Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT ORATORYJNY

2014-05-10, Sobota
18:00

rodzaj abonamentu: Abonament S
miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej
Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej
Dziecięcy Chór Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego DON-DIRI-DON

Michał Dworzyński – dyrygent
Iwona Sobotka – sopran
Alfons Brandl – tenor
Stanisław Kufluk – bas-baryton
Teresa Majka-Pacanek - chórmistrz

Dariusz Dyczewski – przygotowanie chóru DON-DIRI-DON
Lidia Matynian – przygotowanie Chóru Chłopięcego FK



repertuar:

Joseph Haydn – Symfonia G-dur nr 92 Oxfordzka
Carl Orff – Carmina Burana

 

Symfonia G-dur nr 92 "Oxfordzka" Josepha Haydna powstała w roku 1778 i była przeznaczona pierwotnie dla Księcia d’Ogny. Późniejsze burzliwe wydarzenia rewolucji zmieniły sytuację w nadsekwańskiej stolicy i dopiero trzy lata później (7 lipca 1781) Symfonia została wykonana z wielkim powodzeniem w Oxfordzie, jako wyraz wdzięczności kompozytora dla tamtejszego uniwersytetu za nadanie mu tytułu doktora honorowego. Stąd wywodzi się jej wyróżniająca nazwa.
Symfonia "Oxfordzka" wyróżnia się jednak przede wszystkim walorami artystycznymi: swobodą inwencji, mistrzostwem warsztatu kompozytorskiego i wzorowym zrównoważeniem formy. Jest chyba najpiękniejszym przykładem ideału stylu klasycznego: „wyszukanej prostoty” – jak ładnie i trafnie ujął to Charles Rosen, amerykańsku pianista, autor prac o muzyce klasycznej.
Z punktu ewolucji stylu, Symfonia Oxfordzka prowadzi wprost do cyklu dwunastu „symfonii londyńskich”, stanowiących zwieńczenie imponującego dorobku Haydna w tej dziedzinie. W Symfonii G-dur tematy maja rysy wyraźniej zindywidualizowane i są przetwarzane bardziej pomysłowo. Wolny wstęp odbiega swym quasi-elegijnym nastrojem od konwencjonalnego charakteru niezobowiązującego wprowadzenia. Część I, Allegro spiritoso, rozwija się bardzo gładko, jakby na jednym oddechu i jest przykładem mistrzowskiej swobody Haydna w kształtowaniu formy sonatowej. Pierwszą frazę grają cicho smyczki. Po zaledwie czterech taktach rozbrzmiewa nagle głośne tutti, nie zakłócając jednak płynnego toku muzycznej narracji. Adagio (cz. II) ukształtowane zostało trójdzielnie. Z lirycznymi, bardzo śpiewnymi fragmentami skrajnymi w „jasnej” tonacji D–dur kontrastuje bardzo wyraziście fragment środkowy Minore, a więc utrzymany w tonacji mollowej, przynoszący potężną kulminację, która nagle się wycisza i w bardzo swobodnie potraktowanej repryzie tematycznej powraca klimat liryczny. Po pełnym energii i bardzo kunsztownym Menuecie (cz. III), w błyskotliwym finale w tempie Presto pojawia się „radosny” Haydn z wcześniejszych lat, beztrosko bawiący się dźwiękami.

* * *

Twórczość Carla Orffa (1895–1982) związana była sceną i słowem. Komponował opery, do których sam opracowywał libretta, dzieła wokalno-instrumentalne, utwory chóralne i pieśni. Cechowało go wyczucie rytmu języka, walorów fonetycznych tekstu, a także umiejętność wykorzystania głosu i różnych technik wokalnych. W młodości asymilował różne wpływy: od Debussy’ego do Strawińskiego, ale szczególną rolę w znalezieniu własnej drogi odegrała fascynacja włoskim mistrzem renesansu – Claudio Monteverdim, którego kilka kantat scenicznych opracował Orff w wersji niemieckiej.
Za swe pierwsze, w pełni dojrzałe i reprezentatywne dzieło kompozytor uznał dopiero kantatę sceniczną Carmina Burana na głosy solowe, chór i orkiestrę, napisaną w roku 1936, wystawioną w roku następnym we Frankfurcie nad Menem. W równorzędnej wersji koncertowej, w jakiej jest wykonywany, utwór zdobył wielką popularność i stał się najsłynniejszym dziełem Orffa. Został oparty na łacińskich tekstach świeckich z XIII wieku, wybranych z Codex bavarius. Łacina kojarzy się automatycznie z muzyką religijną i kościelną, więc by podkreślić świecki, czy wręcz plebejski charakter utworu, kompozytor określił go w podtytule jako Cantiones profanae.
Partytura ukazuje wszystkie charakterystyczne cechy stylu Orffa: klarowny, tonalno-modalny język dźwiękowy, motoryczny dynamizm rytmu i powtarzanie prostych ostinat na bardzo długich odcinkach oraz konsekwentne unikanie wszelkich komplikacji, także w konstrukcji formalnej.
Orff posłużył się wielką orkiestrą symfoniczną z dwoma fortepianami i zwiększoną obsadą grupy perkusji. Kompozytor sięga swobodnie do muzyki epok minionych. Obok archaizacji w duchu muzyki średniowiecza, pojawia się stylizacja włoskiej arii operowej z XIX wieku (Estuans Interius), w partiach solowych snują się orientalne melizmaty. Mozaika rozmaitych elementów stylistycznych układa się jednak w zaskakująco spójną i sugestywną całość.
Carmina Burana składają się z 25 krótkich fragmentów, ułożonych w kilka grup tematycznych. Ramy zewnętrzne tworzy wspaniale brzmiąca inwokacja chóralna do Fortuny rządzącej światem.

Adam Walaciński



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję