Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2016-05-28, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
45 zł
30 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet
fot. Michał Ramus
powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Łukasz Borowicz – dyrygent
Teresa Majka-Pacanek - chórmistrz
 



repertuar:

Joseph Haydn – Symfonia nr 102 B-dur Londyńska
Krzysztof Meyer - Sinfonia da Requiem do słów Adama Zagajewskiego

Łukasz BOROWICZ – dyrygent
Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, tam też uzyskał tytuł doktora w dziedzinie dyrygentury pod kierunkiem Antoniego Wita.

W latach 2005/6 pełnił funkcję asystenta Kazimierza Korda w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Wcześniej (2002-2005) był asystentem Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej, a w sezonie artystycznym 2000/2001 Ivána Fischera w Budapest Festival Orchestra.

Od 2006 roku Łukasz Borowicz pełni funkcję pierwszego dyrygenta gościnnego Filharmonii Poznańskiej. W latach 2007-2015 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Orkiestry Radiowej.

Laureat nagród na czterech konkursach dyrygenckich: w Trydencie (1999), Atenach (2000), Porto (2002) i Bambergu (2004).

Wyróżniony Paszportem Polityki (2008), nagrodą Koryfeusz Muzyki Polskiej (2011), Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida (2013), nagrodą Tansman 2014 za wybitną indywidualność muzyczną.

W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej poprowadził ponad 100 przedstawień operowych i baletowych.

Dyskografia Borowicza liczy ponad 65 albumów, w tym 28 albumów nagranych z Polską Orkiestrą Radiową. Komplet dzieł symfonicznych Andrzeja Panufnika z Polską Orkiestrą Radiową oraz Konzerthausorchester Berlin pod jego batutą nagrany dla wytwórni cpo został uhonorowany Special Achievement Award ICMA 2015.  Natomiast płyta Piotra Beczały Heart’s Delight, nagrana z Royal Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Łukasza Borowicza dla wytwórni Deutsche Grammophon, uzyskała w Polsce status Złotej Płyty.

Nagrania Łukasza Borowicza zostały także nagrodzone BBC Music Orchestral Choice (2010), BBC Music Opera Choice (2013), dwukrotnie Diapason d’Or (2010 i 2013) oraz dwukrotnie nagrodą Fryderyka (2007, 2010). Były one również nominowane do Midem Classical Awards (2008) i Preis der Deutschen Schallplatenkritik (2009).

 



Utwór Krzysztofa Meyera powstał do słów czterech wierszy Adama Zagajewskiego, poruszających problem antysemityzmu. Są to: "Jedwabne", "Nienapisana elegia dla Żydów krakowskich", "Dożywocie" i "Persefona". VIII Symfonia przeznaczona jest na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną i składa się z pięciu części. Część druga, będąca muzyczną refleksją nad Jedwabnem, jest czysto instrumentalna. Światowa premiera utworu miała miejsce w styczniu 2011 roku.

O tym utworze Krzysztofa Meyera tak pisał Andrzej Chłopecki: "Utwór Zagajewskiego - Meyera jest elegią muzyczno-poetycką z czysto orkiestrowym interludium, dramatycznym, lecz nie posiadającym w sobie żadnego tonu niestosownego w ekspresji. To Requiem mogłoby mieć podtytuł 'pamięci polskich Żydów' czy po prostu 'żydowska elegia'. Bez jakichkolwiek w muzyce cytatów i bezpośrednich aluzji. W muzycznym kształcie kompozycji Meyer ustrzegł się estetycznych przerysowań dwóch swych profesorów kompozycji, którzy temat ten przed nim podjęli - Stanisława Wiechowicza Listu do Marca Chagalla i Krzysztofa Pendereckiego Brygady śmierci. A wrażliwości słów Zagajewskiego dał dźwiękowy kształt w subtelności niemal pokorny.”

Cały tekst: http://wyborcza.pl/1,76842,9057229,Sinfonia_da_Requiem.html#ixzz2jlHi90t0


Symfonia nr 102 powstała podczas drugiego pobytu Josepha Haydna w Londynie (1794-95). Jej premiera odbyła się w lutym 1795 roku w sali koncertowej King’s Theatre. Utwór rozpoczyna utrzymane w formie sonatowej Allegro vivace, po którym następuje proste, wolne Adagio. Taneczny Menuet zawiera melodyjne trio, a całość wieńczy żywy, pogodny finał Presto. Ugruntowany w symfoniach „londyńskich” Haydna schemat gatunku przetrwał wiele lat, by w końcu ustąpić pod naporem romantycznej ekspresji i tendencji programowych.

Dorota Staszkiewicz



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję