Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA

2014-10-01, Środa
19:30

miejsce: Sala Złota
cena biletów:
20 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Trio perkusyjne  AMADRUMS:
Wiktoria Chrobak-Mielec
Maciej Hałoń
Rafał Tyliba

AIRIS QUARTET:
Aleksandra Czajor – skrzypce I
Grażyna Zubik – skrzypce II
Natalia Warzecha-Karkus – altówka
Joanna Gutowska – wiolonczela
 



repertuar:

Ludwig van Beethoven – Kwartet op. 18 nr 1
Nebojša Jovan Živković – Trio per uno na trio perkusyjne
David Lang – The so-called laws of nature cz. III na trio perkusyjne
Krzysztof Aleksander Janczak – Musique Concertant na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne *

 

60 ZŁ - KARNET NA WSZYSTKIE KONCERTY KRAKOWSKIEJ JESIENI MUZYCZNEJ


* Światowe prawykonanie, Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca
tłumaczenie

Wiktoria Chrobak-Mielec – perkusistka, urodzona w 1985 roku w Mielcu, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji prof. Jana Pilcha. Obecnie jest studentką studiów doktoranckich w macierzystej uczelni. Stypendystka Ogólnopolskiego Festiwalu Tydzień Talentów. Jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy uczestniczyła wielokrotnie w festiwalach w kraju jak i za granicą, takich jak m.in. Międzynarodowy Festiwal Beethovenowski w Bonn, Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Audio Art Kraków, Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny Źródła i Inspiracje Kraków, Festival De Baalbec Liban, Sound New Wielka Brytania, Dam Kosovo, Nagyerdei Ősz na Węgrzech. Kilkukrotnie występowała jako solistka z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej, kameralnej czy innych zespołów wykonując głównie utwory kompozytorów współczesnych. Ma na swoim koncie kilka prawykonań światowych, w tym utworów kompozytorów krakowskich. Wraz z zespołem Amadrums Trio została laureatką Grand Prix oraz nagrody Sound New XIV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej.

Maciej Hałoń urodzony w 1988 roku, student Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie perkusji prof. Jana Pilcha. Oprócz studiów klasycznych realizuje program specjalizacji jazzowej. Laureat Stypendium Naukowego Miasta Krakowa oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach zarówno w Polsce jak i za granicą, takich jak m.in. Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, Sacrum Profanum w Krakowie, Audio Art, Sound New (Anglia). Uczestniczył w wielu światowych prawykonaniach muzyki współczesnej wykonując utwory znanych krakowskich kompozytorów. Jako muzyk klasyczny i rozrywkowy koncertuje również krakowskich klubach jazzowych. Współzałożyciel zespołu Amadrums Trio, wyróżnionego główną nagrodą XIV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej. Członek zespołu „Przemek Kleczkowski Group”, który uplasował się na pierwszej pozycji alternatywnej listy przebojów Radia Kraków. Współpracuje także z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.

Rafał Tyliba urodzony w 1986 roku, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie ad. Stanisława Welanyka. Występował na festiwalach zarówno w kraju jak i za granicą, w tym festiwalu Warszawska Jesień, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie, festiwalu Audio Art, Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Swoją edukację pogłębiał na mistrzowskich warsztatach u Roberta van Sice'a podczas III Międzynarodowej Akademii Marimby. Występował z wybitnymi autorytetami muzycznymi takimi jak The Hilliard Ensemble, Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Kaspar Zehnder, Jacek. Kaspszyk. Współpracuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Capellą Cracoviensis, Sinfoniettą Cracovią oraz z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. W dorobku posiada szereg utworów kompozytorów współczesnych jemu dedykowanych. Występuje jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy.

Aleksandra Czajor – skrzypaczka urodzona w 1988 roku, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Piotra Tarcholika. Uczestniczyła w wielu konkursach skrzypcowych zajmując III miejsce na Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze, docierając także do finalu Konkursu Muzyki Współczesnej w Radziejowicach w 2005 roku. Współzałożycielka i liderka kwartetu smyczkowego Airis Quartet, powstałego w 2007 roku. Z zespołem zdobyła znaczące nagrody na konkursach muzyki kameralnej w tym II miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie w 2008 roku, Nagrodę Przyjaźni Polsko-Duńskiej w roku 2010, Honorowe Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Radomiu w 2011 roku, Nagrodę EMCY prze na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej Charles Hennen w Holandii w 2012. Kwartet prowadzi aktywną działalność koncertową, bierze udział w międzynarodowych festiwalach, występował już m.in. w Holandii, Słowacji, Austrii, Niemczech. Współpracuje ponadto z orkiestrami takimi jak NOSPR w Katowicach, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Przemyska Orkiestra kameralna.

