telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT ORATORYJNY
powiększ
wykonawcy:
100-lecie śmierci Władysława Żeleńskiego
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski – dyrygent
Piotr Sałajczyk – fortepian
Magdalena Drozd - sopran
Piotr Piwko, Marcin Wróbel - przygotowanie chóru
Maciej Negrey - słowo o muzyce
repertuar:
Tekst omówienia repertuaru - plik do pobrania
W 2020 roku Fundacja im. Władysława Żeleńskiego, działająca w miejscu urodzenia kompozytora – Grodkowicach, opublikowała w wersji elektronicznej cztery nieznane, rękopiśmienne dzieła orkiestrowe Żeleńskiego: Lilla Weneda, Roma op. 65, Fest-Polonaise op. 46, Psalm 46. Ta ostatnia kompozycja, Psalm 46 na chór męski i orkiestrę do słów Jana Kochanowskiego, jest wykonywana na dzisiejszym koncercie. Jej rękopis, udostępniony do publikacji, znajduje się w bibliotece Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Sebastian PERŁOWSKI – ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Jarvie Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak: Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Yuri Simonov.
Jest laureatem międzynarodowych konkursów dyrygenckich w Atlancie, Cordobie, Lizbonie, Bukareszcie i Hong Kongu oraz zdobywcą II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy. Jest także półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „Lovro von Matačić” w Zagrzebiu. Został również nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród - Nestle Salzburg Festival Conducting Award. W roku 2017 w plebiscycie prasowym został wybrany Osobowością Roku 2017 w Krakowie w kategorii kultura oraz Osobowością Małopolski 2017 w tej samej kategorii.
Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie takimi jak Sinfonia Varsovia, HK Philharmonic, NOSPR, Metropolitana de Lisboa, Sevilla Symphony Orchestra, The Hong Kong Chinese Orchestra czy The George Enescu Philharmonic Orchestra Bucharest oraz z światowej klasy solistami - Julius Berger, Jose Cura. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, Warner Classics, DUX, czy Kameny. W 2016 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Na co dzień jest dyrektorem artystycznym agencji Kameny, wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz koncertuje w kraju i zagranicą prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale.
Piotr SAŁAJCZYK – pianista, kameralista, pedagog. Przez krytyków zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojej generacji. Laureat nagrody fonograficznej Fryderyk oraz nagrody Orfeusz, przyznanej „za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej”. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach pod kierunkiem Józefa Stompla, gdzie obecnie sam prowadzi klasę fortepianu. Studia uzupełniał w Mozarteum w Salzburgu u Pavla Gililova. Jest również pianistą Sommerakademie Salzburg.
Koncertował z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, NOSPR-em, Sinfonią Varsovia, Sinfonią Iuventus, AUKSO, Sinfoniettą Cracovia, a także na festiwalach w kraju i za granicą, takich, jak: Warszawska Jesień, Beijing Modern Music Festival, Musica Polonica Nova, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Kwartet Śląski i jego goście, Festiwal Prawykonań NOSPR, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Usedomer Musikfestival.
Jego nagrania dla znanych wytwórni m.in. DUX i Naxos wielokrotnie zdobywały wyróżnienia w kraju i za granicą (Maestro Pianiste, Pizzicato Supersonic, 5 de Diapason, cztery nominacje do Fryderyków, płyta miesiąca Opera Nederland). Dla Polskiego Wydawnictwa Muzycznego zrealizował z orkiestrą AUKSO nagranie Concertino W. Szpilmana w ramach projektu PWM „100 na 100”.
Artysta bierze także udział w wielu przedsięwzięciach filmowych i teatralnych. Wraz z NOSPR-em nagrał fragmenty Koncertu fortepianowego A. Panufnika do ścieżki dźwiękowej ostatniego filmu A. Wajdy Powidoki. Występował także z K. Globiszem w spektaklu Poezja i muzyka czasu rewolucji. Na swoim koncie artystycznym posiada liczne prawykonania muzyki współczesnej, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartet, Royal String Quartet, Piotrem Pławnerem, Agatą Zubel i Kwartetem Śląskim, z którym nagrał Kwintet fortepianowy M. Wajnberga (Fryderyk 2018). Jest współtwórcą formacji kameralnej Wajnberg Trio. W centrum swoich zainteresowań stawia osobę i twórczość Karola Szymanowskiego; w 2018 roku objął funkcję wiceprezesa Towarzystwa im. K. Szymanowskiego w Zakopanem.
Artysta był nominowany do Paszportów Polityki. W 2017 nagrał czteropłytowy album z kompletem dzieł fortepianowych J. Zarębskiego, natomiast w 2018 pianista podjął się rejestracji wszystkich dzieł W. Żeleńskiego przeznaczonych na fortepian w tym Koncertu fortepianowego, nagranego z towarzyszeniem orkiestry Sinfonia Varsovia.
Magdalena DROZD – w 2019 roku ukończyła Akademie Muzyczną w Krakowie w klasie śpiewu solowego Agnieszki Monasterskiej. Kształciła i rozwijała swój głos także na licznych kursach mistrzowskich pod kierunkiem Mariusza Kwietnia, Ryszarda Karczykowskiego, Iwony Sobotki, Jolanty Janucik, Włodzimierza Zalewskiego. Dwukrotnie była stypendystką Fundacji Pro Musica Bona.
Podczas studiów wykazywała zainteresowanie zarówno muzyką operową, co zaowocowało jej debiutem w 2019 roku partią Sekstusa w operze G.H. Handla Juliusz Cezar, wystawionej przez Akademie Muzyczną w Krakowie, pod batutą Paula Esswooda w reżyserii Błażeja Peszka; jak i kameralną, czego efektem jest III miejsce w Międzyuczelnianym Konkursie Duetów z pianistką Dominiką Grzybacz w 2016 roku.
W dorobku artystycznym Magdaleny Drozd ważne miejsce odgrywa również muzyka rozrywkowa. Współpraca z kompozytorem Andrzejem Zaryckim umożliwiła jej udział, wspólnie z wybitnymi artystami Polskiej Sceny Muzycznej, w nagraniu Jubileuszowej płyty kompozytora Krajobraz Rzeczy Pięknych w 2013 roku oraz kilkukrotny udział w charakterze gościa w koncertach Zaczarowane Radio Kraków organizowanych przez Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.
Obecnie na stałe związana jest z Chórem Filharmonii Krakowskiej oraz z Chórem Polskiego Radia, z którymi uczestniczy w wielu prestiżowych festiwalach, takich jak m.in. Opera Rara, Sacrum Profanum, Warszawska Jesień.
Władysław ŻELEŃSKI urodził się 6 lipca 1837 r. w podkrakowskich Grodkowicach, historycznym gnieździe Żeleńskich, w majątku, który należał do rodziny od XVII w. Ojciec jego, Marcjan, dawny wojskowy i powstaniec z 1831 r., uprawiał amatorsko grę na fortepianie, a nawet próbował sił w zakresie kompozycji, nie myślał jednak o karierze artystycznej dla swojego syna. Ale życie Władysława ułożyło się inaczej. Gdy po tragicznej śmierci ojca, który zginął przed swoim dworem podczas rabacji galicyjskiej w 1846 r., przeniósł się wraz z matką i rodzeństwem do Krakowa, już jako 9-letni chłopiec rozpoczął naukę muzyki i bardzo wcześnie postanowił poświęcić się jej zawodowo. Jego pierwszym nauczycielem był Kazimierz Wojciechowski (fortepian, skrzypce), następnym pianista Jan Germasz, osiadły w Polsce Czech, któremu później dedykował jeden ze swoich utworów, natomiast podstawy harmonii i kompozycji przekazał mu Franciszek Mirecki. Po ukończeniu gimnazjum św. Anny w Krakowie w 1857 r. rozpoczął Żeleński studia filozoficzne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kontynuował je w Pradze na Uniwersytecie Karola – co wiązało się z wyjazdem do Czech w 1859 r. – i uzyskał tam doktorat. Równocześnie uczył się gry organowej, kontrapunktu i harmonii w Instytucie Muzyki Kościelnej Józefa Kreičiego. W 1866 r. opuścił Pragę i wyjechał do Paryża podejmując studia w dziedzinie kompozycji u Henryka Rebera w Konserwatorium Paryskim i prywatnie u Bertolda Damckego.
Ireneusz Trybulec
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010