Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

MUSICA-ARS AMANDA

2015-10-08, Czwartek
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament A
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Patrycja Toczynska
powiększ

wykonawcy:

W zwierciadle  muzyki – DŹWIĘKIEM OPOWIEDZIANE

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Jakub Chrenowicz – dyrygent
Janusz Wawrowski – skrzypce



 



repertuar:

Piotr Czajkowski – Uwertura-fantazja Romeo i Julia
Henryk Wieniawski – Fantaisie brillante sur des motifs de l'opéra "Faust" de Gounod op. 20
Feliks Nowowiejski – Marsz pretorianów z oratorium Quo vadis
Liszt - Preludia
Edvard Grieg – I Suita Peer Gynt (wybór)


Bezpośrednio po koncercie odbędzie się spotkanie z artystami w Sali Złotej na pierwszym piętrze.
Wstęp wolny.


                       

To zadziwiające, że sztuka dźwięku od wielu lat służy artystom do wyrażania nie tylko emocji, lecz także treści literackich, a nawet wizualnych. Nieuchwytna dla szkiełka i oka muzyka potrafi zmienić nastrój, odmalować stan ducha, może również zilustrować określoną historię. Wszyscy wiemy doskonale, że dzieła filmowe nie mogą obejść się bez muzycznego wsparcia – tak, jakby muzyka odgrywała rolę dodatkowego narratora, przekazującego to, co wymyka się słowom. Czujemy też, że nawet całkowicie abstrakcyjne utwory muzyczne są w stanie przywołać konkretne obrazy, skojarzenia i emocje.

Koncert dzisiejszy opatrzyliśmy tytułem W zwierciadle muzyki – dźwiękiem opowiedziane. W rzeczy samej jego program obejmuje kilka dzieł, których muzyka opowiada o niezwykłych historiach – bardziej „opowiada”, niż „maluje” czy „ilustruje”. O muzyce, która na swój sposób przedstawia obraz, możemy powiedzieć, że jest ilustracyjna. Jak natomiast określić tę muzykę, której zadaniem jest ukazanie literackiej treści, przeżyć bohaterów, ich myśli i dziejów?

Jest to muzyka programowa. Dlaczego „programowa”? My używamy słowa „program” w znaczeniu „program telewizyjny” albo „program studiów”. Tymczasem sformułowanie „program” w muzyce oznacza treść literacką, pewną historię, której szczegóły ukazane zostały poprzez dźwięki. Dość często bywa tak, że taki „program” jest ukryty, domyślny – słuchacz ma zadanie samemu odkryć, co symbolizują te czy inne motywy muzyczne. Zdarza się jednak, że kompozytor udostępnia odbiorcom treść ukrytą w muzyce – zamieszcza się ją wówczas w formie pisemnej, w programie koncertu.

Maciej Jabłoński

Felieton Macieja Jabłońskiego "Dźwiękiem opowiedziane" (PDF)

 


JAKUB CHRENOWICZ - w latach 2010-2012 pełnił funkcję asystenta dyrektora Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Stanowisko to objął zaraz po ukończeniu z wyróżnieniem Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej Jerzego Salwarowskiego. W ramach programu LLP-Erasmus kształcił się także w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie n/Menem oraz był stypendystą Accademia Musicale Chigiana, gdzie studiował pod kierunkiem Gianluigiego Gelmettiego. Obecnie pracuje na stanowisku asystenta na macierzystej uczelni.

Artysta koncertował z takimi orkiestrami, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Kammerorchester Berlin, Orkiestra Gran Teatre del Liceu, orkiestry Filharmonii Poznańskiej, Łódzkiej, Pomorskiej, Krakowskiej, Polskiej Filharmonii Bałtyckiej i innymi.   W sezonie artystycznym 2012/2013 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.
W sezonie artystycznym 2011/2012 Jakub Chrenowicz zadebiutował w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie powierzono mu kierownictwo muzyczne premiery Polskiego Baletu Narodowego Opowieści biblijne. W kolejnych sezonach prowadził szereg przedstawień operowych (Straszny dwór Stanisława Moniuszki) i baletowych (m.in. Święto wiosny Igora Strawińskiego).
W październiku 2013 zadebiutował z orkiestrą i chórem Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, podczas przedstawień Polskiego Baletu Narodowego w tym słynnym teatrze (Tańczmy Bacha).
W maju 2015 roku objął kierownictwo muzyczne spektaklu Casanova w Warszawie w choreografii Krzysztofa Pastora; był również autorem koncepcji muzycznej tego przedstawienia.
Występował ze znakomitymi solistami, m.in. z  Alexandrem Gavrylyukiem, Daniilem Trifonovem, Peterem Jablonskim, Kają Danczowską,  Krzysztofem Jakowiczem, Konstantym Andrzejem Kulką, Bartłomiejem Niziołem, Łukaszem Długoszem, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Palecznym.
 

JANUSZ WAWROWSKI - jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków młodego pokolenia. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie profesora Mirosława Ławrynowicza. Studiował również u profesora Yaira Klessa oraz u Salvatore Accardo. Laureat I nagrody Konkursu im. Stanisława Serwaczyńskiego, II nagrody Konkursu im. Rodziny Grobliczów oraz III nagród międzynarodowych konkursów w Kloster Schöntal, Konkursu im. Louisa Spohra we Freiburgu oraz Konkursu Skrzypcowego im. Dawida Ojstracha w Odessie. Zdobywca nagród dla najlepszego uczestnika międzynarodowych kursów mistrzowskich Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, Keshet Eilon (Izrael) oraz Sächsischen Meisterkurse w Dreźnie. Rozwój jego wybitnych zdolności artystycznych był wielokrotnie wspierany przez stypendia Ministerstwa Kultury. Januszowi Wawrowskiemu towarzyszyły między innymi Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Kameralna „Aukso”, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, Südwestdeutsche Philharmonie, Orkiestra Filharmonii Bohuslava Martinu, Orkiestra Filharmonii w Odessie, Sinfónica de la Juventud Venezolana Simón Bolívar. Współpracuje z najlepszymi dyrygentami, wśród których są Conrad van Alphen, Łukasz Borowicz, Gabriel Chmura, Mykola Diadiura, Agnieszka Duczmal, Arthur Fagen, Jerzy Maksymiuk oraz Antoni Wit. Koncertował w Albert and Victoria Museum w Londynie, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Teatro Teresa Carreño w Caracas, De Doelen Concertgebouw w Rotterdamie, Grosser Saal Uniwersytetu Mozarteum w Salzburgu, The Opera House w Tel Avivie, Filharmonii w Odessie, Filharmonii we Lwowie, Filharmonii Sofijskiej. Występował na wielu renomowanych festiwalach w Polsce i zagranicą, między innymi na Festiwalu Hoffmannowskim w Poznaniu, Salzburger Festispiele (Austria), Festiwalu Mecklenburg-Vorpommern (Niemcy) oraz Festiwalu Muzyki Kameralnej w Carlscronie (Szwecja).
W kolejnych sezonach oprócz koncertów solowych w polskich filharmoniach oraz na festiwalach, wystąpi w Filharmonii Morawskiej w Ołomuńcu oraz na koncercie kameralnym w Filharmonii Berlińskiej razem z członkami tej słynnej orkiestry.
Janusz Wawrowski jest jedynym polskim skrzypkiem, który wykonuje podczas jednego koncertu 24 Kaprysy Niccolo Paganiniego. W 2007 roku ukazała się debiutancka płyta artysty z nagraniem wszystkich Kaprysów Paganiniego, wydana przez CD Accord, która otrzymała wiele entuzjastycznych recenzji oraz nominację do Fryderyków 2008. Renomowany magazyn muzyczny The Strad: „Wawrowski przez niemal 80 minut nieprzerwanie oczarowuje słuchacza atmosferą charyzmatycznej wirtuozerii”; Krzesimir Dębski: „Ten młody skrzypek gra nie tylko perfekcyjnie technicznie, ale zachwyca takŜe swoją muzykalną, niebywale współczesną ekspresją”. Konstanty Andrzej Kulka: „Sposób, w jaki Janusz Wawrowski wykonuje owe Kaprysy pozwala spokojnie patrzeć w przyszłość polskiej wiolinistyki”. Swoją opinię wyraziła także wielka Ida Haendel: „Pan Janusz Wawrowski jest skrzypkiem o wyjątkowej wartości, który zasłużył sobie na wspaniałą karierę na scenie koncertowej”.
Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Współpracuje ze zdobywcą Oskara Janem A. P. Kaczmarkiem nagrywając solowe partie skrzypiec do muzyki filmowej jego autorstwa: „Evening” (reż. Lajos Koltai) oraz “Get low” (reż. Aaron Schneider). W 2009 roku dokonał premierowego nagrania Koncertu skrzypcowego „Oneiros” współczesnego kompozytora Dariusza Przybylskiego.
Wspólnie z wybitnym wiolonczelistą Marcinem Zdunikiem stworzyli unikatowy na skalę światową projekt. Wykonują wszystkie Kaprysy Paganiniego – Wawrowski oryginalną partię skrzypiec, a Zdunik napisaną przez siebie, równie wirtuozowską partię wiolonczeli. W połączeniu z wizualizacjami komputerowymi i odpowiednim oświetleniem powstaje nowoczesny i efektowny spektakl audio-wizualny.
Janusz Wawrowski na stałe współpracuje z jednym z najwybitniejszych polskich pianistów młodego pokolenia Robertem Morawskim.
Obecnie jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Muzyka na Szczytach w Zakopanem.
Janusz Wawrowski gra na współczesnym instrumencie wykonanym przez Wojciecha Topę.

www.wawrowski.com


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję