Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2012-10-12, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament P
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Wielkie kreacje - Maestro Kitajenko

Honorowy Patronat: Ambasador Republiki Chorwacji – Ivan Del Vechio

Orkiestra Filharmonii z Zagrzebia
Dmitrij Kitajenko – dyrygent
Monika Leskovar – wiolonczela



repertuar:

Boris Papandopulo – Hommage a Sorkočević
Dmitrij Szostakowicz - I Koncert wiolonczelowy op. 107
Piotr Czajkowski – Symfonia Manfred op. 58

  Dmitrij KITAJENKO jest jednym z największych dyrygentów naszych czasów. Ceniony zarówno na Wschodzie jak i Zachodzie Europy, regularnie dyryguje prestiżowymi orkiestrami takimi jak: Berlin Philharmonic Orchestra, Leipzig Gewandhaus Orchestra, Vienna Symphony Orchestra, Zagreb  Philharmonic Orchestra, Philharmonia Orchestra in London, Orchestre Philharmonique de Radio France, Budapest Festival Orchestra. Jego nagrania wszystkich symfonii Szostakowicza z Cologne Gürzenich Orchestra w 2005 roku, otrzymały między innymi nagrodę Echo Klassik – jedną z najbardziej znaczących nagród na gruncie muzyki klasycznej. Z kolei jego nagrania symfonii Prokofiewa zostały uznane przez krytykę jako wybitne i wzorcowe. Od roku 2010, współpracując z Cologne Gürzenich Orchestra,  Dmitrij Kitajenko swoje zainteresowania artystyczne skierował ku twórczości kompozytorów rosyjskich – Czajkowskiego i Potężnej Gromadki, co spotkało się z ogromnym entuzjazmem krytyki i publiczności.
Dmitrij Kitajenko urodził się w Leningradzie, gdzie ukończył prestiżową szkołę muzyczną im. M. Glinki oraz Konserwatorium im. M. Rimskiego-Korsakova, następnie kształcił się w Moskwie u Leo Ginzburga oraz u legendarnych dyrygentów – Hansa Swarovskiego i Karla Österreichera w Wiedniu. W 1969 roku zdobył nagrodę na pierwszym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie i w wieku zaledwie 29 został zaangażowany jako główny dyrygent w Teatrze im. Strawińskiego w Moskwie. Na początku lat 70-tych z powodzeniem dyrygował wielkiemi dziełami operowymi zarówno w Moskwie jak i w innych znaczących ośrodkach muzycznych – w Wiedniu, Monachium czy Brukseli. W roku 1976 został powołany na stanowisko głównego dyrygenta Filharmonii Moskiewiskiej,  która pod jego batutą zyskała renomę jednej z wiodących orkiestr na muzycznej arenie międzynarodowej. W roku 1990 artysta przeniósł sie na Zachód Europy, gdzie jako dyrygent główny lub gościnny pracował z  takimi zespołami jak:  Frankfurt Radio Symphony Orchestra, Bergen Philharmonic Orchestra, Danish National Radio Symphony Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra in Amsterdam, London Symphony Orchestra, Bavarian Radio Symphony Orchestra, Munich Philharmonic Orchestra, Orchestra di Santa Cecilia in Rome, Orchestra Filarmonica della Scala. Dyrygował także orkiestrami w USA.
W sezonie koncertowym 2012/13 Dmitrij Kitajenko został powołany na stanowisko głównego dyrygenta gościnnego Berlin Konzerthaus Orchestra. Od 2009 roku artysta  jest honorowym dyrygentem Cologne Gürzenich Orchestra. Wsperając przyszłe generacje młodych dyrygentów, Dmitrij Kitajenko zasiadał w jury konkursu dyrygenckiego International Malko Competition (pod przewodnictwem Lorina Maazela).
Dmitrij Kitajenko dokonał licznych nagrań z orkiestrami takimi jak m.in. Moscow Philharmonic, Frankfurt RSO,  Bergen Philharmonic Orchestra, Danish National Radio Symphony Orchestra oraz Cologne Gürzenich Orchestra. Wśród dyskografii znajdują się dzieła Scriabina, Rachmaninowa, Strawińskiego, Rimskiego-Korsakova, Prokofiewa, Szostakowicza, Chopina, Griega, R. Straussa, Wagnera jak również dzieła kompozyotów XXI wieku.Jest ceniony na świecie nie tylko ze względu na wybitne interpretacje dzieł operowych i symfonicznych, ale także za niezwykłą osobowość artystyczną.

 Monika LESKOVAR – chorwacka wiolonczelistka (ur. w Kreutztal, w Niemczech, w r. 1981); studiowała pod kierunkiem Dobrily Berković-Magdalenić w Szkole Muzycznej im. Elly Bašić w Zagrzebiu, a następnie u Valtera Dešpalja. W 1996 r. rozpoczęła naukę pod kierunkiem Davida Geringasa w Hanns Eisler Hochschule für Musik w Berlinie, gdzie od 2006 r. pracuje na stanowisku asystenta. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Mścisława Rostropowicza oraz Bernarda Greenhouse’a.
Jest laureatką wielu nagród zdobytych na międzynarodowych konkursach wiolonczelowych takich jak: Międzynarodowy Konkurs im. Czajkowskiego dla Młodych Muzyków (Sendai, 1995), Konkurs Wiolonczelowy im. Janigro (Zagrzeb, 1996), Konkurs Wiolonczelowy im. Rostropowicza (Paryż, 1997), Grand Prix Eurowizji (Wiedeń, 1998), Międzynarodowy Konkurs R. Caruana Stradivari (Mediolan, 1999), Międzynarodowy Konkurs ARD (Monachium, 2001), 5th Adam Competition  (Nowa Zelandia, 2003). Sofia Gubaidulina powiedziała o niej: „Monika doskonale wykonała moje Preludia na wiolonczelę solo… Jest naprawdę niezwykłą artystką i szczerze ją uwielbiam… Monika jest posiadaczką takiego talentu, który pojawia się tylko z Bożej łaski”.
Artystka koncertowała jako solistka z towarzyszeniem takich zespołów jak: Orkiestra Symfoniczna Radia Bawarskiego, Orkiestra Filharmonii Moskiewskiej, Orkiestra Filharmonii w Sendai, Orkiestra Filharmonii Słoweńskiej, Orkiestra Symfoniczna w Sankt Petersburgu, Orkeistra Filharmonii w Zagrzebiu, Orkiestra Filharmonii w Essen, Praska Orkeistra Kameralna, Litewska Orkiestra Kameralna, Kremerata Baltica. Występowała pod batutą Valerego Gergieva, Thomasa Hengelbrocka, Dmitrija Kitajenki oraz Krzysztofa Pendereckiego. Brała udział w prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzycznych m.in.: Festiwal w Lockenhaus, Szlezwiku-Holsztynie, Dubrowniku, Festiwal im. P. Casalsa (Tokio), Festiwal im. Rostropowicza (Ryga) czy Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Zagrzebiu, podczas których współpracowała z takimi muzykami jak: Gidon Kremer, Yuri Bashmet, Boris Berezovsky, Julian Rachlin, Itamar Golan, Tabea Zimmermann, Sofia Gubaidulina, Mario Brunello, Nikolai Zneider, Jeanine Jansen czy Kolja Blacher.  
Od 2005 r. współpracuje z wiolonczelistą i kompozytorem Giovanni’m Sollima, z którym nagrała album pt. We Were Trees, który niedawno ukazał się nakładem wytwórni Sony/BMG.
W 2008 r. dla wytwórni OEMHS classics zarejestrowała Koncert wiolonczelowy G-dur Stamitza oraz Wariacje na temat z opery Don Giovanni Danzi’ego
Począwszy od sezonu 2010-2011 Monika Leskovar jest pierwszą wiolonczelistką w zespole Filharmoników Monachijskich. Regularnie koncertuje także jako solistka i kameralistka.
Artystka gra na wiolonczeli Vincenzo Postiglione z 1884 r., która została jej powierzona przez Miasto Zagrzeb oraz Filharmonię Zagrzebską.
    
ORKIESTRA FILHARMONII W ZAGRZEBIU to zespół, który może pochwalić się 140-letnią tradycją mistrzowskiego tworzenia muzyki. Bez wątpienia jest to najważniejsza orkiestra symfoniczna w Chorwacji, a także jedna z najbardziej znanych w regionie. Śmiało można ją  określić mianem promotora i ambasadora sztuki muzycznej w Chorwacji i na świecie.
Profesjonalna działalność orkiestry rozpoczęła się w Zagrzebiu już w r. 1871, a swoją nazwę Zagrebačka Filharmonija (którą nosi po dziś dzień) otrzymała w r. 1920. Od momentu jej utworzenia, orkiestra współpracując z uznanymi solistami i dyrygentami, wykonuje najwybitniejsze dzieła muzyki klasycznej. Jej historię współtworzyli dyrygenci tej miary co Friedrich Zaun, Milan Horvat, Lovro von Matačić, Mladen Bašić, Pavle Dešpalj, Pavel Kogan, Kazushi Ôno, Frank Shipway czy Vjekoslav Šutej.
Wśród solistów koncertujących z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii w Zagrzebiu, znaleźli się: Yehudi Menuhin, Mścisław Rostropowicz, Aldo Ciccolini, Igor Oistrach, Henryk Szeryng, Emil Giljels, Luciano Pavarotti, Barbara Hendrix, Mischa Maisky, Ivo Pogorelić, Montserrat Caballé, Placido Domingo, Jose Carreras, Shlomo Mintz, Ruža Pospiš-Baldani, Dunja Vejzović, Renata Pokupić, Zoltan Kocsis, Philippe Entremont, Denyce Graves, Agnes Baltsa, i in. Wszystkie te nazwiska, obok nazwisk wielu znamienitych dyrygentów, takich jak Lorin Maazel, Zubin Mehta, Rafael Frühbeck de Burgos, Valery Gergiev, Leopold Hager, Dennis Russel Davies, Jesus Lopez Cobos czy Dmitrij Kitajenko, świadczą o wspaniałych tradycjach i mocnej pozycji Orkiestry.
Zagrebačka Filharmonija, obok regularnych koncertów w sezonie artystycznym w Zagrzebiu, koncertuje i gościnnie występuje na całym świecie – od Sankt Petersburga i Wiednia, po Daleki Wschód i Amerykę Północną. Regularnie pojawia się także festiwalach m.in.: Biennale Muzyczne w Zagrzebiu czy Summer Festival w Dubrowniku. Często też koncertuje podczas rozmaitych wydarzeń charytatywnych. Orkiestra od wielu dziesięcioleci promuje muzykę chorwackich kompozytorów, wykonując (nierzadko po raz pierwszy), a także nagrywając ich dzieła.
Zespół podjął także misję przyciągnięcia jeszcze szerszego i liczniejszego grona odbiorców, szczególnie spośród młodych melomanów. W tym celu rozszerzył swoją dzialność o interesujące niestandartowe programy oraz projekty multimedialne skierowane do dzieci i młodzieży. Szczególną uwagę poświęca utalentowanym młodym muzykom, a najlepsi spośród nich wyróżniani są doroczną Nagrodą dla Najlepszego Młodego Muzyka.
Orkiestra może się też pochwalić licznymi wydawnictwami płytowymi, zarejestrowanymi dla uznanych wytwórni chorwackich i międzynarodowych (w tym Virgin Classics), które zostały wielokrotnie docenione, między innymi pod postacią chorwackiej nagrody muzycznej Porin.
Pod przewodnictwem swojego Dożywotniego Głównego Dyrygenta, legendarnego Maestro Milana Horvata, Głównego Gościnnego Dyrygenta Maestro Leopolda Hagera oraz Maestro Dmitrija Kitajenki, piastującego stanowisko Doradcy Artystycznego, Orkiestra Filharmonii w Zagrzebiu gości największe nazwiska współczesnej sceny muzyki klasycznej, dostarczając melomanom niezliczonych wrażeń muzycznych.
 


Od chwili powiększenia Unii Europejskiej o kraje powstałe z rozpadu dawnej Jugosławii coraz częściej spotykamy się z ich kulturą muzyczną, dawniej trwającą w utajeniu. Chorwacki kompozytor, Boris Papandopulo (1906-1991), przeglądając archiwa klasztoru franciszkańskiego w Dubrowniku natrafił na kompozycje Luki Sorkocevica (1734-1789). W oparciu o nie powstał utwór nawiązujący do barokowych wzorów. I Koncert wiolonczelowy Dymitra Szostakowicza (1906-1975), z roku 1959, to jedna z kompozycji ukazujących dobitnie najważniejsze cechy stylu rosyjskiego twórcy, z właściwymi mu ironią i głęboką, często mroczną zadumą. Symfonia Manfred (1885) Piotra Czajkowskiego (1840-1893) to utwór „programowy” zawierający odniesienia do dzieła poetyckiego George Byrona. Każda z czterech części („Manfred w Alpach”; „Wróżka z Alp w tęczy przy wodospadzie”, „Pastorale” i „Podziemny pałac Arymana”) jest obrazem dźwiękowym o osobnych cechach, lecz łączy je charakterystyczny dla Czajkowskiego sposób muzycznej narracji, oscylujący między wyszukaną elegancją a przesadną chwilami impulsywnością, Dzieło obfituje we fragmenty wzbogacone polifonią, oraz chwiejne w organizacji trybów majorowego i minorowego. Symfonia „Manfred”, choć zaliczana jest do wielce udanych utworów Czajkowskiego, rzadko pojawia się w programach koncertów filharmonicznych.

Zbigniew Andrzej Zając

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję