Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

+48 (12) 619 87 33
+48 (12) 619 87 21 wew. 33

czynna


wt. - pt. w godz. 10-14, 15-19

 REZERWACJA

tel/fax:

tel. +48 (12) 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2018-04-06, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Romano Grozich
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Martina Filjak – fortepian
Michał Białko – organy
Wojciech Kogut – fortepian



repertuar:

Olivier Messiaen – Un Vitrail et des Oiseaux
                            (Witraż i ptaki)
                            /polskie prawykonanie/
Edward MacDowell – II Koncert fortepianowy d-moll op. 23
Camille Saint-Saëns – III Symfonia c-moll op. 78 Organowa
 

Martina FILJAK – jedna z najbardziej obiecujących młodych artystek ostatnich lat, chwalona za poetycką pasję i techniczną kontrolę nad instrumentem, a także za charyzmatyczną osobowość i magnetyczny wizerunek sceniczny. Ukończyła Akademię Muzyczną w Zagrzebiu, następnie odbyła studia pianistyczne w konserwatorium w Wiedniu i w Hochschule für Musik w Hanowerze. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich, organizowanych przez Międzynarodową Akademię Pianistyczną Lago di Como.
Laureatka międzynarodowych konkursów: im. G.B. Viottiego w Vercelli (2007, I nagroda), im. Marii Canals w Barcelonie (2008, I nagroda), im. F. Busoniego w Bolzano (2007). Po zwycięstwie w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Cleveland w 2009 roku zagościła w najbardziej prestiżowych salach muzycznych świata – Carnegie Hall w Nowym Jorku, Konzerthaus Berlin, Musikverein Wien, Wiener Konzerthaus, Concertgebouw w Amsterdamie, a także w Palau de la Música Catalana w Barcelonie, La Sala Verdi i Auditorio w Mediolanie, Teatro di San Carlo w Neapolu, Salle Gaveau w Paryżu. Występowała także w ramach Ravinia Festival.
Współpracowała jako solistka m.in. z The Florida Orchestra, Deutsche Radio Philharmonie, Saarbrücken Kaiserslautern, Staatskapelle Weimar, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, L'Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Toledo Symphony, orkiestrami symfonicznymi w Cleveland, Aachen, Norymberdze, Nancy, Barcelonie, Phoenix i San Antonio, orkiestrą Radia Moskiewskiego, Izraelską Orkiestrą Kameralną, Staatskapelle Halle, Bremer Philharmoniker, Dortmunder Philharmoniker, Orkiestrą Kameralną Pro Musica. Występowała pod batutą znamienitych dyrygentów, takich jak: Michael Schønwandt, Heinrich Schiff, Theodor Guschlbauer, Sebastian Land-Lessing, Christopher Warren-Green, JoAnn Falletta, Markus Poschner, Stefan Sanderling, Josep Caballé Domenech, Markus Poschner, David Danzmayr, Tito Muñoz.
W ostatnich miesiącach Martyna Filjak koncertowała z towarzyszeniem orkiestr filharmonii w Norymberdze, Kassel, Getyndze, z Norddeutsche Philharmonie Rostock pod batutą Marcusa Boscha (Koncert fortepianowy KV 415 W.A. Mozarta i Błękitna rapsodia G. Gershwina). Entuzjastyczne recenzje zyskał jej występ z Deutsche Radio Philharmonie pod batutą Petera Hirscha w październiku 2017 (Koncert fortepianowy KV 467 W.A. Mozarta z kadencjami autorstwa artystki).
Martina Filjak z zamiłowaniem uprawia muzykę kameralną. Występowała w ramach Wielkanocnego Festiwalu Filharmoników Berlińskich, tworzy wspólne projekty z udziałem wybitnych partnerów muzycznych – Szymanowski Quartet, Amaryllis Quartett, Ensemble Berlin.
Dorobek fonograficzny Martiny Filjak obejmuje płyty z sonatami Antonio Solera (Naxos 2011), z utworami kameralnymi, we współpracy z Janem Voglerem i Christianem Poltérą (Sony Classical 2013) oraz utworami Bacha, Schumanna i Skriabina (Solo Musica/Sony Classical w 2016).

„Błyskotliwa, wrażliwa i pełna wyobraźni gra, obfitująca w muzyczne pomysły (…) niezwykła osobowość (…) pianistka, której warto bacznie się przyglądać.” („The New York Times”).


Charles OLIVIERI-MUNROE - począwszy od sezonu 2015/2016 Dyrektor Artystyczny i Główny Dyrygent Filharmonii Krakowskiej. Jednocześnie od 2011 roku piastuje stanowisko Pierwszego Dyrygenta Orkiestry Filharmonicznej Południowej Westfalii. Od 1997 roku Maestro jest także Dyrygentem Honorowym Orkiestry Filharmonii Północnoczeskiej w Teplicach, a od 2005 roku pozostaje dyrygentem gościnnym Orkiestry Festiwalu w Round Top (Teksas).
W poprzednich latach Charles Olivieri-Munroe pełnił funkcję Głównego Dyrygenta podczas Colorado Crested Butte Festival i Dyrektora Artystycznego niemieckiej Inter-Regionales Symfonie Orchester (2008), w latach 2001-2004 był Głównym Dyrygentem Słowackiej Radiowej Orkiestry Symfonicznej, a w okresie od 1993 do 1995 roku obejmował stanowisko asystenta dyrygenta Karlsbad Symphony Orchestra.
Maestro jest znany ze swojego talentu i charyzmy, międzynarodowa prasa docenia go za nowatorskie interpretacje słowiańskiego repertuaru i za wrażliwość na czystość brzmienia orkiestry. Dyrygent występował na pięciu kontynentach z najlepszymi światowymi zespołami, w tym z Izraelską Orkiestrą Filharmoniczną, Orkiestrą Filharmonii Czeskiej, Orkiestrą Symfoniczną Montrealu, Berlińską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Filharmonii w Sankt Petersburgu, Duńską Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Królewską Orkiestrą w Brukseli, orkiestrami symfonicznymi w Budapeszcie, Toronto, Oregonie, Nowym Jorku, Sydney, Amsterdamie, Frankfurcie, Atenach, Istambule, Lizbonie, Tokio, Seulu i Santiago (Chile).
W 2001 roku dyrygent zadebiutował w operze, dyrygując Falstaffem Giuseppe Verdiego na scenie Opery Komicznej w Berlinie. Od tego czasu dyrygował Don Giovannim Wolfganga Amadeusza Mozarta w Mediolanie, Aidą Verdiego w Teatro Fenice w Wenecji na festiwalu Lago di Como, występował też w Praskiej Operze Narodowej i Praskiej Operze Państwowej. W 2010 roku objął kierownictwo muzyczne nad spektaklem Żywot rozpustnika Igora Strawińskiego, wystawianym przez Warszawską Operę Kameralną. W lutym 2014 roku poprowadził w Teatrze Antonina Dvořáka znakomicie przyjęte przez krytykę wykonanie Genowefy Roberta Schumanna.
Urodzony na Malcie, dorastał w Toronto, gdzie studiował fortepian u znakomitego pedagoga, Borisa Berlina, w Królewskim Konserwatorium Muzycznym i na Uniwersytecie w Toronto. Trzykrotnie został laureatem stypendium rządowego w Ontario, które pozwoliło mu wyjechać na studia dyrygenckie do Akademii Muzycznej im. L. Janáčka w Brnie, gdzie uczył się pod kierunkiem Otakara Trhlika. Pracował również pod okiem Jiri Belohlavka i odbył dwa kursy wakacyjne w L’Accademia Musicale Chigiana w Sienie, gdzie miał okazję współpracować z takimi profesorami jak Ilia Musin i Yuri Temirkanov. W 1997 roku Charles Olivieri-Munroe odebrał grant w wysokości 20 tysięcy dolarów od Rady Sztuki Kanady. Jego kariera dyrygencka została rozpoczęta przez pasmo zwycięstw w międzynarodowych konkursach, na czele z pierwszą nagrodą na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna w 2000 roku, gdzie otrzymał także nagrodę wytwórni Supraphon Records, jak również nagrody Miasta Praga i Czeskiego Radia.
W 2013 roku dyrygent odebrał nagrodę Asian Pacific Brand Foundatuion, której laureatami byli przed nim m. in. Hillary Clinton, Nelson Mandela, Steve Jobs, Michael Schumacher i Mark Zuckerberg.
Charles Olivieri-Munroe nagrywa dla takich wytwórni jak SONY, RCA, Red Seal, NAXOS, SMS Classical i Naïve Records.

 


W Filharmonii Krakowskiej, w dobie reżymu stalinowskiego w 1953 roku, odbyło się prawykonanie pierwszego w Polsce utworu symfonicznego Oliviera Messiaena Les offrandes oubliées (Zapomniane ofiary) pod dyrekcją Bohdana Wodiczki. Słuchacze Filharmonii w Krakowie mieli także okazję zapoznać się z muzyką organową Messiaena, prezentowaną przez lata podczas Dni Muzyki Organowej. Znaczący przegląd jego twórczości odbył się na Festiwalu Muzyki Oliviera Messiaena w 1989 roku. Kompozytor, poszukując możliwości wzbogacenia języka muzycznego o nowe wartości brzmieniowe i kolorystyczne, sięgnął po śpiew ptaków, tworząc „styl oiseau”, dominujący styl swojej muzyki. Był przekonany, że „w hierarchii artystycznej ptaki są największymi muzykami, jacy zamieszkują naszą planetę”. Witraż i ptaki powstał w 1986 roku na zamówienie Pierre’a Bouleza i pod jego dyrekcją, odbyła się premiera dzieła z udziałem wybitnej pianistki Yvonne Loriod podczas gali z okazji 80. urodzin kompozytora w Théâtre Champs-Élysées. Messiaen, którego utwory należą do najczęściej wykonywanych spośród dzieł największych kompozytorów XX wieku, „udowodnił w sposób niezaprzeczalny, że muzyka nie musi posługiwać się wyłącznie współczesnymi technologiami produkcji dźwięku, które zdominowały dzisiejszy świat, ażeby ukazać swoją moc i w pełni wyrazić duszę współczesnego człowieka”.*

Jerzy Stankiewicz

* J. Stankiewicz, Olivier Messiaen. Człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz. Wyd. Musica Iagellonica, Kraków 2014



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.Akceptuję