Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


25.10 w godz.10–15, 26-28.10 w godz.10–14/ 15–19, 29.10 w godz.10–14/ 15–19.30, 30.10 w godz.17-18, 31.10 kasa nieczynna

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. 504 063 337, 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2021-10-15, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

fot. J. Multarzyński
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Antoni Wit - dyrygent 
Marija Gjoshevska - fortepian 



repertuar:

Siergiej Rachmaninow - II Koncert fortepianowy c-moll op. 18
Max Reger – Wariacje i fuga na temat Mozarta op. 132 

Siergiej Rachmaninow (1873–1943) i Max Reger (1873–1916): twórcy-rówieśnicy. Byli nie tylko wybitnymi kompozytorami, także wspaniałymi wykonawcami: Rachmaninow – pianistą, Reger – organistą. Przechodzili w swym życiu kryzysy twórcze i nerwowe załamania. Przetrwać pomogła im muzyka, która, jak pisał Karol Szymanowski, ma największą ilość odżywczych witamin.

 

Na początku są dzwony

Brzmienie dzwonów, jako symbolu prawosławnej Rosji, usłyszeć można w wielu utworach Siergieja Rachmaninowa – także na początku II Koncertu fortepianowego c-moll op. 18, który po raz pierwszy wykonany został w Moskwie, 27 października 1901 roku. Grał, oczywiście, kompozytor; orkiestrą dyrygował jego kuzyn – Aleksander Siloti. Adresatem dedykacji został Nikołaj Dahl – lekarz-terapeuta, który pomógł rosyjskiemu artyście wyjść ze stanu depresji, spowodowanego między innymi ostrą krytyką jego I Symfonii. W II Koncercie fortepianowym do głosu dochodzą cechy rozpoznawalnego indywidualnego stylu twórcy-pianisty: szerokie liryczne frazy i patos, narodowe intonacje i zróżnicowana „rozdzwoniona” faktura – zarówno w fortepianie, jak i orkiestrze. Duchowymi patronami tego dzieła są wizjonerzy sztuki pianistycznej: Fryderyk Chopin, Franz Liszt i Piotr Czajkowski. 

 

W wariacjach jest metoda

Max Reger – uznawany za największego po Bachu niemieckiego kompozytora muzyki organowej – był mistrzem polifonii i techniki wariacyjnej. Bliska stała mu się klasycyzująca postawa Johannesa Brahmsa: z tradycji czerpał wzorce, przetwarzając je następnie w swojej twórczej wyobraźni. Wariacje i fuga na temat Wolfganga Amadeusza Mozarta op. 132 na orkiestrę powstały w roku 1914. Kompozytor dedykował je „na pamiątkę” owocnej współpracy z Meininger Hofkapelle, zespołu rozwiązanego po śmierci saksońskiego księcia Jerzego II, protektora artysty i mecenasa sztuki. Za kanwę posłużył Regerowi temat z pierwszej części Mozartowskiej Sonaty fortepianowej A-dur KV 331 – Andante grazioso. Osiem wariacji, układających się w ciąg zróżnicowanych zdarzeń dźwiękowych, zostaje ukoronowanych „uczoną” fugą. Reger poprowadził prawykonanie utworu 5 lutego 1915 roku w Berlinie. Muzyka odsyła tu zarówno do Wariacji na temat Haydna Brahmsa, jak i do symfoniki Liszta.


Małgorzata Janicka-Słysz

 


Antoni WIT - dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej oraz dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. Wcześniej kierował zespołami Filharmonii Pomorskiej (1974–77), Orkiestrą i Chórem Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977–83), Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–92). W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. W trakcie swej działalności w Filharmonii Narodowej poprowadził z jej zespołami ponad 450 koncertów (w tym 215 za granicą) i nagrał ponad 50 płyt (w tym niemal 40 dla wytwórni NAXOS).
Absolwent krakowskiej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna), gdzie studiował w klasie dyrygentury u Henryka Czyża oraz kompozycji u Krzysztofa Pendereckiego. Równolegle ze studiami muzycznymi kształcił się na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Muzyczną edukację kontynuował w paryskiej École Normale de Musique oraz u Nadii Boulanger.
Karierę muzyczną rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie (1971) został asystentem patrona konkursu.
Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Współpracował z takimi zespołami jak Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Tonhalle-Orchester Zürich, Royal Philharmonic, Philharmonia Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia, Orchestre de la Suisse Romande, NHK Symphony Orchestra, Filharmonia Petersburska. W maju 2009 roku, wraz z Orkiestrą Symfoniczną Radia Czeskiego zainaugurował 64. Festiwal Praska Wiosna. W ostatnich sezonach prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, Budapest Festival Orchestra, Santa Cecilia w Rzymie, Staatskapelle Dresden, Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin), Shanghai Symphony Orchestra, Denver Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon SO (Tokio), Nagoya Philharmonic, orkiestrę Teatro Colón (Buenos Aires), Royal Philharmonic Orchestra (na festiwalu Montreux), orkiestry w Liège, Brukseli, Trondheim, Zagrzebiu, Bilbao i Barcelonie. Jesienią 2012 roku przewodniczył jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W sierpniu 2013 roku wystąpił na słynnym festiwalu BBC Proms w Londynie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, a we wrześniu 2013 roku dyrygował orkiestrą Berliner Phliharmoniker i Chórem Filharmonii Narodowej w Berlinie. 3 października 2015 w ramach dnia zatytułowanego Total Immersion Henryk Górecki dyrygował w Londynie orkiestrą BBC prowadząc wieczorny koncert złożony z utworów Góreckiego, natomiast w kwietniu 2016 dyrygował Cleveland Orchestra.
Jego nagrania (ponad 200 albumów płytowych) otrzymały liczne nagrody fonograficzne, w tym m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, ICMA, cztery polskie nagrody „Fryderyk”. Zarejestrował wiele dzieł polskich kompozytorów, takich jak: Paderewski, Wieniawski, Karłowicz, Szymanowski, Lutosławski, Penderecki, Kilar, jak również utwory należące do kanonu światowej literatury muzycznej – m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Mahlera i R. Straussa. W ostatnim czasie zarejestrował utwory Moniuszki, Góreckiego, Weinberga, Brahmsa i Dvořáka. Nagrał komplet dzieł Chopina na fortepian z orkiestrą z Kun Woo Paikiem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej, a z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia – koncerty Prokofiewa. Należy do nielicznego grona artystów, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal pięciu milionów egzemplarzy.
Antoni Wit prócz aktywności koncertowej prowadził również działalność pedagogiczną jako profesor dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a jego studenci zdobywają najwyższe laury w polskich i międzynarodowych konkursach muzycznych.

  
Marija  GJOSHEVSKA
– uznana za jedną z najwybitniejszych pianistek Republiki Macedonii, jest artystką o niezwykłej osobowości muzycznej, chwaloną za wyrafinowaną i subtelną technikę. Marija Gjoshevska studiowała grę na fortepianie w Szkole Muzyki i Sztuki w Skopje w klasie Borisa Romanova. Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia  na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych oraz brała udział w festiwalach, m.in. Ohrid Summer Festival w Macedonii, Heraclea Nights Festival i Piano Plage Festival Ouistreham we Francji. Gjoshevska występowała z recitalami solowymi  w USA i Indonezji. W latach 2009–2011 została zaproszona do udziału w europejskim  projekcie „Fortepian – odbicie kultury europejskiej”, którego koncerty odbywały się  we Francji, Austrii, Polsce, Mołdawii i Macedonii. W 2016 roku zdobyła prestiżową nagrodę krajową „Virtuosi” dla najlepszego wykonawcy w Macedonii, a w 2018 roku otrzymała „Złotą Lirę” za „wybitne osiągnięcia artystyczne” od Stowarzyszenia Artystów Muzyków Macedonii.
Aktywność koncertowa Mariji Gjoshevskiej obejmuje występy z Macedońską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Dubrownika, Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Macedonii i Orkiestrą Festiwalową Ohrid Summer Festival. Pianistka współpracuje z takimi dyrygentami, jak Antoni Wit, Cristoph Campestrini, Anton Nanut, Leonid Nikolaev, Patrick Strub, Yuriy Aliev, Arild Remmereit, Sasha Nikolovski –Gjumar i Borjan Canev.
Gjoshevska dokonała kilku nagrań audiowizualnych w Macedońskim Radiu i Telewizji. Działa również jako kameralistka, wraz ze skrzypkiem Vladimirem Kostovem i wiolonczelistą Aleksandrem Kotevskim tworzy Trio „VAM”; jej repertuar obejmuje dzieła od baroku po muzykę współczesną , szczególną wagę przykłada do popularyzacji twórczości kompozytorów macedońskich.
Obecnie jest kierownikiem Katedry Instrumentów Klawiszowych i Harfy na Wydziale Sztuki Muzycznej  Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopju.


 

Zapraszamy na spotkanie autorskie z Maestro Antonim Witem i Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz
z okazji premiery książki „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci”.

- 15 października 2021 o godz. 18.30 w Sali Złotej. 

Po koncercie autorzy - Antoni Wit i Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz - będą podpisywali swoją książkę w głównym foyer.

 


Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję