Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2018-02-16, Piątek
19:30

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
35 zł
30 zł
Zarezerwuj bilet
fot. I. Fodor
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Charles Olivieri-Munroe – dyrygent
Petr Nouzovský – wiolonczela

Jarosław Mikołajewski - gość specjalny

 



repertuar:

Ignacy Feliks Dobrzyński – Uwertura do opery Monbar, czyli Flibustierowie op. 30
Witold Lutosławski – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę
Joseph Haydn – Symfonia nr 49 La passione f-moll Hob. I:49
Igor Strawiński – Suita z baletu Ognisty ptak


Koncert poprzedzi prelekcja z serii "Przed koncertem o koncercie". Wykład odbędzie się w Sali Złotej o godz. 18.30. Wstęp na wykład na podstawie biletu na koncert. Prelekcję wygłosi dr Piotr Lityński, słuchacz Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego (Wydział Biologii) oraz doktor biologii na Uniwersytecie w Bazylei, aktywny animator kultury polskiej w Szwajcarii.

 

Historia recepcji dzieł muzycznych kryje w sobie wiele niespodzianek. Zdarza się, że utwory, których premierę zwieńczył olbrzymi sukces, odchodzą w zapomnienie – i odwrotnie. Los lubi płatać kompozytorom figle, a odbiór nowego dzieła przez publiczność zależy często od czynników, które na pierwszy rzut okaz z muzyką mają niewiele wspólnego.

Ignacy Feliks Dobrzyński nie spodziewał się, że po uroczystej premierze w 1863 roku partytura jego dzieła Monbar trafi na dno szuflady, ale kilkanaście dni po prawykonaniu wybuchło powstanie. Uwarunkowania polityczne miały także wpływ na recepcję Koncertu na wiolonczelę i orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Pierwszym wykonawcą utworu był Mścisław Rostropowicz (prawykonanie 14.10.1970), pozostający w konflikcie z sowieckimi władzami. Tuż po premierze pojawiły się interpretacje, które przenosiły zawartą w Koncercie ideę konfliktu na grunt ustrojowy – dzieło zyskało nowy, nie zaplanowany przez kompozytora kontekst.

Igor Strawiński nie mógł przewidzieć, że napisany pośpiesznie i w zastępstwie za kogoś innego balet Ognisty ptak w 1910 roku otworzy mu drzwi do międzynarodowej kariery, a Joseph Haydn – że jego nowa symfonia zyska przydomek, nad którego pochodzeniem będą się głowić muzykolodzy. Kompozycja z 1768 roku, obdarzona mianem „La passione”, wzbudziła duże zainteresowanie w środowisku muzycznym Europy. Obecnie istnieją co najmniej dwie odmienne wersje pochodzenia tej nazwy. Co jest prawdą? Jak zwykle historia recepcji żartuje sobie, podsuwając nam różne rozwiązania. A muzyka? Pozostaje muzyką.

Dorota Staszkiewicz



Petr NOUZOVSKÝ – ukończył Konserwatorium Muzyczne, a następnie Akademię Muzycznę w Pradze. Studia kontynuował w Hochschule für Musik Carl Maria von Weber w Dreźnie oraz w Konserwatorium Królewskim w Madrycie. Uczestniczył w kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Mścisława Rostropowicza, Borisa Pergamenschikowa, Fransa Helmersona, Davida Geringasa. Jako jeden z zaledwie dziesięciu wiolonczelistów został wybrany spośród setek kandydatów do udziału w seminarium Gregora Piatigorskiego w Los Angeles i został tam zaproszony ponownie w roku 2006.
Podczas Holland Music Sessions został wybrany New Master on Tour (2007), w tym samym roku otrzymał Europäische Förderpreis für Musik. Laureat międzynarodowych konkursów muzycznych w Val Tidone (2011) i im. J. Brahmsa w Pörtschach am Wörther See (2013).
Począwszy od 2005 roku artysta regularnie bierze udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Praska Wiosna. Uczestniczył także w festiwalach we Włoszech, w Austrii, Japonii, Słowacji, Chinach, Niemczech, Algierii, Rosji, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych, w tym w Festival Pablo Casals (2010), festiwalach w Moritzburgu (2010) i Santander (2011), Dniach Muzyki w Kassel (2011).
W 2008 roku Nouzovský zadebiutował w Concertgebouw w Amsterdamie, gościł też w najważniejszych salach koncertowych Moskwy, Petersburgy, Kioto, Algieru, Hagi, Buenos Aires. Regularnie występuje z wiodącymi orkiestrami czeskimi i zagranicznymi (SWF Philharmonie, orkiestra Filharmonii Słowackiej, orkiestra Radia Praskiego i inne), pod batutą wybitnych dyrygentów, takich jak Ronald Zollman, Jan Schultsz, José Miguel Rodilla, Petr Altrichter, Gerd Schaller, Fan Tao, Paweł Kotla, Ondrej Lenárd, Caspar Richter, Charles Olivieri-Munroe, Kōji Kawamoto, Leoš Svárovský, Petr Vronský, Rastislav Štúr, Peter Feranec i wielu innych. Jest też cenionym muzykiem kameralnym (Talich Quartet, Vlach Quartet, Ilian Garnetz, Gerard Wyss, Daishin Kashimoto). Był solistą-rezydentem filharmonii w Pilźnie w sezonach artystycznych 2014–2016.
Prowadzi własny doroczny cykl klas mistrzowskich w Trzeboniu w Czechach, miał też warsztaty muzyczne i zajęcia w Peru, Bogocie, Jekaterynburgu, Atlancie i Wrocławiu. Zasiadał w jury międzynarodowych konkursów (Concertino Praga, Praska Wiosna 2012).
Petr Nouzovský wziął udział jako solista i kameralista w nagraniu 25 płyt, które ukazały się nakładem wytwórni Cube Bohemia, Radioservis, Parma, Albany, Navona, Supraphon (album Vivat Tango został uznany za najepszy album z muzyką wiolonczelową roku 2014 przez The Violoncello Foundation New York). Jego ostatnia płyta, z wszystkimi dziełami na wiolonczelę i orkiestrę B. Martinů, nagrana z orkiestrą filharmonii w Pilźnie pod dyrekcją Tomáša Braunera (Dabringhaus und Grimm), otrzymała Classic Prague Award 2017. Ma też w swoim dorobku rejestracje na rzecz Czeskiego Radia.
Petr Nouzovský gra na wiolonczeli z pracowni Georga Rauera z 1921 roku.


Jarosław MIKOŁAJEWSKI – urodzony w 1960 w Warszawie poeta, eseista, reporter, autor książek dla dzieci, tłumacz literatury włoskiej. W latach 2006–2012 zajmował stanowisko dyrektora Instytutu Polskiego w Rzymie. Obecnie pracuje w Muzeum Literatury w Warszawie.
W 1991 opublikował tomik A świadkiem śnieg, wyróżniony Nagrodą im. K. Iłłakowiczówny jako najlepszy debiut poetycki roku. Jest autorem kilkunastu zbiorów poezji, m.in. Kołysanka dla ojca (1994), Zabójstwo z miłości (1997), Nie dochodząc Pięknej (2000), Którzy mnie znają (2003), Któraś rano (2005), Coś mnie zmartwiło ale zapomniałem (2008), Zbite szklanki (2010), Na wdechu (2012), Listy do przyjaciółki (2017).
Rozwija twórczość translatorską w zakresie poezji i prozy (w ostatnich latach głównie poezji). Jest m.in. kuratorem i tłumaczem serii dzieł poetów włoskich, publikowanych przez wydawnictwo Austeria i Włoski Instytut Kultury (Cesare Pavese, Giuseppe Ungaretti, Primo Levi, Valerio Magrelli, Salvatore Quasimodo). W 2017 roku ogłosił swój przekład Zapisków z czterech lat Eugenia Montalego.
Jarosław Mikołajewski zajmuje się też reportażem. Wypracował własną formę, łączącą ten gatunek z esejem. Po Rzymskiej komedii – serii szkiców o Rzymie, opublikował m.in. Wielki przypływ – o Lampedusie (2015) i Terremoto – o trzęsieniu ziemi we Włoszech w 2016 roku (2017). Reportaże Mikołajewskiego są nie tylko świadectwem podróży, lecz również refleksją nad kulturą śródziemnomorską i europejską tożsamością Polaków.
Jako autor literatury dla dzieci i młodzieży, w pomysłowej formie podaje odbiorcom tematy trudne, jak tolerancja (O trzech pierścieniach), miłość (Kreska i Kropek), los uchodźców (Wędrówka Nabu).
11 kwietnia 2014 został odznaczony srebrnym medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.


 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję