Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


kasa nieczynna do odwołania

 REZERWACJA

tel/fax:

Brak rezerwacji telefonicznej i internetowej do odwołania.

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2020-12-06, Niedziela
18:00

miejsce: kanał youtube
cena biletów:
15 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Kalinowski
powiększ

wykonawcy:

Koncert na kanale youtube

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Antoni Wit – dyrygent
Jarosław Bręk – baryton
Teresa Majka-Pacanek - chórmistrz





 



repertuar:

Rafał Janiak – Postscriptum 8’:37” = 8(.)6…  Utwór pamięci prof. Krzysztofa Pendereckiego

Henryk Mikołaj Górecki - Totus Tuus

Krzysztof Penderecki:
- Epitaphium Artur Malawski in memoriam
– VI Symfonia Pieśni chińskie
Agnus Dei z Polskiego Requiem
Stabat Mater z Pasji wg św. Łukasza
 

 
Bilety na koncerty online można zakupić tylko droga internetową.
Instrukcja zakupu: po dokonaniu zakupu biletu, otrzymacie Państwo na adres e-mail link do transmisji w serwisie youtube.
Zakupu dokonać można najpóźniej w dniu koncertu na godzinę przed wydarzeniem.
Linki będziemy wysyłać w godzinie poprzedzającej koncert.
Jeśli nie dostaniecie Państwo linku do godziny rozpoczęcia koncertu prosimy o kontakt na adres e-mail: 
 

 

Postscriptum 8'37"≈8(.)6... in memoriam Krzysztof Penderecki

Trudno wyrazić słowami znaczenie tysięcy zapisanych stron papieru nutowego pióra Mistrza dla polskiej kultury… Odejście prof. Krzysztofa Pendereckiego, pomimo jego sędziwego wieku, przyszło tak nagle i jednak nieoczekiwanie… Jedna z jego emblematycznych partytur – Tren Ofiarom Hiroszimy w pierwotnych planach została opatrzona tytułem odnoszącym się jedynie do czasu trwania utworu. Gdyby 10 lat życia tego artysty mogło być streszczone do minuty, to krótka, pobieżna biografia największego polskiego kompozytora XXI w. trwałaby właśnie około 8 minut i 37 sekund…
Zamiast słowem, dźwiękiem próbuję nakreślić mój prywatny szkic do portretu… Poniższa partytura jest hołdem złożonym Mistrzowi, którego miałem zaszczyt poznać osobiście. Jest to zatem „utwór biograficzny”, w którym jak w kinie, wątki z życia kompozytora przeplatają się z historią ojczystego kraju. Nie brak tu cytatów z jego muzyki – niektóre z pewnością będą od razu czytelne, inne zaś są głęboko przetworzone i zakamuflowane w gęstwinie dźwięków. 6 sekund - jeden rok z życia – 8’37” – 86 lat cennego czasu dla polskiej kultury…

Rafał Janiak


Totus Tuus Henryka Mikołaja Góreckiego na chór a cappella powstało 3 maja 1987, w czasie trzeciej pielgrzymki papieża Jana Pawła II do Polski. Jest to radosna modlitwa – od samego początku, kiedy chór nieomal skanduje imię Marii, aż do wyciszonego końca utworu panuje rozjaśniona atmosfera. To artystyczny akt zawierzenia Matce Boskiej, deklaracja oddania wyrażona osobistą muzyką.

Epitaphium Artur Malawski in memoriam powstało w bardzo krótkim czasie, jako spontaniczna reakcja na śmierć nauczyciela w 1957 roku. W muzyce Epitafium dominują świeże i nowe brzmienia, które są najważniejszym elementem utworu. Jego styl zapowiada nieco późniejsze „przeboje” kompozytora, takie jak choćby słynny Tren ofiarom Hiroshimy.

VI Symfonia Pendereckiego ma postać symfonii wokalnej do słów poetów chińskich w niemieckim tłumaczeniu. Tym samym twórca Siedmiu bram... nawiązał do Symfonii "Pieśń o ziemi" Gustava Mahlera. Utwór składa się 8 pieśni o różnej tematyce, w większości mocno są one związane z metafizyką. O chińskim charakterze muzyki VI Symfonii świadczy nie tylko zastosowana tutaj nierzadko pentatoniczna harmonika, lecz także i użycie er-hu, narodowego instrumentu chińskiego o 2 strunach, na których gra się smyczkiem. Wyczuwalne są tutaj analogie stylistyczne do niemieckiego późnego romantyzmu, zestawionego ze wspomnianymi nawiązaniami do kultury chińskiej. VI Symfonia Krzysztofa Pendereckiego, to dzieło szczególne w obrębie wszystkich ośmiu symfonii wielkiego polskiego twórcy. Jest ona najbardziej liryczna i najspokojniejsza ze wszystkich, a przy tym ma najbardziej uniwersalny charakter.

Agnus Dei powstało w 1981 roku, w hołdzie prymasowi Wyszyńskiemu i stało się jednym z ogniw Polskiego Requiem. Utwór utrzymany jest w neoromantycznym stylu, jaki zapanował w twórczości Pendereckiego po roku 1976. Sposób, w jaki twórca Polskiego Requiem buduje swoje tematy i motywy, jest unikalny i łatwo rozpoznawalny. Proste, tradycyjnie brzmiące akordy tercjowe przeplatają się z dysonansami, które bardzo wzbogacają oblicze harmonii dzieła. Nastrój całości Agnus Dei skłania do refleksji – jest to w istocie utwór o charakterze żałobnym.

Stabat Mater, to ukłon awangardowego kompozytora w stronę bardzo dawnej tradycji. Inspiracją dla muzyki jest tutaj bardzo szeroko pojęta tradycja chóralna, jest tu m.in. nawiązanie do dawnej techniki polichóralnej.  Harmonia dzieła jest wypadkową ruchu samodzielnych melodii o różnej rytmice. Melodie te są bardzo skupione, wąskie i nakładają się na siebie dysonansowo, a jednak dają bardzo ekspresyjny efekt. W  zakończeniu dzieła nieoczekiwanie pojawia się doskonały konsonans: akord D-dur.

Maciej Jabłoński

 

Antoni WIT - dyrygent honorowy Filharmonii Krakowskiej oraz dyrektor artystyczny Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie. Wcześniej kierował zespołami Filharmonii Pomorskiej (1974–77), Orkiestrą i Chórem Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie (1977–83), Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach (1983–2000), Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987–92). W latach 2002–2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. W trakcie swej działalności w Filharmonii Narodowej poprowadził z jej zespołami ponad 450 koncertów (w tym 215 za granicą) i nagrał ponad 50 płyt (w tym niemal 40 dla wytwórni NAXOS). Absolwent krakowskiej Wyższej Szkoły Muzycznej (obecnie Akademia Muzyczna), gdzie studiował w klasie dyrygentury u Henryka Czyża oraz kompozycji u Krzysztofa Pendereckiego. Równolegle ze studiami muzycznymi kształcił się na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego. Muzyczną edukację kontynuował w paryskiej École Normale de Musique oraz u Nadii Boulanger. Karierę muzyczną rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie (1971) został asystentem patrona konkursu. Występował niemal we wszystkich ośrodkach muzycznych Europy, Azji, Australii i obu Ameryk. Współpracował z takimi zespołami jak Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Tonhalle-Orchester Zürich, Royal Philharmonic, Philharmonia Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Orchestre Symphonique de Montréal, Orchestra dell’Accademia di Santa Cecilia, Orchestre de la Suisse Romande, NHK Symphony Orchestra, Filharmonia Petersburska. W maju 2009 roku, wraz z Orkiestrą Symfoniczną Radia Czeskiego zainaugurował 64. Festiwal Praska Wiosna. W ostatnich sezonach prowadził m.in. orkiestry La Scali w Mediolanie, Budapest Festival Orchestra, Santa Cecilia w Rzymie, Staatskapelle Dresden, Berner Symphoniker, China Philharmonic (Pekin), Shanghai Symphony Orchestra, Denver Symphony Orchestra, New Zealand Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon SO (Tokio), Nagoya Philharmonic, orkiestrę Teatro Colón (Buenos Aires), Royal Philharmonic Orchestra (na festiwalu Montreux), orkiestry w Liège, Brukseli, Trondheim, Zagrzebiu, Bilbao i Barcelonie. Jesienią 2012 roku przewodniczył jury Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W sierpniu 2013 roku wystąpił na słynnym festiwalu BBC Proms w Londynie z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej, a we wrześniu 2013 roku dyrygował orkiestrą Berliner Phliharmoniker i Chórem Filharmonii Narodowej w Berlinie. 3 października 2015 w ramach dnia zatytułowanego Total Immersion Henryk Górecki dyrygował w Londynie orkiestrą BBC prowadząc wieczorny koncert złożony z utworów Góreckiego, natomiast w kwietniu 2016 dyrygował Cleveland Orchestra. Jego nagrania (ponad 200 albumów płytowych) otrzymały liczne nagrody fonograficzne, w tym m.in. Grammy Award 2013 oraz sześć innych nominacji do tej nagrody, Diapason d’Or i Grand Prix du Disque de la Nouvelle Académie, Cannes Classical Award, Choc, ICMA, cztery polskie nagrody „Fryderyk”. Zarejestrował wiele dzieł polskich kompozytorów, takich jak: Paderewski, Wieniawski, Karłowicz, Szymanowski, Lutosławski, Penderecki, Kilar, jak również utwory należące do kanonu światowej literatury muzycznej – m.in. przyjęte z wielkim uznaniem krytyków interpretacje dzieł Mahlera i R. Straussa. W ostatnim czasie zarejestrował utwory Moniuszki, Góreckiego, Weinberga, Brahmsa i Dvořáka. Nagrał komplet dzieł Chopina na fortepian z orkiestrą z Kun Woo Paikiem i Orkiestrą Filharmonii Narodowej, a z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia – koncerty Prokofiewa. Należy do nielicznego grona artystów, których płyty sprzedano w łącznym nakładzie niemal pięciu milionów egzemplarzy. Antoni Wit prócz aktywności koncertowej prowadził również działalność pedagogiczną jako profesor dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a jego studenci zdobywają najwyższe laury w polskich i międzynarodowych konkursach muzycznych.
fot. J. Multarzyński

Jarosław BRĘK - w latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu „Polityki”. Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za zasługi dla Województwa Lubuskiego.
Od 2000 roku jest czołowym solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Austrii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Bułgarii, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii, Belgii, Czech, Litwy, Łotwy, Anglii i Izraela. Oklaskiwano go na scenach Paryża, Londynu, Berlina, Amsterdamu, Brukseli, Rzymu, Barcelony, Walencji, Santiago de Compostela, Oviedo, Hamburga, Zurychu, Düsseldorfu, Hanoweru, Grazu, Jerozolimy, Brna, Sankt Petersburga, Lwowa, Wilna, Rygi, Sofii, Bejrutu, Tokio, Yokohamy, Hiroshimy, czy Osaki. Współpracował ze 150 orkiestrami i 200 chórami z całego świata, wykonał ponad 20 partii operowych oraz ponad 140 dzieł oratoryjnych. Są wśród nich wielkie formy, jak VIII Symfonia oraz Des Knaben Wunderhorn G. Mahlera, Requiem G. Verdiego, IX Symfonia L. van Beethovena oraz Requiem A. Dvorzaka, czy Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa, a także dzieła K. Pendereckiego – Pasja wg św. Łukasza, Polskie Requiem, Dies irae, Credo, Powiało na mnie morze snów.
Występował z tak wybitnymi dyrygentami, jak: Giovanni Antonini, Benjamin Bayl, Tomasz Bugaj, Kai Bumann, Sylvain Cambreling, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Michał Klauza, Igor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Michel Plasson, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Alberto Zedda. Współpracował ze znakomitymi orkiestrami, m.in. Berliner Philharmoniker, Symphoniker Hamburg, NDR Radiophilharmonie, BBC Concert Orchestra, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia, Neue Düsseldorfer HofmusikBrał udział w prawykonaniach utworów J. Bruzdowicz, W. Kilara, K. Knittla, Z. Krauze, A. Kurylewicza, P. Łukaszewskiego, M. Ptaszyńskiej, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m. in.  Easter at King`s College Cambridge, Velikonoĉni Festival Duchovnĭ Hudby.
Artysta koncertował w prestiżowych salach (Filharmonia Berlińska, Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie, Tonhalle w Zurichu, Laeiszhalle w Hamburgu, Wielka Gildia w Rydze, Filharmonia Narodowa w Sofii).
Jarosław Bręk jest cenionym interpretatorem pieśni. W 2001 roku wykonał recital pieśni W. A. Mozarta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, zaś szczególnym wydarzeniem w jego karierze było kilkukrotne wykonanie Winterreise F. Schuberta w roku 2019, z udziałem aktorów-narratorów: Andrzeja Seweryna, Jerzego Treli i Leszka Teleszyńskiego (Zamek Królewski w Warszawie, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy).
Artysta dokonał wielu nagrań radiowych (m. in. BBC Radio, Radiodifusão Portuguesa, NDR Rundfunk), a także nagrał około 30 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (2008, 2010, 2014). Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego (Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Antoniego Wita), w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.
Jarosław Bręk prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wielkopolskim.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję