Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2018-11-30, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. I. Fodor
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Elena Tanski – skrzypce


 



repertuar:

John Williams – Liberty Fanfare
Philip Glass – I Koncert skrzypcowy
John Cage – 4’33”
Samuel Barber – Adagio na orkiestrę smyczkową
Aaron Copland – Fanfara dla zwykłego człowieka
Charles Ives – Variations on America
John Adams – Short Ride in a Fast Machine

Koncert poprzedzi prelekcja dra Piotra Lityńskiego z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert.

 

Charles OLIVIERI-MUNROE - począwszy od sezonu 2015/2016 Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii. Od 1997 roku Maestro jest także Dyrygentem Honorowym Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, a od 2005 roku pozostaje dyrygentem gościnnym Orkiestry Festiwalu w Round Top (Teksas).
W poprzednich latach Charles Olivieri-Munroe pełnił funkcję Głównego Dyrygenta podczas Colorado Crested Butte Festival i Dyrektora Artystycznego niemieckiej Inter-Regionales Symfonie Orchester (2008), w latach 2001-2004 był Głównym Dyrygentem Słowackiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej, a w okresie od 1993 do 1995 roku obejmował stanowisko asystenta dyrygenta Karlsbad Symphony Orchestra.
Maestro jest znany ze swojego talentu i charyzmy, międzynarodowa prasa docenia go za nowatorskie interpretacje słowiańskiego repertuaru i za wrażliwość na czystość brzmienia orkiestry. Dyrygent występował na pięciu kontynentach z najlepszymi światowymi zespołami, w tym z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Filharmonii Czeskiej, Orkiestrą Symfoniczną Montrealu, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii w Sankt Petersburgu, Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Królewską Orkiestrą w Brukseli, orkiestrami symfonicznymi w Budapeszcie, Toronto, Oregonie, Nowym Jorku, Sydney, Amsterdamie, Frankfurcie, Atenach, Istambule, Lizbonie, Tokio, Seulu i Santiago (Chile).
W 2001 roku dyrygent zadebiutował w operze, dyrygując Falstaffem Giuseppe Verdiego na scenie Opery Komicznej w Berlinie. Od tego czasu dyrygował Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta w Mediolanie, Aidą Verdiego w Teatro Fenice w Wenecji na festiwalu Lago di Como, występował też w Praskiej Operze Narodowej i Praskiej Operze Państwowej. W 2010 roku objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego, wystawianym przez Warszawską Operę Kameralną. W lutym 2014 roku poprowadził w Teatrze Antonina Dvořáka znakomicie przyjęte przez krytykę wykonanie Genowefy Roberta Schumanna.
Urodzony na Malcie, dorastał w Toronto, gdzie studiował fortepian u znakomitego pedagoga, Borisa Berlina, w Królewskim Konserwatorium Muzycznym i na Uniwersytecie w Toronto. Trzykrotnie został laureatem stypendium rządowego w Ontario, które pozwoliło mu wyjechać na studia dyrygenckie do Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie, gdzie uczył się pod kierunkiem Otakara Trhlika. Pracował również pod okiem Jiri Belohlavka i odbył dwa kursy wakacyjne w L’Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie miał okazję współpracować z takimi profesorami jak Ilia Musin i Yuri Temirkanov. W 1997 roku Charles Olivieri-Munroe odebrał grant w wysokości 20 tysięcy dolarów od Rady Sztuki Kanady. Jego kariera dyrygencka została rozpoczęta przez pasmo zwycięstw w międzynarodowych konkursach, na czele z pierwszą nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna w 2000 roku, gdzie otrzymał także nagrodę wytwórni Supraphon Records, jak również nagrody Miasta Praga i Czeskiego Radia.
W 2013 roku dyrygent odebrał nagrodę Asian Pacific Brand Foundatuion, której laureatami byli przed nim m. in. Hillary Clinton, Nelson Mandela, Steve Jobs, Michael Schumacher i Mark Zuckerberg.
Charles Olivieri-Munroe nagrywa dla takich wytwórni jak SONY, RCA, Red Seal, NAXOS, SMS Classical i Naïve Records.

Elena TANSKI – urodziła się w Salzburgu w 1992 roku. Dorastała w rodzinie pianistów. Po dwóch latach nauki gry na fortepianie odkryła swoje zamiłowanie do skrzypiec i zmieniła instrument wiodący. Ze względu na wyjątkowy talent została przyjęta do klasy dla wybitnie utalentowanych dzieci w Universität Mozarteum w Salzburgu w wieku zaledwie sześciu lat. Kształciła się u światowej sławy nauczycieli, takich, jak: Helmut Zehetmair, Igor Petrushevski czy Victor Dernovski, były uczeń Leonida Kogana.
Elena Tanski występowała w obu Amerykach, we Włoszech, Austrii, Słowenii, Szwajcarii, Niemczech i Danii. Jako solistka współpracowała ze słynnymi zespołami orkiestrowymi, takimi jak London Philharmonic Orchestra, Beethoven Orchester Bonn, Państwowa Orkiestra Młodzieżowa Armenii, Orkiestra Symfoniczna w Dubrowniku, Orkiestra Filharmonii Północnoczeskiej i Junge Philharmonie Salzburg.
Wśród muzyków, z którymi współpracowała znaleźli się, między innymi, Maxim Vengerov, Fazil Say, Tibor Kovac, Frantisek Janoska, Olga Sitkovetsky oraz Sasha Sitkovetsky. Niedawno Elena Tanski zadebiutowała u boku Vladimira Jurowskiego i London Philharmonic Orchestra w I Koncercie skrzypcowym S. Prokofiewa, a wykonanie to spotkało się z dużym uznaniem krytyków.
Artystka brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i występowała na deskach wielu słynnych sal koncertowych, w tym Grosses Festspielhaus, Grosser Saal w Salzburgu, Beethovenhalle w Bonn, w Sali im. B. Smetany w Pradze, Victoria Hall w Genewie, KKL w Lucernie, podczas Festiwalu w Gstaad, w Centro Cultural Kirchner w Buenos Aires, Casino w Bazylei, podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, a także w ramach koncertu otwierającego Festiwal w Salzburgu, transmitowanego przez stację telewizyjną ORF.
Elena Tanski gra obecnie na skrzypcach z pracowni J.B. Guadagniniego, użyczonych jej przez prywatnego kolekcjonera.

 


Muzyka towarzyszy nam od narodzin aż do śmierci. Podkreśla podniosły nastrój w momentach chwały, pomaga przeżyć smutek i ból rozstania. Wykonywana często podczas patriotycznych uroczystości Liberty Fanfare J. Williamsa narodziła się z okazji obchodów stulecia symbolu Ameryki – Statuły Wolności. Fanfarą dla zwykłego człowieka A. Copland uczcił zaangażowanie USA w II wojnę światową, w hołdzie dla Stanów Zjednoczonych powstały także Variations on America Ch. Ivesa – kompozytor oparł je na tradycyjnej amerykańskiej melodii. Uroczystości pogrzebowe wielu amerykańskich polityków, w tym F. Roosvelta i J. Kennedy’ego, uświetnił najsmutniejszy (wg ankiety BBC) utwór w historii – Adagio na smyczki S. Barbera. Myśl o śmierci towarzyszyła również narodzinom I Koncertu skrzypcowego Ph. Glassa, który poświęcił utwór zmarłemu ojcu. Na szczęście ludzkie życie to nie tylko żałoba, ale sinusoida różnych doświadczeń – przed premierą fanfary Short Ride in a Fast Machine, J. Adams mówił: „Nie odrzucaj przejażdżki wspaniałym sportowym samochodem, bo potem będziesz żałować, że tego nie zrobiłeś”. Chociaż szybkie tempo to znak naszych czasów, nie da się biec bez przerwy. Wszyscy potrzebujemy odpoczynku, krótkiej chwili z dala od zgiełku – dlatego J. Cage’a, autora złożonego z pauz utworu 4’33”, okrzyknięto wielkim odkrywcą ciszy…

Dorota Staszkiewicz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję