Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

TANGO W FILHARMONII

2011-02-20, Niedziela
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
25 zł
15 zł
eBilet
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Sergio Gobi - śpiew

QUINTETO ÁNGEL:
Christian Gerber - bandoneon
Frank Schulte – fortepian
Bernhard von der Gabelentz - skrzypce
Samuel Lutzker - wiolonczela
Rodolfo Paccapelo - kontrabas



repertuar:

Od Piazzolli do Piazzolli

Quinteto Ángel to jedna z najlepszych obecnie formacji wykonujących tango w Europie. Powstała w 2001 r. z inicjatywy Christiana Gerbera, laureata Międzynarodowego Konkursu im. Astora Piazzolli w Castelfidardo we Włoszech. Niezwykłe zaangażowanie artystów sprawia, że ich muzyka jest pełna emocji, a zróżnicowane podłoże muzyczne poszczególnych członków zespołu pozwoliło kwintetowi stworzyć własny niepowtarzalny styl. W kompozycjach i interpretacjach grupy przebija się wyjątkowa umiejętność łączenia elementów tanga z czasów Starej Gwardii, Złotego Okresu lat 40-tych i 50-tych, a także Tanga Nuevo.  W ich twórczości zauważalna jest również świadomość, że muzyka i taniec to nierozłączna jedność. Od 2004 roku kwintet wydał trzy albumy: „Alma de Tango”, „Sábado inglés” i „Final de fiesta”.

* * *

W 1988 roku recenzent "New York Times" napisał, że Astor Piazzolla „stał się modny jak zapach księżyca". Niecały rok później szanowany ekspert jazzowy Leonard Feather po koncercie Piazzolli i jego Sekstetu w Los Angeles zauważył, że „jest `on` czymś tak dziwnym, że umyka wszelkiej klasyfikacji: oto mamy zespół, który nie jest grupą popową, jazzową, rockową, fusion czy rhythm & blues." A przecież ten właśnie człowiek, żyjący w latach 1921-1992, kilka dekad wcześniej pragnął pisać symfonie i oratoria. Swój zamiar zresztą zrealizował w 1951 roku pisząc symfonię, a w 1970 roku Oratorium „El pueblo joven" na głosy solowe, recytacje, bandoneon, perkusję i orkiestrę smyczkową. Symfonia "Buenos Aires" Astora Piazzolli uzyskała nagrodę w 1953 roku na konkursie Fabiena Sevitzky'ego, urodzonego w Rosji, amerykańskiego kontrabasisty, dyrygenta i aranżera, kuzyna słynnego  Siergieja Kusewickiego. To właśnie ta nagroda potwierdziła pragnienia i marzenia młodego muzyka i umożliwiła mu już w następnym roku podjęcie studiów w Paryżu u samej Nadii Boulanger, zwanej przez międzynarodową elitę muzyczną  „matką kompozytorów".

Wywodzący się z kręgu kulturowego Ameryki Południowej Piazzolla - urodził się w argentyńskim mieście Mar del Plata w 1921 roku, mimo licznych przenosin, do USA i Europy, nie mógł jednak zapomnieć i nie zapomniał motywów i rytmów swoich korzeni. Zauważyła to szybko sama Nadia Boulanger. Zarzucając Argentyńczykowi brak uczucia w przedkładanych do oceny fugach i symfonicznej kameralistyce, wymogła na nim zagranie tanga - na bandoneonie! - zachwycona wyrzekła znamienne słowa: „Oto prawdziwy Piazzolla. Tego się zawsze trzymaj." I Piazzolla uwierzył. A pytany po latach ile jej zawdzięcza, z ekspresją odpowiadał: „Absolutnie wszystko!"

Komponował więc tanga i inne utwory muzyczne, zawsze jednak przepojone charakterystycznym dla Piazzolli rytmem 3-3-2, a nie jak dotychczas 4-4 lub 2-2-2-2. Komponował i grał. Przez lata z innymi - z Carlosem Gardelem, czy Anibalem Troilo. Potem z własnymi - Astor Piazzolla y su Orquesta Tipica, Octeto de Buenos Aires, Quinteto, Conjunto Nuevo, Conjunto Electronico, Quinteto Nuevo Tango, Sextet. Pod koniec życia preferował występy solowe z akompaniamentem orkiestrowym. A muzyczny świat Ameryki i Europy kochał Piazzollę coraz bardziej.

Na czym więc polegał fenomen króla tango nuevo?  Piazzolla stworzył nowy styl. Nobilitował tango rodem ze świata miejskiego folkloru, ze scen kabaretów i klubów wprowadził je do renomowanych sal koncertowych, sal filharmonicznych. Przesunął akcent elementu wokalnego (tak! - tanga śpiewano, wystarczy rozkoszować się tangiem "Mi noche triste" czy "Por una Cabeza", jednym z tysiąca pięciuset tang nagranych przez mistrza Carlosa Gardela) i tanecznego na korzyść tworzonego głównie do słuchania posępnego klimatu. Zmienił i wzbogacił instrumentację, wprowadził niekonwencjonalne sposoby wydobycia dźwięków na różnych instrumentach, także efekty perkusyjne. W orkiestracjach wprowadził polifonię, dysonanse, chromatyzację i nietypową metrykę. I żenił nieustannie tango z klasyką, z myśleniem Strawińskim oraz Bartokiem, z formami suity, koncertu, sonaty, czy fugi.

Dziś Astora Piazzollę kochają... "wszyscy". I klasyczny skrzypek Gidon Kremer, i przyjaciel Piazzolli, jazzowy akordeonista oraz bandoneonista Richard Galliano. Wystarczy wreszcie posłuchać "Le Grand Tango", dedykowanego słynnemu wiolonczeliście Mstislavowi Rostropovichowi i przez niego samego wykonywanego.  Andrzej Chylewski



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję