telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT SYMFONICZNY
powiększ
wykonawcy:
repertuar:
Siergiej Rachmaninow (1873–1943) i Max Reger (1873–1916): twórcy-rówieśnicy. Byli nie tylko wybitnymi kompozytorami, także wspaniałymi wykonawcami: Rachmaninow – pianistą, Reger – organistą. Przechodzili w swym życiu kryzysy twórcze i nerwowe załamania. Przetrwać pomogła im muzyka, która, jak pisał Karol Szymanowski, ma największą ilość odżywczych witamin.
Na początku są dzwony
Brzmienie dzwonów, jako symbolu prawosławnej Rosji, usłyszeć można w wielu utworach Siergieja Rachmaninowa – także na początku II Koncertu fortepianowego c-moll op. 18, który po raz pierwszy wykonany został w Moskwie, 27 października 1901 roku. Grał, oczywiście, kompozytor; orkiestrą dyrygował jego kuzyn – Aleksander Siloti. Adresatem dedykacji został Nikołaj Dahl – lekarz-terapeuta, który pomógł rosyjskiemu artyście wyjść ze stanu depresji, spowodowanego między innymi ostrą krytyką jego I Symfonii. W II Koncercie fortepianowym do głosu dochodzą cechy rozpoznawalnego indywidualnego stylu twórcy-pianisty: szerokie liryczne frazy i patos, narodowe intonacje i zróżnicowana „rozdzwoniona” faktura – zarówno w fortepianie, jak i orkiestrze. Duchowymi patronami tego dzieła są wizjonerzy sztuki pianistycznej: Fryderyk Chopin, Franz Liszt i Piotr Czajkowski.
W wariacjach jest metoda
Max Reger – uznawany za największego po Bachu niemieckiego kompozytora muzyki organowej – był mistrzem polifonii i techniki wariacyjnej. Bliska stała mu się klasycyzująca postawa Johannesa Brahmsa: z tradycji czerpał wzorce, przetwarzając je następnie w swojej twórczej wyobraźni. Wariacje i fuga na temat Wolfganga Amadeusza Mozarta op. 132 na orkiestrę powstały w roku 1914. Kompozytor dedykował je „na pamiątkę” owocnej współpracy z Meininger Hofkapelle, zespołu rozwiązanego po śmierci saksońskiego księcia Jerzego II, protektora artysty i mecenasa sztuki. Za kanwę posłużył Regerowi temat z pierwszej części Mozartowskiej Sonaty fortepianowej A-dur KV 331 – Andante grazioso. Osiem wariacji, układających się w ciąg zróżnicowanych zdarzeń dźwiękowych, zostaje ukoronowanych „uczoną” fugą. Reger poprowadził prawykonanie utworu 5 lutego 1915 roku w Berlinie. Muzyka odsyła tu zarówno do Wariacji na temat Haydna Brahmsa, jak i do symfoniki Liszta.
Małgorzata Janicka-Słysz
Marija GJOSHEVSKA – uznana za jedną z najwybitniejszych pianistek Republiki Macedonii, jest artystką o niezwykłej osobowości muzycznej, chwaloną za wyrafinowaną i subtelną technikę. Marija Gjoshevska studiowała grę na fortepianie w Szkole Muzyki i Sztuki w Skopje w klasie Borisa Romanova. Otrzymała liczne nagrody i wyróżnienia na krajowych i międzynarodowych konkursach pianistycznych oraz brała udział w festiwalach, m.in. Ohrid Summer Festival w Macedonii, Heraclea Nights Festival i Piano Plage Festival Ouistreham we Francji. Gjoshevska występowała z recitalami solowymi w USA i Indonezji. W latach 2009–2011 została zaproszona do udziału w europejskim projekcie „Fortepian – odbicie kultury europejskiej”, którego koncerty odbywały się we Francji, Austrii, Polsce, Mołdawii i Macedonii. W 2016 roku zdobyła prestiżową nagrodę krajową „Virtuosi” dla najlepszego wykonawcy w Macedonii, a w 2018 roku otrzymała „Złotą Lirę” za „wybitne osiągnięcia artystyczne” od Stowarzyszenia Artystów Muzyków Macedonii.
Aktywność koncertowa Mariji Gjoshevskiej obejmuje występy z Macedońską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Dubrownika, Młodzieżową Orkiestrą Kameralną Macedonii i Orkiestrą Festiwalową Ohrid Summer Festival. Pianistka współpracuje z takimi dyrygentami, jak Antoni Wit, Cristoph Campestrini, Anton Nanut, Leonid Nikolaev, Patrick Strub, Yuriy Aliev, Arild Remmereit, Sasha Nikolovski –Gjumar i Borjan Canev.
Gjoshevska dokonała kilku nagrań audiowizualnych w Macedońskim Radiu i Telewizji. Działa również jako kameralistka, wraz ze skrzypkiem Vladimirem Kostovem i wiolonczelistą Aleksandrem Kotevskim tworzy Trio „VAM”; jej repertuar obejmuje dzieła od baroku po muzykę współczesną , szczególną wagę przykłada do popularyzacji twórczości kompozytorów macedońskich.
Obecnie jest kierownikiem Katedry Instrumentów Klawiszowych i Harfy na Wydziale Sztuki Muzycznej Uniwersytetu Świętych Cyryla i Metodego w Skopju.
Zapraszamy na spotkanie autorskie z Maestro Antonim Witem i Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz
z okazji premiery książki „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci”.
- 15 października 2021 o godz. 18.30 w Sali Złotej.
Po koncercie autorzy - Antoni Wit i Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz - będą podpisywali swoją książkę w głównym foyer.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010