Seoul Proart Orchestra, Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra Regionale Filarmonia Veneta, Orchestra Antonio Vivaldi, Bellagio Festival Orchestra, orkiestrą w Nîmes, chórem i orkiestrą Anima Una z Mińska, białoruskim zespołem Capella Sonorus, orkiestrą teatru Società Italiana z Lobos w prowincji Buenos Aires w Argentynie, w Rosji z orkiestrą filharmonii w Riazaniu, Regionalną Orkiestrą Symfoniczną w Penzy, orkiestrą opery w Woroneżu, Orkiestrą Filharmonii Rosyjskiej, na Ukrainie z orkiestrą opery w Charkowie, Orkiestrą Symfoniczną INSO-Lviv we Lwowie, orkiestrami filharmonii w Kijowie i opery w Odessie, a także Bukareszteńską Orkiestrą Symfoniczną i orkiestrą opery w Kluż-Napoka (Rumunia).
Dyrygował orkiestrową wersją Carmina burana C. Orffa w Teatro Verdi w Padwie oraz w Palazzo Ducale w Mantui. Prowadził spektakle operowe: La serva padrona G.B. Pergolesiego w Palazzo Zuckermann w Padwie, Traviata G. Verdiego w Art and Cultural Centre w Pyeongtaek i w Art Center w Jinju w Korei Południowej, Napój miłosny G. Donizettiego oraz Cyrulik sewilski G. Rossiniego w teatrach w Padwie i Bassano del Grappa we Włoszech, Weksel małżeński Rossiniego w Teatro Argentino de La Plata (prowincja Buenos Aires).
Jako dyrektor artystyczny współpracował ze stowarzyszeniami (m.in. Artes Italia) i gminami Monselice, Selvazzano Dentro, Montegrotto Terme. Jest również dyrektorem artystycznym Accademia Lirica di Padova.
Wykładał XVII-wieczną wenecką muzykę chóralną w Akademii Muzycznej w Mińsku oraz prowadził kursy mistrzowskie dla chóru w Provincia de Buenos Aires, w Gyeongsang National University w Jinju i Wyższej Szkole Muzycznej w Iksan (Korea Pd.). Obecnie jest wykładowcą i dyrygentem orkiestry w konserwatorium w Nîmes.

Antonella COLAIANNI – edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 10 lat od gry na flecie. W roku 2003 podjęła w Conservatorio di musica “Tito Schipa” w Lecce studia wokalne, które ukończyła dyplomem z wyróżnieniem.
W 2010 wygrała 64 edycję Międzynarodowego Konkursu Wokalnego “A. Belli” w Spoleto, gdzie zadebiutowała w Carmen G. Bizeta. Kreowała rolę Pippa w Sroce złodziejce G. Rossiniego w Teatro Petruzzelli w Bari w reżyserii Damiana Michieletta i George’a Petrou, a także Maddaleny w Rigoletto G. Verdiego w Teatro Verdi w Trieście pod dyrekcją Fabrizio Maria Carminatiego i Jeana-Luisa Grindy. Wzięła udział w występach Teatro Comunale w Bolonii na międzynarodowym festiwalu El Cervantino w Guanajuato (Meksyk) i w spektaklu Zemsta nietoperza w Teatro Petruzzelli w Bari (Książę Orłowski).
W 2018 roku wystąpiła w Luizie Miller Verdiego w Opéra de Monte-Carlo, w Dydonie i Eneaszu H. Purcella w Teatro Petruzzelli w Bari i – jako Izabella – we Włoszce w Algierze G. Rossiniego w Teatro Verdi w Pizie. W tej roli dała sie poznać także na scenach Teatro Massimo Bellini w Katanii i Teatro Chiabrera w Savonie. Kreowała rolę Suzuki w Madama Butterfly G. Pucciniego (Teatro Comunale di Bologna, Teatro Massimo Bellini w Katanii, Festiwal Operowy w Kioto, Teatro Politeama Greco w Lecce), Orfeusza w Orfeuszu i Eurydyce Ch.W. Glucka (Teatro Politeama Greco), Frugoli, Zity i Ciotki Księżnej w Tryptyku Pucciniego (Teatro Petruzzelli, Teatro Vittorio Emanuele w Messynie, Seoul Arts Center w Seulu), tytułową w Zanetto P. Mascagniego (Teatro Politeama Greco), w także Mercedes w Carmen (Teatro Comunale di Bologna, Teatro Petruzzelli). Odniosła wielki sukces na Rossini Opera Festival in Bad Wildbad w roli Ernestyny w operze L’equivoco stravagante Rossiniego pod batutą Jochen Schönlebera.
Występowała pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak Lorin Maazel, Daniel Oren, Renato Palumbo, Antonino Fogliani, Corrado Rovaris, Paolo Olmi, José Miguel Perez-Sierra, Maurizio Zanini, Christoph Gedshold, Frédéric Chaslin.

Robert GIERLACH – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny F. Chopina) w klasie śpiewu Kazimierza Pustelaka, laureat I nagrody na Konkursie Wokalnym im. G.B. Viottiego w Vercelli oraz Nagrody Publiczności na Konkursie Wokalnym Alfredo Krausa w Las Palmas.
Jeszcze jako student rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną oraz Teatrem Wielkim w Warszawie, kreując na deskach tych scen główne partie w Don Giovannim i Weselu Figara W.A. Mozarta oraz Cyruliku sewilskim G. Rossiniego. Odbył z tymi zespołami operowymi liczne tournées po Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Danii i Japonii.
Od ponad dwudziestu lat jest gościem najważniejszych estrad koncertowych oraz scen operowych w Polsce i poza granicami kraju. Występował m.in. w La Scali w Mediolanie, Teatro La Fenice w Wenecji, Teatro Comunale w Bolonii, Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Teatro dell’Opera w Rzymie, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, w teatrach operowych Marsylii, Nicei i Genewy. Był gościem festiwali muzycznych w Salzburgu i Glyndebourne, BBC Proms w Londynie, Schleswig-Holstein Music Festival, festiwalu Wratislavia Cantans, Wielkanocnego Festiwalu im. L. van Beethovena w Warszawie.
Robert Gierlach koncertował z najsłynniejszymi orkiestrami świata, takimi jak Berliner Philharmoniker, Wiener Philharmoniker, Philadelphia Orchestra, Orchestre de la Suisse Romande, Orkiestra Symfoniczna NHK w Tokio, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie i wielu innymi. Współpracował z artystami tej miary co Sir Yehudi Menuhin, Sir Simon Rattle, Christian Thielemann, Christopher Hogwood, Frans Brüggen, Walerij Giergijew, Charles Dutoit, Nello Santi, Łukasz Borowicz, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jerzy Semkow.
Artysta jest również cenionym wykonawcą pieśni. Miał okazję prezentować najważniejsze cykle pieśniarskie m.in. F. Schuberta, R. Schumanna, M. Karłowicza, F. Chopina, M. Musorgskiego.
Od kilku lat prowadzi klasę wokalną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję