Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2013-02-15, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
40 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Mozartiana

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Arie Vardi – fortepian


 



repertuar:

Wolfgang Amadeus Mozart:
- Uwertura do opery "Wesele Figara"
- Koncert fortepianowy A-dur KV 488
- Symfonia C-dur "Linzka" KV 425

 

Libretto Mozartowskiego Wesela Figara (1786) napisał wytrawny librecista Lorenzo da Ponte według komedii Piotra Beaumarchais, poety francuskiego, który odegrał niemałą rolę w ideowym przygotowaniu rewolucji francuskiej. Uwertura do opery Mozarta pod tym samym tytułem to żywiołowa, cztery do pięciu minut trwająca kompozycja, która nie wykorzystuje żadnych fragmentów opery - jest samodzielnym utworem, kapitalnie wprowadzającym w nastrój i sens akcji scenicznej. Pod gładką powierzchnią muzyki, w jej obsesyjnym pędzie, w nagłych akcentach i dynamicznych wybuchach całej orkiestry, wyczuwa się ciągły niepokój, aluzje do zasadniczych konfliktów opery.

Koncert A-dur KV 488 powstał w 1786, podczas pracy kompozytora nad Weselem Figara; swoim pogodnym, beztroskim charakterem pokrewny jest muzyce tej opery. Uwydatniają się w nim typowe cechy fortepianowego stylu Mozarta; jest chyba najpopularniejszym jego koncertem - lekkim, finezyjnym, śpiewnym o efektownych figuracjach i koronkowych ornamentach.

Symfonia "Linzka" (ukończona 3 listopada 1783) w konstrukcji i tematyce pokrewna jest symfoniom Haydna, na co m.in. wskazuje jej powolny wstęp, wiele zwrotów harmonicznych i rytmicznych oraz ogólny nastrój. Ale niemało tu także indywidualnych, mozartowskich rysów w bogactwie śpiewnych melodii, instrumentacji, w zaskakujących modulacjach i chromatyzmach. Działo utrzymane w radośnie uroczystym, nieco serenadowym charakterze, oscyluje między beztroską wesołością a patetycznym rozmarzeniem. Jego najpiękniejsze partie to przetworzenia w częściach skrajnych (Allegro spiritoso i Presto) oraz część powolna (Poco adagio), urocza Siciliana z wariacjami. Całości dopełnia wdzięczny Menuet (III cz.).

Zbigniew Andrzej Zając



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję