Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2019-05-17, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Marco Borggreve
powiększ

wykonawcy:

31. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KOMPOZYTORÓW KRAKOWSKICH

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Szymon Bywalec – dyrygent
Yeree Suh – sopran
Łukasz Mateja – organy
Arkadiusz Bialic - organy
Gośka Isphording – klawesyn



repertuar:

Bogusław Schaeffer – Maj – III cz. Sonaty nr 1 na organy z cyklu Cztery pory roku
Wojciech Widłak – Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy
Hanna Kulenty – GG Concerto na  klawesyn i orkiestrę smyczkową
Zbigniew Bujarski – Lumen na orkiestrę symfoniczną
Toshio Hosokawa – Klage na sopran i orkiestrę
 

Obraz jako źródło inspiracji muzycznej — to temat tegorocznej 31. edycji Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Temat zresztą nie jest nowy, ponieważ malarstwo, grafika czy film oddziaływały już mocno na muzykę XX w. i pomimo upływu czasu są nadal ważnymi impulsami twórczymi dla kolejnych pokoleń kompozytorów. Podczas tegorocznej edycji festiwalu przedstawione zostaną m.in. kompozycje inspirowane japońskimi drzeworytami, obrazami europejskich i amerykańskich malarzy, a także filmem i zjawiskami optycznymi. Wykonawcami będą doskonali muzycy, m.in. uznana koreańska śpiewaczka, na stałe rezydująca w Niemczech Yeree Suh wykona Klage Toshio Hosokawy, bas-baryton Robert Keller ze Szwajcarii dokona nowego prawykonania Pieśni perskich Konstantego Regameya, a Simone Beneventi, włoski perkusista, zaprezentuje po raz pierwszy utwór krakowskiego kompozytora Karola Nepelskiego. Usłyszymy także wybitną flecistkę Jadwigę Kotnowską podczas polskiego prawykonania Run Hanny Kulenty. Ponadto wystąpią znakomite zespoły i orkiestry m.in.: Kwartet Dafô, Trio Śląskie, orkiestra Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Orkiestra Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie.
Podczas festiwalu odbędzie się sesja naukowa, zatytułowana „Muzyka i obraz”, na której wygłoszą referaty teoretycy z Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Akademii Muzycznej w Łodzi.
Ważnym punktem programu 31. MFKK jest 2. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego, który został powołany w 85. rocznicę jego urodzin. Ideą konkursu jest promowanie muzyki twórców młodego pokolenia z całego świata. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną Olgierdowi Juzali-Depratiemu (ur. 1994) za utwór Szepty na kwartet smyczkowy.
Gośćmi specjalnymi festiwalu będą Hanna Kulenty oraz kompozytorka z Włoch Ada Gentile, która referat o swojej twórczości wygłosi w Akademii Muzycznej w Krakowie. Jej kompozycje wykonane zostaną przez znakomitych włoskich muzyków.
W związku z 30. rocznicą nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Koreą Południową gośćmi festiwalu będą kompozytorzy średniego i młodego pokolenia z Korei: Chang-min Park, Jeo See i Lydia Deokin Ko.
Na koncertach prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Niemiec, Włoch, Szwecji, Wielkiej Brytanii, USA, Meksyku, Korei Południowej i Japonii. Zabrzmi 20 prawykonań światowych oraz 13 prawykonań polskich.
Mam nadzieję, że wydarzenia tegorocznej edycji festiwalu dostarczą Państwu niezapomnianych przeżyć.

Marcel Chyrzyński




Wiosna to dla wielu z nas najpiękniejsza pora roku. Rozkwitająca po zimowym śnie przyroda ofiaruje wszystkim zachwyconym jej obserwatorom feerię kwiatowych zapachów i kolorów, a artystów szczególnie inspiruje. Na kartach historii muzyki motyw pór roku pojawia się bardzo często. W świadomości melomanów zadomowił się przede wszystkim za sprawą utworów Vivaldiego i Haydna, lecz oczywiście intrygował też wielu innych artystów, w tym polskich kompozytorów XX wieku. Rozkwitającą przyrodę z zainteresowaniem obserwował m.in. B. Schaeffer, którego trzecia części skomponowanej w 1985 roku I Sonaty z cyklu Cztery pory roku na organy solo rozpoczyna majowy koncert, a także H. Kulenty – autorka zróżnicowanej, zmiennej jak wiosenna pogoda kompozycji GG Concerto z 2009 roku. Pięć lat wcześniej W. Widłak, zaintrygowany niezwykłą relacją przyrody i człowieka, napisał swoje Wziemięwzięcie na orkiestrę symfoniczną i organy, a w 1997 roku Z. Bujarski uczynił światło księżyca bohaterem utworu Lumen z cyklu Similis Greco. Z porami roku nierozerwalnie wiąże się pojęcie przemijania, obecne także w kończącym koncert Klage na sopran i orkiestrę. Dzieło T. Hosokawy, będące wyrazem bezsilności człowieka wobec surowych praw natury, powstało w 2013 roku po obejrzeniu przez kompozytora zdjęć zrobionych tuż po przejściu tsunami.

Dorota Staszkiewicz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję