telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
MUSICA DA CAMERA, MUSICA DA CHIESA
powiększ
wykonawcy:
MUSAICUM:
Karolina Brachman – sopran
Irene Klein – viola da gamba
Johanna Seitz – harfa
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
repertuar:
In feminea forma – muzyczne portrety kompozytorek od Hildegardy z Bingen do Elisabeth Jacquet de la Guerre
Ensemble MUSAICUM tworzą sopranistka Karolina Brachman, lutnista Christoph Barth (Kolonia) oraz grająca na violi da gamba, Irene Klein (Berlin). Okazjonalnie, w zależności od repertuaru dołączają do zespołu inni instrumentaliści m.in. klawesynista Marcin Świątkiewicz czy harfistka Johanna Seitz. W obecnym kształcie zespół MUSAICUM pracuje od 2009 roku, choć muzycy współpracują ze sobą w różnych formacjach od wielu lat.
Muzycy zespołu są zaangażowani w trend wykonawstwa historycznie uświadomionego - muzykę wykonują z dbałością o styl, zgodnie z dostępną wiedzą na temat praktyk wykonawczych w różnych epokach i oczywiście na instrumentach historycznych.
Zespół MUSAICUM wykonuje świecką i religijną muzykę XVI – XVIII wieku, angielskie lute songs, francuskie airs de cour, włoskie i niemieckie madrigali, motetti i concerti. Z tych niewielkich form lirycznych muzycy tworzą programy tematycznie i stylistycznie powiązane. Poświęcają również dużo uwagi twórczości znakomitych barokowych kompozytorek, których nazwiska do tej pory zupełnie były nieznane, a muzyka ciągle pozostaje w dużej części w manuskryptach.
Celem muzyków z Ensemble MUSAICUM jest odmalowanie dźwiękami obrazu epoki, oddanie poprzez muzykę tego, co w różnych czasach i kręgach uważano za piękne i ważne, świata ludzkich emocji, fantazji i marzeń oraz tego, jak w różnych okresach dochodziły one do głosu. Muzycy starają się sięgać po ciekawy, niekonwencjonalny, zapomniany bądź trudno dostępny repertuar, przy czym ostatecznym kryterium jego doboru jest... wspaniała muzyka.
Przez stulecia szanse na twórcze życie kobiet były mocno ograniczone, zarówno przez obowiązki rodzinne, jak i obyczajowe realia Europy. Utalentowanej damie, zazwyczaj niezamężnej, do artystycznej działalności niezbędna była też determinacja oraz finansowa i społeczna niezależność. Sytuacja ta powoli zaczęła zmieniać się w XIX w., ale i tak twórczość kompozytorska kobiet była długo lekceważona. Do niedawna niewiele znaliśmy utworów przez nie stworzonych. Jednak ostatnio świat muzyczny zdaje się wypełniać tę lukę, odkrywając i z coraz większym powodzeniem wykonując ten repertuar.
Projekt In feminea forma daje wgląd w twórczość kompozytorek od średniowiecza do baroku, prezentuje utwory już znane, ale również te istniejące jedynie w rękopisach, kreśląc portrety niezależnych, niezwykłych postaci: m.in. Hildegardy z Bingen – mistyczki, Barbary Strozzi, Antonii Bembo – wenecjanki, która wyruszyła do Paryża, by zarabiać na życie śpiewem i kompozycjami na dworze Ludwika XIV, Isabelli Leonardy – zakonnicy, tworzącej motety religijne do intymnych, namiętnych tekstów oraz kilku innych sióstr, benedyktynek i urszulanek, piszących po prostu piękną i wartościową muzykę.
W swoim repertuarze zespół posiada trzy programy prezentujące twórczość muzyczną kobiet: In feminea forma z utworami zarówno religijnymi jak i świeckimi, będący portretem kompozytorek europejskich kilku epok, O viridissima virga – obejmujący sakralną twórczość kompozytorek średniowiecza i baroku, oraz Tua sum mi Iesu – skoncentrowany na sakralnej twórczości kompozytorek – zakonnic we Włoszech XVII wieku takich jak Caterina Assandra, Lucrezia Orsina Vizzana, Isabella Leonarda, Rosa Giacinta Badalla, Maria Francesca Nascinbeni.
Tekst pochodzi ze strony internetowej zespołu: www.ensemble-musaicum.de
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010