Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2018-06-01, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. archiwum artysty
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Piotr Wajrak – dyrygent
Paweł Wajrak – skrzypce

 



repertuar:

Ludwig van Beethoven – Uwertura Egmont op. 84
August Fryderyk Duranowski – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Władysław Żeleński – W Tatrach, uwertura charakterystyczna op. 27
Marek Stachowski – Choreia na orkiestrę symfoniczną

W góry czy nad morze? Kiedy zbliża się pora letniego wypoczynku, to pytanie nurtuje wielu z nas. Pięknem górskich szczytów zachwycił się w 1860 roku W. Żeleński. Uwerturę orkiestrową W Tatrach napisał co prawda w Paryżu, ale sam pomysł narodził się podczas wakacji, spędzonych przez kompozytora u podnóża Tatr.
Klimat i kultura basenu Morza Śródziemnego zainspirowały tymczasem M. Stachowskiego. Owocem jego zainteresowań tradycją antycznej, wieloelementowej sztuki synkretycznej stało się kilka utworów – m.in. urzekająca bujną narracją i różnorodnością zastosowanych rozwiązań Choreia na orkiestrę symfoniczną, napisana w 1980 roku.
Wspomnienia z wędrówek od zawsze sprzyjały natchnieniu, a życie wybitnego skrzypka na przełomie XVIII i XIX wieku składało się głównie z podróży. Niezwykłą techniką gry A.F. Duranowskiego, podobnie jak skomponowanym przez niego Koncertem skrzypcowym op. 8, zachwycano się w salonach całej Europy.
Jeśli kogoś nie kuszą dalekie wojaże, podczas wakacji na pewno znajdzie czas na ciekawą lekturę – najlepiej przy dobrej muzyce. Opiewane przez J.W. Goethego przygody namiestnika Flandrii, skazanego na śmierć za udział w powstaniu przeciwko Hiszpanii, wzbudziły zainteresowanie L. van Beethovena. W latach 1809-10 kompozytor napisał muzykę do sztuki Egmont – w tym wykonywaną do dziś uwerturę.

Dorota Staszkiewicz
 


Piotr WAJRAK – dyrektor artystyczny i pierwszy dyrygent Filharmonii Lubelskiej oraz dyrygent Opery Nova w Bydgoszczy. Ponadto pracuje w bydgoskiej Akademii Muzycznej na stanowisku profesora nadzwyczajnego.
W Krakowie – debiutował w otwartej po pożarze sali Filharmonii Krakowskiej podczas Internationale Bachakademie, prowadzonej przez Helmutha Rillinga; nagrał w kościele ss. Norbertanek znakomicie oceniane, wydane pod patronatem Narodowego Centrum Kultury, Requiem W.A. Mozarta (DUX 1210); zrealizował doktorat w Akademii Muzycznej; często zapraszany do Opery Krakowskiej, dyryguje różnymi tytułami; w Filharmonii Krakowskiej prowadził swój poprzedni koncert 10 lat temu.
Prywatnie jest bratem koncertmistrza orkiestry Filharmonii Krakowskiej Pawła Wajraka.
 

Paweł WAJRAK – koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz koncertmistrz i kierownik artystyczny Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej. Współtworzy kwintet smyczkowy Piazzoforte Ensemble oraz zespół New Tango Bridge.
Laureat Fryderyka w 2006 roku za płytę Astor Piazzolla, zrealizowaną wraz z Kevinem Kennerem i Piazzoforte Ensemble. Artysta zarejestrował wybrane koncerty A. Vivaldiego z cyklu La stravaganza na płycie Bach & Vivaldi, wydanej z okazji 20-lecia Tarnowskiej Orkiestry Kameralnej (Castello 2011). W 2015 dokonał dla wytwórni Acte Préalable w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego pierwszego w historii nagrania Koncertu skrzypcowego A.F. Duranowskiego, wykonując go w tym samym roku z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej podczas Międzynarodowego Festiwalu Braci Wieniawskich w Lublinie.
Szczególne zamiłowanie do tango nuevo zaowocowało wieloletnią współpracą Pawła Wajraka z prekursorem tego stylu w Polsce – Grzegorzem Frankowskim oraz z Waldemarem Malickim, z którymi współtworzył Tango Bridge, założone na wzór Quinteto Tango Nuevo Astora Piazzolli.
Koncertuje jako solista i kameralista, współpracował z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie, występuje na festiwalach w kraju i za granicą, pozostając w stałej współpracy m.in. z Kevinem Kennerem, Klaudiuszem Baranem, Michałem Nagy, Piotrem Wajrakiem.
W latach 1997–2001 był koncertmistrzem orkiestry Sinfonia Amabile. Współpracował z zespołami Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Varsovia i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Urodził się w Lublinie. Ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Romana Reinera. Brał udział w kursach mistrzowskich w Łańcucie, kursach kameralnych pod kierunkiem Wiesława Kwaśnego i Mariny Jaszwili.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję