telefon:
506 625 430
czynna
7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18
tel/fax:
od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22
e-mail:
KONCERT ORATORYJNY
powiększ
wykonawcy:
Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Martyn Brabbins – dyrygent
Teresa Majka-Pacanek– chórmistrz
repertuar:
Henryk Mikołaj Górecki – Przybądź Duchu Święty op. 61
Paweł Łukaszewski – Veni sancte spiritus*
Ralph Vaughan Williams – Towards the Unknown Region
Ludwig van Beethoven – VII Symfonia A-dur op. 92
* prawykonanie
Martyn BRABBINS - pierwszy Dyrygent Nagoya Philharmonic, Pierwszy Dyrygent Gościnny Royal Flemish Philharmonic oraz Dyrektorem Artystycznym Huddersfield Choral Society. Studiował kompozycję i dyrygenturę u Ilji Musina w Leningradzie. Jego międzynarodową karierę zapoczątkowało zdobycie pierwszej nagrody na konkursie dyrygenckim w Leeds w 1988 roku. W latach 1994-2005 był Głównym Dyrygentem Współpracującym BBC Scottish Symphony Orchestra, a w latach 2005-2007 Dyrektorem Artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Cheltenham.
Zainteresowania Brabbinsa skupiają się na kompozycjach późnego XIX i wczesnego XX w. oraz propagowaniu muzyki brytyjskiej. Zaowocowało to prawykonaniami na całym świecie takich utworów jak obie symfonie W. Waltona w Suntory Hall w Tokio z Tokyo Metropolitan Orchestra czy oratorium The Kingdom E. Elgara w antwerpskiej filharmonii. Artysta jest też jednym z czołowych europejskich interpretatorów muzyki współczesnej.
Brabbins koncertował z wieloma orkiestrami, m.in. Royal Concertgebouw Orchestra, London Symphony Orchestra i orkiestrą La Scala, często dyryguje koncertami BBC Proms. Współpracował również z Deutsche Sinfonieorchester i BBC Symphony. W sezonie 2015/2016 zadebiutuje z filharmonikami z Rotterdamu oraz odbędzie turnèe po Danii z orkiestrą symfoniczną BBC, poprowadzi również hiszpańskie prawykonanie koncertu na trąbkę Bretta Deana z Orquesta Sinfonica de Galicia.
Brabbins jest również uznanym dyrygentem operowym regularnie współpracującym z teatrami operowymi w Amsterdamie, Lionie, Antwerpii i Frankfurcie. W tym sezonie poprowadził m.in. inscenizacje Żywotu rozpustnika I. Strawińskiego w Budapeszcie, Tristana i Izoldę R. Wagnera w nowozelandzkiej Grange Park Opera czy Borysa Godunowa M. Musorgskiego w ramach Endellion Festival.
Martyn Brabbins nagrał blisko 120 CD, z repertuarem od romantycznego po współczesny otrzymując wiele nagród i wyróżnień, m.in. Gramophone Award for Birtwistle’s Mask of Orpheus wraz z BBC Symphony (NMC), the Cannes Opera Award za Die Kathrin E.W. Korngolda z BBC Concert Orchestra (CPO), oraz Grand Prix du Disque (2013) za nagranie Wagner Dream Jonathana Harvey’a. Stale współpracuje z firmą Hyperion.
Tekst „złotej” sekwencji o Duchu Świętym dotyczy jednej z najważniejszych tez wiary chrześcijańskiej, dlatego sięgali po niego kompozytorzy różnych narodowości i epok; w tym H.M Górecki i P. Łukaszewski. Pieśń Przybądź Duchu Święty op. 61 Góreckiego została oparta na polskim tłumaczeniu tekstu ze śpiewnika ks. W. Lewkowicza, a dzieło Veni Sancte Spiritus Łukaszewskiego – na pierwowzorze łacińskim, ale w obu sakralnych kompozycjach słowo odgrywa bardzo ważną rolę. Odmienna, choć równie uniwersalna tematyka, poruszana przez amerykańskiego poetę W. Whitmana, zainspirowała R. Vaughana Williamsa do skomponowania ponadczasowego dzieła Toward the Unknown Region. Gdzie powinniśmy szukać impulsu, który zapoczątkował pracę L. van Beethovena nad jego VII Symfonią A-dur op. 92, nazwaną przez R. Wagnera „apoteozą tańca”? „Pomysły przychodzą do mnie spontanicznie” – pisał Beethoven w liście do przyjaciela L. Schlossera – „łapię je garściami z powietrza, podczas spacerów po lesie, z ciszy nocy, z wczesnego poranka”.
Dorota Staszkiewicz
Wersja do druku
© Filharmonia Krakowska 2010