Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


18.11 - KASA NIECZYNNA, 19.11 - godz. 14-20 Herbewo, 20.11 - godz. 14-17 Herbewo + 18–19 Collegium Maius

 REZERWACJA

tel/fax:

pn.-pt. 9-16, tel. 504 856 500, 504 063 337, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

VI KRAKOWSKA JESIEŃ MUZYCZNA

2019-10-22, Wtorek
19:30

miejsce: Gmach Główny Muzeum Narodowego
cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. M. Koch-Butryn
powiększ

wykonawcy:

ZARĘBSKI PIANO DUO:
Piotr Różański – fortepian
Grzegorz Mania – fortepian

 




 



repertuar:

Antonin Dvořák – Tańce słowiańskie op. 46 nr 2 i 4
Ignacy Jan Paderewski – Album tatrzańskie op. 12 nr 1-4
Emil Wojtacki – Szkice przestrzeni – trzy etiudy
Władysław Żeleński – Trauerklänge op. 36
                                     –Cracovienne i Masovienne z Suity tańców polskich op. 47
Johannes Brahms – Tańce węgierskie nr 4 i 6


miejsca nienumerowane

W centrum uwagi znajdują się dziś kompozycje fortepianowe na 4 ręce. Z jednej strony dwóch pianistów – dwie wyjątkowe i niepowtarzalne muzyczne osobowości – z drugiej strony jeden instrument oraz wspólna myśl, idea i zrozumienie w pół słowa albo raczej w pół frazy…
Tańce słowiańskie op. 46 Antonina Dvořáka odniosły spektakularny sukces bezpośrednio po ich publikacji w 1878 roku. Wzorem i inspiracją dla skomponowania zbioru były Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa. Kompozytor niejednokrotnie zwracał się w swojej twórczości w kierunku tradycji muzycznej rodzinnego kraju. W Tańcach słowiańskich odnosi się do form i charakterów poszczególnych czeskich tańców, nie cytując jednak dosłownie ludowych melodii. W aurę rzewnego słowiańskiego liryzmu połączonego z entuzjastyczną, żywiołową energią wprowadzą nas dziś dwa tańce Dumka oraz Sousedská.
Po muzycznym doświadczeniu w klimacie czeskiego folkloru nadal pozostaniemy w kręgu ludowych inspiracji, tym razem związanych z tradycjami naszego kraju. Album Tatrzańskie op. 12 Ignacego Jana Paderewskiego to efekt artystycznego, wirtuozowskiego opracowania na fortepian oryginalnych melodii zaczerpniętych z folkloru góralskiego. Z muzyką Podhala kompozytor zetknął się podczas wielokrotnych pobytów w Zakopanem. Do górskich wycieczek i zainteresowania podhalańską muzyką ludową, przekonał się dzięki namowom Tytusa Chałubińskiego i to właśnie jemu poświęcił swój fortepianowy, góralski cykl.
W kolejnym punkcie programu usłyszymy Szkice przestrzeni – trzy etiudy Emila Wojtackiego. Jest to jeden z nielicznych przykładów kompozycji na cztery ręce w muzyce najnowszej. Autor jest twórcą związanym z Krakowem – w krakowskiej Akademii Muzycznej ukończył studia oraz przez wiele lat działał jako wykładowca oraz współpracownik wydawnictwa tej uczelni. Jest laureatem licznych konkursów kompozytorskich, a jego utwory wykonywane były na festiwalach zarówno w Polsce jak i za granicą. Prawykonanie Szkiców przestrzeni odbyło się w październiku 2018 roku, a dokonał go właśnie Zarębski Piano Duo. W skład kompozycji wchodzą trzy etiudy, w których nadrzędną rolę wydaje się pełnić, nietypowe dla faktury fortepianowej, poszukiwanie różnych odcieni brzmienia w obrębie pojedynczego dźwięku, a także idea repetytywności.
Kolejne dwa utwory, są dziełami polskiego twórcy, którego postać trwale zapisała się w historii Krakowa. Władysław Żeleński – pianista, wybitny pedagog i kompozytor był pierwszym dyrektorem Konserwatorium Towarzystwa Muzycznego, założonego z jego inicjatywy w 1887 roku. Twórczość Żeleńskiego podzieliła los wielu innych zapomnianych kompozytorów – sporo utworów zaginęło, a znaczna część pozostaje wciąż nieznana i niewykonywana. Będziemy mieli rzadką okazję usłyszeć dziś Trauerklänge op. 36 oraz Cracovienne i Masovienne ze „Suity tańców polskich” op. 47. Prezentowane wersje tych kompozycji na fortepian na cztery ręce, w obu przypadkach są transkrypcjami utworów oryginalnie napisanych na orkiestrę.
Dzisiejszy koncert prawie w całości przesiąknięty jest taneczno-folklorystyczną nutą i tak też się zakończy. Tym razem przeniesiemy się w świat ludowych melodii węgierskich, których motywy wykorzystał Johannes Brahms w swoich Tańcach węgierskich. Należą one do najbardziej znanych i najchętniej grywanych pozycji w literaturze muzycznej.

Aleksandra Biśta


Projekt dofinansowano ze środków Miasta Krakowa.
Partnerami festiwalu są: ZAiKS oraz Hotel Wawel

 


PIOTR RÓŻAŃSKI – ukończył studia licencjackie w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Katarzyny Popowej-Zydroń oraz studia magisterskie w klasie Ewy Bukojemskiej w tej samej uczelni. W zakresie kameralistyki kształcił się przez pięć lat w klasie Janiny Romańskiej-Werner. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuki, w 2019 stopień doktora habilitowanego. Obecnie jest asystentem w Katedrze Fortepianu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz nauczycielem gry na fortepianie w POSM II st. im. F. Chopina w Krakowie. Piotr Różański jest laureatem licznych konkursów pianistycznych, zarówno ogólnopolskich jak i międzynarodowych (m.in. XXXVIII Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina, Warszawa 2006 – I nagroda; Konkurs Pianistyczny o stypendium fundacji YAMAHA, Gdańsk 2008 – I nagroda). Jest również półfinalistą Piano-e-Competition w Minneapolis (USA) 2009; Konkursu Euroradia w Bratysławie (jako polski reprezentant) 2009 oraz Konkursu im. J. Brahmsa w Pörtschach 2011. Koncertował w Polsce, Czechach, USA, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Francji, Wielkiej Brytanii i na Litwie. Jako kameralista współpracował m. in. z Kają Danczowską, Piotrem Reichertem, Marcinem Zdunikiem, Marią Sławek, Robertem Kabarą, Piotrem Lato, Jackiem Ozimkowskim, Mileną Kędrą, Aleksandrą Lelek, Grzegorzem Manią, Agatą Kucz. Występował na festiwalach: Winners and Masters, Chopin i jego Europa, Premia Filharmonii Łódzkiej, Wawel o zmierzchu, Muzyka latem, Mozartiana, Muzyka w Starym Krakowie, Emanacje, Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Dusznikach Zdroju, Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez: Eugene`a Indijca, Dinę Yoffe, Aleksieja Orłowieckiego, Paula Badura-Skoda, Joaquina Soriano, Thomasa Ungara, Eleanor Wong. Piotr Różański jest laureatem kilku konkursów kameralnych (Łodź 2010, Kijów 2010), był również wielokrotnie nagradzany za wyróżniające wykonanie partii fortepianu (Dąbrowa Górnicza 2010, Żywiec 2014, Nowy Targ 2016, Skierniewice 2016, Ostrava 2017). Piotr Różański występował z referatami na konferencjach naukowych, m.in. na Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Pozostać wiernym sobie – Andrzej Panufnik i kompozytorzy emigracyjni” (Kraków 2014), Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Kultura i jej rozwój a muzykowanie zespołowe i zmiany w szkolnictwie artystycznym” (Dobczyce 2015); IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kształcenia muzycznego. Muzyka w edukacji dzieci i młodzieży” (Łódź 2016), II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wyzwania kształcenia artystycznego” (Dobczyce 2016). Posiada również w swoim dorobku kilka artykułów oraz monografię.
 

GRZEGORZ MANIA – ukończył z wyróżnieniem studia pianistyczne pod kierunkiem Stefana Wojtasa w Akademii Muzycznej w Krakowie, równocześnie na Uniwersytecie Jagiellońskim ukończył studia prawnicze. W 2017 roku uzyskał stopień doktora nauk prawnych za pracę poświęconą muzyce w prawie autorskim, przygotowaną pod kierunkiem prof. dr hab. Janusza Barty. Ukończył również z wyróżnieniem studia pianistyczne w Guildhall School of Music and Drama w Londynie, gdzie studiował pod kierunkiem Martina Rosco’e, Charlesa Owena oraz Caroline Palmer. Jako solista i kameralista występował w kraju i za granicą, koncertując m.in. w Filharmonii Krakowskiej, Zielonogórskiej, NOSPR, St. Martin in the Fields w Londynie, a także w Operze oraz Konserwatorium Muzycznym w Hanoi (Wietnam). Występował m.in. podczas Festiwalu Emanacje oraz Dni Muzyki Feliksa Mendelssohna. Regularnie koncertuje w Wielkiej Brytanii, wykonując repertuar solowy i kameralny, koncertował także we Francji, w Norwegii, Niemczech, Austrii, Włoszech, Islandii, Izraelu i Stanach Zjednoczonych. Uczestniczył w warsztatach wykonawczych i klasach mistrzowskich m.in. z: Krzysztofem Śmietaną, Wiesławem Kwaśnym, Peterem S. Buckiem, Anthonym Spirim, Triem Altenberg, Jeromem Rosem, Wolfgangiem Redikiem, Ewą Bukojemską, Alisdairem Beatsonem, Carole Pressland, Victorem Rosenbaumem, Kają Danczowską. Był uczestnikiem Międzynarodowych Kursów Muzyki Kameralnej w Puławach (2003-2005), a także finalistą międzynarodowych konkursów kameralnych i solowych. Jest doświadczonym i wszechstronnym muzykiem-kameralistą i akompaniatorem nagradzanym podczas konkursów instrumentalnych. Współpracował z wieloma znakomitymi solistami, wspólnie z pianistą Piotrem Różańskim współtworzy Zarębski Piano Duo. Uczestniczył w wielu konferencjach naukowych, jest autorem i współautorem artykułów i glos prawniczych, a także współautorem podręcznika do prawa autorskiego dla nauczycieli szkół artystycznych. Wspólnie z Moniką Gardoń-Preinl przygotował dla PWM podręcznik do czytania a vista dla uczniów średnich szkół muzycznych. Obecnie pracuje jako nauczyciel fortepianu, akompaniator, a jednocześnie jako radca prawny współpracuje z Grupą Adwokacką Kraków. Jest współzałożycielem oraz prezesem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Koordynował liczne projekty krajowe i międzynarodowe, m.in. wymiany młodzieży, tournée koncertowe oraz organizację festiwali, konkursów i konferencji naukowych. W 2018 roku otrzymał (wspólnie z S. Wojtasem) Nagrodę Województwa Małopolskiego Ars Quaerendi za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury.
 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję