Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

RECITAL FORTEPIANOWY

2013-12-20, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
120 zł
100 zł
50 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Piotr Anderszewski – fortepian



repertuar:

Johann Sebastian Bach:
Suita francuska G-dur nr 5 BWV 816  
Suita angielska g-moll nr 3 BWV 808

Robert Schumann - Fantazja C-dur op. 17

Emocja i porządek - te dwie wartości przewijają się w muzyce, wchodząc z sobą w różne związki I interakcje: reguła i wyraz, ekspresja struktury – struktura ekspresji, matematyka uczuć – emocja logiki.

Bacha sztuka kunsztowna i przyjemna
W epoce baroku suita była gatunkiem opartym na grze elementów stałych I zmiennych. Te stałe – stylizowane tańce Allemande, Courante, Sarabande i Gigue – współtworzyły mocny wielonarodowy kręgosłup. Poszczególne ogniwa niosły z sobą kolejno koloryt niemiecki, francuski, hiszpański i szkocko-irlandzki oraz – co się z tym ściśle łączy – kontrast charakterów i temp. Dołączano do nich ogniwa zmienne, a czyniono to wedle estetycznego uznania czy konstrukcyjnej potrzeby.
W okresie między 1722 a 1725 Bach skomponował zbiór sześciu suit, przeznaczając je na clavier (klawesyn lub klawikord). W historii muzyki nadano im przydomek „francuskie” w celu odróżnienia od napisanych wcześniej w latach 1718-1720  (niektóre źródła podają rok 1715) suit „angielskich”. Rzeczone określenia-przydomki  rozsławił Johann Nikolaus Forkel, autor pierwszej monografii twórcy, konstatując, że są napisane w takim a nie innym stylu czy guście.

Schumanna fortepian pełen fantazji  
Ukończona w roku 1838 Fantazja C-dur op. 17 ma postać tryptyku, którego części pierwotnie nosiły tytuły: Ruiny, Łuk triumfalny, Gwiazdozbiór. Narracja Schumanna charakteryzuje się bezustannymi zmianami, często na krótkich odcinkach przebiegu muzycznego – to narracja rapsodyczna. Liryka spotyka się tu z dramatem, euforia romantycznych miłosnych uniesień sąsiaduje ze stanami rozpaczy i udręki, poetycka „szczytność” przechodzi w melancholię. Dusza artysty była z natury rozdwojona i taka znalazła ujście w muzyce wewnętrznie poruszonej, napiętej; kompozytor pisał dźwiękami swoją biografię.  Twórca podkreślał, że jego utwór ma być grany „od początku do końca w manierze fantastycznej i uczuciowej”. Fantazję C-dur Schumann zadedykował innemu wizjonerowi fortepianu – Franzowi Lisztowi.    

Małgorzata Janicka-Słysz
 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję