telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT ORATORYJNY
powiększ
wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Adrian Leaper – dyrygent
Bartłomiej Nizioł – skrzypce
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart – V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219
Gustav Holst – Planety op. 32
Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 17.00. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert lub posiadanego abonamentu.
Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.
Z piątki wielkich koncertów skomponowanych przez W.A. Mozarta w Salzburgu w latach 1773-75, największą popularnością cieszą się dwa ostatnie, w tym V Koncert skrzypcowy A-dur KV 219 (1775), określany mianem „tureckiego”. Utwór, utrzymany w typowym dla tamtych czasów układzie części szybka – wolna – szybka, pod względem technicznym i inwencji melodycznej wykracza znacznie poza swoją epokę, a charakterystyczne brzmienia z epizodu „alla turca”, inspirowane muzyką kapeli janczarskiej, znajdziemy także w późniejszych utworach Mozarta, m.in. w sonacie fortepianowej ze słynnym marszem tureckim i singspielu Uprowadzenie z seraju.
Suita orkiestrowa Planety op. 32, z chóralną wokalizą w części ostatniej, powstała w ciągu dwóch lat (1914-16). W swojej siedmioczęściowej wizji wszechświata (Mars, Wenus, Merkury, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun) G. Holst nie uwzględnił Ziemi, ponieważ inspirację czerpał z astrologii, zajmującej się wpływem planet na rozwój duchowy człowieka, a nie z naukowych odkryć astronomii. Oficjalna, zakończona wielkim sukcesem premiera utworu odbyła się w 1920 roku. Chociaż Planety nie były dziełem przełomowym w twórczości Holsta, a raczej syntezą jego dotychczasowych osiągnięć artystycznych, to właśnie one zyskały ogromną popularność i usunęły w cień inne dokonania kompozytora.
Dorota Staszkiewicz
Adrian LEAPER - pierwszy dyrygent i dyrektor artystyczny hiszpańskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru RTVE w Madrycie. Wcześniej, przez osiem lat był pierwszym dyrygentem Orquesta Filharmónia de Gran Canaria. Jego kariera zawodowa rozpoczęła się od pięcioletniego angażu na stanowisku asystenta dyrygenta w Orkiestrze Hallé w Manchesterze, gdzie dyrygował blisko trzydziestoma koncertami w każdym sezonie. Artysta współpracował z zespołami w Skandynawii, we Francji i Japonii, dyrygował wszystkimi czterema najważniejszymi orkiestrami londyńskimi, a także orkiestrami symfonicznymi z Moskwy, Wiednia i Pragi, kilkoma radiowymi zespołami orkiestrowymi, w tym w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Polsce, Czechach, Irlandii i Norwegii, jak również wieloma innymi zespołami, takimi jak L’Orcheste de la Suisse Romande, Orkiestra Symfoniczna w Malmö, Mozarteum Orchester w Salzburgu, Orkiestra Filharmonii Warszawskiej, Royal Liverpool Philharmonic.
Bogaty, różnorodny repertuar Adriana Leapera obejmuje twórczość klasyków, a także kompozytorów XIX i XX wieku. Szczególnie chętnie prezentuje dzieła kompozytorów hiszpańskich. Sukcesy przyniosły mu wykonania Święta Wiosny I. Strawińskiego, Cudownego Mandaryna B. Bartóka, Fresków Św. Franciszka B. Martinů, I Symfonii D. Szostakowicza. Wielokrotnie współpracował z tak wybitnymi artystami jak Mścisław Rostropowicz, Felicity Lott, Garrick Ohlsson, Rudolf Buchbinder, Mischa Maisky, Frank Peter Zimmermann, Alicia de Larrocha, Pierre Amoyal, Ernst Kovacic, Cho-Liang Lin czy Anne-Sofie von Otter.
Dyskografia artysty obejmuje niemal 80 albumów płytowych z dziełami G. Mahlera, J. Sibeliusa, A. Dvoráka opublikowanych nakładem wytwórni Arte Nova, ASV, Naxos/Marco Polo oraz La Mota de Polvo. Wydawnictwa wytwórni ASV obejmują także hiszpańską muzykę XX wieku, w tym premierowe nagrania utworów kompozytorów takich jak Granados, Ernesto Halffter, Rodo, Obradores i Conrado del Campo.
Bartłomiej Nizioł - polski skrzypek urodzony w 1974 roku w Szczecinie. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jadwigi Kaliszewskiej, następnie naukę kontynuował pod kierunkiem prof. Pierre Amoyala w Conservatoire de Lausanne. Umiejętności rozwijał także na kursach muzycznych pod okiem takich znakomitych profesorów jak Zachar Bron, Ruggiero Ricci, Herman Krebbers czy Michael Frischenschlager. Jest laureatem pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach skrzypcowych w Poznaniu, Adelajdzie, Pretorii, Brukseli i Paryżu.
Trzykrotnie nagrodzony „Fryderykiem” za nagranie utworów Henryka Wieniawskiego, Grażyny Bacewicz i Eugene Ysaye'a. Jako solista występował m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, orkiestrą Sinfonia Varsovia, NOSPR w Katowicach, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, orkiestrą NDR w Hanowerze, orkiestrą SWR w Kaiserslautern, Orkiestrą Radio France w Paryżu, English Chamber Orchestra i London Symphony, pod batutą Yehudi Menuhina, Davida Zinmana, Marka Janowskiego, Heinricha Schiffa i Krzysztofa Pendereckiego.
Koncertował w Paryżu (Salle Playel), Londynie (Barbican Center), Berlinie, Tokio (Suntory Hall), Wiedniu (Konzerthaus), Moskwie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej. Amerykański dziennik „New York Times” w grze Nizioła podkreślał szczególnie piękny, śpiewny dźwięk i wyjątkową, mistrzowską technikę.
Jako kameralista występował z tak artystami jak Elisabeth Leonskaja, Pinchas Zuckermann czy Sol Gabetta. W 2011 roku z powodzeniem zadebiutował wraz z Marthą Argerich na Festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie. Jest ponadto prymariuszem powstałego w 2010 roku Valentin Berlinsky Quartet.
Od roku 1995 artysta mieszka w Szwajcarii, gdzie w latach 1997-2003 był koncertmistrzem Orkiestry Tonhalle w Zurychu, zaś od roku 2003 jest koncertmistrzem tamtejszej Orkiestry Operowej.
Dwukrotnie zasiadał w jury Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im H. Wieniawskiego w Poznaniu oraz w 2011 konkursu Instrumentalmusik-Wettbewerb Migros-Kulturprozent w Zurychu.
Od września 2008 roku jest profesorem Hochschule der Künste Bern.
Gra na instrumencie Guarneriego del Gesù z roku 1727.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010