Grażyna Zubik urodzona w 1986. W 2010 roku ukończyła studia w klasie skrzypiec prof. Piotra Tarcholika na Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2011 roku studiuje w ArtEZ Conservatorium Zwolle, Holandia, w klasie skrzypiec Sary Kapustin oraz klasie kameralistyki prof. Jeroen Reulinga. Umiejętności wiolinistyczne doskonaliła pod okiem wybitnych profesorów takich jak Grigorij Żyslin, Marcin Baranowski, Bartosz Bryła, Sarah Kapustin, Piotr Tarcholik. Od 2010 roku jest drugim skrzypkiem kwartetu Airis.z którym brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych  przez Apollon Musagete Quartett, Royal String Quartet, Silesian String Quartet, Dafo Quartet, Melos Quartet, Krzysztofa Pendereckiego, Marka Mosia, Jeroena Reulinga, Szymanowski Kwartet, Johannesa Meissela, Fine Arts Quartet oraz konkursach, zdobywając Specjalną Nagrodę Przyjaźni Polsko-Duńskiej na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie w 2010 roku, Honorowe Wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Radomiu w 2011roku, EMCY prize i nagrodę specjalną od Maartena Mosterta w postaci zaproszenia na Orlando Festival w Holandii podczas Międzynarodowego Konkursu Charles Hennen w Holandii w 2012roku. Od roku 2005 jest członkiem Przemyskiej Orkiestry Kameralnej, współpracuje też z Capellą Cracoviensis, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestą Filharmonii Krakowskiej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. W swoim dorobku ma również nagrania płytowe muzyki orkiestrowej, kameralnej oraz rozrywkowej.

Natalia Warzecha-Karkus urodzona w 1986 roku, ukończyła studia w klasie altówki prof. Janusza Pisarskiego i as. Anety Dumanowkiej w krakowskiej Akademii Muzycznej. Umiejętności doskonaliła na licznych kursach muzycznych w Żaganiu, Gorlicach, Przemyślu, Częstochowie u wybitnych profesorów takich jak. Gregorij Żyslin, Piotr Reichert, Avri Levitan, Marek Moś. Szczególne miejsce w jej kręgu zainteresowań zajmuje muzyka kameralna. Jest członkiem zespołu Airis Quartet, z którym koncertuje i bierze udział w licznych kursach muzycznych w Łańcucie, Przemyślu, Warszawie, Augsburgu. Z zespołem tym miała zaszczyt współpracować z największymi kwartetami i muzykami kameralnymi, szczególnie: Apolon Musagete Quartet, Melos Quartet, Fine Arts Quartet, Royal String Quartet, Quartet DAFO, Camerata Quartet, Markiem Mosiem, Piotrem Tarcholikiem, Jeroenem Reulingiem. Z powodzeniem wykonuje muzykę klasyczną i kompozycje autorów współczesnych. Otrzymała II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Współczesnej w Krakowie w 2007 roku. Z kwartetem występuje w kraju i za granicą, również w większych składach kameralnych. Jest stypendystką Powiatu Tarnowskiego oraz Instytutu Adama Mickiewicza. W 2002 otrzymała III nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Altówkowym w Dusznikach Zdrój. Prowadzi szeroką działalność w orkiestra między innymi w Filharmonii Krakowskiej, Capelli Cracoviensis, Orkiestrą Akademii Beethovenowskej, NOSPRem w Katowicach, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Przemyską Orkiestrą Kameralną, współpracując z wybitnymi dyrygentami: Tadeuszem Wojciechowskim, Pawłem Przytockim, Tadeuszem Strugałą, Krzysztofem Pendereckim. We wrześniu 2012 roku rozpoczęła Podyplomowe Studia Kameralistyki na Wiedeńskim Uniwersytecie Muzyki i Sztuki Teatralnej.

Joanna Gutowska – urodzona w 1991 roku, studentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego. Jest laureatką nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach muzycznych. Zdobywała nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. Luigi Boccheriniego w Zamościu, II Turnieju Wiolonczelowym w Warszawie, Międzynarodowym Konkursie im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. W roku 2014 w ramach festiwalu Gwiazdy Promują wykonała Wariacje rococo Piotra Czajkowskiego z Orkiestrą Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Mirosława Błaszczyka. Swoje umiejętności rozwijała na licznych kursach mistrzowskich u wielu wybitnych muzyków takich jak Julius Berger, Kazimierz Michalik, Jeroen Reuling, Tomasz Strahl, Peter Buck, Stanisław Firlej. Jako solistka występowała w Polsce i za granicą. Brała udział w festiwalu zorganizowanym z okazji Roku Chopinowskiego, została także zaproszona na Festiwal im. L. Boccheriniego. Wraz ze swoim trio fortepianowym wystąpiła na festiwalu Muzyka w Starym Krakowie.



Ludwig van Beethoven – Kwartet smyczkowy op. 18 nr 1
Najbardziej popularny kwartet spośród szesnastu napisanych przez Beethovena. Op. 18 stanowi pierwszą próbę kompozytorską Beethovena w tym gatunku muzycznym, stąd nie dziwi fakt, że zaproponowana w programie koncertu wersja Kwartetu F-dur nr 1 nie jest wersją ostateczną. Beethoven skrócił ją po dwóch latach od ukończenia tłumacząc, że dopiero teraz „nauczył się pisać kwartety”. Pierwsza część to forma sonatowa z dominującym tematem pierwszym, opartym na unisonowym motywie. Druga część - Adagio affettuso ed appassionato wg relacji Karla Amendy, któremu Beethoven zadedykował kwartet, inspirowana była sceną w grobowcu z Romea i Julii Williama Szekspira. Zbudowana jest ona w przestrzeni między liryzmem a dramatyzmem i stanowi jedno z najpiękniejszych wolnych ogniw w kwartetach Beethovena. Trzecia część to scherzo, final zaś przyjmuje formę ronda, opartego na całej gamie środków polifonicznych, które wyznaczyły nową erę w  muzyce kameralnej.

Nebojša Jovan Živković – Trio per uno na trio perkusyjne
Nebojša Jovan Živković jest jednym z najpopularniejszych współczesnych kompozytorów muzyki perkusyjnej, określanej jako - „nowa muzyka z sercem i duszą”. Jego kompozycje wykonane były już w niemal pięćdziesięciu krajach na całym świecie, a utwory na marimbę i perkusję uznawane są za przełomowe. Również jego energetyczne występy znacząco wpłynęły na współczesną generację marimbistów. Myślą przewodnią Trio per uno jest zasada "trzy ciała – jedna dusza”. Różnorodność licznych wzorców melodyczno-rytmicznych oraz zastosowane przez kompozytora instrumentarium, nadają utworowi żywiołowy i pełen ekspresji charakter. Narracja kompozycji oparta jest na fragmentach wykonywanych w unisonie, na których tle wplatane są zarówno "dialogi trójdzielne" jak i momenty improwizowane.

David Lang – The so-called laws of nature cz. III na trio perkusyjne
„U podstaw całego nowoczesnego światopoglądu leży złudzenie, że tak zwane prawa natury są wyjaśnieniem jej zjawisk" – ten cytat z dzieł Ludwiga Wittgensteina przez długie lata napawał goryczą Davida Langa, gdyż wynikało z niego, że nauka nie może wyjaśnić wszechświata lecz zaoferować jedynie opisy obserwowanych rzeczy. Kompozytor latami myślał, jak można ująć ten problem w formie muzycznej, rozważał znaczenie liczb, proporcji i struktur w muzyce i zastanawiał się, czy to one generują znaczenie czy może są zjawiskiem ubocznym głębszych myśli. Utwór The So-Called Laws of Nature stara się zgłębić "znaczenie" różnych procesów i formuł. Perkusiści w identyczny sposób wykonują te same schematy, oparte na unisonowych rytmach wykonywanych na różnych instrumentach, które w większości muszą zostać zbudowane przez wykonawców samodzielnie. Niektóre schematy są przesunięte w czasie. Tym samym rodzi się pytanie czy muzyka powstaje z tych schematów czy na przekór nim? Sam kompozytor nie udziela na to pytanie odpowiedzi, uważa jednak, że w żadnym jeszcze utworze nie udało mu się zbliżyć tak znacząco do sedna problemu.

Krzysztof Aleksander Janczak – Musique Concertant na kwartet smyczkowy i trio perkusyjne  
Utwór Musique concertant [Muzyka koncertująca] na septet, jest wieloczęściową formą cykliczną, napisaną dla dwóch współpracujących ze sobą zespołów: Trio Amadrums i kwartetu smyczkowego Airis Quartet. Jest to utwór sześcioczęściowy powiązany rytmicznie, tematycznie i harmonicznie w częściach skrajnych, które stanowią rodzaj introdukcji i finału. Poszczególne części skontrastowane są fakturalnie, a połączone attaca tworzą wrażenie kulminacji na wszystkich płaszczyznach w ostatniej części utworu. Nietypowy skład jest jednym z największych walorów kompozycji. W tym samym utworze kwartet smyczkowy i trio perkusyjne z jednej strony tworzą oryginalny ensemble, jednocześnie zachowując swą niezależność. Dysponując odrębnymi środkami wykonawczymi oraz inną fakturą, wyzwalają zupełnie nowe rodzaje ekspresji. Tym samym Musique concertant kontynuuje i w pewien sposób, choć w zupełnie nowej formie, wpisuje się w tradycyjną formę koncertu.
Anna Gluc



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję