Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2015-04-16, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

W ŚWIECIE INSTRUMENTÓW

Wielki finał – perkusja kontra orkiestra

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sebastian Perłowski - dyrygent
Ryszard Haba – perkusja

 



repertuar:

Joseph Schwantner – Koncert na perkusję i orkiestrę
Benjamin Britten – Wariacje i fuga na temat Purcella op. 34
czyli Przewodnik po orkiestrze dla młodych melomanów
 

Ryszard HABA ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W 1988 roku został zaangażowany jako perkusista do orkiestry Filharmonii Krakowskiej, a od 1996 pełni w niej rolę pierwszego kotlisty. Jest również kierownikiem grupy perkusyjnej w tejże orkiestrze.
Ma na swoim koncie dwa polskie prawykonania koncertów na perkusję i orkiestrę Bertholda Hummla i Josepha Schwantnera, oraz jedno światowe Muzyki na smyczki i marimbę Natana Wrighta Shirleya. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje i orkiestrę Marka Stachowskiego.
Z Kają Danczowską tworzą niezwykle rzadki duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. Posiada w repertuarze osiemnastowieczne koncerty na sześć lub osiem kotłów z orkiestrą. Gra na oryginalnych kotłach barokowych.
Koncertuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Rzeszowską, Capellą Bydgostiensis. Jest członkiem Polskiej Orkiestry XVIII wieku. W 2008 r. grał z zespołem Jordi Savalla na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonał światowego prawykonania "Koncertu na marimbę" z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capellą Cracoviensis pod batutą Stanisława Krawczyńskiego - polskiego prawykonania "Concerto per sei Timpani" Georga Druschetzkego z orkiestrą.
W 2006 i 2007 r. brał udział jako solista oraz wykładowca w międzynarodowym festiwalu sztuki perkusyjnej "Crossdrumming" w Warszawie. W latach 2008-2015 był organizatorem Dni Muzyki Perkusyjnej w Filharmonii Krakowskiej. Prowadzi ożywione życie koncertowe jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy. Jest założycielem zespołu perkusyjnego pod nazwą "Haba Percussion Group".
W jubileuszowym 70. sezonie artystycznym Ryszard Haba odznaczony został medalem Honoris Gratia, przyznawanym przez Prezydenta Miasta Krakowa.

 

  Sebastian PERŁOWSKI ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie prof. Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji w klasie adt. Dariusza Janusa w Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Jarvie Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak: Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Yuri Simonov. Jest zwycięzcą międzynarodowych konkursów dyrygenckich w Atlancie i Cordobie oraz zdobywcą II nagrody w konkursie dyrygenckim w Lizbonie, a także laureatem konkursów w Bukareszcie i Hong Kongu. Zdobył też II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy. Był nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności "Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat" oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród - Nestle Salzburg Festival Conducting Award.
 Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie takimi jak NOSPR, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, The Hong Kong Chinese Orchestra czy  The George Enescu Philharmonic Orchestra Bucharest oraz z światowej klasy solistami takimi jak Julius Berger, Jose Cura. Stale współpracuje z Operą Krakowską oraz Orqesta Metropolitana de Lizboa. Jest wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, DUX czy Kameny.
 

 


I tak oto dotarliśmy do ostatniego koncertu prezentującego ciekawostki ze „Swiata instrumentów”. Wędrówka po nim była jednocześnie spacerem po estradzie, na której zasiadają muzycy orkiestry symfonicznej. W minionym sezonie koncertowym słuchaliśmy więc kolejno reprezentantów kwintetu smyczkowego, niezwykłych „aktorów” ukrytych w grupie instrumentów dętych drewnianych, efektownych fanfar i dźwięków wydobywających się z pełnych blasku czar głosowych instrumentów dętych blaszanych. Słuchaliśmy też różnych instrumentów strunowych i klawiszowych, które czasami wtapiają się w orkiestrę, jako jej członkowie, a czasem wysuwają się na czoło, wykonując solowe partie koncertowe.
Patrząc na estradę zauważamy, że na jej tyłach usytuowana jest zazwyczaj grupa kotłów, jedynych instrumentów perkusyjnych, które od czasu klasycyzmu uważane są za niezbędne w każdym wykonaniu utworu symfonicznego. Jednak  zmiany zachodzące w stylach muzycznych, a co za tym idzie i pewna dopuszczalna swoboda w obsadzie orkiestry, pozwoliły kompozytorom na wzbogacanie jej brzmienia przez wprowadzanie coraz to większej i zróżnicowanej grupy, zwanej potocznie perkusją. Zmiany w zwyczajach koncertowych poszły dalej – różnorodne zestawy instrumentów perkusyjnych zaczęły pojawiać się także na froncie estrady, na miejscu przynależnym solistom koncertu.
I tak właśnie będzie i tym razem. Pierwszy kotlista Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, Ryszard Haba, zaprezentuje bogate instrumentarium perkusyjne w słynnym „Koncercie na perkusję i orkiestrę” Josepha Schwantnera.
W drugiej części nastąpi swego rodzaju podsumowanie naszych tegorocznych spotkań.
Zaprezentujemy mianowicie ”Wariacje i fugę na temat Purcella” Benjamina Brittena, który to utwór został opatrzony podtytułem Przewodnik po orkiestrze dla młodych melomanów. Kompozytor istotnie – cytując jednego ze swych barokowych poprzedników i wykorzystując lubianą i wysoce w baroku cenioną formę fugi – stworzył w tym niewielkim a pomysłowym dziele coś na kształt podręcznika instrumentoznawstwa.
Ten swoisty „wykład” otrzyma także dodatkową formę wizualną – przy pomocy kamery i multimedialnego ekranu będzie można zajrzeć w głąb estrady i przyjrzeć się z bliska mieszkańcom omawianego przez nas „Świata instrumentów”. 

Felieton Macieja Jabłońskiego "Wielki finał – perkusja kontra orkiestra" (PDF)



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję