Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19, w dni wolne - godzinę przed koncertem.

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2016-02-05, Piątek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Zbigniew Burda
powiększ

wykonawcy:

W zwierciadle muzyki - SPOTKANIA MISTRZÓW

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maja Metelska – dyrygent
Szymon Nehring – fortepian
Michał Białko – organy



repertuar:

Igor Strawiński – Suita z baletu Pulcinella (wybór)
Sergiej Rachmaninow – Rapsodia na temat Paganiniego op. 43
George Thalben-Ball -  Wariacje na temat Paganiniego
Johann Sebastian Bach – Toccata i fuga d-moll BWV 565
Bach - Stokowski – Toccata i fuga d-moll
 

Maja METELSKA dyrygent i wiolonczelistka.  Ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej  Prof. Antoniego Wita orazw klasie  wiolonczeli Prof. Andrzeja Zielińskiego .Dyrygenturę studiowała także na  Akademii Sibeliusa w Helsinkach  w klasie Prof. Leifa Segerstama. Była stypendystką i studentką American Academy of Conducting w Aspen, USA, w której kształciła się pod kierunkiem m.in. Davida Zinmana, Marin Alsop i Jamesa Conlona. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach dyrygenckich, w tym prowadzonych przez Jorma Panula i Yuri Simonova. Jest adiunktem w Katedrze Dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina., gdzie w 2010 roku uzyskała stopień doktorski w dziedzinie dyrygentury, a w 2014 roku stopień doktora habilitowanego.
Od czasu debiutu z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej (2006) dyryguje koncertami wiodących orkiestr polskich, w tym tak znakomitych, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej. Współpracuje również z orkiestrami zagranicznymi, m.in. z Turku Philharmonic Orchestra, Pori Sinfonietta, Mikkeli City Orchestra. W 2013 roku odbyła tournée koncertowe w Japonii, dyrygując orkiestrami Yomiuri Nippon Symphony Orchestra, Nagoya Philharmonic Orchestra i Osaka Philharmonic Orchestra.
W dziedzinie opery zadebiutowała "Czarodziejskim fletem" W. A. Mozarta w Warszawie (2007). Pełniła funkcję kierownika muzycznego i dyrygenta  w teatrach operowych Białegostoku i Bydgoszczy, a od 2011 jest dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie poprowadziła kilka prawykonań współczesnych kompozytorów polskich, dyrygując również klasyką operową (Mozart, Moniuszko). W sezonie 2015/2016 jest kierownikiem muzycznym i dyrygentem produkcji oper "Olimpia z Gdańska" Z. Krauzego (Opera Bałtycka, prawykonanie) oraz "Orphée"
 D. Przybylskiego (Warszawska Opera Kameralna, prawykonanie).
Jest finalistką i laureatką konkursów dyrygenckich, m.in. XVI Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Tokio (Wyróżnienie oraz Nagroda Specjalna "Hideo Saito Award"- najwyższe nagrody przyznawane w konkursie), IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im.
G. Fitelberga w Katowicach (II Wyróżnienie oraz Nagroda ZAIKS za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora), XV Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów Unii Europejskiej w Spoleto, IV Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (III Wyróżnienie). Wyróżniona Nagrodą Specjalną Orkiestry Cyprus Symphony Orchestra na I Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. S. Michaelidesa w Nikozji.

Szymon NEHRING urodził się w 1995 r. w Krakowie. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku lat pięciu. W rodzinnym mieście ukończył Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. M. Karłowicza i Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II stopnia im. F. Chopina. Przez 11 lat uczył się w klasie fortepianu Olgi Łazarskiej. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w klasie prof. Stefana Wojtasa.
Regularnie uczestniczy w konkursach i festiwalach dla młodych pianistów. Do jego najważniejszych osiągnięć artystycznych należą: I nagroda oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu kompozytora węgierskiego w III Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Chopin + …” w Budapeszcie (2010 r.), III nagroda w Międzynarodowym Konkursie dla Młodych Pianistów „Krok ku mistrzostwu” w Sankt Petersburgu (2011 r.), I nagroda oraz nagroda EMCY w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Narwie (2012 r.) oraz II miejsce i nagroda specjalna w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Academy Award” w Rzymie (2014 r.). Artysta zdobył także I miejsce i 6 nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym „Halina Czerny-Stefańska in memoriam” w Poznaniu (2014 r.) i I nagrodę w konkursie „Arthur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2014 r.). W 2015 r. jako jedyny Polak wystąpił w finale XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Otrzymał wyróżnienie, nagrodę publiczności oraz szereg nagród dodatkowych.
Artysta koncertował z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.  Miał także przyjemność wystąpić z  zespołami Filharmonii Pomorskiej, czy Filharmonii Bałtyckiej. Współpracował również z zagranicznymi orkiestrami m.in. Filharmonii Lwowskiej, Filharmonii w Petersburgu, Filharmonii w Tallinie, Filharmonii w Calgary oraz z Narodową Orkiestrą Estonii.
Szymon Nehring jest stypendystą Małopolskiej Fundacji Stypendialnej Sapere Auso (od 2008 r.), Fundacji Pro Musica Bona (od 2010 r.), a także Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010 r.). W 2015 r. został laureatem stypendium Krystiana Zimermana.
Artysta reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena.

Michał BIAŁKO – urodzony w Krakowie. Ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Andrzeja Białko (dyplom z wyróżnieniem). Jest także absolwentem Conservatorium van Amsterdam, gdzie studiował w klasie organów prof. Pietera van Dijka. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez profesorów: Joachima Grubicha, Juliana Gembalskiego, Gerharda Gnanna, Bernarda Haasa, Lorenzo Ghielmiego, Jacquesa van Oortmerssena, Jaroslava Tumę i Davida Titteringtona.
Jest laureatem II nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Organowym „Mendelssohn – Eben” w Krakowie (2009).
Koncertował jako solista i kameralista w Polsce (m. in. festiwale w Tyńcu, Leżajsku, Katowicach, Krakowie, Nowym Sączu, Oświęcimiu i Gdańsku), a także w Austrii, Holandii, Portugalii, na Litwie oraz we Włoszech. Występował z Capellą Cracoviensis, Krakowskim Chórem Kameralnym, OCTAVA ensemble, Collegium Zieleński, Fresco Sonare oraz z Filharmonią Krakowską.
Działalność artystyczną  łączy z pracą pedagoga - prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie.

 


Dziś nawet nie zastanawiamy się nad tym, jak łatwo można odnaleźć ulubione melodie czy tematy. Wystarczy przecież wpisać odpowiednie słowo w przeglądarce internetowej – i po kilku sekundach znajdujemy to, czego szukamy. Ale jeszcze sto lat temu, aby posłuchać ulubionej muzyki trzeba było wybrać się do filharmonii albo... zagrać ją samemu na instrumencie, jaki posiadamy w domu.

Jak jednak zagrać - na przykład na pianinie - fragment opery czy symfonii? Można próbować posiłkować się pamięcią, jednakże niewielu z nas ma tak rozwiniętą umiejętność zapamiętywania usłyszanych raz tematów. Zanim zatem nagrania płytowe i gramofony stały się sprzętami powszechnymi w społeczeństwie, wielka karierę robiły wydawnictwa nutowe, będące uproszczonym zapisem nutowym ulubionych melodii znanych z estrady czy sceny operowej. Takie przeniesienie oraz opracowanie muzyki na orkiestrę bądź duży zespół instrumentalny na fortepian określamy jako transkrypcję. Artystyczne transkrypcje w „odwrotnym kierunku”, czyli z fortepianu na orkiestrę, były istotnym novum w połowie XIX wieku, kiedy to właśnie orkiestra stały się ulubionym medium romantycznych kompozytorów.

Dzieła wielkich kompozytorów wzięte po latach „na warsztat” przez mistrzów kolejnych pokoleń często były nie tyle transkrybowane, ile przetwarzane, przekomponowywane. Liczne są w literaturze muzycznej utwory inspirowane dziełami dawnych mistrzów, dzięki którym popularne tematy nierzadko zyskiwały całkiem nowe, interesujące oblicze, a nieco zapomniane – nowe życie.

Maciej Jabłoński



Felieton Macieja Jabłońskiego "Spotkania mistrzów" (PDF)



 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję