Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2015-11-19, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Dorota Krupińska
powiększ

wykonawcy:

W zwierciadle muzyki - A TO POLSKA WŁAŚNIE

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Maciej Koczur – dyrygent
Joanna Marcinkowska – fortepian
 



repertuar:

Karol Kurpiński – Uwertura do op. Jadwiga, królowa Polski
Fryderyk Chopin – Fantazja na tematy polskie A-dur op. 13
Juliusz Zarębski – Polonez triumfalny A-dur op. 11 (opr. na orkiestrę R.D. Golianek)
Andrzej Panufnik – Suita staropolska
Edward Elgar – Preludium symfoniczne Polonia op. 76
Ignacy Jan Paderewski – Fantazja polska gis-moll op. 19

Bezpośrednio po koncercie - spotkanie z artystami. Wstęp wolny.
 

Listopad to szczególny miesiąc w polskim kalendarzu. Kiedy grupka odważnych wojskowych podjęła decyzję o wywołaniu powstania w dniu 29 listopada 1830 roku – powstania, które przeszło do historii jako Powstanie Listopadowe – nie mieli pojęcia, że w 88 lat później ten właśnie miesiąc stanie się momentem zwrotnym narodowej historii. Dnia 11 listopada 1918 roku nazwa „Polska” przestała być pojęciem geograficzno-historycznym, za to stała się określeniem niepodległego państwa, które po 123 latach niewoli odzyskało swoją tożsamość. Na tę chwilę oczekiwały całe pokolenia Polaków, nieliczni powstańcy – uczestnicy Powstania Styczniowego z 1863 roku – na tę wieść rozpłakali się ze wzruszenia i radości. Dziś nie zastanawiamy się nawet nad tym, że przez wiele lat Ojczyzna była zniewolona, podległa obcej sile – a przecież pokoleniom dzielnych i cierpliwych rodaków zawdzięczamy fakt, że polska kultura i tradycja nie zanikły, zduszone przez żywioł zaborcy czy okupanta.
Od wielu lat listopadowe koncerty z cyklu Musica - ars amanda poświęcamy tak ważnej rocznicy, jaką jest odzyskanie niepodległości. Nie powinno nas dziwić to, że w programach koncertów listopadowych jest tak wiele dzieł powstałych w XIX wieku, albowiem to właśnie romantycznym artystom możemy zawdzięczać uporczywe przywoływanie narodowej spuścizny, dzięki czemu polski duch nie utracił swej siły, a po ponad stuletniej niewoli kulturę polską można było kontynuować – właśnie tak: kontynuować, nie zaś rekonstruować. Dzięki staraniom pokoleń polskich artystów patriotów kultura naszego kraju nie zamarła, nie straciła łączności z przeszłością, a po 123 latach zaborów Polacy mogli bez przeszkód kontynuować historię z pełną świadomością swoich korzeni. I z tego właśnie powodu na program dzisiejszego spotkania z muzyką przygotowaliśmy przede wszystkim dzieła jawnie odwołujące się do historii i tradycji naszego kraju.


Felieton Macieja Jabłońskiego "A to Polska właśnie" (PDF)



Maciej KOCZUR - absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury dra hab. Pawła Przytockiego. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał dyrygując orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Aktualnie jest doktorantem w Katedrze Dyrygentury macierzystej  akademii. Laureat „Małego berła” Fundacji Kultury Polskiej w 2014 roku (jego kandydaturę wysunął maestro Jerzy Maksymiuk), najmłodszy uczestnik IX Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w 2012 roku, finalista konkursu na stanowisko asystenta dyrektora artystycznego NOSPR, maestro Alexandra Liebreicha. W sezonie artystycznym 2013/2014 był dyrygentem rezydentem w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina. W roku 2014 z ramienia Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w projekcie „Ovid’s Metamorphoses Erasmus Intensive Programme” w Akademii Ferenca Liszta w Budapeszcie, którego celem było prawykonanie opery skomponowanej przez 10 kompozytorów z 7 krajów Europy.
Konsultant muzyczny i asystent reżysera dźwięku albumów fonograficznych zrealizowanych przez Operę Śląską w Bytomiu – „Carmina Burana” i „Opera Śląska poleca – hity operowe i operetkowe”, która została nagrodzona Złotą Płytą. Od 2008 do 2014 roku był dyrygentem „Archetti” Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna, która pod jego batutą została wielokrotnie nagradzana na międzynarodowych konkursach (Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego otrzymana, na międzynarodowym konkursie „32. Bydgoskie Impresje Muzyczne” 2009; III miejsce z wyróżnieniem, w kategorii orkiestr smyczkowych, na międzynarodowym konkursie w Wiedniu, w ramach festiwalu „4th Summa Cum Laude International Youth Music Festival” w 2010; I miejsce summa cum laude w kategorii orkiestr smyczkowych i symfonicznych, na międzynarodowym konkursie w Neerpelt – w ramach festiwalu „European Music Festival for Young People” w Belgii w 2011). Za pracę z orkiestrą został wyróżniony honorową nagrodą Komisji Kultury Rady Miasta Jaworzna. Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w 2012/2013 roku. Trzykrotny stypendysta rektora Akademii Muzycznej w Krakowie. Za swoje osiągnięcia muzyczne w 2009 roku został nagrodzony stypendium im. prof. Jerzego Katlewicza, oraz w 2012 stypendium fundacji Sapere Auso.
Inicjator, twórca i współwykonawca koncertów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży. Dotąd wykonał ponad pięćdziesiąt koncertów w przedszkolach, szkołach podstawowych i liceach. Od 2010 roku jest asystentem dra hab. Tomasza Chmiela, dyrygenta Krakowskiej Młodej Filharmonii działającej przy ZPSM im. M. Karłowicza w Krakowie.  Na 57. Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jasień” reżyserował i był dyrygentem prawykonania teatru muzycznego „Pan Kamyczek w krainie dźwięku. Wyprawa na Warszawską Jesień”. Spektakl składający się z 12 miniatur muzycznych skomponowanych przez studentów Akademii Muzycznej w Krakowie został doceniony i spotkał się z entuzjazmem publiczności, a także krytyków podsumowujących wydarzenia „Warszawskiej Jesieni” w roku 2014.
Od 3 lat współpracuje z prof. Markiem Chołoniewskim dyrygując zespołami Orkiestra Elektro Nova i Vibrator Ensemble. Jest współzałożycielem i prowadzącym oktet wokalny „Oktofonia”, który działa w Krakowie od 2011 roku.
Latem 2013 roku asystował maestro Jerzemu Maksymiukowi przygotowując orkiestrę CORda Cracovia do koncertów inaugurujących i wieńczących festiwal "Wawel o zmierzchu". W sezonie artystycznym 2013/2014 asystował przy wykonywaniu koncertów symfonicznych dyrektorowi artystycznemu Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina Danielowi Raiskinowi i Massimiliano Caldiemu.
Ponadto Maciej Koczur wspólnie z malarzem Grzegorzem Martem realizuje nowatorski projekt eklektyczny, w którym dyrygentura przenika się z malarstwem tworząc wyjątkową kompilację artystyczną.

 

Joanna MARCINKOWSKA  ukończyła z wyróżnieniem  studia w poznańskiej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w klasie prof. Waldemara Andrzejewskiego. Doktor  habilitowana  sztuki muzycznej i adiunkt w Katedrze Fortepianu macierzystej uczelni, należy do najwybitniejszych  pianistów  polskich  młodszego pokole¬nia. Jest laureatką 21 międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów oraz festiwali pianistycznych. Zdobyła m.in. I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym  Artur Rubinstein  in memoriam w Bydgoszczy (1996), I nagrodę na VII Europejskim Konkursie Chopinowskim w Darmstadt (2002), II nagrodę i nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów K. Szymanowskie¬go na V Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (2001), III nagrodę i nagrodę publiczności na V Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Kolonii (Niemcy, 2001), nagrodę główną na XXX Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1996)
Uzyskała także najwyższe laury na konkursach muzyki kameralnej: I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Bydgoszczy wraz z nagrodą dla najlepszego pianisty Konkursu (1994) I I nagrodę i Grand Prix „Rydwan Apollina” na Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Kameral¬nej we Wrocławiu (1995).
W grudniu 1996 roku, w wyniku konkursu nagrań, zdobyła stypendium Japońskiej Fundacji Mu¬zycznej J.E.S.C. dla najlepszego młodego pianisty polskiego.
Występowała z recitalami oraz jako solistka koncertów symfonicznych w wielu miastach Polski. Za granicą koncertowała  w Austrii, Bułgarii, Czechach, Francji, Holandii, Macedonii, Niemczech, Portugalii, Szwecji, na Węgrzech, w Wielkiej Brytanii  oraz w USA i Chinach. Występowała jako solistka z wieloma znakomitymi zespołami muzycznymi i orkiestrami symfonicznymi,  jak  m.in.: WRD Radio Orchestra of Cologne / das WRD Rundfunkorchester Köln,  Jugendkammerorchester Berlin,   Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "AMADEUS" w Poznaniu,  Sinfonietta Polonia, Orkiestra Kameralna "Capella Bydgostiensis" w Bydgoszczy,  Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu,  Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Warszawie,    Orkiestra  Kameralna „Concerto Avenna” w Warszawie,  Kwartet „Prima vista” (Warszawa), Warszawska Orkiestra Symfoniczna „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego,  Polska Orkiestra "Sinfonia Iuventus"  w Warszawie oraz z niemal wszystkimi orkiestrami symfonicznymi polskich filharmonii.
Jako  kameralistka koncertowała z tak znanymi muzykami, jak m.in.: Stanisław Firlej, Michał Grabarczyk, Bartosz Bryła, Agata Szymczewska, Michał Bryła, Karol Marianowski, Marcel Markowski. Uczestniczyła  w wielu prestiżowych festiwalach pianistycznych w Polsce i za granicą. Wystę¬powała z recitalami i jako solistka koncertów symfonicznych na Międzynarodowych Festiwalach Chopinowskich w Dusznikach Zdroju (1997, 2000), w Antoninie („Chopin w barwach jesieni” (1996, 2012),  w Wiedniu (1999), w Salzburgu w słynnej Mozarteum-Saal (1999), w Gaming (1997), a także : na Międzynarodowym Festiwalu w Hanowerze – „Wybitni laureaci konkursów pianistycz¬nych” (2002),  na Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku (1996, 2000, 2004, 2007, 2011, 2013), na  I  Międzynarodowym  Festiwalu  „Ignacy Jan Paderewski”  w  Warszawie  (2014),  na Festiwalu „Dni Paderewskiego” w Kąśnej Dolnej, na Festiwalu „Muzyka  i  Plastyka” w Lublinie, na I. Międzynarodowym Festiwalu im. Artura Rubinsteina w Łodzi (2008),  na  I. Festiwalu Chopinowskim Chopiniada w Małej Filharmonii w Puszczykowie, na II. Festiwalu Muzycznym Barbakan w Krakowie (2009), na Festiwalu Gwiazdy promują w Jeleniej Górze (2010 ), na Festiwalu Piano Passion w Saint Etienne (2010), Festiwalu „Wiosna z Fryderykiem” w Gliwicach (2012), Festiwalu Poznańska Wiosna Muzyczna (2013) oraz na Festiwalu im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie (2000),  na  którym dokonała prawykonania IV Sonaty fortepianowej poznańskiego kompozytora Mirosława Bukowskiego. W 2002 roku wystąpiła z recitalami utworów  Karol w  Sofii  i  Płowdiw (Bułgaria).
Dorobek nagraniowy Joanny Marcinkowskiej obejmuje utrwalone na płytach CD i kasetach utwory W. A. Mozarta, J. Haydna, R. Schumanna, F. Chopina, P. Czajkowskiego, C. Debussy’ego,  I. J. Paderewskiego  i  K. Szymanowskiego. Dla Telewizji Polskiej nagrała m.in. recital chopinowski zarejestrowany w 187. rocznicę urodzin kompozytora. Recital z utworami Chopina nagrała również dla Polskiego Radia  „Merkury” w  Poznaniu.
W 2009 r. Joanna Marcinkowska poprowadziła dwutygodniowy Mistrzowski Kurs Pianistyczny w Pekinie na zaproszenie tamtejszego Konserwatorium  Muzycznego.  Wystąpiła tam również  ze specjalnym  recitalem  fortepianowym.
Została uhonorowana Medalem Młodej Sztuki  (1997 ) , przyznawanym  poznańskim twórcom młode¬go pokolenia za szczególne osiągnięcia artystyczne,  Medalem Młodego Pozytywisty   im. Hipolita Cegielskiego ( 2004 ) za osiągnięcia  w pracy organicznej, Brązowym Medalem za długoletnią służbę ( 2013 ) oraz odznaką  „Zasłużony dla Kultury Polskiej” ( 2012 ). Była też wielokrotną  laureatką stypendium artystycznego Ministra Kultury RP i Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a także stypendystką Miasta Poznania i  Marszałka Województwa Wielkopolskiego. W roku 2013 otrzymała Nagrodę Artystyczną Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję