Polish
English
KALENDARZ
zwiń hide calendar
pokaż cały miesiąc
KASA BILETOWA

telefon:

506 625 430

czynna


7.01 – 10–14, 15–19, 8.01 - 11:30–15:30, 17–18, 9.01 - 9:30–13:30, 17–18

 REZERWACJA

tel/fax:

od poniedziałku do piątku w godzinach 9 - 16, tel. 504 856 500, 12 619 87 22

e-mail:

KALENDARIUM

KONCERT SYMFONICZNY

2013-11-09, Sobota
18:00

miejsce: Sala Filharmonii

cena biletów:
50 zł
40 zł
25 zł
Zarezerwuj bilet

powiększ

wykonawcy:

Koncert z okazji  80. urodzin Krzysztofa Pendereckiego

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Jerzy Maksymiuk – dyrygent
Łukasz Długosz – flet

 



repertuar:

Krzysztof Penderecki:
– Tren pamięci ofiar Hiroszimy
– Koncert fletowy

Dmitrij Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

Tren – Ofiarom Hiroszimy Krzysztofa Pendereckiego (tytuł ang. wg partytury To the Victims of Hiroshima for 52 String Instruments) jest, wśród jego kompozycji z okresu awangardowego, sięgającego do początku lat 1960, utworem szczególnie wyróżniającym się i bez wątpienia najbardziej znanym w świecie. Wykorzystując niekonwencjonalne techniki gry, ćwierćtony i efekty perkusyjne, jak stukanie w pudło rezonansowe, kompozytor stworzył nowe, oryginalne brzmienia, niekiedy bardziej kojarzący się z muzyką elektroniczną, niż z zespołem smyczkowym. Penderecki wypracował w tym utworze nowe formy notacji: obraz graficzny partytury Trenu jest równie zaskakujący co sama muzyka. Znaczący tytuł został nadany ex post, ale zestroił się idealnie z dramatyzmem tej muzyki ery atomowej.
Napisany trzydzieści lat później Koncert na flet i orkiestrę kameralną należy już do okresu syntezy stylistycznej i przenosi słuchaczy w świat klasycznego ładu i tradycyjnej wirtuozerii instrumentalnej. Prawykonanie tego wdzięcznego i popisowego utworu (11 stycznia 1993) prowadził z Orkiestra Kameralną z Lozanny [Orchesre de chambre de Lausanne] kompozytor, a solistą był słynny flecista francuski Jean-Pierre Rampal.

I Symfonia f-moll op.10, praca dyplomowa Dymitra Szostakowicza w Konserwatorium Leningradzkim, była najbardziej błyskotliwym debiutem kompozytorskim w XX wieku. Po wprost entuzjastycznie przyjętym prawykonaniu w Leningradzie, w maju 1926 pod dyrekcją N. Małko, dziełem dziewiętnastoletniego kompozytora zainteresowali się wybitni dyrygenci, także w USA. W roku 1928 Leopold Stokowski zaprezentował I Symfonię w Filadelfii, a Artur Rodziński w Nowym Jorku; trzy lata później swą mistrzowską batutą nobilitował ją Arturo Toscanini.
W I Symfonii Szostakowicz przyhamował swe nowatorskie zapędy i zadbał o przejrzyste skonstruowanie tradycyjnej formy. Nie popadł jednak w jałowy, akademicki eklektyzm. Mimo tradycyjnego języka dźwiękowego jest w I Symfonii wiele rysów indywidualnych, zaznaczających się w rysunku tematów, spotęgowanym dynamizmie rytmicznym i kolorycie orkiestry, jakie w formie bardziej skrystalizowanej odnajdujemy w jego późniejszej twórczości. Dymitr Szostakowicz napisał 15 symfonii, ale ta „Pierwsza” niezmiennie urzeka młodzieńczym polotem i zajmuje wyróżnioną pozycję w światowym repertuarze.

Adam Walaciński

Sponsor

 



Wersja do druku
Tworzenie stron - Fabryka Stron Internetowych Sp. z o.o. CMS - FSite

© Filharmonia Krakowska 2010

Przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Filharmonię Krakowską im. Karola Szymanowskiego do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach Filharmonii Krakowskiej i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne, a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. dowiedz się więcej. Chcemy, aby korzystanie z naszego Serwisu było dla Ciebie komfortowe. W tym celu staramy się dopasować dostępne w Serwisie treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies i im podobnych technologii. Informujemy, że poprzez dalsze korzystanie z tego Serwisu, bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych. Ustawienia w zakresie cookie możesz zawsze zmienić.Akceptuję