Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
MENU
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY ONLINE

2021-04-16, Piątek
19:30

miejsce: kanał youtube
cena biletów:
15 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Rafał Janiak – dyrygent
 



repertuar:

Gustav Mahler - Adagietto z V Symfonii cis-moll
Johannes Brahms – IV Symfonia e-moll op. 98 
 

 

Powracające na estrady dzieła Johannesa Brahmsa, co pewien czas z większą intensywnością, są na nowo odczytywane. Dotyczy to także IV Symfonii (1885), utworu wysoce osobistego, ukazującego kompozytora mającego znacznie większe ambicje, niż bycie kontynuatorem klasycznej tradycji. W czterech częściach (I Allegro non troppo; II Andante moderato; III Allegro giocoso-Poco meno presto; IV Allegro energico e passionato) Brahms nie tylko dowodzi swego warsztatowego mistrzostwa, lecz przedstawia intrygującą propozycję organizacji formy, skupionej i bardzo konsekwentnie rozwijanej; dotyczy to zwłaszcza pierwszego i czwartego ogniwa utworu. Rodzaj ekspresji zdradza rosnący pesymizm twórcy poważanego, lecz mającego coraz więcej wątpliwości co do słuszności wybranej przez siebie drogi i potęgujące się poczucie osamotnienia.
 
Zbigniew Andrzej Zając
 
***

Na stronie tytułowej Adagietta z V Symonii cis-moll (1901-1902) Mahler zapisał wiersz, który da się podłożyć pod muzykę tej części. Można go odczytać w kategoriach wyznania miłości ukochanej Almie. „Jakże Cię kocham, słońce moje…”. To krótkie, ale jakże znaczące ogniwo w pięcioczęściowym cyklu V Symfonii stało się symbolem miłosnej części wolnej, czasu zatrzymanego i intymnego.  
 
IV Symfonia e-moll op. 98 opatrzono mianem „elegijnej”. Wartość wyjątkową ma jej finał, Allegro energico e passionato, będący sumą wiedzy i doświadczeń kompozytorskich: ma bowiem konstrukcję uczonej passacaglii (30 wariacji z kodą, wchłaniającą kolejne dwie wariacje).
Rozmaicie interpretowano finał tej symfonii. Słyszano w nim pochylenie głowy przed tym co nieśmiertelne (H. Kretzschmar), czy pisano o surowym pięknie (E. Hanslick). Jak celnie zauważył A. Einstein: IV Symfonia „wiedzie nas od nastroju ballady do akcentów fatalistycznej rezygnacji, do średniowiecznego Tańca śmierci w formie chaconny“.


Małgorzata Janicka-Słysz
 


Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję