Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2017-01-26, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Jacek Wrzesiński
powiększ

wykonawcy:

PRZESTRZENIE  MUZYKI - W Wiedniu i na Brodway’u

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Sławomir Chrzanowski – dyrygent
Joanna Trafas – sopran
Arkadiusz Dołęga – tenor
 



repertuar:

Johann Strauss – Uwertura do operetki Zemsty nietoperza
Leonard Bernstein –  Aria Kunegundy Glitter and be gay z operetki Kandyd
Imre Kálmán – Piosenka  Boniego z operetki Księżniczka czardasza
Ferenc Lehár – Duet Usta milczą  z operetki Wesoła wdówka
Jacques Offenbach – Duet Eurydyki i Jowisza z operetki Orfeusz w piekle
Claude-Michel Schӧnberg – Suita z musicalu Nędznicy
Andrew Lloyd Webber –  Memory z musicalu Koty
Frank Wildhorn – This is the moment z musicalu Jekyll and Hyde
Andrew Lloyd Webber – All I ask of you – duet z musicalu Upiór w operze
Jim Jacobs – You are the one that I want – duet z musicalu Grease







 

Joanna TRAFAS – sopranistka, krakowianka, absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie I. Jasińskiej-Buszewicz (2008 - dyplom z wyróżnieniem) oraz Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego (magisterium w 2006). Na scenie debiutowała jeszcze w trakcie studiów głównymi rolami w musicalach „My Fair Lady” (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu) i „West Side Story” (Teatr Rozrywki w Chorzowie). Jako gościnna solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku i Gliwickiego Teatru Muzycznego kreowała wiodące role w przedstawieniach operetkowych i musicalowych (m.in. „Upiór w Operze” „Noc w Wenecji” „Anna Karenina”) występowała także w krakowskim Teatrem Łaźnia Nowa.
  Od kilku lat ściśle współpracuje z Filharmonią Krakowską (koncerty kameralne, Koncerty Uniwersyteckie, cykl Musica Ars Amanda, Koncerty dla Dzieci, „Parsifal” Wagnera, a także jako prelegent w Dziale Edukacji). Elastyczna technika wokalna i zainteresowanie muzykologiczne spowodowały, że śpiewa muzykę różnych epok i stylów, występuje m.in. w recitalach z pianistką Emilią Bernacką, z zespołem muzyki dawnej Floripari – Muzycy Wawelscy, Tatrzańską Orkiestrą Klimatyczną, organistą Cyprianem Jagiełło, harfistką Malwiną Lipiec oraz w ramach projektu Cinema Paradiso z Aleksandrem Brzezińskim.
Uczestniczka licznych kursów i festiwali muzycznych w Polsce i Europie a także Programu Rozwoju Młodych Talentów przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej. Jest laureatką konkursów wokalnych, w tym dwukrotnie – Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (2004 i 2010), a także Stypendium Twórczego Miasta Krakowa na rok 2007. Nagrywa muzykę filmową i teatralną kompozytorów krakowskich (A. Brzezińskiego, A. Konarskiego i M. Chyrzyńskiego). Śpiewa w kraju i za granicą (m.in. Francja, Szwajcaria, Włochy, Belgia, Holandia, Wielka Brytania, Rosja, Ukraina), z upodobaniem wykonując bardzo zróżnicowany repertuar, od średniowiecznych pieśni po musical.
 

  Arkadiusz DOŁĘGA – śpiew solowy ukończył na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie  J. Ballarina. W 1991 roku otrzymał stypendium Bachakademie w Stuttgarcie w klasie prof. A. Baldina. Występował na koncertach muzyki sakralnej w kraju i w Niemczech. Od 1992 roku solista  Gliwickiego Teatru Muzycznego. Współpracuje i koncertuje z Filharmonią Śląską, Zabrzańską i Operą i Operetką w Szczecinie. Współtworzy gliwicki zespół wokalny Sing Connection.
2004 r. wystąpił z Al. Teligą na festiwalu "Viva il canto" w Cieszynie. Do ważniejszych ról w jego dorobku należą: Arystyd w „Balu w Savoyu” Ábraháma, Bojomir w „Zamku na Czorsztynie”  Kurpińskiego, Józef w „Wiedeńskiej krwi”  i Caramello w „Nocy w Wenecji” Straussa, Armand we „Frasquicie” Lehára, Leonetto w „Boccacciu” Suppégo, Amos Hart w „Chicago”  Kandera, Adam w „Ptaszniku z Tyrolu” Zellera, Ali Hakim w „Oklahomie”  Rodgersa, Boni w „Księżniczce czardasza” Kálmána, Pastor Moore w „Footloose-wrzuć luz”  Snowa, Kornel w „Hello, Dolny” Hermana, Eisenstein w „Zemście nietoperza”  Straussa, Harald Stone w „Kwiecie Hawajów”  Ábraháma, Pat Denning w „42 ulicy”  Warrena oraz role w projekcie Macieja Niesiołowskiego „Batuta, frak i elegancja”. W realizacjach Śląskiej Operetki Kameralnej śpiewa partie Boniego w „Księżniczce czardasza”, Eisensteina w „Zemście nietoperza” oraz Daniły w „Wesołej wdówce”.
Dyrektor Teatru Górnośląskiego w Katowicach.
 

  Sławomir CHRZANOWSKI – dyrygent, urodzony w Rybniku, studia muzyczne odbył w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie w 1986 roku ukończył Teorię Muzyki, a w 1989 roku Dyrygenturę Symfoniczną w klasie prof. Karola Stryi. Już podczas studiów rozpoczął współpracę z uczelnianym Zespołem Muzyki XX wieku, z którym dokonał kilku światowych prawykonań utworów kompozytorów współczesnych.
W latach 1985-1990 prowadził kameralną i symfoniczną orkiestrę Państwowego Liceum Muzycznego w Katowicach. Wraz z tymi zespołami uczestniczył w międzynarodowych festiwalach muzycznych (Festiwal Orkiestr Kameralnych w Ahrensburgu, Niemcy, Musica senza frontiere w Bolonii, Włochy), występował także w Berlinie na specjalnym koncercie z okazji 50. rocznicy wybuchu II wojny światowej.
W 1987 roku brał udział w Międzynarodowym Kursie dla Młodych Dyrygentów w Weimarze (u prof. Kurta Sanderlinga), gdzie prowadził koncert finałowy.
W 1990 roku w wyniku konkursu objął stanowisko Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Zabrzańskiej, którą prowadzi do dziś. Z Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej dał blisko 2000 koncertów na różnych estradach w kraju i za granicą.
Dyrygował na festiwalach Gaude Mater w Częstochowie, Viva il canto  w Cieszynie, Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, Trnawska Wiosna Muzyczna w Trnawie, Pro Baltica w Toruniu, Jana Kiepury w Krynicy, Żartu Muzycznego w Nowym Sączu i in. Wielokrotnie dyrygował Koncertem trzech polskich tenorów oraz koncertami z udziałem Wiesława Ochmana. Dokonał kilkunastu nagrań płytowych, a także rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Z Orkiestrą Filharmonii Zabrzańskiej występował w Rosji, Niemczech, Czechach,  na Słowacji i w Japonii.
W latach 1991-1995 był Dyrektorem Artystycznym Filharmonii w Rybniku.
Dyrygował ponad 60 orkiestrami na świecie, w tym większością polskich orkiestr filharmonicznych i kameralnych, a także NOSPR w Katowicach. Regularnie występuje z orkiestrami Filharmonii Ostrawskiej, Morawskiej w Ołomuńcu oraz Karlovych Varów, a także zespołami operowymi w Bytomiu, Łodzi  i Lwowie. W 2006 r. przygotował premierę Wesołej wdówki Lehara w Mazowieckim Teatrze Muzycznym im. Jana Kiepury w Warszawie.
Dokonał światowych prawykonań utworów Bogusława Schaeffera, Romualda Twardowskiego, Jana Kantego Pawluśkiewicza, Gheorge Zamphira i in. Kilkakrotnie gościł w USA, gdzie obok koncertów prowadził także wykłady otwarte dla studentów z zakresu historii muzyki polskiej, oraz zajęcia w mistrzowskiej klasie dyrygentury (Northwestern University Chicago i Mary Washington College Fredericksburg). Jest honorowym dyrygentem MWC Symphony Orchestra we Fredericksburgu (USA). W 2002 roku wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku z koncertem muzyki polskiej, oraz Orchestra Hall  w Chicago z koncertem Trzech Polskich Tenorów inaugurującym nowy sezon koncertowy Paderewski Symphony Orchestra. Od 2004 roku stale współpracuje z orkiestrą Chicago Philharmonic, zaś w 2005 roku zadebiutował  w Chinach prowadząc Wuhan Symphony Orchestra.
Jest laureatem Złotego Lauru Umiejętności i Kompetencji, Złotej Odznaki Zasłużony dla Województwa Śląskiego oraz Nagrody Kulturalnej Prezydenta Zabrza.


 

Muzykę klasyczną nazywano dawniej muzyką poważną. Dziś jednak odchodzi się już od tego określenia. Któż bowiem powiedział, że klasyka musi być koniecznie poważna? Zdarza się, że Polihymnia – starożytna grecka muza sztuk muzycznych – bywa podkasana i tryska humorem. Świadectwem owego podkasania są takie gatunki muzyczne, jak operetka i musical.

Współczesny kształt operetki narodził się w epoce II Cesarstwa we Francji. Działał tam wówczas Jacques Offenbach, twórca wielu operetek, spośród których najbardziej znaną jest Orfeusz w piekle. Nawet nieobeznani z muzyką słuchacze doskonale kojarzą słynny galop z tego dzieła, znany pod tytułem Kankana. Paryż był w XIX wieku kulturalną stolicą Europy. Niewiele jednak ustępował mu Wiedeń, noszący miano centrum sztuki niemieckiej. I tutaj zakorzeniła się nowa sztuka – operetka wiedeńska, której „ojcem” był Franz von Suppé. W odróżnieniu od francuskiej odmiany tego gatunku króluje w niej zamiast kankana – a jakżeby inaczej – walc. W złotym okresie wiedeńskiej operetki działał Johann Strauss, autor przede wszystkim znakomitej Zemsty nietoperza. Na przełomie wieków XIX i XX wśród kompozytorów operetkowych wyróżniał się Franz Lehar, autor słynnej Wesołej wdówki. Innym znanym twórcą był Imre Kalman, Węgier, kompozytor popularnej Księżniczki czardasza.

Tak jak operetka święciła tryumfy w XIX stuleciu – w czasach naszych prapraprababek, tak w wieku XX na plan pierwszy wysunął się musical. Sceniczna specyfika musicalu polega na tym, że dużą rolę odgrywają w nim dialogi mówione a także taniec. Jego wykonawcy są przede wszystkim aktorami, jednak mającymi duże zdolności muzyczne. Choć korzenie musicalu sięgają dawnych europejskich form, takich jak wodewil, rewia, burleska i minstrel show, to jednak jest to rdzennie amerykańska forma teatralna. Światowym centrum musicalu jest nasz tytułowy Broadway, czyli jedna z ulic nowojorskiego Manhattanu. Na deskach kilkudziesięciu teatrów tam się znajdujących można zobaczyć najsłynniejsze przedstawienia w doskonałych wykonaniach.

Maciej Jabłoński

więcej

     



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję