telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT KAMERALNY
powiększ
wykonawcy:
Kwartet smyczkowy ARCHI:
Anna Hara-Pióro – skrzypce
Bogusława Ziegelheim – skrzypce
Grażyna Piechowska – altówka
Agata Sanchez-Martos – wiolonczela
Antoni Markowski – kontrabas
Aleksandra Skoczek-Zapała – flet
Andrzej Zawisza – klawesyn
repertuar:
Johann Sebastian Bach:
Suita wiolonczelowa nr 2 d-moll BWV 1008
Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067 na flet, kwintet smyczkowy i klawesyn
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 8
Wolfgang Amadeus Mozart – Kwartet fletowy D-dur KV 285
Taneczność i koncertowanie – oto dwie przenikające się jakości, łączące prezentowane utwory Corellego, Bacha i Mozarta.
Concerto grosso op. 6 nr 8 Na Boże Narodzenie jest jednym z najbardziej znanych koncertujących utworów A. Corellego. Zgodnie z właściwymi dla gatunku zasadami współdziałają w utworze dwie grupy wykonawcze: soliści i tutti, które to grupy, poprzez przeciwstawianie lub wzajemne uzupełnianie, tworzą barwną opowieść, opartą na zestawieniach przeciwieństw tempa, obsady i techniki kompozytorskiej. Finałowe pastorale, do którego nawiązuje tytuł koncertu, nadaje całości świąteczną, wyjątkową atmosferę.
Dwie suity J.S. Bacha – wiolonczelowa i orkiestrowa – ukazują dwa spojrzenia na cykl tańców stylizowanych. Suita wiolonczelowa d-moll BWV 1008 posiada typowy, często w baroku stosowany układ części: Preludium, Allemande, Courante, Sarabanda, Menuet, Gigue i jest jednym z przykładów mistrzowskiego połączenia wartości dydaktycznych z artystycznymi. Z kolei Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067 jest suitą francuską, z charakterystyczną dla niej dwuczęściową uwerturą i kolekcją tańców: Rondeau, Sarabande, Bourrée I i II, Polonaise i Double, Menuett, Badinerie. Zestawienie kolejnych części nie jest jednak wyłącznie prostym następstwem nowych pomysłów, a przemyślaną kompozycyjnie całością, w której kolejne części uzupełniają się tworząc jednolitą i spójną stylistycznie suitę.
Obok sztandarowych dla epoki baroku dzieł w programie koncertu znalazł się również trzyczęściowy Kwartet fletowy D-dur KV 285 W.A. Mozarta, który poprzez fragmenty „koncertujące” i wyrazowość środkowej części o charakterze sarabandy, nawiązuje do barokowej stylistyki i technik kompozytorskich.
Sylwia Heinrich
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010