telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT ORATORYJNY
powiększ
wykonawcy:
10. rocznica śmierci Józefa Radwana
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Gabriel Chmura – dyrygent
Magdalena Molendowska - sopran
Olga Maroszek - alt
Pavlo Tolstoy - tenor
Remigiusz Łukomski - bas
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz
repertuar:
Anton Bruckner
– IX Symfonia d-moll
– Te Deum C-dur
Gabriel CHMURA - urodzony w Polsce, dorastał w Izraelu, gdzie studiował fortepian i kompozycję w Akademii Muzycznej w Tel Awiwie. Następnie studiował dyrygenturę u Pierre’a Dervaux w Paryżu, Hansa Swarowskiego w Wiedniu i Franco Ferrary w Sienie. W 1971 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim Herberta von Karajana w Berlinie, a także Złoty Medal na Konkursie Cantellego w mediolańskiej La Scali. W 2012 roku Gabriel Chmura został laureatem Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy dyrygent”.
W 1974 roku został mianowany Dyrektorem Muzycznym opery w Aachen I sprawował tę funkcję do 1983 roku, gdy został wybrany Dyrektorem Muzycznym Filharmonii w Bochumer. W roku 1987 dyrygent zaczął pełnić funkcję Dyrektora Muzycznego Orkiestry Narodowej w Ottawie, z którą odbył tournée po Ameryce Północnej, występując m. in. w Carnegie Hall w Nowym Jorku. W 2001 roku Gabriel Chmura został Dyrektorem Muzycznym Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, a od 2012 roku pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Opery Poznańskiej. Od 2015 roku jest Pierwszym Dyrygentem Gościnnym Filharmonii Krakowskiej.
Gabriel Chmura zadebiutował w Monachium, dyrygując wykonaniem Otella Giuseppe Verdiego, po którym niezwłocznie został zaangażowany do poprowadzenia Carmen Georgesa Bizeta. W następnych latach dyrygował wystawieniem Samsona i Dalili Camille'a Saint-Saënsa w Barcelonie, świetnie przyjętego przez krytykę Wertera Julesa Masseneta w Operze Paryskiej oraz Le Coq d' Or Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Z National Ars Centre Orchestra w Kanadzie wykonał trylogię Mozarta i Da Pontego (Wesele Figara, Don Giovanni, Cosi fan tutte). Ostatnie projekty Gabriela Chmury obejmują wystawienie dwóch oper Mieczysława Weinberga: Pasażerki i Portretu.
Gabriel Chmura dokonał nagrań z London Symphony, a także z orkiestrami radiowymi z Monachium, Berlina i Stuttgartu. Jego nagrania symfonii Haydna (nr 6, 7 i 8) z National Arts Centre Orchestra zostały uznane za „najlepszy wybór” przez American Record Guide i nominowane do kanadyjskiej nagrody JUNO. Najnowsza płyta dyrygenta z I Symfonią Mahlera i Valse triste Sibeliusa spotkała się w Europie ze znakomitym przyjęciem. Po ogromnym sukcesie nagrań z utworami Weinberga (V Symfonia i Sinfonietta nr 1, IV Symfonia, Sinfonietta nr 2 i Rapsodia na tematy mołdawskie) postanowiono kontynuować serię poprzez wydanie XIV i XVI Symfonii.
„[Symfonię] (...) dedykuję teraz majestatowi wszystkich majestatów, ukochanemu Bogu, i mam nadzieję, że da mi wystarczająco dużo czasu na ukończenie jej i łaskawie przyjmie mój dar.” – miał powiedzieć swemu lekarzowi Anton Bruckner. Bóg jednak nie chciał, by kompozytor ukończył czwartą, finałową część swej IX Symfonii – summa jego twórczości urywa się wraz z wybrzmieniem otchłannego Adagio. A może Bóg pragnął, by na końcu – zamiast planowanej przez autora złożonej części z fugą – rozbrzmiewało jego wcześniejsze Te Deum? Taki wariant był Brucknerowi zasugerowany i ponoć przez jakiś czas pracował nad połączeniem Te Deum z Symfonią. Ostatecznie i ten pomysł także nie doczekał się realizacji, ale warto przekonać się, jak jako całość zabrzmi monumentalna, dramatyczna i głęboka Symfonia z pięknym, choć chyba bardziej lirycznym utworem religijnym.
Jakub Puchalski
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010