Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2014-12-19, Piątek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

W ŚWIECIE INSTRUMENTÓW

Klawiatury, klawiatury, czyli o różnorodności instrumentów klawiszowych

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Grzegorz Berniak – dyrygent
Michał Szymanowski – fortepian
Michał Białko – organy
Duo Accosphere: Alena Budzinakova & Grzegorz Palus



repertuar:

Fryderyk Chopin – Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Georg Friedrich Haendel – Koncert organowy op. 4 nr 4 F-dur
Jan Sebastian Bach – Koncert na dwa klawesyny c-moll BWV 1060 (opracowanie na duet akordeonowy) 

  Michał Karol SZYMANOWSKI – ukończył z wyróżnieniem studia w klasie fortepianu prof. Katarzyny Popowej – Zydroń w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiegow Bydgoszczy. Obecnie student dyplomowego roku dyrygentury w bydgoskiej Alma Mater w klasie prof. Zygmunta Rycherta oraz studiów podyplomowych w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie, w klasie fortepianu prof. Eldara Nebolsina.
Michał Szymanowski koncertował m. in. w Pałacu Narodów ONZ w Genewie, w Auli Pawła VI w Watykanie na koncercie dla Papieża Benedykta XVI, w Belwederze dla pary prezydenckiej oraz w wielu filharmoniach na całym świecie m. in. Filharmonii Narodowej w Warszawie na Festiwalu Chopin i Jego Europa podczas jednego wieczoru z Martha Argerich. Grał recitale w kraju: m. in. Warszawa, Kraków, Katowice, Poznań, Bydgoszcz oraz za granica: w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Brazylii, Wenezueli, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Włoszech, Belgii, Szwajcarii, Chorwacji, Bułgarii, Rumunii, Czechach, na Węgrzech, Cyprze oraz Ukrainie. Współpracował z dyrygentami tej miary co: Alfredo Rugeles, Jacek Kasprzyk, Marek Pijarowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Tadeusz Wojciechowski, Kai Bumann, Zygmunt Rychert czy Michał Dworzynski. Wykonywał koncerty z towarzyszeniem m. in. Teresa Carreño Youth Orchestra of Venezuela, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy, Polskiej Orkiestry Radiowej, Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Szczecińskiej czy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Jesienią 2011 roku ukazał sie debiutancki album artysty Michał Szymanowski Piano Recital.
Do jego najważniejszych osiagnięć konkursowych należą: I miejsce w kategorii Kultura, konkursu Rumaki 2012 (Bydgoszcz 2013), II miejsce w XII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego (Warszawa 2012), I miejsce w Konkursie Pianistycznym o Stypendium Yamaha Music Foundation of Europe (Katowice 2011), III miejsce (ex aequo) oraz Nagroda dla najlepszego Polaka w VIII Międzynarodowym
Konkursie Pianistycznym im. Ignacego Jana Paderewskiego (Bydgoszcz 2010), II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina (Warszawa 2008).


  Michał BIAŁKO - urodzony w Krakowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Andrzeja Białko (dyplom z wyróżnieniem). Jest także absolwentem Conservatorium van Amsterdam, gdzie studiował w klasie organów prof. Pietera van Dijka.
Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez profesorów: Joachima Grubicha, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernarda Haasa, Lorenzo Ghielmiego, Jacquesa van Oortmerssena, Jaroslava Tumę i Davida Titteringtona.
Jest laureatem II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym „Mendelssohn – Eben” w Krakowie (2009).
Koncertował jako solista i kameralista w Polsce (m. in. festiwale w Tyńcu, Leżajsku, Katowicach, Krakowie, Nowym Sączu, Oświęcimiu i Gdańsku), a także w Austrii, Holandii, Portugalii, na Litwie oraz we Włoszech. Występował z Capellą Cracoviensis, Krakowskim Chórem Kameralnym, OCTAVA Ensemble, Collegium Zieleński, Fresco Sonare oraz z Filharmonią Krakowską.
Działalność artystyczną  łączy z pracą pedagoga - prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.

 

  DUO ACCOSPHERE - Alena Budzinakova & Grzegorz Palus, akordeony

Międzynarodowy polsko-słowacki duet akordeonowy założony w 2011 roku z inicjatywy wybitnych muzyków młodego pokolenia, których muzyczne zamiłowanie i pasja do instrumentu skierowały do stworzenia wspólnego artystycznego  przedsięwzięcia. W krótkim czasie zespół zyskał uznanie na scenach krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, zdobywając m in.: I miejsce w 37. Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Puli / Chorwacja (2012), I miejsce w XVII Międzynarodowych Spotkaniach Akordeonowych w Sanoku (2012), I miejsce na XVIII Mławskim Festiwalu Muzyki Akordeonowej (2012), II miejsce w IV Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Czechowicach  Dziedzicach (2012), I miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym w Chełmie (2011), III miejsce w XIV Międzynarodowych Konfrontacjach Akordeonowych w Gorlicach (2011).
Duo prowadzi ożywioną działalność koncertową w Polsce i za granicą (Austria, Dania, Niemcy), artyści wystąpili na szeregu prestiżowych festiwali jak: Barendorfer Klassik Fest (Niemcy),  Bachfest 2014 Detmold (Niemcy), Festiwal Contemporary Baroque (Austria), Festiwal Wawel o Zmierzchu, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, Festiwal Muzyka Zaklęta w Drewnie, Festiwal Errantia Musica w Polkowicach, Festiwal Lutosławski Kontrolowany w Radomiu. Zespół ponadto prezentował się podczas koncertów w Konzerthaus Detmold (Niemcy) i w  Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie, a w Krakowie w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego i w Teatrze im. J. Słowackiego.
W obszarze zainteresowań repertuarowych duetu znajduje się równolegle muzyka współczesna i transkrypcje kompozycji pochodzących z wcześniejszych epok. Wyrazem tych zainteresowań jest współpraca z kompozytorami, prawykonania nowych kompozycji a także autorskie aranżacje kompozycji wywodzących się z literatury fortepianowej, organowej, kameralnej czy orkiestrowej, powstałych od Baroku do XX wieku. (m in. utwory Bacha, Webera, Prokofiewa, Lutosławskiego). Połączenie wyrazistych, różnorodnych osobowości muzyków, ich kunsztowny warsztat artystyczny i wirtuozeria dodają wyjątkowego wymiaru interpretacjom oraz kreacjom scenicznym wykonywanych dzieł.
Duo Accosphere stale rozwija swój warsztat artystyczny m in. poprzez współpracę z wybitnym akordeonistą prof. Grzegorzem Stopą, działającym w Konserwatorium Wien Privatuniversitaet, Hochshule fuer Musik Detmold i FONA -  Formation Neues Akkordeon),
a przy opracowaniach interpretacji muzyki barokowej współpracują z prof. Irmgard-Maria Tutschek (Hochshule fuer Musik Detmold).


  Grzegorz BERNIAK - urodzony w Krakowie, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Ryszarda Dudka. Studia uzupełniał w Konserwatorium Muzycznym im. Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w Sankt Petersburgu w klasie prof. Ilii Musina. W 2004 rozpoczął współpracę z Operą Narodową  przygotowując operę Salome R. Straussa.
W latach 2004-2006 pracował jako asystent Jacka Kaspszyka, z którym odbył tournée po Japonii, Hiszpanii i Norwegii jako dyrygent-asystent. Na zlecenie Bergen Opera Vest przygotował premierę opery Salome, współpracując z Bergen Symphony Orchester.
Pracował również jako asystent znakomitych polskich dyrygentów, m.in. Kazimierza Korda i Tomasza Bugaja, z którymi przygotowywał wystawienia zarówno słynnych oper Verdiego, Mozarta, czy Moniuszki, ale również rzadziej wystawiane dzieła, takie jak Iwona, księżniczka Burgunda Krauzego, Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale Kurpińskiego, Via Sancta Pawlika, a także balety Pani Twardowska Różyckiego czy Anna Karenina Szczedrina.
Dyrygował wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi w Łodzi, Białymstoku, Olsztynie, Kaliszu, Jeleniej Górze a także Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą i Chórem Teatru Wielkiego w Łodzi, jak również Toruńską Orkiestrą Kameralną, orkiestrą Camerata Vistula
i  Płocką Orkiestrą Symfoniczną.
Od 2008 roku na stałe współpracuje z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus.
 


Ostatnie nasze spotkanie w tym roku kalendarzowym poświęcamy bardzo szczególnym instrumentom, którym od dziesięcioleci, a nawet stuleci kompozytorzy powierzają w utworach odpowiedzialne partie solowe. Mowa jest o tzw. instrumentach klawiszowych i ich ogromnych możliwościach  dźwiękowych i barwowych. Nazwa „klawiszowe” niewiele jednak  mówi o budowie, o niezwykle czasami skomplikowanym
sposobie wydobywania z nich dźwięku.

Ten proces najprostszy jest chyba w fortepianie, od prawie 300 lat ulubionym przez publiczność  instrumencie solowym, którego dźwięki cenione są równie wysoko przy akompaniowaniu innym solistom, jak też przy podejmowaniu partii orkiestrowych. Niezliczone rzesze miłośników zachwycają się utworami fortepianowymi, pełnymi różnorodnych fraz i melodii od patetycznych i bohaterskich do delikatnych i romantycznych. A ich źródłem  są niewielkie obite filcem młoteczki, po naciśnięciu klawisza uderzające w szeregi cienkich i grubych metalowych strun.

O wiele bardziej skomplikowany proces zachodzi przy grze na organach. Znamy je głównie z oprawy muzycznej nabożeństw w kościołach katolickich i protestanckich, z racji możliwości brzmieniowych porównywalnych z orkiestrą, rzadko więc w roli instrumentu solowego zestawianych z orkiestrą właśnie. Słuchając ich monumentalnego brzmienia zapominamy, że organista przebiegając palcami po klawiaturze, uruchamia niezwykle skomplikowany mechanizm (w dzisiejszych czasach wspomagany elektrycznością), dzięki któremu powietrze tłoczone w metalowe i drewniane piszczałki wydaje dziesiątki charakterystycznych barwowo dźwięków.

Ostatnim instrumentem przedstawionym w naszym koncercie będzie akordeon, a ściśle biorąc – akordeonowy duet. Wykonywany utwór to niejako podsumowanie, synteza dotychczasowych informacji. Tak więc akordeon –to  instrument dęty, ale nie dmuchamy weń, gra on  dzięki miechom, które podobnie, jak w organach uruchamiamy ręcznie, naciskając klawisze, wyglądem przypominające te fortepianowe. A dzięki drugiej klawiaturze, guzikowej, możemy uzyskać brzmienie rozbudowanych akordów (stąd nazwa), co znowu nawiązuje do możliwości organów.  Nasz duet pokaże jeszcze jedną syntezę – nazwijmy ja „syntezą czasów, epok”. Otóż w wykonaniu akordeonów, instrumentów o krótkiej stosunkowo historii, usłyszymy koncert na 2 klawesyny z odległej w czasie epoki baroku.
APM

Felieton Macieja Jabłońskiego "Niedyskretny urok klawiatury" (PDF)



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję