Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT UNIWERSYTECKI

2015-03-11, Środa
19:00

rodzaj abonamentu: Abonament U
miejsce: Collegium Novum
cena biletów:
30 zł
20 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Michał Poniżnik – klarnet
Michał Dąbek – wiolonczela
Iwona Popławska-Zimowska – fortepian

prof. Krzysztof Ożóg – słowo

 



repertuar:

Johannes Brahms – Trio a-moll op. 114
Alexander Zemlinsky – Trio d-moll op. 3

wykład "Losy skarbów Uniwersytetu Jagiellońskiego w czasie drugiej wojny światowej"

Zapraszamy na kolejny w tym sezonie artystycznym Koncert Uniwersytecki. Już w najbliższą środę, 11 marca 2015 o godz. 19.00 w Auli Collegium Novum odbędzie się spotkanie łączące – zgodnie z założeniem cyklu – muzykę kameralną z wykładem naukowym. Przed publicznością zaprezentują się znakomici instrumentaliści: Michał Poniżnik – klarnet, Michał Dąbek – wiolonczela oraz Iwona Popławska-Zimowska grająca na fortepianie. Młodzi wirtuozi wykonają dwa tria instrumentalne: Johannesa Brahmsa - a-moll op. 114 oraz Alexandra Zemlinsky’ego - d-moll op. 3; część muzyczną wzbogaci natomiast wykład pt. „Losy skarbów Uniwersytetu Jagiellońskiego w czasie drugiej wojny światowej”, który wygłosi prof. Krzysztof Ożóg – historyk-mediewista, kierownik Katedry Historii Polski Średniowiecznej w Instytucie Historii UJ.

Profesor odkryje przed słuchaczami, jak  zabezpieczono najcenniejsze pamiątki historyczne uniwersytetu w okresie narastającego zagrożenia ze strony Niemiec. Na kilka miesięcy przed agresją niemiecką na Polskę z inicjatywy historyków sztuki prof. Tadeusza Szydłowskiego, doc. dra Adama Bochnaka, dra Karola Estreichera, urządzono bowiem dwie tajne skrytki w piwnicach Collegium Novum, gdzie złożono wybrane dzieła sztuki z Zakładu Historii Sztuki oraz rektoratu (głównie obrazy, grafiki, a także projekt ołtarza bamberskiego sporządzony przez Wita Stwosza), a ponadto figurki z predelli ołtarza Wita Stwosza z kościoła Mariackiego, insygnia uniwersyteckie, numizmaty, precjoza i dokumenty fundacyjne.
Gorąco polecamy!
 


Michał PONIŻNIK - Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka. Brał udział w wielu kursach muzycznych u takich mistrzów klarnetu jak Philippe Cuper. Guy Deplus, Michael Collins, David Campbell, Nicolas Baldeyrou czy Michel Lethiec. Artysta uczestniczył także w wielu znaczących festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwalu Muzyki Improwizowanej Ad Libitum, Festiwal muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach, Festiwal Muzyki Polskiej, Festiwal Muzyki Filmowej itd. Współpracuje z wieloma orkiestrami jako muzyk solowy i orkiestrowy, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jest laureatem wielu konkursów, w 2009 roku zdobył wyróżnienie na XIV Akademickim Konkursie Klarnetowym (Włoszakowice). W 2008 roku zdobył III miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Klarnetowym w Szczecinie (w kategorii „zespoły”). W 2007 roku uzyskał II miejsce na VII Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim (kategoria „kwartety klarnetowe”) oraz – wraz z zespołem Conash Trio – III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej (kategoria trio). Michał Poniżnik gra również w zespołach kameralnych, m. in. Cracow Clarinet Quartet, Conash Trio, Ara Ensemble, Palabra de Musica Fuerte, z którymi koncertuje w całej Europie. Nagrał też wiele ścieżek dźwiękowych do filmów, m. in. Czas Honoru (PL) czy Closer to the Moon (FR). Od 2009 roku Michał Poniżnik jest klarnecistą Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.


Michał DĄBEK jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków takich jak Claus Reichardt, Peter Buck, Catalin Ilea, Stanisław Firlej, Maria Szwajger-Kułakowska, Marek Moś, Kwartet Dafo. W 2007 roku wraz z zespołem Conash Trio zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem Palabra de Musica Fuerte zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie Harmonia Viva oraz na II Międzynarodowym Festiwalu Od Baroku do Jazzu we Wrocławiu. Brał udział w wielu festiwalach: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, Festiwalu Muzyki Kameralnej Concerti da Camera w Olsztynie, Festiwalu Puente del Tango w Krakowie, Festiwalu Muzycznym w Łańcucie, Festiwalu im. księcia Michała Kleofasa Ogińskiego w Iwoniczu Zdroju, Comarch Young Experience Frankfurt, Dortmund, Monachium, Young Euro Classic Berlin, Arts Festival Dimension w Seulu. Współpracuje z orkiestrami oraz zespołami kameralnymi, takimi jak Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Podkarpacka, Young Sound Forum of Central Europa, Tupelo Symphony Orchestra, Conash Trio, Palabra de Musica Fuerte, Ara Ensemble, Cellostrada. W 2007 roku objął funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej. Od 2011 roku jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Artysta gra na instrumencie Macieja Łacka.
 

Iwona POPŁAWSKA–ZIMOWSKA - absolwentka studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie fortepianu doc. Ewy Wolak-Moszyńskiej. Ukończyła również Państwowe Liceum Muzyczne im. F. Chopina w Krakowie w klasie fortepianu mgr Ireny Kluczkiewicz oraz w klasie skrzypiec mgra Zbigniewa Kawalca. Brała również udział jako solistka i kameralistka w kursach mistrzowskich wybitnych pedagogów, jak  prof. Karl-Heinz Kämmerling, Kevin Kenner, Paul Gulda. W roku 2005 otrzymała tytuł doktora sztuki w specjalności fortepian. Obecnie jest wykładowcą w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie.
Do najważniejszych osiągnięć pianistki należą nagrody w kategoriach solowych oraz kameralnych, uzyskane w konkursach krajowych oraz międzynarodowych. Należy do nich wyróżnienie w kategorii „duet” w III Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej w Łodzi, II nagroda w kategorii „trio” oraz III nagroda w kategorii „solo” w V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pendereckiego w Krakowie, II nagroda w kategorii „zespoły kameralne” w VIII Międzynarodowym Konkursie Clarinet Competition Saverio Mercadante we Włoszech, a także I nagroda w kategorii „zespoły kameralne”, II nagroda w kategorii „fortepian solo” oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu współczesnego w VIII Międzynarodowym Konkursie Citta di Asti we Włoszech, jak również I nagroda w kategorii „fortepian solo”, I nagroda w kategorii „fortepian na cztery ręce” oraz I nagroda  w kategorii „zespoły kameralne” w VIII Międzynarodowym Konkursie Musica Insieme we Włoszech. W Międzynarodowym Konkursie TIM w Paryżu otrzymała dyplom honorowy.
Jako kameralistka angażuje się w wiele projektów muzycznych, uczestnicząc w festiwalach oraz koncertach kameralnych na terenie kraju i Europy. Artystka promuje muzykę polską za granicą, wykonując utwory polskich kompozytorów współczesnych, takich jak Tadeusz Szeligowski, Kazimierz Serocki czy Marcel Chyrzyński. Wykonanie Sonaty na fortepian Kazimierza Serockiego spotkało się z uznaniem podczas międzynarodowych konkursów (V Międzynarodowy Konkurs Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, VIII Międzynarodowy Konkurs Citta di Asti  - nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu współczesnego, VIII Międzynarodowy Konkurs Musica Insieme w Musile di Piave).


Prof. dr hab. Krzysztof OŻÓG – historyk-mediewista, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego (Kierownik Katedry Historii Polski Średniowiecznej w Instytucie Historii UJ). Specjalizuje się w historii Kościoła średniowiecznego, prowadzi także badania nad średniowiecznymi środowiskami uniwersyteckimi oraz zajmuje się edytorstwem źródeł średniowiecznych.
Prof. Krzysztof Ożóg jest autorem wielu publikacji naukowych, takich jak Kultura umysłowa w Krakowie w XIV w. Środowisko duchowieństwa świeckiego (1987), Intelektualiści w służbie królestwa Polskiego w latach 1306-1382 (1995), Miejsce Polski w rozwoju intelektualnym Europy w XIV-XV wieku (2006) oraz Korona i Krzyż. Czas Piastów i Jagiellonów (2012).


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję