Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


od wtorku do piątku w godz. 10-14, 15-19; w soboty i święta - godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

III SPOTKANIE Z MUZYKĄ PERKUSYJNĄ

2010-10-09, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
25 zł
15 zł

powiększ

wykonawcy:

HABA PERCUSSION GROUP:

Ryszard Haba,  Wiktoria Chrobak
Ryszard Rechulicz,  Marcin Suliński
Jakub Janicki,  Marek Burda
Jacek Dwojak,  Andrzej Kaczmarczyk
Paweł Mielcarek,  Leszek Żurek
Piotr Kania,  Bartosz Sałdan


Lindsay Davidson – dudy /gościnnie/
Grzegorz Frankowski – kontrabas /gościnnie/
 



repertuar:

Pat Metheny:

- Phase Dance
- Have You Heard
- First Circle
- Letter from Home
- The Heat of the Day


Edward Freytag – Cuban Concerto
Lindsay Davidson – 5 o’clock D (prawykonanie)
i in. 

Inicjatorem Spotkań z muzyką perkusyjną jest krakowski perkusista – Ryszard Haba, na co dzień związany z Filharmonią Krakowską. Artysta od wielu lat z wielkim powodzeniem prowadzi też działalność solistyczną, zaskakując słuchaczy wciąż nowymi wyzwaniami muzycznymi. Ryszard Haba współpracuje również z wieloma znanymi orkiestrami, takimi jak: Sinfonietta Cracovia, Orchestra Of The 18th CenturyFransa Brüggenaczy Capella Cracoviensis. Jest zapraszany do współpracy przez artystów krajowych i zagranicznych. Ważne miejsce w jego działalności zajmuje też współpraca z innymi perkusistami oraz działania integrujące środowisko perkusistów. Efektem takich działań są właśnie Spotkania z muzyką perkusyjną. Głównym motywem tej inicjatywy jest próba zaprezentowania nowych pomysłów i wykorzystanie potencjału krakowskich perkusistów. W pierwszej edycji Spotkań tematem przewodnim były kotły, druga edycja kładła nacisk na werble, a w obecnej najczęściej eksponowanym instrumentem będzie marimba i wibrafon. Każda edycja zatem ma swój instrument wiodący i konkretnie pod niego układany program.
III Spotkanie z muzyką perkusyjną to nie tylko koncert w Filharmonii Krakowskiej. W programie obecnej edycji jest także wystawa barokowych instrumentów perkusyjnych w klubie muzyki współczesnej Malwa na ul. Dobrego Pasterza 6 w Krakowie. Wystawa połączona jest z prelekcją i prezentacją instrumentów (niedziela 10.10.2010). 

Głównym "wykonawcą" koncertu jest zespół perkusyjny pod nazwą Haba Percusion Group, stworzony specjalnie na potrzeby Spotkań. Szybko jednak pojawiły się propozycje udziału w innych projektach (np. we wszystkich jak dotąd edycjach Festiwalu Muzyki Filmowej), jak i nowe pomysły na własne przedsięwzięcia. Haba Percusion Group współpracuje z wieloma artystami, m.in. z Lindsayem Davidsonem – kompozytorem ze Szkocji, dudziarzem, twórcą wielu utworów na dudy i różnego typu zespoły, czy Grzegorzem Frankowskim – kontrabasistą, popularyzatorem tanga w Polsce, liderem zespołu New Tango Bridge. Obaj artyści wezmą udział w zapowiadanym koncercie.

Program III edycji Spotkań z muzyką perkusyjną ewidentnie faworyzujący marimbę i wibrafon, został tak skonstruowany, aby te właśnie instrumenty wysunąć na plan pierwszy i szeroko zaprezentować publiczności. Toccata  Andersa Koppella to właściwie pojedynek między marimbafonistą (który gra na największej, 5-oktawowej marimbie) i wibrafonistą. Poza tym Toccata to utwór niezwykle wirtuozowski (pierwotnie napisany dla zespołu Safri duo).

Wszystkie aranżacje utworów Pata Metheny’ego oddają charakter oryginalnych kompozycji, utrzymując klimat improwizowanych utworów jazzowych. Rolę instrumentów klawiszowych – fortepianu, syntezatorów i gitary spełniają melodyczne instrumenty perkusyjne: przede wszystkim wibrafon (lub malletkat), który zastępuje gitarę oraz marimby zastępujące instrumenty klawiszowe. Podobnie jak w zespole Pata Metheny'ego niezmienna pozostaje funkcja jazzowej sekcji rytmicznej i kontrabasu.
W utworach Lindsaya Davidsona wykorzystanych jest wiele instrumentów sztabkowych, w tym właśnie marimby i wibrafony, a także dudy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że tradycja współpracy dudziarzy z perkusistami sięga setek lat, a szkoła gry na dudach jest analogiczna do szkoły gry na perkusji.
W Cuban concerto Edwarda Freytaga można usłyszeć natomiast zestawienie dwóch muzycznych światów: latynoamerykańskiej sekcji rytmicznej oraz szkockiego werbla. Werbel szkocki charakteryzuje się bardzo intensywnym dźwiękiem, który uzyskiwany jest poprzez silne napięcie membrany, wykonanej z wyjątkowo mocnego materiału – kevlaru. Co ciekawe ten sam materiał służy do produkcji kamizelek kuloodpornych.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję