Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2016-02-27, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Kenneth Scicluna
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Brian Schembri – dyrygent
Beata Bilińska – fortepian



repertuar:

Modest Musorgski - Noc na Łysej Górze
Wojciech Kilar – II Koncert fortepianowy
Jean Sibelius – Łabędź z Tuoneli
Charles Camilleri – Symfonia Nowej Idei
 

Od wieków świat legend i klechd ludowych stanowił źródło natchnienia dla kompozytorów różnych narodowości. Fantastyczne uniwersum, zapełnione istotami boskimi i demonicznymi, w utworach muzycznych zyskiwało całkiem nowy wymiar. Wyrazem fascynacji podaniami o świętojańskich sabatach czarownic jest Noc na Łysej Górze Modesta Musorgskiego, fantazja orkiestrowa opracowana przez przyjaciela artysty – Nikołaja Rimskiego-Korsakowa. Opiewane w fińskim eposie narodowym czyny mitycznego bohatera Lemminkäinena skłoniły Jeana Sibeliusa do napisania nastrojowego poematu Łabędź z Tuoneli, a ludowe opowieści z Malty urzekły Charlesa Camillerego, autora wielu utworów inspirowanych maltańskim folklorem oraz Symfonii Nowej Idei. Niestety, nawet najpiękniejszy, zaczarowany świat trzeba kiedyś opuścić, by zmierzyć się z rzeczywistością. Impulsem do powstania II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara stała się prawdopodobnie refleksja kompozytora nad prawdziwym, tragicznym wydarzeniem – katastrofą polskiego samolotu rządowego w Smoleńsku, która miała miejsce w kwietniu 2010 roku.  

Mistrzowskie połączenie rodzimego folkloru z nowoczesnym językiem dźwiękowym odnajdujemy także w kompozycjach pochodzącego z Malty, Charlesa Camillerego (1931-2009) – akordeonisty, autora utworów obejmujących różne gatunki muzyczne oraz książek, poświęconych śródziemnomorskiej i maltańskiej muzyce ludowej. W pierwszym, młodzieńczym okresie swojej twórczości Camilleri napisał bardzo dużo dzieł inspirowanych tradycyjną muzyką Malty i charakterystycznym, lokalnym stylem śpiewu nazywanego „għana”. Zafascynowany twórczością Bartóka, Strawińskiego, Messiaena oraz możliwościami improwizacji, po wyjeździe do Londynu i Toronto zaczął eksperymentować w swoich kompozycjach. Wkrótce odkrył ludowe rytmy krajów afrykańskich i wschodni mistycyzm. Kiedy powrócił na Maltę, rozpoczął nowy rozdział twórczości, w którym połączył wszystkie dotychczasowe stylistyczne zdobycze w osobisty, własny język kompozytorski. Właśnie w ten nurt wpisuje się jedno z ostatnich, większych dzieł orkiestrowych Camillerego – Symfonia Nowej Idei.

Dorota Staszkiewicz



 
Brian SCHEMBRI
– jeden z najbardziej utalentowanych artystów maltańskich. Naukę rozpoczął pod kierunkiem swojego ojca, Carmelo Schembri’ego, stając się najmłodszym w historii muzykiem, który uzyskał dyplom The Royal Schools of Music w Londynie. Następnie kształcił się w Konserwatoriach – kijowskim i moskiewskim, im. P. Czajkowskiego, gdzie ukończył klasę fortepianu i dyrygentury studiując pod kierunkiem artystów takich jak: A. Snegiriov, S. Doreński, R. Kofman oraz G. Rożdestwienski.

Koncertując regularnie jako pianista, rozpoczął jednocześnie pracę w charakterze asystenta dyrygenta, u boku Michela Plassona i Emmanuela Krivina. Ostatecznie postanowił się poświęcić się dyrygenturze i objął stanowisko głównego dyrygenta Orchestre Philharmonique de France oraz Orquestra Metropolitana de Lisboa. Obecnie pełni funkcję dyrektora muzycznego Maltańskiego Teatru Narodowego Teatru Manoel oraz funkcję dyrektora artystycznego i pierwszego dyrygenta Orkiestry Filharmonii Maltańskiej.

Jako dyrygent gościnny występował z zespołami, takimi, jak: Royal Philharmonic Orchestra, l'Orquestra Ciutat Barcelona, l'Orchestre National du Capitole de Toulouse, Państwowa Litewska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmoniczna z Nowosybirska, London Mozart Players, l'Orchestre National de Lyon, London Philharmonic Orchestra, Nordwestdeutsche Philharmonie oraz teatrów operowych z Hong Kongu, Lubeki, Nancy i Rennes. Ponadto, brał udział w prestiżowych festiwalach, takich jak: Festival Massenet, Octobre en Normandie,  Les Rencontres Musicales d'Évian, Festas de Lisboa, Kings Lynn Festival oraz Henley Festival.

Artysta ma w swoim dorobku album CD z recitalem fortepianowym obejmującym sonaty Beethovena, Schuberta i Rachmaninowa, a także nagrania dzieł maltańskiego kompozytora i dyrygenta, Charlesa Camilleriego z towarzyszeniem Royal Scottish National Orchestra oraz Bournemouth Symphony Orchestra (Divine Art Diversions DDV24126), jak również wydawnictwo zawierające cztery koncerty Bacha, nagrane wraz z European Union Chamber Orchestra (Divine Art DDA 25128).

Brian Schembri został wyróżniony Maltańską Nagrodą Kulturalną oraz Medalem Zasługi na rzecz Republiki Maltańskiej.

Beata BILIŃSKA - doktor habilitowana sztuk muzycznych, profesor nadzwyczajny Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Należy do czołówki polskich pianistów. Od dwudziestu jeden lat prowadzi intensywną działalność artystyczną, występując z koncertami symfonicznymi, recitalami solowymi i kameralnymi w Polsce oraz za granicą.  Ukończyła Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Andrzeja Jasińskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Swoje umiejętności doskonaliła również  w berlińskiej Hochschule der Kunste, studiując w klasie prof. Klausa Hellwiga. Brała udział w kursach mistrzowskich, pracując pod kierunkiem wybitnych artystów , m.in. Lee Kum Sing, John Perry. Korzystała również z porad artystycznych Krystiana Zimermana.

Beata Bilińska jest laureatką II Nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Młodych Pianistów "Arthur Rubinstein in Memoriam" w Bydgoszczy w 1993 roku oraz finalistką 46. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Feruccio Busoniego w Bolzano (Włochy) w 1994 roku. W 2002 roku została laureatką I Nagrody oraz Nagrody Publiczności na XVII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Rina Sala Gallo" w Monzy we Włoszech.  Występowała na wielu prestiżowych festiwalach i koncertowała m.in. w Austrii, Argentynie, Bułgarii, Czechach, Danii, Francji, Irlandii, Finlandii, Japonii, Litwie, Łotwie, Mołdawii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii, Szwecji, Ukrainie, USA i we Włoszech.  
Współpracowała z wieloma polskimi dyrygentami (m.in. z Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Agnieszką Duczmal, Jerzym Maksymiukiem, Wojciechem Michniewskim, Krzysztofem Pendereckim, Jerzym Salwarowskim, Tadeuszem Strugałą, Antonim Witem, Tadeuszem Wojciechowskim) oraz zagranicznymi (Massimiliano Caldi, Antal Matyas, Wolfgang Michel, Jiri Mikula, Dainius Pavilionis, Kriss Russmann, Lothar Seyfarth, Eugene Tzigane, Takao Ukigaya).  

Koncertowała w projektach kameralnych m.in. wielokrotnie z Kwartetem Śląskim oraz z instrumentalistami: Jakubem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Rafałem Kwiatkowskim, Patrycją Piekutowską, Agatą Szymczewską i Marcinem Zdunikiem.
W 2003 roku zadebiutowała w Carnegie Hall, w głównej sali "Isaac Stern Auditorium" w Nowym Jorku. The New York Concert Review relacjonuje to wydarzenie: " (...) otwarte emocjonalnie i serdeczne podejście pani Beaty Bilińskiej dokonały niemalże wyczynu, jakiego nigdy bym się nie spodziewał: sprawienia tę rozwlekłą Sonatą (Rachmaninow - Sonata b-moll) autentycznej przyjemności ! (...) wyśmienity recital!...".

W grudniu 2005 roku, wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), jako pierwsza polska pianistka wykonała Koncert fortepianowy "Zmartwychwstanie" Krzysztofa Pendereckiego, pod batutą Kompozytora, w sali koncertowej im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. W 2007 roku wykonanie to zostało wydane przez wytwórnię DUX na płycie nagrodzonej licznymi nagrodami fonograficznymi.  
W swoim dorobku posiada 10 płyt CD, na których znalazły się nagrania muzyki Ludwiga van Beethovena, Sergiusza Rachmaninowa, Modesta Musorgskiego, Sergiusza Prokofiewa, Fryderyka Chopina, kompozycje na skrzypce i fortepian polskich kompozytorów XX wieku oraz utwory kameralne Aleksandra Tansmana. Najnowsze wydawnictwo zawiera nagranie II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara i ukazało się w marcu 2014 r.

Beata Bilińska była dwukrotnie nominowana do „Paszportu Polityki” oraz trzykrotnie do nagrody „Fryderyk" (2003, 2004, 2013). Za swoje płyty otrzymała liczne nagrody foonograficzne, m.in.: dwukrotnie "Pizzicato Supersonic Award" w Luxemburgu, "Joker Award" przyznawaną przez belgijskie "Les Crescendo",  "Scherzo Award" w Madrycie i "Musica Award" w Rzymie oraz najbardziej prestiżowe wyróżnienie fonograficzne MIDEM Classical Award 2008.  W Roku Chopinowskim 2010 koncertowała intensywnie w kraju i zagranicą
 m.in. w Warszawie, Krakowie, Żelazowej Woli, Kopenhadze, Moskwie, Paryżu, Kownie (Litwa), Neuruppin (Niemcy) i Kawaguchi (Japonia).  
14 października 2011 została prawykonawczynią II Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara (premiera: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod dyr. Jacka Kaspszyka), który wykonywał a jeszcze wielokrotnie w kraju i za granicą w roku 2012, z okazji 80-rocznicy urodzin Kompozytora. W roku 2013 koncertowała głównie z muzyką Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego, m.in. w Kijowie, Odessie, Doniecku, Pradze, Frankfurcie nad Odrą, Warszawie i Nowym Jorku.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję