telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
VI SPOTKANIA Z MUZYKĄ PERKUSYJNĄ
powiększ
wykonawcy:
Mozart perkusyjnie
Koncert dedykowany Św. Janowi Pawłowi II
Haba Percussion Group pod dyrekcją Ryszarda Haby
Grupa perkusyjna pod dyrekcją Leona Olejniczaka
Magdalena Di Blasi – flet
Anna Migdał – altówka
Krzysztof Augustyn – kontrabas
Leszek Nowotarski – saksofon, flet
Józef Rusinowski – zestaw perkusyjny
Kamil Skicki – skrzypce
Sebastian Zawadzki – fortepian
repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart:
- Uwertura do Wesela Figara KV 492 na zespół perkusyjny
- II Koncert fletowy D-dur KV 314 na flet i perkusję
- Cztery Tańce Niemieckie – wersja na sekstet perkusyjny, arr. Jurgen Braun
- III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 na skrzypce, perkusję i zespół jazzowy (część III), arr. Kamil Skicki
- Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę perkusyjną (część II), arr. Kamil Skicki
- Rondo alla Turca KV 331
VI SPOTKANIA Z MUZYKĄ PERKUSYJNĄ - posłuchaj!
Ideą cyklu jest popularyzacja muzyki perkusyjnej, próba zaprezentowania nowych pomysłów oraz wykorzystanie młodego pokolenia perkusistów do tworzenia wspólnych projektów. W roku 2014 edycja Spotkań dedykowana jest Św. Janowi Pawłowi II z racji przypadającej 27 kwietnia Jego Kanonizacji. Dzięki temu wydarzeniu nasze Spotkania zgromadzą niespotykaną dotąd liczbę wykonawców, dając im szansę na czynny udział i zaangażowanie.
Specjalne podziękowania pragniemy złożyć Panu Janowi Baryle, kierownikowi Klubu Muzyki Współczesnej Malwa w Krakowie za udostępnienie miejsca do przeprowadzania prób do naszego koncertu.
W pierwszej edycji Spotkań tematem przewodnim były kotły, druga kładła nacisk na werble, w trzeciej najczęściej eksponowanymi instrumentami były marimba i wibrafon, czwarta poświęcona była muzyce minimalistycznej, piąta zaś nosiła tytuł Chór i perkusja. Efektem każdego ze Spotkań były nowe kompozycje, pisane specjalnie na te wydarzenia. Każde ze spotkań przynosiło ciekawe efekty, w postaci nowych utworów napisanych specjalnie na zamówienie. Owocem ostatnich Spotkań jest udział Haba Percussion Group, wraz z Polskim Chórem Kameralnym, w nagraniu płyty z muzyką chóralną K. Pendereckiego pod batutą Jana Łukaszewskiego.
VI edycja Spotkań z muzyką perkusyjną nosi tytuł "Mozart perkusyjnie".
Tegoroczny koncert zawiera arcydzieła muzyki W.A. Mozarta w opracowaniu na wielki zespół perkusyjny, powiększony o zespół muzyków jazzowych. Na estradzie zobaczą Państwo niespotykaną dotąd liczbę perkusistów kilku pokoleń. Dodatkowym ewenementem będzie fakt, że muzycy wykorzystają ponad dwadzieścia różnych melodycznych instrumentów perkusyjnych. Warto zauważyć, że nigdy wcześniej w Krakowie nie wykorzystano tylu marimb, ksylofonów, dzwonków i wibrafonów podczas jednego koncertu.
Inicjatorem Spotkań z muzyką perkusyjną jest krakowski perkusista – Ryszard Haba, założyciel zespołu perkusyjnego Haba Percussion Group. Artysta od 1988 roku związany jest z Filharmonią Krakowską, w której od 1996 pełni rolę pierwszego kotlisty, jest również kierownikiem grupy perkusyjnej. Ryszard Haba od wielu lat prowadzi także działalność solistyczną i kameralną. Z Kają Danczowską tworzą niezwykle rzadki duet skrzypcowo-perkusyjny, wykonując między innymi kompozycje napisane specjalnie dla nich. W ramach Krakowskiego Duetu Perkusyjnego dokonał prawykonania Koncertu na dwie perkusje i orkiestrę Marka Stachowskiego. Jest też członkiem zespołu muzyki szkockiej The Reivers. Koncertuje z wieloma orkiestrami, m.in. z Capellą Cracoviensis, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Filharmonią Rzeszowską, Capellą Bydgostiensis. Jest członkiem Polskiej Orkiestry XVIII wieku. W 2008 roku grał z zespołem Jordi Savalla na festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Z Capellą Bydgostiensis dokonał światowego prawykonania Koncertu na marimbę z orkiestrą Lindsaya Davidsona, a z Capellą Cracoviensis pod batutą Stanisława Krawczyńskiego – polskiego prawykonania Concerto per sei Timpani Georga Druschetzkego z orkiestrą. W roku 2006 i 2007 brał udział jako solista, a także wykładowca w Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Perkusyjnej Crossdrumming w Warszawie. W ostatnich latach aktywnie koncertuje ze swoim zespołem Haba Percussion Group. W 2012 roku artyści dokonali prawykonania utworu Agaty Zubel Percussion Store, a w 2013 wraz z Polskim Chórem Kameralnym nagrali płytę z Psalmami Davida K. Pendereckiego.
W koncercie dedykowanym Św. Janowi Pawłowi II usłyszą Państwo kilka zespołów perkusyjnych wykonujących wspólnie z solistami muzykę Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Uwertura do "Wesela Figara" KV 492 trwa zaledwie 4 minuty. Dwa flety, oboje, klarnety, fagot, rogi, trąbki oraz smyczki zastąpione zostały melodycznymi instrumentami perkusyjnymi. Jedynie kotły grają swoją oryginalną partię. Pierwsze wykonanie "Wesela Figara" miało miejsce Wiedniu 1 maja 1786 roku. Nasze pierwsze wykonanie tej uwertury ma miejsce w Krakowie jeden dzień i 228 lat później.
II Koncert fletowy D-dur KV 314 powstał w roku 1778. Pierwotnie przeznaczony był na obój i orkiestrę, później kompozytor stworzył wersję na flet. W opracowaniu na flet i perkusję cała orkiestra została zastąpiona marimbami, wibrafonami i ksylofonami.
Cztery Tańce Niemieckie – wersja na sekstet perkusyjny, opr. Jürgen Braun.
Tańce Niemieckie (niem. Deutsche Tänze) zostały napisane w okresie 1787–1791 z przeznaczeniem do wykonania podczas publicznych balów w Wiedniu. W sumie Mozart napisał 56 tańców niemieckich. W dzisiejszym koncercie zabrzmią cztery z nich, w wykonaniu najmłodszych artystów.
III Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 na skrzypce, perkusję i zespół jazzowy (część III, opr. Kamil Skicki). Powszechnie przyjmuje się, że pięć koncertów skrzypcowych oraz sonaty na skrzypce powstały w 1775 roku. Mozart miał wtedy 19 lat i służył na dworze biskupa w Salzburgu. Obecnie badacze jego twórczości uważają za możliwe, iż pierwszy i prawdopodobnie drugi koncert skrzypcowy powstały kilka lat wcześniej. Mozart odkrył w tamtym czasie w sobie duszę wiolinisty. W jednym z listów do ojca napisał: „Gram tak jakbym był najlepszym skrzypkiem w całej Europie”. Leopold odpisał mu tymi słowy: „Nawet sam nie wiesz jak dobrym jesteś skrzypkiem. Gdybyś miał do siebie więcej zaufania i grał bardziej energicznie; z całego serca i rozumu, tak, byłbyś pierwszym skrzypkiem w Europie.” Trzecia część koncertu w aranżacji Kamila Skickiego jest swego rodzaju niespodzianką. Jak w każdym prezentowanym dzisiaj utworze – w koncercie tym rolę orkiestry przejmuje w całości perkusja. Dopiero w kadencji pojawiają się muzycy jazzowi i koncertujący wspólnie tworząc wielostylowy „mix” oparty na tematach z koncertu skrzypcowego.
Symfonia koncertująca Es-dur KV 364 na skrzypce, altówkę i orkiestrę perkusyjną (część II, opr. Kamil Skicki)
Symfonia koncertująca na skrzypce i altówkę, skomponowana w 1779 roku w Salzburgu, jest jednym ze szczytowych osiągnięć Mozarta w dziedzinie koncertu smyczkowego. Pod względem formy nawiązuje do nieukończonej symfonii A-dur na skrzypce, altówkę i wiolonczelę z towarzyszeniem orkiestry (KV 320e). Utwór zachwyca w całości, szczególnie niezwykłą partią altówki, która w roli instrumentu koncertującego wykorzystana wcześniej była jedynie przez Carla Stamitza.
Rondo alla Turca KV 331 "Marsz turecki" – III część XI Sonaty fortepianowej a-moll W. A. Mozarta. Utwór ten został skomponowany około 1783 roku w Wiedniu. Rondo jest przykładem melodyki figuracyjnej. Kompozycję tę wykonają wspólnie wszyscy artyści zgromadzeni na estradzie Filharmonii Krakowskiej.
Ryszard Haba
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010