Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2015-01-29, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

W ŚWIECIE INSTRUMENTÓW

Czary pełne blasku – instrumenty dęte blaszane

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Przemysław Neumann – dyrygent

Cracow Brass Quintet:
Bartosz Gaudyn  – trąbka
Michał Warzecha – trąbka
Paweł Dziewoński – waltornia
Paweł Cieślak – puzon (solo)
Jakub Urbańczyk – tuba

 



repertuar:

Johann Sebastian Bach – III Koncert Brandenburski G-dur BWV 1048                  
(opracowanie na kwintet blaszany: J. Lang Jr.)
Wiktor Ewald – Kwintet Des-dur op. 7
Leonard Bernstein – Suita z filmu West Side Story
(opracowanie na kwintet blaszany: J. Gale / arr. for brass quintet: J. Gale)
Derek Bourgeois – Koncert na puzon op. 114
Modest Musorgski – Obrazki z wystawy (wybór)

W naszym filharmonicznym cyklu spotkań z muzyką symfoniczną i rodzinami instrumentów chcemy teraz sprawić, aby zapanował nastrój radości i optymizmu, jaki powinien towarzyszyć wszystkim spotkaniom z początkiem Nowego Roku. A nic tak nie wprowadza słuchaczy w dobry humor i nic tak szybko nie wywołuje uśmiechów na twarzach, jak wspaniale brzmiące, dźwięczne fanfary trąbek i puzonów. I już wiadomo, że w naszym styczniowym spotkaniu mowa będzie o instrumentach dętych blaszanych.

Przy omawianiu grupy dętej drewnianej podkreślaliśmy fakt, że to nie materiał, z którego instrument zbudowano, lecz sposób zadęcia decyduje o przynależności do tej grupy. Przy dętych blaszanych sprawa jest dużo prostsza. Jeśli widzimy instrument muzyczny dęty, lśniący bajkowo  srebrzyście, ale jednak najczęściej złoto, o mniej lub bardziej splątanych zwojach rury, z mniejszą lub większą czarą głosową - i ustnikiem rzecz jasna – to bez wątpienia patrzymy na reprezentantów grupy, zwanej popularnie w orkiestrze „blachą”.

Program naszych koncertów ma zaświadczyć o tym, że czary tych instrumentów są pełne blasku w sensie dosłownym, ale i w przenośni – zważywszy barwność dźwięków, które wydają, a także pełne wdzięku, jak mówi nasz felietonista i prelegent, gdy weźmiemy pod uwagę możliwości repertuarowe tej grupy.

I tak zaproszony do koncertu Cracow Brass Quintet, czyli Krakowski Kwintet Blaszany, pokaże, że może zagrać swobodnie coś z nieśmiertelnych utworów Bacha, a więc barok, ale też utwór napisany specjalnie na taki zespół dęty (Kwintet Ewalda), jak i opracowanie przebojów muzyki musicalowo-filmowej, czyli suitę z West Side Story Bernsteina. A jeszcze usłyszymy niezwykle efektowny Koncert na puzon Bourgeois oraz te wybrane fragmenty z dobrze wszystkim znanych Obrazków z wystawy Musorgskiego, w których „blacha” ma rzeczywiście dużo do powiedzenia, albo raczej - do zagrania. Blacha pełna blasku!

Felieton Macieja Jabłońskiego "Czary pełne dźwięku - instrumenty dęte blaszane" (PDF)

 


Przemysław NEUMANN - dyrygent, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego oraz prof. Antoniego Grefa. Laureat III nagrody na III Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku w 2002. Dyrygował orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz orkiestrami Filharmonii Białostockiej, Częstochowskiej, Lubelskiej, Szczecińskiej oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, w którym do roku 2013 był etatowym dyrygentem i kierownikiem orkiestry - przez dziewięć sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów.
Od 2010 współpracuje z Gliwickim Teatrem Muzycznym, gdzie poza prowadzeniem szeregu przedstawień, przygotowuje premiery musicali , widowisk muzycznych oraz Galę Oscarową, a od
2013 dyryguje w Teatrze Wielkim w Poznaniu, gdzie prowadzi spektakle baletowe: Jezioro łabędzie i Dziadka do orzechów P. Czajkowskiego oraz Kopciuszka S. Prokofiewa.
 Przemysław Neumann z powodzeniem łączy własny rozwój z działalnością pedagogiczną. Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową jako adiunkt w katedrze dyrygentury poznańskiej Akademii Muzycznej. W macierzystej uczelni realizuje różnorodne projekty edukacyjno-artystyczne, spośród których wymienić należy: koncerty symfoniczne, koncerty z akademicką orkiestrą Sinfonietta, (której w latach 2009-2013 był kierownikiem artystycznym), przedstawienie operowe Acis i Galatea G.F. Haendla we współpracy z Wydziałem Wokalno-Aktorskim oraz Zakładem Instrumentów Historycznych, dwa koncerty z cyklu Kreaspiracje: Love generation, połączone z zarejestrowaniem nagrania  4 Sonetów Miłosnych T. Bairda do tekstów Szekspira (wystąpił w podwójnej roli: dyrygenta i solisty – barytona), czy też charytatywny koncert Ponad dźwiękami, podczas którego  artysta poprowadził orkiestrę symfoniczną złożoną ze studentów i wybitnych pedagogów uczelni, wykonujących dzieła Beethovena, Elgara i Straussa.
 
 

  Paweł CIEŚLAK - grę na puzonie rozpoczął w 1994 r. w Liceum Muzycznym im. K.Szymanowskiego w Katowicach. W 2005 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie ad. Zdzisława Stolarczyka. W sezonie 2002/2003 pracował w NOSPR w Katowicach, lata 2003-2013 spędził w Filharmonii im. K.Szymanowskiego w Krakowie. Od sierpnia 2011 r. jest pierwszym puzonistą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współzałożyciel Krakowskiego Kwartetu Puzonowego oraz Cracow Brass Quintet, z którym m.in. zdobył II nagrodę na VII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie (2005), wystąpił na Schagerl Brass Festival (Austria, 2008), a także zdobył III nagrodę na XIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2009). Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki RP. Jako solista i kameralista wystąpił m.in na festiwalu "Generacje" w Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków), Schagerl Brass Festival (Austria), Musica Polonica Nova (Wrocław) oraz z zespołami Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie i z Polską Orkiestrą Radiową w Warszawie. W roku 2013 wziął udział w nagraniu płyty zespołu Warsaw Modern Duo "Paweł Mykietyn - Chamber Works".


  Cracow Brass Quintet powstał w 2002. Jako zespół kameralny stanowi syntezę tradycji muzycznych w Polsce oraz nowych trendów wykonawczych docierających z całego muzycznego globu, gdzie instrumenty dęte blaszane przeżywają od dawna niesłabnący rozwój. Kwintet jest laureatem II nagrody w VII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie i III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2009).
W skład zespołu wchodzą młodzi, utalentowani muzycy współpracujący na stałe z takimi orkiestrami jak Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Orkiestra Filharmonii w Opolu i NOSPR.
W repertuarze kwintetu znajdziemy utwory Gabriellego, Samuela Scheidta, pełną kompozytorskiego kunsztu muzykę Haendla, genialne dzieła Bacha i Mozarta,a także klasyków XX wieku i uznanego za króla jazzu - Georga Gershwina. Są to zarówno transkrypcje znanych arcydzieł jak i mistrzowsko napisane utwory na kwintet blaszany. Na osobny program składają sie utwory napisane przez takich polskich kompozytorów jak Witold Lutosławski, Krzesimir Dębski jak i tych z młodszego pokolenia.
Poza działalnością koncertową CBQ bierze udział w koncertach charytatywnych i warsztatach muzycznych.

więcej...



 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję