Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2018-11-23, Piątek
19:30

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
55 zł
45 zł
35 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Kalinowski
powiększ

wykonawcy:

85. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
John Axelrod – dyrygent
Marta Kowalczyk – skrzypce
Maja Bogdanovic – wiolonczela
Teresa Majka-Pacanek – chórmistrz



repertuar:

Krzysztof Penderecki – Adagietto z Raju utraconego (wersja orkiestrowa)
Leonard Bernstein – Suita symfoniczna On the Waterfront
Krzysztof Penderecki – Koncert podwójny na skrzypce i wiolonczelę (altówkę)
Samuel Barber – Agnus Dei


 

Program koncertu obejmuje utwory trzech kompozytorów: Krzysztofa Pendereckiego, Samuela Barbera i Leonarda Bernsteina, którzy pochodząc z różnych kręgów geograficznych i inspirowani odmiennymi tradycjami muzycznymi i kulturowymi stworzyli uniwersalny przekaz artystyczny odbierany przez słuchaczy na całym świecie.
Koncert poświęcony jest Krzysztofowi Pendereckiemu w 85 rocznicę urodzin. Podczas koncertu usłyszymy dwa utwory powstałe w różnych okresach twórczości: Adagietto na orkiestrę i Koncert podwójny na skrzypce altówkę i orkiestrę.

Adagietto pochodzi z Raju utraconego (1976-8) napisanego na zamówienie Lyric Opera w Chicago dla uczczenia 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych Ameryki. Dzieło oparte na słynnym poemacie Johna Miltona podejmuje temat biblijnej historii stworzenia i upadku pierwszych ludzi (Księga Genesis). Monumentalne rozmiary i dramatyczno–misteryjny charakter eposu Miltona znajdują w dziele Krzysztofa Pendereckiego (libretto Ch. Fry), swoją oryginalną muzyczno-sceniczną interpretację, w której następstwo wielkich obrazów–fresków przywołuje tradycję barokowego sacra rappresentazione. Pełne dramatycznego napięcia obrazy - dramat upadłych aniołów i bunt Szatana przeciw Bogu, stworzenie świata i człowieka, grzech i upadek pierwszych ludzi, ofiara Chrystusa, wreszcie wielka wizja Apokalipsy – ukazują dramatyczne starcie sił dobra i zła. Opera powstaje w okresie nawiązania przez kompozytora do tradycji postromantycznej. W centrum zainteresowania twórcy staje ekspresywna linia melodyczna związana z określoną harmoniką. Penderecki kreuje dwa kontrastujące harmonicznie muzyczne światy – Boga i Szatana, symbolizujące światło i ciemność, dobro i zło, miłość i nienawiść, ład i anarchię. Między nimi ukazany jest stworzony przez Boga i obdarzony wolną wolą świat człowieka ulegający kolejnym muzycznym przeobrażeniom
Subtelne, o lirycznym charakterze Adagietto pełni w II akcie opery funkcję orkiestrowego intermezza między sceną tańca i śpiewu niewinnej Ewy, kuszonej jabłkiem przez Szatana, a sceną lamentu Adama pełnego lęku, świadomego przekroczenia boskiego zakazu.
Adagietto często pojawia się w programach koncertowych jako utwór samodzielny, posiada także opracowaną przez kompozytora w 2006 roku wersję na rożek angielski i orkiestrę smyczkową.

Koncert podwójny na skrzypce, altówkę (wiolonczelę) i orkiestrę (2012) Krzysztofa Pendereckiego powstał dla uczczenia 200. rocznicy powstania wiedeńskiego Gesellschaft der Musikfreunde, a został zadedykowany wybitnemu skrzypkowi i altowioliście Julianowi Rachlinowi (który pragnął mieć możliwość nagrania obu partii solowych koncertu). Prawykonanie Koncertu podwójnego miało miejsce we Wiedniu 22 października 2012 roku z udziałem solistów: Janine Jansen (skrzypce) i Juliana Rachlina (altówka) oraz orkiestry Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks pod dyrekcją Marissa Jansonsa.
Koncert nie jest podzielony formalnie na części. Jednak następstwo kontrastujących faz o różnym tempie, fakturze i charakterze tworzy wyrazisty plan dramaturgiczny utworu - od faz o śpiewnym charakterze, z pełnymi ekspresji melodycznymi liniami czy dialogami, przez odcinki o charakterze ludycznym (bliskim scherza), aż do pełnej napięcia dramatycznego narracji prowadzącej do kulminacji, która znajduje rozwiązanie w zamykającej koncert śpiewnej Passacaglii. Rozbudowane, wirtuozowskie kadencje obu równorzędnie traktowanych solowych instrumentów podkreślają kształt formy koncertu.
Wydaje się, że ta niezwykła kompozycja zajmuje szczególne miejsce nie tylko w bogatej, instrumentalnej twórczości Krzysztofa Pendereckiego obejmującej wiele gatunków muzyki kameralnej i koncertującej przeznaczonej na różne instrumenty, ale także w literaturze światowej.

Samuel Barber (1910-1981) należał do pokolenia kompozytorów amerykańskich, którzy w latach trzydziestych na gruncie neoklasycyzmu (nie rezygnując z nowoczesnego języka) na pierwszy plan wysunęli potrzebę osobistej wypowiedzi przesuwając punkt ciężkości z formy na sferę ekspresji, stąd nieraz twórczość Barbera określa się jako romantyzującą.
Adagio na smyczki oparte na drugiej, wolnej części Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11, zostało ukończone w Rzymie w roku 1936. Prawykonanie utworu pod dyrekcją Artura Toscaniniego miało miejsce w Nowym Jorku 5 listopada 1938. Adagio stało się utworem szczególnie znaczącym w życiu muzycznym m.in. wykonywanym w ramach ceremonii pogrzebowych wielkich postaci Ameryki jak Franklin D. Roosevelt, John. F. Kennedy czy Alfred Einstein, było także włączane do ścieżek dźwiękowych filmów np. słynnego  Plutonu Olivera Stone’a. W 1976 roku na podstawie Adagia Barber napisał utwór na chór ośmiogłosowy, do tekstu Agnus Dei który będzie wykonany w programie koncertu.

Leonard Bernstein (1918-1990), którego stulecie urodzin obchodzimy w tym roku, jako kompozytor, dyrygent, popularyzator muzyki i dyrektor artystyczny słynnych amerykańskich orkiestr wywarł wielki wpływ na kształt kultury muzycznej Stanów Zjednoczonych XX wieku. W  twórczości sięgał do tradycji muzyki klasycznej i do źródeł folkloru amerykańskiego – do pieśni kowbojskich, tańców meksykańskich czy jazzu. Pisał muzykę symfoniczną i kameralną, ale także balety i musicale dla Broadwayu z najsłynniejszym West Side Story (1957). Mówił, że  jak Mahler jest stale „rozdarty” miedzy obowiązkami dyrygenta a osobistym zamiłowaniem do kompozycji.

Suita symfoniczna On the Waterfront (Na nabrzeżach) powstała jako ścieżka dźwiękowa do słynnego amerykańskiego filmu fabularnego Elii Kazana pod tym samym tytułem (1954, z Marlonem Brando) nagrodzonego ośmioma Oskarami (w tym za reżyserię) i Złotym Globem dla najlepszego filmu dramatycznego. Bernstein, przyjął zamówienie choć konieczność podporządkowania się filmowej narracji budziła jego wątpliwości. Ostatecznie nagraniem muzyki Bernsteina dyrygował Morriss Stoloff.

Muzykę przeznaczoną dla filmu kompozytor opracował w 1955 roku według własnego projektu jako samodzielną Suitę symfoniczną On the Waterfront, w której następstwo faz narracji o zróżnicowanych charakterach determinuje konstrukcję formy.

Regina Chłopicka


John AXELROD - Dyrektor Artystyczny i Muzyczny Real Orquesta Sinfonica de Sevilla (ROSS) od 2014 roku. Jego kontrakt został przedłużony na sezon 2019-2020. W czerwcu  2017 został również Dyrektorem naczelnym orkiestry. Wcześniej piastował funkcje:  Głównego Dyrygenta Gościnnego Orchestra Sinfonica di Milano “Giuseppe” Verdi (2001-2017),Dyrektora Muzycznego l'Orchestre National des Pays de la Loire (2009-2013), Dyrektora Muzycznego i Pierwszego Dyrygenta orkiestry symfonicznej i teatru w Lucernie (2004-2009) oraz Dyrektora "Hollywood in Vienna" (2009-2011), z ORF Vienna Radio Orchestra.
Od 2001, Axelrod dyrygował ponad 160 orkiestrami na świecie, 30 operami i 50 prawykonaniami. Często współpracuje z takimi orkiestrami, jak: z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Nord Norddeutscher Rundfunk Orchester Hamburg, orkiestrami symfonicznymi we Frankfurcie, Turynie (RAI), orkiestrą Teatro La Fenice w Wenecji, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Orchestre de Paris, Orchestra Svizzera Italiana w Lugano i orkiestrą Teatru Maryjskiego, orkiestrami symfonicznymi NHK w Tokio i Kyoto, Chicago Symphony, Los Angeles Philharmonic I Philadelphia Orchestra.
John Axelrod współpracował również z Bawarską Radiową Orkiestrą Symfoniczną,  Filarmonica della Scala, Praską Orkiestrą Radiową, Holenderską Orkiestrą Symfoniczną, Würth Philharmoniker, jak również występował podczas festiwali: Enescu Festival, Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena, Pacific Music Festival w Sapporo.
Niedawne spektakle operowe prowadzone przez Axelroda to, m.in:  Kandyd Bernsteina w Théâtre du Châtelet, Teatro alla Scala i Maggio Musicale Fiorentino, Eugeniusz Oniegin  w Teatro San Carlo w Neapolu,  Rozkwit i upadek miasta Mahagonny Weilla  w Operze Rzymskiej, Mirandolina Martinu w Teatro la Fenice oraz premiera Lo Specchio Magico Fabio Vacchiego  w Maggio Musicale Fiorentino. Podczas Festiwalu w Lucernie w latach 2004-2009 dyrygował spektaklami: RigolettoThe Rake's Progress, Don Giovanni, Opera za trzy groszeFalstaff oraz Idomeneo. Najbliższe plany obejmują wystawienie Traviaty w Operze we Florencji.
John Axelrod jest bardzo  zaangażowany we współpracę z młodymi muzykami: pełni funkcję Pierwszego Dyrygenta Pacific Music Festival w Sapporo, odbył turnée po Polsce z Santander Orchestra, uczestniczył w Festiwalu w Salzburgu wraz z Schleswig-Holstein Festival Orchestra, prowadził orkiestry: Orchestra Giovanile Italian, the Accademia della Scala, NordDeutsche Junge Philharmonie in , Vienna Jeunesse Orchester in Austria.
Często współpracuje z takimi artystami, jak:  Lang Lang, Daniel Hope, Thomas Hampson, Martin Grubinger, Nadja Michael, Patricia Kopatchinskaya, Gabriela Montero, Vadim Guzman, David Garrett, Khatia Buniatishvili, Enrico Dindo, Jan Kisiecki, Albrecht Mayer, José Maria Gallardo del Rey, czy Wallis Giunta.
Dokonał wielu nagrań  dla Sony Classical, Warner Classics, Ondine, Universal, Naïve and Nimbus.
John Axelrod ukończył  Harvard University (1988), był uczniem  Leonarda Bernsteina (1982), studiował również w Konserwatorium w Petersburgu  u  Ilji Musina (1996).

Marta KOWALCZYK – solistka, kameralistka i koncertmistrzyni Orkiestry Symfonicznej w Bazylei. Z wyróżnieniem ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w Royal Academy of Music w Londynie oraz w Stauffer Academy w Cremonie, pod kierunkiem Jana Staniendy, Gyorgy Pauka i Salvatore Accardo.
Debiutowała w wieku 15 lat z orkiestrą Sinfonia Varsovia, wykonując Koncert skrzypcowy Brahmsa. Współpracowała z takimi artystami, jak: Salvatore Accardo, Bruno Giuranna, Maxim Vengerov, Barry Douglas, Arto Noras, Antoni Wit, Sir Mark Elder i Krzysztof Penderecki.
Dokonała premierowego w Wielkiej Brytanii wykonania La Follii Krzysztofa Pendereckiego w Wigmore Hall w Londynie, odbyła turnée w USA wykonując koncerty Sibeliusa i Wieniawskiego. Występowała podczas Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie. Koncertowała jako solistka, między innymi, z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią i NFM Filharmonią Wrocławską wykonując II Koncert Skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego Metamorfozy pod dyrekcją kompozytora. 
W 2018 nagrała debiutancki album z muzyką Pendereckiego, obejmujący I i II Sonatę skrzypcową oraz La Follia.
Marta Kowalczyk jest laureatką Grand Prix i dwóch nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. L. Van Beethovena w Lusławicach, wraz z Łukaszem Chrzęszczykiem, zdobywczynią the Royal Philharmonic Society Award, J&A Beare Prize, pierwszej nagrody  na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Bled (Słowenia), pierwszej nagrody  na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Belgradzie oraz nagrody specjalnej na Chińskim Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Qingdao.
 

Maja BOGDANOVIĆ – artystka koncertuje z takimi zespołami, jak: Tonhalle Orchester Zurich, Symfonikami Berlińskimi w Sali Filharmonii Berlińskiej, Tokyo Philharmonic, Bremerhaven Staatsorchester, Bergische Philharmonie, orkiestrami filharmonii  Słoweńskiej, Belgradzkiej i Macedońskiej, Orchestra del Teatro Civico Schio, Lubbock Symphony, Spokane Symphony, Münchenner Kammerorchester, Sydenham Festival Orchestra, Orkiestrą Radia Serbskiego, Orchestre National des Pays de la Loire, Korean Wonju Philharmonic Orchestra, Salta Symphony Orchestra, Morelia Philharmonic Orchestra, St. Bartholomew Orchestra London, Vojvodina Symphony, Orchestre des Laureats du Conservatoire de Paris, Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, jak również z orkiestrami kameralnymi  Dusan Skovran, St. George Strings oraz Sejong Soloists.
Występowała podczas wielu koncertów i festiwali, m.in. w:  Royal Concertgebouw Amsterdam, Muziekgebouw Amsterdam, Tonhalle Dusseldorf, Salle Pleyel, Salle Gaveau i Amphitheatre Sorbonne Paris, Palais des Congres Nantes, Prinzregententheater Munich, the Festival de Radio France et Montpellier, Kuhmo Festival, Beauvais Cello Festival, Festival du Perigord Noir, Giverny Festival, Europejski Festiwal Młodych Talentów w Paryżu, Plaisir de Musiques Annecy, Arcachon Festival, Classiques d’avenir Biarritz, Folles journees w Nantes, Roque d’Antheron, Zeist Festival w Holandii oraz Amsterdamse Cello Biennale.
W jej repertuarze szczególne miejsce zajmuje muzyka współczesna. Prawykonywała dzieła takich kompozytorów, jak: Krzysztof Penderecki, Sofia Gubaidulina, Philip Sawyers, Nicolas Bacri, Eric Tanguy, Benjamin Yusupov, Ivan Jevtic.
Jej współpraca z Krzysztofem Pendereckim rozpoczęła się we Francji, z Orchestre National des Pays de la Loire, następnie była kontynuowana z Filharmoniami Belgradzką i Słoweńską, oraz Tonhalle Orchester Zurich. Przy tej okazji koncertowała z takimi artystami, jak Lorin Maazel, czy Anne-Sophie Mutter.
Maja Bogdanović była zaproszona do występu w specjalnym koncercie zorganizowanym na 80. Rocznicę urodzin kompozytora w Warszawie, gdzie koncertowała z Jurijem Baszmetem, Julianem Rachlinem i Barry’m Douglasem.
Artystka dokonałą wielu nagrań CD dla firm Lyrinx i Nimbus.
Jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów: Aldo Parisot Cello Competition (I nagroda), Gaspar Cassado International Competition (II nagroda i nagroda specjalna publiczności), konkurs Roztropowicza w Paryżu (nagroda specjalna),  Jeunesses Musicales Competition w Belgradzie (III nagroda i dwie nagrody specjalne).
Maja Bogdanović ukończyłą z wyróżnieniem Conservatoire National Superieur de Musique de Paris, gdzie odbyła również studia podyplomowe  u  Michela Straussa oraz  Itamara Golana i Pierre-Laurenta Aimard.  Studia kontynuowała w UDK w Berlinie u Jensa Petera Maintza, Bernarda  Greenhouse’a, Albana Gerhardta, Young-Chang Cho i Heinricha Schiffa.




Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję