Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT CHÓRALNY

2018-04-13, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. K. Schubert
powiększ

wykonawcy:

Między Zachodem a Wschodem

Chór Filharmonii Krakowskiej
Teresa Majka-Pacanek– dyrygent
Marek Stefański - organy

 



repertuar:

Gabriel Fauré:
Adagietto op. 84
Ave Maria op. 93

Francis Poulenc:
Timor et tremor i Vinea mea electa z cyklu Quatre motets pour un temps de pénitence
Exultate Deo


Gustav Adolf Merkel – Fantasia op. 113 (opr. M. Stefański)
Paweł Czesnokow – Cherubińska pieśń op. 33 nr 6
Aleksandr Grieczaninow - Missa Festiva op. 154

Tajemnica sacrum pociąga kompozytorów niezależnie od wyznawanej przez nich wiary i przynależności do określonego Kościoła. Wielu twórców przeszło duchową przemianę, jak Francis Poulenc (1899-1963), który zainteresował się muzyką religijną dopiero w roku 1936, kiedy przyjął wiarę katolicką. Utwory Timor et tremor (‘bojaźń i drżenie’) i Vinea mea electa (‘wybrany mój’) pochodzą z cyklu  Quatre motets pour un temps de penitence (Cztery motety pokutne; 1938-39) – Poulenc umuzycznił teksty responsoriów Officium Divinum Wielkiego Tygodnia. Są one przejmującym muzycznym obrazem męki Chrystusa. Inny francuski liryk, Gabriel Fauré (1845-1924), autor słynnego Requiem, wpisał się stylem pieśniowym w poruszający kult Maryjny. Jego uduchowiona Ave Maria op. 93 na dwa głosy sopranowe i fortepian lub organy  (1876-1906) przynosi wszystkie najlepsze cechy jego muzyki: powagę i powab brzmienia.

Romantyczny kompozytor rosyjski Aleksandr Grieczaninow (1864-1950) – uczeń między innymi Nikołaja Rimskiego-Korsakowa i wielbiciel muzyki Piotra Czajkowskiego, zapatrzony w ideały narodowe Potężnej Gromadki – chciał odrodzić,  i to na kanwie muzyki ludowej, stary ruski śpiew. Około roku 1937 skomponował jednak Missa festiva (‘Msza uroczysta’) op. 154 na chór i organy do tekstów łacińskich. Z kolei Paweł Czesnokow (1877-1944) wprowadził do muzyki cerkiewnej żywioł nowy – emocjonalno-romantyczny. Jako autor pracy Chór i prowadzenie chóru stworzył nawet w Konserwatorium Moskiewskim, w którym wykładał, nowy przedmiot pod nazwą „chóroznawstwo”. Skomponował ponad sześćset utworów religijnych – większość z nich to opracowania dawnych cerkiewnych śpiewów. I na taki właśnie ton nastrojona została jego Cherubińska pieśń, zwana także, zgodnie z tradycją, Hymnem Cherubinów czy Cherubikonem.

Koncert „Między Zachodem a Wschodem” to święto Chóru Filharmonii Krakowskiej pod kierunkiem dr Teresy Majki-Pacanek: pokazuje żywioł zbiorowości, w którym spotykają się wartości Zachodu i Wschodu, w dialogu ekumenicznym. Chórowi towarzyszyć będzie wirtuoz-organista Marek Stefański. Program wydarzenia potwierdza, że sacrum może mieć w kulturze dźwięków różne oblicza.   

Małgorzata Janicka-Słysz
 




Teresa MAJKA-PACANEK – doktor sztuk muzycznych, dyrygent- chórmistrz  Chóru Filharmonii Krakowskiej. Ukończyła Wydział Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Arkadiusza Basztonia. Podczas studiów rozpoczęła współpracę z chórami amatorskimi, zdobywając doświadczenie jako dyrygent i doskonaląc tym samym swoje umiejętności. Od roku 1983 do dnia dzisiejszego prowadzi chór męski HASŁO im. dra Henryka Jordana. W latach 1984-1989 była zatrudniona w Państwowym Liceum Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Krakowie na stanowisku dyrygenta chóru. W tym samym okresie zaangażowana została jako asystent dyrygenta chóru Dominanta Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Od roku 1985 związana jest z Filharmonią im. K. Szymanowskiego w Krakowie, gdzie podjęła pracę w charakterze artystki chóru. W latach 1989-1993 była kierownikiem i dyrygentem Chóru Kameralnego Filharmonii Krakowskiej, z którym odbyła trzykrotne tournées do Francji (obejmujące 55 koncertów w 49 miastach), brała udział w licznych koncertach okolicznościowych w kraju i za granicą oraz międzynarodowych festiwalach (Dni Muzyki Gitarowej 1988,1993; Festiwal Muzyki Współczesnej FUTURES MUSIQUES IV w Paryżu 1989; Miesiąc Kultury Europejskiej  w Krakowie 1992), a także dokonała 3 nagrań fonograficznych.
W latach 1991-2009 pracowała jako asystent chórmistrza chóru mieszanego,  pozostając jednocześnie artystką chóru. Od kwietnia do listopada 2009 pełniła obowiązki dyrygenta-chórmistrza, a od października 2009, po wygranym konkursie na stanowisko dyrygenta- chórmistrza kieruje chórem mieszanym Filharmonii Krakowskiej.
Koncertowała w Austrii, Czechach, Danii, Francji, na Litwie, Ukrainie, w Rumunii, Szwecji, Turcji, na Węgrzech i we Włoszech, gdzie m.in. w Watykanie dyrygowała podczas Mszy Kanonizacyjnej Jana Pawła II i Jana XXIII (27 kwietnia 2014). Współpracuje z wieloma wybitnymi dyrygentami i artystami z Polski i z zagranicy. Z okazji 70 rocznicy urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego, przygotowywała okolicznościowy koncert z udziałem Jubilata.
Bardzo ceni sobie współpracę z jednym z wybitnych chórmistrzów w Polsce – Janem Łukaszewskim, szuka także możliwości wymiany doświadczeń z innymi chórmistrzami na świecie. Do takich należy Gary Graden, znakomity specjalista w dziedzinie chóralistyki.
W październiku 2014 roku Teresa Majka-Pacanek została odznaczona medalem Honoris Gratia, przyznawanym przez Prezydenta Miasta Krakowa.

Marek STEFAŃSKI – urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w Akademii Muzycznej Krakowie w klasie organów Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 roku dyplom z wyróżnieniem. Kształcił się także pod kierunkiem Jeana Boyera w Conservatoire Superieur Nationale de Musique w Lyonie.
Podczas studiów rozpoczął działalność koncertową, odbywając dwukrotnie jako organista solista z krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe, obejmujące większość krajów europejskich. W latach 1996–2007 piastował stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi, wybitnymi wokalistami i instrumentalistami.
Zwieńczone sukcesami występy podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody otworzyły mu drogę do udziału w polskich i zagranicznych festiwalach muzyki organowej. Występował w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany jest na koncerty do Rosji. W 2016 roku, jako jedyny organista z Europy, reprezentował Stary Kontynent podczas festiwalu 5 Continents, 5 Organists w Seulu. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Niemczech, Luksemburgu i Rosji. Jest dyrektorem artystycznym festiwali organowych w Krakowie, Rzeszowie i Jarosławiu.
Stał się zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX-wiecznej, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Ma w dorobku prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów (m.in. K. Moszumańskiej-Nazar, T. Machla, J. Kaszyckiego, W. Gieburowskiego), dokonał również polskich prawykonań dzieł O. Messiaena, P. Cochereau, N. Hakima i innych.
Artysta ma na koncie liczne nagrania dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych (m.in. Bayerischer Rundfunk), jak również nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych DUX, Musicon oraz moskiewskiej Art Bene. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006, został członkiem Akademii Fonograficznej.
W latach 2010–2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji Antologia organów Krakowa, kontynuowany od jesieni 2017 pod tytułem Ukryte sacrum. Wraz z Radiem Rzeszów zrealizował kilkadziesiąt audycji, prezentujących brzmienie zabytkowych i nowych organów kościołów Podkarpacia.
Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta, w 2013 uzyskał tytuł doktora habilitowanego.



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję