Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2014-10-23, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. W. Worek
powiększ

wykonawcy:

W ŚWIECIE INSTRUMENTOW

Solo i w orkiestrze – rzecz o instrumentach smyczkowych

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Steve Ellery – dyrygent
Paweł Wajrak – skrzypce
Jacek Kociuban – wiolonczela
Michał Dąbek – wiolonczela
Włodzimierz Gazdeczka – kontrabas
Duszan Korczakowski – kontrabas

 



repertuar:

Antonio Vivaldi – Koncert na dwie wiolonczele g-moll RV 531
Henryk Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
Giovanni Bottesini – Koncert na dwa kontrabasy G-dur
Wojciech Kilar – Orawa

Koncertowi towarzyszyć będzie wystawa instrumentów smyczkowych pochodzących z mistrzowskiej pracowni lutniczej Emanuel Wilfer Doublebass.

Wśród koncertów rozpoczętego właśnie 70. jubileuszowego sezonu Filharmonii Krakowskiej znajdujemy rzecz jasna również cykl Musica - ars amanda, który od ponad 30 lat przybliża  młodym melomanom świat muzyki symfonicznej.  
„W świecie instrumentów”, to temat główny tegorocznego cyklu, a więc w 6 zaplanowanych koncertach postaramy się uporządkować naszym młodym melomanom dotychczas nabytą wiedzę z tej dziedziny, mając jednocześnie nadzieję, że udało się nam przedstawić także coś całkiem nowego i interesującego. Nasz „świat instrumentów” to przede wszystkim wielka orkiestra symfoniczna, ale chcemy również zaprezentować takie instrumenty, które wprawdzie sporadycznie, jednak są zapraszane do różnych symfonicznych wykonań, bądź to jako soliści, bądź też na pełnych orkiestrowych prawach.
Ta pierwsza forma będzie wiodąca w naszych prezentacjach, jako że właśnie występ solowy sprzyja jak najpełniejszemu ukazaniu możliwości dźwiękowych instrumentu muzycznego.
Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że nasze pierwsze spotkanie poświęcamy grupie instrumentów smyczkowych, które stanowią podstawę obsady wielu typów orkiestr, nie tylko symfonicznych. Z tej grupy wywodzą się również skrzypce i wiolonczele, na które przez stulecia kompozytorzy pisali znakomite, ogromnie lubiane i cenione przez publiczność utwory solowe. W naszym koncercie do grona solistów dołączą również kontrabasy, które w chwili obecnej kojarzą się wprawdzie bardziej z rozrywką czy jazzem, ale jeszcze sto lat temu prezentowały się często
w klasycznym solistycznym repertuarze.
„Solo i w orkiestrze” -  ten tytuł ma podwójne znaczenie, jako że chodzi tu nie tylko o możliwości instrumentów smyczkowych, ale też i o fakt, że krakowscy filharmonicy zasiądą na estradzie nie tylko jako orkiestra Filharmonii Krakowskiej, ale także wystąpią w partiach solowych koncertów Vivaldiego,Wieniawskiego i Bottesiniego.
APM

Wywiad z solistami koncertu na antenie Radia Kraków - posłuchaj

Felieton Macieja Jabłońskiego "Solo i w orkiestrze – rzecz o instrumentach smyczkowych" (PDF)


 

  PAWEŁ WAJRAK – koncertmistrz orkiestry Filharmonii Krakowskiej.  Współpracuje z Tarnowską Orkiestrą Kameralną pełniąc funkcję koncertmistrza i opiekuna artystycznego. Współtworzy kwintet smyczkowy Piazzoforte Ensamble oraz New Tango Bridge. Jako solista i kameralista występuje na wielu festiwalach w kraju i za granicą, realizuje wiele projektów, spektakli, nagrań i koncertów sięgając zarówno do muzyki dawnej (wykonawstwo historyczne) jak i współczesnej (Flamenco, Tango Nuevo), występując m. in. z Elżbietą Stefańską, Kevinem Kennerem, Danielem Binellim, Michałem Nagy.
Szczególne zamiłowanie do Tango Nuevo zaowocowało wieloletnią współpracą z prekursorem tego stylu w Polsce Grzegorzem Frankowskim oraz Waldemarem Malickim, z którymi współtworzy "Tango Bridge" założone na wzór "Quinteto Tango Nuevo" Astora Piazzolli.Jest laureatem Fryderyka 2006 za płytę AstorPiazzola: Piazzoforte.                           
Współpracował m. in. z  Sinfoniettą Cracovią i Sinfonią Varsovią.
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Romana Reinera. Brał udział w Kursach Mistrzowskich w Łańcucie, Kursach Kameralnych (pod kier. prof. Wiesława Kwaśnego i Mariny Jaszwili). W latach 1997-2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile oraz Młodzieżowej Orkiestry w Odense Dania (2001). www.pawel.wajrak.pl

 

  JACEK KOCIUBAN – ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Witolda Hermana. Od 1995 roku pełni funkcję koncertmistrza Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Jest starszym wykładowcą w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem klasy wiolonczeli w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Krakowie. Koncertuje w kraju i za granicą. Kilkakrotnie występował jako solista, wykonując z orkiestrą utwory Vivaldiego, Brahmsa i Brucha. Jest również czynnym kameralistą. Dokonał szeregu nagrań muzyki teatralnej i filmowej takich kompozytorów jak Stanisław Radwan czy Zygmunt Konieczny. Pozostaje w stałej współpracy ze studiem nagrań Teatru Starego w Krakowie.

 

 

 

  MICHAŁ DĄBEK – absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli ad. Adama Klocka. Uczestniczył w wielu kursach solistycznych jak i kameralnych, gdzie pracował pod kierunkiem muzyków takich jak: C. Reichardt, P. Buck, C. Ilea, S. Firlej, M. Szwajger-Kułakowska, M. Moś, Kwartet Dafo. W 2007 roku wraz z zespołem Conash Trio zajął III miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie. W tym samym roku razem z zespołem Palabra de Musica Fuerte zdobył wyróżnienia na ogólnopolskim konkursie Harmonia Viva oraz na II Międzynarodowym Festiwalu Od Baroku do Jazzu we Wrocławiu.
Brał udział w wielu festiwalach: Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena (2007, 2009, 2011), Festiwal Muzyki Kameralnej Concerti da Camera w Olsztynie (2007), Puente del Tango w Krakowie (2008), Festiwal Muzyczny w Łańcucie (2009), Festiwal im. księcia Michała Kleofasa Ogińskiego w Iwoniczu Zdroju (2009), Comarch Young Experience Frankfurt, Dortmund, Monachium (2010), Young Euro Classic Berlin (2010), Arts Festival Dimension Seul (2011).
Współpracuje z orkiestrami oraz zespołami kameralnymi takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Filharmonia Podkarpacka, Young Sound Forum of Central Europa, Tupelo Symphony Orchestra, Conash Trio, Ara Ensemble, Cracovienne Quartet oraz kwintet wiolonczelowy Cellostrada. Na stałe współpracuje też z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, w której pełni funkcję koncertmistrza grupy wiolonczel. Od 2011 roku jest muzykiem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej.
 

  WŁODZIMIERZ GAZDECZKA – pierwsze kontakty z  muzyką miał w wieku 6 lat rozpoczynając naukę gry na fortepianie i skrzypcach. W wieku 13 lat rozpaczął naukę gry na kontrabasie w PSM II st. im. M. Karłowicza w Krakowie w klasie Marka Mieckowskiego. W roku 1998  jako solista odbył tournée po Holandii  wykonując koncert D. Dragonettiego m.in. w Concertgebouw w Amsterdamie. W tym samym czasie występował również z orkiestrą Forum Sinfonia wykonując koncert J.B. Vanhalla. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Czesława Ząbka. Naukę kontynuował u prof. Michaela Wolfa w Berlinie. W okresie studiów kilkukrotnie występował jako solista z orkiestrą akademicką. Obecnie jest muzykiem-solistą Orkiestry Filharmonii Krakowskiej, z którą występował solo w 2009 roku, a także leaderem gościnnym grupy kontrabasów w Orkiestrze Akademii Beethovenowskiej. Prowadzi także działalność kameralną.
Gra na tyrolskim instrumencie z ok. 1910 roku odrestaurowanym w pracowni Mariana Pawlika.

 

  DUSZAN KORCZAKOWSKI – edukację muzyczną rozpoczął od gry na skrzypcach i fortepianie. Od szkoły średniej kontynuował ją na kontrabasie u Ryszarda Węgrzyna. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Jerzego Tokarczyka. Uczestnik wielu ogólnopolskich przesłuchań kontrabasowych, podczas których zdobywał liczne wyróżnienia, a także kursów dla solistów i mistrzowskich kursów orkiestrowych powiązanych z tournée,po Polsce, Anglii, Niemczech, Holandii, Austrii, Chinach, Ameryce Północnej i Południowej. W sezonie 2007-2008 pełnił funkcje koncertmistrza sekcji kontrabasów w Teatro Municipal, Santiago de Chile. Obecnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Capella Cracoviensis oraz zespoły kameralne Filharmonii Krakowskiej i Akademii Muzycznej.
Przez ostatnie 10 lat współpracował z takimi artystami jak: Ivo Pogorelich, Placido Domingo, Gheorghe Zamfir, Steven Isserlis, Krzysztof Penderecki. Brał udział w licznych festiwalach, począwszy od Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, poprzez festiwale muzyki filmowej i sakralnej, kończąc na UnSound Festiwal. Na stałe wpółpracuje z Nigelem Kennedym, będąc członkiem Orchestra of Life, z którym dokonał nagrania Czterech pór roku A. Vivaldiego. Płyta ma się ukazać w 2015 roku. Jako solista nagrał 2 sonat kontrabasowe dla Polskiego Radia. Koncertował również w Chile wykonując premierowe utwory studentów Akademii Muzycznej w Chile.

Podczas koncertów z serii Musica-ars amanda 23 i 24 października, Duszan Korczakowski grać będzie na instrumencie z pracowni mistrzowskiej Emanuela Wilfera - model Gamba Soloist Edition.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję