telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT LETNI
powiększ
wykonawcy:
Mariusz Pędziałek - obój
Paweł Nyklewicz – obój
Paulina Tkaczyk – klawesyn
Beata Urbanek-Kalinowska - wiolonczela
repertuar:
Georg Friedrich Haendel – Sonaty triowe na dwa oboje i basso continuo, nr 1-3:
Sonata B-dur HWV 380
Sonata d-moll HWV 381
Sonata Es-dur HWV 382
Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – Le Vertigo Premier Livre
Georg Friedrich Haendel – Sonaty triowe na dwa oboje i basso continuo, nr 4-6:
Sonata F-dur HWV 383
Sonata G-dur HWV 384
Sonata D-dur HWV 385
Mariusz PĘDZIAŁEK - studiował w klasie oboju Edwarda Szcześniaka w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. Swoje umiejętności doskonalił podczas kursu mistrzowskiego pod kierunkiem Lothara Kocha w Sion w Szwajcarii.
Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum, Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej. Występuje w kraju oraz za granicą, zarówno jako solista, jak i kameralista. Gościł wielokrotnie na festiwalach: Warszawska Jesień (w 1980 na koncercie inauguracyjnym uczestniczył jako solista w wykonaniu Koncertu podwójnego na flet i obój G. Ligetiego), Mixed-Media w Brukseli, Poznańska Wiosna Muzyczna, Aspekte w Salzburgu, Dni Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, Światowe Dni Muzyki w Warszawie. Jako solista koncertował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, m.in.: Agnieszki Duczmal, Jana Krenza, Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Skrowaczewskiego, Tadeusza Strugały, Antoniego Wita. Współpracował ponadto ze skrzypkiem Nigelem Kennedym i pianistą Kevinem Kennerem, a także z Grzegorzem Turnauem i Jarkiem Śmietaną oraz orkiestrami: Amadeus, Aukso, Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Filharmonii Narodowej, Filharmonii Krakowskiej, Polską Orkiestrą Radiową. W 2004 roku brał udział w tournée Nigela Kennedy’ego i Filharmoników Berlińskich po Niemczech i Austrii, grając w Koncercie B-dur na obój i skrzypce A. Vivaldiego. Także z Nigelem Kennedym i jego Orchestra of Life odbył tournée koncertowe po Niemczech w 2010 roku (Koncet d-moll na obój i skrzypce J.S. Bacha). W sierpniu 2006 roku był docentem Międzynarodowej Akademii Nowej Kompozycji i Audio-Art Avantgarde Tirol w Seefeld.
Artysta w swoim dorobku posiada nagrania dla Polskiego Radia oraz firm fonograficznych: Polskie Nagrania, Wergo, Dux, Acte Préalable (utwory kameralne na obój). W 2001 otrzymał nominację do nagrody Fryderyk za płytę, zarejestrowaną wspólnie z Anną Sikorzak-Olek i orkiestrą Amadeus, z Koncertem na obój i harfę Lutosławskiego. W 2016 wydał CD z utworami polskich kompozytorów na obój i fortepian (z Renatą Żełobowską-Orzechowską). Nagrywa również muzykę teatralną i filmową dla Zygmunta Koniecznego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Zbigniewa Preisnera. Występował w spektaklach teatralnych w Teatrze STU i Teatrze Starym w Krakowie (jest autorem oraz wykonawcą muzyki w spektaklu Jerzego Stuhra Kontrabasista) oraz w Teatrze Rampa w Warszawie. Był jurorem Konkursu Wykonawców Muzyki Współczesnej w Warszawie, Konkursu Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, członkiem Rady Programowej Festiwalu Poznańska Wiosna, wykładowcą w Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1993) oraz Letnich Kursów Muzyki Współczesnej w Krakowie.
Mariusz Pędziałek został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi i Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis oraz krakowską odznaką Honoris Gratia.
Paweł NYKLEWICZ – pierwszy oboista Filharmonii Krakowskiej, solista i kameralista, nauczyciel oboju. W 1998 roku wygrał stypendium Yamaha Music Foundation dla najlepszych studentów. W roku 2000 ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie prof. Jerzego Kotyczki.
Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów muzycznych, zarówno jako solista jak i kameralista. Uczestniczył w wielu kursach organizowanych przez takie instytucje jak Mozarteum Z Salzburga czy Bachakademie ze Stuttgartu. Wraz z zespołem kameralnym Philharmonia Quintet nagrał cieszącą się świetnymi opiniami krytyków płytę zatytułowaną „Jewish Roots".
Paweł Nyklewicz koncertuje jako solista i kameralista w kraju i za granicą, występując między innymi z Filharmonią Krakowską, Capellą Bydgostiensis, Sopocką Orkiestrą Kameralną, Cameratą Krakowską, z zespołem Philharmonia Quintet i współpracując z wieloma wybitnymi dyrygentami i solistami.
Swą działalność artystyczną od wielu lat łączy z pracą pedagogiczną – jako nauczyciel oboju w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie.
Paulina TKACZYK – doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.
W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.
W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.
Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie, XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).
W swoim dorobku fonograficznym posiada trzy płyty: debiutancką – solową płytę Ch.S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op. 1 (DUX Recording Producers, 2014 r.); Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore” oraz Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem. Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.).
Beata URBANEK-KALINOWSKA – ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Zdzisława Łapińskiego. W 2005 roku uzyskała Diplôme Supérieur d’Enseignement – A l’unanimité w Ecole Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie Paula Juliena. W roku 2008 ukończyła studia podyplomowe Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik w Stuttgarcie w klasie Petera Bucka (Melos Quartet).
Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2012 roku uzyskała tytuł doktora sztuki, w 2018 otrzymała habilitację. Współtworzy powstały w 2014 roku Messages Quartet, który za debiutancką płytę z kwartetami Szymona Laksa (DUX 2017) otrzymał znakomite recenzje m.in. w prasie francuskiej, brytyjskiej i amerykańskiej. Jest laureatką konkursów. Brała udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Petera Bucka, Christiana Eulera, Marco Ylönena, Ralfa Gothóni’ego i Arvida Engegarda. Występuje na festiwalach w kraju i zagranicą. Z Nigelem Kennnedy’m, z którym współpracuje od 2010 roku, wykonuje w duecie Inwencje Dwugłosowe J.S. Bacha. Wraz z Kennedy’m dokonała nagrań płyt dla Sony Classical –The Four Elements(2011) i The New Four Seasons (2015). Jest również współautorem ostatniej płyty skrzypka – Kennedy meets Gershwin (Warner Classics 2018). Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i Szwajcarii. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracowała z orkiestrami: Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Capella Gedanensis, Orchestre Philharmonique de Nice. Dokonała nagrań dla wydawnictwa DUX: Messages Quartet – Szymon Laks String Quartets (2017), Violoncello Totale (2016) Polish Cello Music (2013) oraz dla Akademii Muzycznej w Krakowie – z muzyką Marka Stachowskiego (2006 i 2016).
Stypendystka programu „Młoda Polska”, stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządu Wrocławia oraz Miasta Krakowa.
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010