Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2019-11-30, Sobota
18:00

miejsce: ZPSM im. M. Karłowicza, Centrum E
cena biletów:
55 zł
45 zł
36 zł
40 zł
Zarezerwuj bilet
fot. GDAE.art
powiększ

wykonawcy:

Zakończenie roku Stanisława Moniuszki

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Rafał Janiak - dyrygent
Bernarda Grembowiec - sopran
Elżbieta Król-Dryja - mezzosopran
Izabela Bartyzel - alt
Jacek Szponarski - tenor
Teresa Majka-Pacanek - chórmistrz

 



repertuar:

Stanisław Moniuszko:
Sonety krymskie na tenor, chór mieszany i orkiestrę 
Uwertura fantastyczna Bajka
Płyną tratwy po Wiśle - aria z opery Flis 
Po nieszporach przy niedzieli - chór z opery Halka
Szumią jodły na gór szczycie - aria Jontka z opery Halka
Spod igiełek - chór z opery Straszny dwór 
Cisza dokoła - aria Stefana z opery Straszny dwór
Mazur z opery Straszny dwór 

Z przyczyn technicznych nie będzie prowadzona sprzedaż wejściówek na miejsca stojące.
 
 

 

Sonety krymskie do słów Adama Mickiewicza są wciąż mało znanym, ale szczególnym dziełem Stanisława Moniuszki. Szczególnym, bo owa kantata jest przykładem ujęcia cyklu poetyckiego w cykl wokalno–instrumentalny. Po słynne Sonety autora Pana Tadeusza kompozytor sięgnął w 1867 roku. Prawykonanie dzieła przeznaczonego na chór mieszany, tenor i orkiestrę symfoniczną, miało miejsce 16 lutego 1868 roku w Warszawie. „Sonety ułożone w muzykę! — rzecz rzadka, prawie nie praktykowana” – napisał w recenzji Oskar Kolberg. Spośród 18 sonetów z Mickiewiczowskiego cyklu, Moniuszko zdecydował się wybrać do swojej kantaty dziewięć i ułożył je w muzyczno-poetycką opowieść o fascynującej podróży po Półwyspie Krymskim.
Z kolei pełnej barw i kolorów Moniuszkowskiej Bajki przedstawiać nikomu nie trzeba. Uwertura fantastyczna pochodzi z 1848 roku, a jej francuski tytuł Conte d’hiver (Opowieść zimowa) został nadany przez kompozytora w pierwszym wydaniu dzieła. Bajka należy nie tylko do najbardziej znanych kompozycji Moniuszki, ale jest też przykładem jednego z najciekawszych dzieł symfonicznych, jakie w ogóle powstały w muzyce polskiej XIX wieku. Przeczy też tezie, jakoby autor Strasznego dworu był li tylko kompozytorem narodowym czy znakomitym rzemieślnikiem, jest to bowiem kompozycja zdecydowanie na europejskim poziomie!
Podczas urodzinowego koncertu nie mogło zabraknąć oczywiście i operowych hitów – arii Jontka Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka, arii Stefana Cisza dokoła ze Strasznego dworu, słynnego Mazura z tejże opery czy pięknych chórów pochodzących z tych dwu tytułów. Warto przy tej okazji zwrócić uwagę na mniej znany Flis  i arię Płyną tratwy po Wiśle, śpiewaną przez flisaka Franka. Jednoaktowe dzieło z 1858 roku pierwotnie miało nosić tytuł Cyrulik warszawski i podobnie jak Cyrulik sewilski Rossiniego należy do gatunku opery komicznej.
 



Rafał JANIAK – dyrygent i kompozytor; ur. 2 czerwca 1986, Olsztyn. Ukończył z wyróżnieniem studia kompozytorskie pod kierunkiem prof. Stanisława Moryty (2010), a także studia dyrygenckie (również z wyróżnieniem) w klasie prof. Antoniego Wita (2011) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2015 roku na podstawie obronionej rozprawy pt. „Problemy dyrygenckie związane z nowymi komplikacjami metrorytmicznymi w muzyce XXI w. na przykładzie wybranych partytur B. Furrera, P. Szymańskiego,T. Adesa oraz własnej kompozycji”, wykonanej pod kierunkiem promotora prof. Antoniego Wita, otrzymał tytuł doktora. Obecnie pełni funkcję asystenta na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca UMFC.
W swoim dorobku posiada wiele nagród zdobytych w konkursach muzycznych ogólnopolskich i międzynarodowych, wśród nich I nagrodę I Konkursu Kompozytorskiego im. Jana Pawła II w Warszawie (2007, za Kantatę o Miejscach Świętych), III nagrodę IV Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra” w Częstochowie (2008, za Et in templo omnis lognetur gloriam), a także wyróżnienie na 51. Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie (2010, za utwór Da soli per tutti na dwie perkusje i dwa fortepiany).
Dwukrotnie był laureatem „Studenckiego Nobla” (2009, 2010), a także stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2012), Keimyung University Foundation (Korea Południowa 2009) oraz dwukrotnie Prezydenta Miasta Gdańska (2005, 2009).
Twórczość Rafała Janiaka obejmuje kilkadziesiąt utworów napisanych na różnorodną obsadę wykonawczą – od solowej, przez kameralną, symfoniczną, po wokalno-instrumentalną i z użyciem mediów elektronicznych. Jego utwory prezentowane były zarówno w kraju, jak i zagranicą, m.in. w Filharmonii Narodowej i Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, Konserwatorium im. M. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu, podczas prestiżowych festiwali muzycznych: „Musica Polonica Nova” (Wrocław), Legnickiego Conversatorium Organowego, „Gwiazdy Promują” (Jelenia Góra), „Gaude Mater” (Częstochowa), Laboratorium Muzyki Współczesnej (Białystok), WDR – Musikfest (Münster, Niemcy). Wykonywały je takie zespoły, jak Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Symfoniczna UMFC, Filharmonia Dolnośląska, Sudecka, Polski Chór Kameralny oraz Chór Filharmonii i Opery Podlaskiej.
W 2011 roku został głównym dyrygentem Bemowskiej Orkiestry Symfonicznej Camerata Viva, z którą wykonuje dzieła od XVII do XXI wieku. Współpracuje z kilkoma polskimi orkiestrami m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Podkarpacką, Gorzowską. We wrześniu 2012 roku zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc koncert z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej, dyrygując dziełami m.in. K. Saariaho i B. Furrera. W lutym 2013 roku poprowadził koncert finałowy IX Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego im. Witolda Lutosławskiego z udziałem Orkiestry Filharmonii Narodowej.
W sezonie 2012/13 był asystentem-dyrygentem Antoniego Wita, a w sezonie 2013/14 Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej. W 2014 na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej we współpracy z UMFC objał kierownictwo artystyczne nowej inscenizacji Don Giovanniego W.A. Mozarta. Od 2016 artysta współpracuje jako dyrygent z Teatrem Wielkim w Łodzi.
 

Jacek SZPONARSKI – urodził się w Lęborku. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Ewy Iżykowskiej-Lipińskiej. Występował jako solista m.in. w Operze Bałtyckiej, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, Polskiej Operze Królewskiej, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Teatrze Muzycznym Roma, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Opolskiej, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Na swoim artystycznym koncie posiada już wiele wykonań (w tym prawykonań) i nagrań polskich dzieł zapomnianych, jak: Missa brevis Floriana Schoena i anonimowe Offertorium  (dyr. Przemysław Stanisławski, 2017), Msza i Offertorium Józefa Elsnera (dyr. Michał Sławecki 2017) czy kantata Na wdzięcznej Polaków ziemi tegoż kompozytora (dyr. Przemysław Neumann 2018).
Artysta zadebiutował w wielu partiach operowych. Hrabia Belfiore w operze W.A. Mozarta Rzekoma ogrodniczka (dyr. Sylwia Janiak-Kobylińska, reż. Cezary Morawski, 2016), Bastien w operze Mozarta Bastien i Bastienne (dyr. Piotr Staniszewski, reż. Dariusz Paradowski, XVI Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu), Parpigniol w operze G. Pucciniego Cyganeria (dyr. Warcisław Kunc, reż. Karen Stone, Opera Bałtycka 2017),  Włodzimierz Leński w operze P. Czajkowskiego Eugeniusz Oniegin (dyr. Rafał Janiak, reż. Ryszard Cieśla, Teatr Wielki Opera Narodowa 2018), Belmonte w operze Mozarta Uprowadzenie z Seraju (dyr. Marcin Sompoliński, reż. Jurij Aleksandrow, Warszawska Opera Kameralna 2018), Gran Sacerdote w operze Mozarta Idomeneo król Krety (dyr. Marcin Sompoliński, reż. Michał Znaniecki, Warszawska Opera Kameralna 2018), Stefan w operze S. Moniuszki Straszny dwór (semistage w reż. Ryszarda Cieśli, Festiwal Jangcy River w Wuhan w Chinach) oraz Ferrando w Così fan tutte Mozarta (dyr. Dawid Runtz, reż. Jitka Stokalska, Polska Opera Królewska 2019).
Artysta współuczestniczył również w prawykonaniu kantaty scenicznej Stabat Mater Ignacego Zalewskiego w roli Piłata, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego podczas Festiwalu Nowe Epifanie 2018. Projekt został zakończony wydaniem płyty.

 

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję