Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

RECITAL FORTEPIANOWY

2015-05-18, Poniedziałek
20:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Mika Bovan
powiększ

wykonawcy:

Inauguracja Copernicus Festival

Koncert w hołdzie Józefowi Hofmannowi

Alexander Gavrylyuk - fortepian



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart – Sonata D-dur KV 330

Franz Schubert – Sonata A-dur D 664

Fryderyk Chopin:
– Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
- Nocturn Des-dur op. 27 nr 2
- Polonez As-dur op. 53

Sergiej Prokofiew – Sonata nr 6 A-dur op. 82

Koncert poprzedzi debata poświęcona Józefowi Hofmannowi, z udziałem Gregora Benko, Piotra Wierzbickiego i Kingi Dębskiej (przygotowującej film o Hofmannie). Sala Złota, godz. 18.00.

 

 “Gavrylyuk demonstrated immense command, pianistic colour, dynamic range, dazzling technical assuredness, conviction, musical personality, and a deep understanding of the music”.
Bach Track, April 2013

“Just witnessing Alexander Gavrylyuk’s clean sense of line and texture, and obvious sensitivity and imagination, one could hardly help but be impressed.  But when one combines this with his visceral energy and his almost demonic white-heat virtuosity, I can safely say that it would be almost impossible for anyone to go home from this festival other than somewhat entranced.”
Vancouver Classical Music, April 2014

Alexander GAVRYLYUK urodził się w 1984 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął  w wieku siedmiu lat. Pierwszy koncert zagrał jako dziewięciolatek. W 1999 roku wygrał otrzymując pierwszą nagrodę i złoty medal 3.Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Horowitza na Ukrainie a w roku 2000 roku wygrał 4 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny w Hamamatsu i został uznany przez japońskich krytyków jako „ najlepszy szesnastoletni pianista XX” . W kwietniu 2005 roku pianista wygrał otrzymując złoty medal i nagrodę za najlepsze wykonanie klasycznego koncertu prestiżowy 11 Międzynarodowy Konkurs  Pianistyczny im. Rubinsteina w Tel Awiwie.
W 2010 roku zadebiutował z Royal Concertgebouw Orchestra i od tego czasu corocznie wraca do Amsterdamu grając recitale w serii Master Piano Series lub z orkiestrą RCO.  Obecnie artysta otrzymuje coraz więcej zaproszeń od orkiestr i dyrygentów, którzy doceniają  jego wspaniałe, fascynujące interpretacje. Pianista występował m.in. z orkiestrami filharmonicznymi w Nowym Jorku, Los Angeles, Warszawie, Moskwie, Izraelu, Rotterdamie  jak również  z Royal Scottish National, Bournemouth Symphony, Stuttgarter Philharmoniker, Nederlands Philharmonic, San Antonio Symphony, Orchestra Della Svizzera Italiana, Brussels Philharmonics, Vancouver Symphony, OFUNAM. Współpracował z takimi dyrygentami jak Herbert Blomstedt, Vladimir Ashkenazy, Fedoseyev, Vladimir Jurowski, Alexander Lazarev, Lang-Lessing, Vassily Petrenko, Segerstam, Yuri Simonov, Herbert Soudant,Osmo Vänska and Andrey Boreyko.    
W maju 2013 roku pianista zadebiutował z Orchestre de la Suisse Romande pod dyrekcją Neeme Järviego . W czasie trasy koncertowej wykonał wszystkie koncerty fortepianowe i Rapsodię Rachmaninowa. W marcu 2014 roku  dizeła te zagrał w ramach Vancouver Symphony`s Rachmaninow Festival z Bramwell Tovey.
Alexander Gavrylyuk regularnie koncertuje w Japonii i Azji, grając między innymi z orkiestrą NHK Symphony i Seul Philharmonic. Recitale artysty w Suntory Hall i Tokyo Opera City cieszą się olbrzymim zainteresowaniem i bilety na koncerty są zawsze całkowicie wyprzedane. W Rosji pianista występuje z Russian National Philharmonic pod Vladimirem Spivakowem i Svetlanov Russian State Symphony Orchestra jak również gra recitale w Wielkiej Sali Koncertowej Konserwatorium Moskiewskiego i na Kremlu.
Mając 13 lat Alexander Gavrylyuk wyjechał do Sydney, gdzie mieszkał do 2006 roku. Występował z czołowymi orkiestrami australijskimi m.in. orkiestrami filharmonicznymi Melbourne i Sydney . Obecnie co roku wraca do Australii na koncerty symfoniczne i recitale. W 2009 roku zostały zarejestrowane  na żywo w Sydney Opera House wszystkie koncerty Prokofiewa, które to pianista wykonał z Sydney Philharmony Orchestra pod dyrekcją Vladimira Ashkenazego. Wydana płyta zyskała wysokie oceny. Poza cyklem Prokofiewa pianista nagrał płyty solowe z kompozycjami Rachmaninowa, Skriabina i Prokofiewa dla firmy Piano Classics. Jego najnowsze nagranie to z Obrazkami z wystawy Modesta Musorgskiego i Kinderszenen Schumanna. Nagranie zostało bardzo wysoko ocenione.
W sezonie 2014/15 artysta wystąpi w Concertgebouworkest, Cincinnati Symphony Orchestra, NHK Orchestra, Rotterdam Philharmonic, Netherlands Radio Philharmonic, Russian State Svetlanov Orchestra and Polish Radio Symphony Orchestra. He will also give recitals in Fribourg, Budapest, London, Vienna, Zurich, Moscow, Geneva & Tokyo.
Alexander Gavrylyuk  wspiera organizacje charytatywne m.in. Theme and Variations Young Pianist Trust zajmujący się wspieraniem młodych australijskich pianistów jak również Opportunity Cambodia, organizację  budującą  infrastrukturę dla edukacji kambodżańskich dzieci.
Alexander Gavrylyuk jest oficjalnie artystą firmy Steinway.

www.alexandergavrylyuk.com



COPERNICUS FESTIVAL 2015 - GENIUSZ

Geniusze są poetami Wszechświata w szczególny sposób. Czasem o tym wiedzą, a czasem nie. Najczęściej ich to mało obchodzi. Bo genialność nie polega na tym, że się ma jakieś nadzwyczajne natchnienia (lub ambicje?) w stosunku do Wszechświata, lecz na tym, że to Wszechświat wybiera sobie ulubieńca.

ks. prof. Michał Heller
Dyrektor programowy Copernicus Festival

 

Przewodnią ideą drugiej edycji Copernicus Festival jest „geniusz”. Nie jakiś konkretny geniusz – wybitny naukowiec, przenikliwy filozof, niezwykle utalentowany muzyk czy fantastyczny poeta – lecz geniusz jako zjawisko, które odegrało istotną rolę w naszej kulturze.

                Dwieście lat temu określenie kogoś tym mianem miało charakter realnej nobilitacji. Romantyczni twórcy – nie tylko poeci, ale przede wszystkim oni – występowali na scenie społecznej jako jednostki obdarzone wyjątkową mocą, dzięki której – jak wierzono – możliwy był wgląd w istotę rzeczy. Ta tajemnicza zdolność, której źródła były rozmaicie określane, wyróżniała geniuszy spośród reszty użytkowników kultury i zarazem wpływała na kształt tej ostatniej.

                Dziś o geniuszu mówimy już w zupełnie inny sposób, umieszczamy tę kategorię w innych kontekstach i zazwyczaj umniejszamy jej znaczenie. Czy słusznie? Podczas festiwalu zastanowimy się, jaką rolę geniusz odegrał w kulturze Zachodu? Jakie procesy doprowadziły do powstania tego fenomenu i jakie procesy zostały dzięki niemu zainicjowane? Przy tej okazji będziemy pytać także o same podstawy kultury. Dlaczego stała się udziałem jedynie naszego gatunku? Jak doszło do wytworzenia języka i jaka jest jego natura? Czy istnieje język uniwersalny, pierwotna podstawa wszystkich języków, którymi porozumiewamy się dziś na świecie? I co obecność takiego rdzenia, podstawowych kategorii, oznacza dla naszych wzajemnych międzykulturowych relacji?

                Poza tym będziemy badać różne formy geniuszu, zastanawiając się, czy możliwa do uchwycenia jest ich wspólna podstawa, czy też każdy geniusz – muzyczny, sportowy, naukowy – posiada wyjątkowe właściwości. A jeśli rzeczywiście istnieją między nimi fundamentalne różnice, to czy zasadnie określamy te różne przejawy wybitności za pomocą jednego pojęcia?

                 Mniej więcej od połowy XX w. trwa spór o to, czy świat płynnej nowoczesności potrzebuje jeszcze geniuszy. Naukowcy mówią, że musimy ująć zjawisko genialności w nowy sposób, niejako je zdetronizować. Geniusz ustępuje dziś miejsca człowiekowi kreatywnemu, któremu do właściwego rozwoju potrzebne są odpowiednie warunki społeczne. Czy jednak nasz świat może się rozwijać bez wybitnych jednostek? To kolejna kwestia, którą podejmiemy podczas tegorocznej edycji naszego festiwalu.

                W jednym ze swych tekstów Denis Diderot próbuje dociec, na czym polega sekret geniuszu. Czy to wyobraźnia? A może władza sądzenia? Dowcip? Usposobienie charakteru? Smak? Żadne z powyższych. Według Diderota źródłem geniuszu jest wyjątkowy zmysł obserwacji, tajemnicza przenikliwość, która w niezawodny sposób pozwala rozpoznać, które z naszych przedsięwzięć przyniosą znakomite efekty. Nie jest to ani jedyna, ani nawet najlepsza z dostępnych definicji geniuszu, ale jedno możemy Państwu obiecać już dziś: wszyscy zaproszeni przez nas goście – naukowcy, filozofowie, pisarze, muzycy – posiadają ów zmysł obserwacji w nadmiarze i będą się nim z Państwem dzielić podczas wszystkich festiwalowych spotkań.

                Zapraszamy!

Grzegorz Jankowicz

Dyrektor wykonawczy Copernicus Festival


copernicusfestival.com/geniusz



 
 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję